Meringdal

Porsche Panamera Turbo 2010 - av Meringdal

34 innlegg i emnet
Porsche Panamera Turbo 2010
porsche-logo-pze_1.jpg
Tidlig i januar fikk jeg en forespørsel på en Porsche som jeg nesten ikke kunne si nei til. Det var egentlig ikke meningen å begynne sesongen før i mars-tider, men siden kvikksølvet viste litt over 1, så fryser jo ikke vannet.
Det ble avtalt et møte med eier, og jeg fikk bilen utlevert midt i uka. Dette slik at jeg kunne ha god tid på bilen. Den ble vel stående i 4-5 dager tror jeg før den ble hentet igjen.
Eier påpekte noen dype riper på venstre bakdør, samt noen flekker rundt om. Jeg så også at det var et par steinspruter på panseret som jeg kunne ordne opp i.
DSC_7583.jpg
Litt rolig musikk til lesingen om du ønsker.
WildCat - Ratatat
Vask og inspeksjon
DSC_7266.jpg
DSC_7267.jpg
DSC_7268.jpg
DSC_7269.jpg
DSC_7270.jpg
DSC_7271.jpg
DSC_7272.jpg
Tralla ble trillet frem og fylt opp med forskjellige midler.
Til vasken brukte jeg Prickbort, Surfex og Ironx i den rekkefølgen, samt Bilberry Wheelcleaner på felger.
DSC_7273.jpg
Begynner med prickbort
DSC_7274.jpg
DSC_7275.jpg
DSC_7276.jpg
Og Bilberry på felgene
DSC_7277.jpg
Skumkanonen ble fylt opp med Maxi Suds, ca 40%, 20% snowfoam og 40% vann.
DSC_7278.jpg
Når snøen ikke er tilstede på sunnmøre, så lager man den selv.
DSC_7279.jpg
DSC_7280.jpg
DSC_7281.jpg
DSC_7282.jpg
DSC_7283.jpg
DSC_7284.jpg
Ferdig avspylt etter første runde.
DSC_7285.jpg
Deretter var det Surfex HD 1:20
DSC_7286.jpg
DSC_7287.jpg
DSC_7288.jpg
DSC_7289.jpg
DSC_7290.jpg
Ny runde med skum
DSC_7291.jpg
Felgkost på felger.
DSC_7292.jpg
DSC_7293.jpg
DSC_7294.jpg
Og avspyling igjen
DSC_7295.jpg
DSC_7296.jpg
DSC_7297.jpg
Før berøringsvask - ironx. Ble lagt over hele bilen.

