Gå til innhold

Valg av kompressor


wanvik

Recommended Posts

Nå er jeg LEI av middelmådige kompressorer, og er på utkikk etter en bedre en. Kjøpte en Stanley 2-sylindret sak på 2,2kw i vår. Denne leverer forsåvidt nok, men nekter å starte når den ikke er varm. På sommeren går det greit, men nå må jeg bruke varmluftspistol i 5 minutter på olje (forøvrig byttet til en tynnere, noe som hjalp) og sylindret før den starter. Jeg har 3-fas (16A såvidt jeg vet, selv om det er 25A flatstift stikk) og vil benytte dette. Verken strøm eller behov tilsier noe virkelig stort, så jeg har sett på de som koster 5-7000kr på f.eks Jula, Biltema og Moe & Co. Selvfølgelig finnes det vesentlig bedre kompressorer med samme spesifikasjoner om en ser på f.eks Ingersoll Rand etc, men budsjettet er ikke så stort... Er det noen som har noen forslag til hva jeg burde kjøpe? Er det Moe & Co selger brukbart, eller er det bare kinavarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Eg kjøpte et sveiseapperat fra Moe & Co når eg fikk det og opnet esken så fikk eg litt slik kinavare følelse , men det var utrolig kraftig apperat og lett å tende sveisepinnene selv på max størrelse så eg er fornøgd med den varen fra Moe & co. Men mener Tommy her inne på forumet kjøpte kompressor fra Moe & co kanskje han kan gi noe tilbakemelding om kvaliteten på kompressoren :)

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Hei. Har en biltema 3 hk selv som fungerer meget bra. Starter i mange minus selv om den må jobbe litt før den "blir varm". Selger Luna på jobb og de ser meget bra ut de også, men har ikke brukt de selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Er Airmaster et merke som kan brukes ?

Håper det er greit for trådstarter at jeg "skyter" inn et lite spørsmål. Skal ha meg en kompressor selv serru:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte samme kompressor som Tommy har, tidligere i høst. 3500kr koster den nå på kampanje. 90liters tank gjør at den slipper å gå hele tiden, slik vår gamle 50liters Gebe gjorde. http://moeco.mamutweb.com/subdet9.htm Fikk litt kina-feeling, men det bryr jeg meg ikke om så lenge den starter og går slik den skal. :) Foreløpig godt fornøyd. 10bar gjør underverker på det meste jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en 2 sylindret kompressor fra Moe & Co for ca18 år siden. Den er italiensk og merket heter Rambo. Det var den største 1-fas de hadde den gangen. 100 liter tank og 400 liter/min. Den har gått maaaaaaange timer da jeg i en periode også brukte den i jobben. Aldri et feilslag eller noe problem. Bytter olje på den en gang i året, det er alt. Veldig fornøyd med den.

1967 Ford Mustang

1999 Chevrolet Blazer

2003 Chevrolet Tahoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den med 90 liter tank fra Moe&co å har hatt den noen år nå, å dette fikk meg til å tenke på at jeg kansje skulle tatt en liten service på den, får den har fungert upåklagelig, så jeg har rett å slett ikke tenkt noe mere over det. min står på garasjeloftet, som er uisolert, å den starter like fint sommer som vinter.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, Moe & Co fikk bedre tilbakemeldinger enn jeg hadde trodd! Jeg tror jeg helst vil ha 3-fas for å fordele lasten over kursene bedre, men den dere refererer til ser jo også kurant ut :) Skal også sjekke Luna og Metabo. Tusen takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg holder på å vurderer hvilken kompressor jeg skal ha i garasjen. Har kikket litt på denne fra clas ohlson:

http://m.clasohlson.com/no/Cotech-50-V-kompressor/40-7979

Eller går for den som er nevnt over fra Moe & Co:

http://moeco.mamutweb.com/subdet9.htm

Skal brukes til å bytte hjul på mine bilder, litt mekking og litt div.

Eller kanskje dere har noen andre tips i dette prisleiet?

Endret av anders1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Hadde helt klart gått for den med 90L tank fra moe&co, så slipper du å sitte å vente på at den skal fylle opp tanken hele tiden.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hvordan er det med frakt i fra Moe & Co? Er de rimelige? Jeg bor i Nord Trøndelag hvis det har noe å si :)

Og er 90L stor nok til å drive luftverktøy som eksenterslipere og lakksprøyter?

Endret av LasseG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frakt var ikke ille, de sendte med Hurtigruta til Molde.

Eneste minuset med 90-litern er at selve kompressoren gjerne kunne hatt større kapasitet. Tar litt tid å fylle tanken når den er såpass stor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Kjøpte min kompressor på bauhaus. Den har fungert upåklagelig. Starter alltid og har det som trengs av utstyr.

De selger både 1 og 3 fas der. Greie priser, store tanker. Herkules heter de.

Kjøp skikkelig kvalitetsverktøy bare.

Har holdt meg til det, bortsett fra en slipemaskin kjøpt på jula. Blåser bare ut all lufta. Forbruker mer luft enn en blåsepistol som blåser kontinuerlig...

Man får ingersoll rand verktøy billig fra utlandet. Ebay er et bra sted å handle når det gjelder slikt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på Ingersoll Rand. Er dette bruktbart: http://www.ebay.com/itm/Ingersoll-Rand-4152-HL-6-Air-Finish-Finishing-Sander-Tool-IR4152-HL-/201066849448?pt=Sanders_Sandblasters&hash=item2ed084a4a8

Vil kompressoren bli ukurant til lakkering ettersom den er treg til å fylle tanken på ny? Er vel ugunstig og måtte vente på trykket når man lakkerer :P

Endret av LasseG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Regner med at lakksprøyta bruker rundt 5-6 bar.

Kjøper du en 10 bar kompressor isteden for en 8 bar, har du mye mer luft å gå på i en 100 liters tank.

Til lakkering anbefales absolutt 3 fas med 150-200 liters tank.

En kompressor som er treg til å fylle tanken er ukurrant til det meste..

En 3 fas kompressor kan levere mye mer luft kontinuerlig enn en 1 fas kompressor.

Anbefales på det sterkeste å finne en kompressor som kan levere mest mulig luft kontinuerlig.

Årsaken til at jeg valgte herkules kompressoren på bauhaus var at den er 3 sylindret. Det gjør også at den kan levere mer luft enn kompressorer som er 1 og 2 sylindret.

Det meste av ingersoll rand verktøy er veldig bra. Bare pass på at det er ekte vare du kjøper.

Sjekk gjerne med hjemmesiden og sammenlikn produktene før du kjøper.

http://www.ingersollrandproducts.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at lakksprøyta bruker rundt 5-6 bar.

Kjøper du en 10 bar kompressor isteden for en 8 bar, har du mye mer luft å gå på i en 100 liters tank.

Til lakkering anbefales absolutt 3 fas med 150-200 liters tank.

En kompressor som er treg til å fylle tanken er ukurrant til det meste..

En 3 fas kompressor kan levere mye mer luft kontinuerlig enn en 1 fas kompressor.

Anbefales på det sterkeste å finne en kompressor som kan levere mest mulig luft kontinuerlig.

Årsaken til at jeg valgte herkules kompressoren på bauhaus var at den er 3 sylindret. Det gjør også at den kan levere mer luft enn kompressorer som er 