Nå begynner det å bli mørkt ute, så jeg prioriterte vask fremfor fotografering
DSC_7298.jpg
DSC_7299.jpg
Berøringsvask.
En god desj maxi suds og litt biltema vokssjampo som jeg hadde ståendes. Varmt vann denne gangen.
DSC_7300.jpg
DSC_7302.jpg
Inspeksjon og måling av lakk
Etter vask ble bilen kjørt inn i garasjen, varmepumpen ble justert opp og bilen ble tørket. Deretter gikk jeg over hele bilen for å se an litt arbeidsmendgen som trengtes, samt at jeg målte lakktykkelsen.
DSC_7305.jpg
DSC_7310.jpg
DSC_7311.jpg
DSC_7312.jpg
DSC_7313.jpg
Noe matt folie her
DSC_7314.jpg
Interiøret var ganske pent fra før av
DSC_7315.jpg
DSC_7317.jpg
DSC_7318.jpg
DSC_7319.jpg
DSC_7320.jpg
DSC_7321.jpg
DSC_7322.jpg
DSC_7323.jpg
Så til lakkdybdemåling. Litt forskjellige verdier her.
DSC_7324.jpg
Panser - 118my
DSC_7325.jpg
DSC_7326.jpg
Framskjerm - 106-107my
DSC_7327.jpg
Førerdør - 99.3-104my
DSC_7328.jpg
DSC_7329.jpg
Venstre bakdør. Mulig lakkert?
Høyeste målte verdi 341
Laveste målte verdi 198
DSC_7330.jpg
DSC_7331.jpg
DSC_7332.jpg
DSC_7333.jpg
Litt høye verdier på "hjulbue" bak også.
DSC_7334.jpg
DSC_7335.jpg
DSC_7336.jpg
Tak - 127-135my
DSC_7337.jpg
Hekk - 100-120my
DSC_7338.jpg
Hjulbue høyre side. Normale verdier - ca. 120my
DSC_7339.jpg
DSC_7340.jpg
Bakdør høyre side 120-130my
DSC_7341.jpg
Passasjerdør Ca 110my
DSC_7342.jpg
DSC_7343.jpg
Lakk-korrigering
Etterpå var det klart for en runde med korrigering.
Jeg brukte hovedsaklig Flex DA-maskin til jobben, samt roterende på de plassene som var ekstra utsatt for riper.
Kombo
Sort schollpad og S17 som første steg / scholl s03 lillapad på roterende på noen plasser.
Porsche har laget en egen knapp slik at detailere kan justere høyden på bilen - reduserer risiko for ryggplager.
DSC_7348.jpg
DSC_7349.jpg
Første steg
DSC_7350.jpg
Bilen ble teipet opp til test
DSC_7351.jpg
DSC_7352.jpg
DSC_7353.jpg
DSC_7354.jpg
Det jobbes...
DSC_7356.jpg
Helt alright resultat med denne komboen
DSC_7357.jpg
DSC_7358.jpg
DSC_7359.jpg
DSC_7360.jpg
Før
DSC_7361.jpg
Etter
DSC_7362.jpg
DSC_7363.jpg
DSC_7364.jpg
Det var hovedsaklig venstresiden på bilen som var mest utsatt for riper. Bakdøra hadde noen dype riper, og fremdøra hadde mye swirls.
Jeg valgte derfor å gå over med roterende først.
DSC_7365.jpg
DSC_7366.jpg
Tralla ble fylt med våpen og nok ammo
DSC_7370.jpg
DSC_7375.jpg
DSC_7376.jpg
Her har jeg maskert chromelist oppe for å ikke skade det med maskinen, samt speil, dørhåndtak og overgang til andre paneler.
I tillegg til en 50-50-teip på midten :)
DSC_7378.jpg
DSC_7379.jpg
DSC_7380.jpg
DSC_7381.jpg
DSC_7382.jpg
DSC_7383.jpg
DSC_7384.jpg
Dør ferdig
DSC_7385.jpg
Dyp og fin lakk på denne bilen
DSC_7386.jpg
DSC_7387.jpg
Litt arbeid på bakdøra gjenstår
DSC_7388.jpg
Gjør klar for enda en 50-50.
DSC_7389.jpg
DSC_7390.jpg
Ikke så lett å se, men her var det dype riper i sirkler. Vanskelig å si hva det kan komme av.
DSC_7391.jpg
DSC_7392.jpg
DSC_7393.jpg
DSC_7394.jpg
Det meste gikk bort, men i rett lys så kan man se ripene enda.
Jeg valgte å fortsette rundt bilen, for å se om jeg fikk tid til å ta det litt grovere senere.
DSC_7396.jpg
DSC_7397.jpg
Stor forskjell
DSC_7398.jpg
DSC_7400.jpg
DSC_7401.jpg
Bakdør ferdig
DSC_7402.jpg
DSC_7403.jpg
Lakkfylling i sår, før kvelden var omme.
Det var et par steinspruter rundt om på bilen som jeg hadde lagt merke til mens jeg holdt på. Hovedsaklig på panser og framfanger.
Før jeg tok kvelden, valgte jeg å legge i litt lakk. Jeg hadde ikke riktig farge denne gangen, men jeg valgte den som jeg synest lignet mest.
DSC_7407.jpg
DSC_7408.jpg
DSC_7410.jpg
DSC_7412.jpg
DSC_7413.jpg
Neste dag bestemte jeg meg for å stikke å ta et lite innkjøp. Min kjære krakk som jeg nå har brukt i 2 år har gjort jobben sin. Til en pris av 35,- var det på tide å kassere netthandel-krakken.
Jula hadde en ny, som hadde en veldig god sittepute. Jeg kjøpte meg også et kamerastativ - kjekt å ha.
DSC_7414.jpg
Dårlige hjul
DSC_7415.jpg
Ny krakk
DSC_7416.jpg
DSC_7417.jpg
Kamerastativet var også ganske greit
DSC_7418.jpg
Ny krakk og nye muligheter. Bakluka trengte et løft
DSC_7420.jpg
DSC_7421.jpg
DSC_7423.jpg
Blankt
DSC_7424.jpg
DSC_7425.jpg
DSC_7429.jpg
Samme kombo på spoiler
DSC_7436.jpg
DSC_7437.jpg
DSC_7438.jpg
DSC_7439.jpg
Måtte jo teste kamerastativ og utløserfunksjon
DSC_7443.jpg
Dørene på denne siden fikk også smake roterende maskin
DSC_7444.jpg
Paneloverganger ble maskert opp..
DSC_7445.jpg
DSC_7446.jpg
DSC_7447.jpg
Og en matt-sort dør var klar til strid
DSC_7448.jpg
DSC_7449.jpg
DSC_7450.jpg
jeg kjørte samme kombo over folien nede på døra. Her skrudde jeg ned hastigheten på maskina til minimum, og hadde nesten ikke noe press
DSC_7451.jpg
DSC_7452.jpg
DSC_7453.jpg
DSC_7454.jpg
Deretter tar jeg av teipen, og flytter den til den døra som er ferdig behandlet.
DSC_7455.jpg
DSC_7456.jpg
Og lager klart til enda en 50-50
DSC_7458.jpg
DSC_7459.jpg
DSC_7460.jpg
DSC_7462.jpg
DSC_7463.jpg
DSC_7464.jpg
DSC_7465.jpg
DSC_7467.jpg
DSC_7468.jpg
Speil ble korrigert med Flex DA
DSC_7470.jpg
DSC_7471.jpg
Alle paneler som ble utsatt for s03 og roterende, ble også polert med Flex DA sort og s17.
DSC_7472.jpg
Og det lønner seg
DSC_7473.jpg
DSC_7474.jpg
DSC_7475.jpg
Så følger det noen stemningsbilder
DSC_7476.jpg
DSC_7479.jpg
DSC_7480.jpg
DSC_7481.jpg
DSC_7482.jpg
DSC_7483.jpg
Leker meg litt med lukkertid
DSC_7484.jpg
DSC_7486.jpg
DSC_7489.jpg
DSC_7493.jpg
Siste steg utvendig
Før jeg begynte innvendig, var det å få lagt på voks, ruteforsegling og dekkfornyer.
DSC_7501.jpg
DSC_7502.jpg
DSC_7504.jpg
DSC_7505.jpg
DSC_7506.jpg
DSC_7508.jpg
DSC_7509.jpg
DSC_7510.jpg
DSC_7511.jpg
DSC_7512.jpg
DSC_7513.jpg
DSC_7514.jpg
DSC_7515.jpg
DSC_7516.jpg
DSC_7517.jpg
Det samlet seg litt rester av både polish og voks rundt folien på dørene.
Fjernet dette med detailing-stick
DSC_7519.jpg
DSC_7520.jpg
DSC_7521.jpg
DSC_7522.jpg
Ruteforsegling gjøres klart. Tørker vekk støv fra vinduer.
DSC_7524.jpg
Nanolex Glass Urban
DSC_7525.jpg
DSC_7526.jpg
DSC_7527.jpg
Interiør
Her ser dere hvordan det var før
DSC_7528.jpg
DSC_7529.jpg
DSC_7530.jpg
DSC_7531.jpg
DSC_7532.jpg
DSC_7533.jpg
DSC_7534.jpg
DSC_7535.jpg
DSC_7536.jpg
Deretter var det å begynne å støvsuge
DSC_7537.jpg
DSC_7538.jpg
DSC_7539.jpg
Vinduer ble vasket med Swissvax Crystal
DSC_7543.jpg
DSC_7544.jpg
Takluka også
DSC_7545.jpg
Plastdeler innvendig fikk en desj Auto Finesse Spiritz
DSC_7546.jpg
Sprayet litt på en klut
DSC_7547.jpg
DSC_7548.jpg
DSC_7549.jpg
Mer knapper her enn i en Boeing 737
DSC_7550.jpg
DSC_7551.jpg
DSC_7552.jpg
DSC_7553.jpg
DSC_7554.jpg
DSC_7555.jpg
Motorrom ble vasket før bilen ble kjørt i garasjen, men det var likevel litt skitt som lå igjen. Jeg tørket over hele motorrommet med en klut, og litt surfex hd.
Deretter satt jeg inn all plast i AF Spiritz, og tørket bort oljerester med en klut og litt surfex.
DSC_7556.jpg
DSC_7557.jpg
DSC_7558.jpg
DSC_7559.jpg
DSC_7560.jpg
DSC_7561.jpg
DSC_7562.jpg
Litt oljesøl
DSC_7563.jpg
en desj surfex på en klut og det gikk rett bort
DSC_7564.jpg
DSC_7565.jpg
Noen ferdigbilder av motorrom
DSC_7566.jpg
DSC_7567.jpg
DSC_7569.jpg
DSC_7570.jpg
DSC_7571.jpg
Ferdigbilder
DSC_7580.jpg
DSC_7581.jpg
DSC_7582.jpg
DSC_7583.jpg
DSC_7584.jpg
DSC_7585.jpg
DSC_7586.jpg
DSC_7589.jpg
DSC_7592.jpg
DSC_7596.jpg
DSC_7597.jpg
DSC_7605.jpg
DSC_7607.jpg
DSC_7608.jpg
DSC_7615.jpg
DSC_7616.jpg
DSC_7618.jpg
DSC_7619.jpg

DSC_7597.jpg

Biler som er brukt i denne tråden er ikke tillat å bruke uten mitt samtykke.
Endret av Meringdal
56

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dinna her har eg venta på, fantastisk jobb du har utført her :) Ferdig bildene var bare :thumbs: !

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra nok en gang!;) Cred

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dinna her har eg venta på, fantastisk jobb du har utført her :) Ferdig bildene var bare :thumbs: !

Cred!

Godt å høre! Eier ble også fornøyd. Han hadde flere biler muligens fikk jeg til svar :)

Meget bra nok en gang! ;) Cred

Takk for det Johnsen! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra resultat du har tryllet fram nok en gang! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grymt snyggt. Fantastisk trevlig bil också :)

Riktig "wow" känsla åxå på dina 50/50 bilder..

Syns att du tycker det är kul att fotografera åxå (som jag då)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig kule ferdigbilder og bilen ble veldig blank! SOm du nevner lønner det seg ofte med s17 etter s3:)

Rå bil, motorrom er heftige saker..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda en veldig bra jobb fra deg! Cred er levert. Nydelige ferdigbilder :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:wub:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig arbeid. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den grommeste Porschen dette, syns jeg.

Nydelig arbeid, og bilde under er fantastisk flott. Beste ferdigbilde jeg har sett på svært lenge! :thumbup:

DSC_7608.jpg

2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra resultat du har tryllet fram nok en gang! :)

Takk for det! :)

Grymt snyggt. Fantastisk trevlig bil också :)

Riktig "wow" känsla åxå på dina 50/50 bilder..

Syns att du tycker det är kul att fotografera åxå (som jag då)

Tusen takk! Jeg har aldri tatt fine bilder av noen ting, men i det siste har jeg satt meg litt mer inn i det med fotografering, og det er jo skikkelig kjekt!

Veldig kule ferdigbilder og bilen ble veldig blank! SOm du nevner lønner det seg ofte med s17 etter s3:)

Rå bil, motorrom er heftige saker..

Takk for det, ja man må nesten ha litt fin pomish iver såpass grov kombo ;)

Ingen strikkmotor her nei..

Enda en veldig bra jobb fra deg! Cred er levert. Nydelige ferdigbilder :)

Takk for det! :)

:wub:

;)

Nydelig arbeid. :)

Takk for det ovlov!

Den grommeste Porschen dette, syns jeg.

Nydelig arbeid, og bilde under er fantastisk flott. Beste ferdigbilde jeg har sett på svært lenge! :thumbup:

DSC_7608.jpg

Thumbs up! Kanskje det bilde jeg er mest fornøyd med også ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott stykke arbeid og flotte 50:50 bilder!

Rå jobb på rå bil!:-)

Cred en selvfølge!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolutt en credverdig jobb, med nydelig finish! Flotte bilder også! :) Synd ikke bilen står i stil til jobben..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat! Brukte du lang tid? Fikk du tattde dype ripene?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott stykke arbeid og flotte 50:50 bilder!

Rå jobb på rå bil!:-)

Cred en selvfølge!

Tusen takk! :-)

Absolutt en credverdig jobb, med nydelig finish! Flotte bilder også! :) Synd ikke bilen står i stil til jobben..

Takk for det! Hver sin smak. I utgangspunktet likte jeg ikke bilen noe særlig, men den ble jammen fin når man får studert den såpass lenge som jeg gjorde :-)

Flott resultat! Brukte du lang tid? Fikk du tattde dype ripene?

takk :)

Jeg er litt usikker på tid. Fikk bilen på en onsdagskveld og begynte torsdagen. Bilen ble levert ut mandag :)

Vil tippe et sted mellom 20 og 25 timer :-)

Jeg gikk over en gang til ( 2 runder ) og sa meg fornøyd. Måtte nok våtslipt en del for å fått de helt bort :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mektig bil og mektig bra arbeid! Detta blei blankt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mektig bil og mektig bra arbeid! Detta blei blankt.

Takk for det! ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig! Grønt trykket :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra jobb på en sykt grom bil! Den fortjener så mye kjærlighet den bare kan få :wub: Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive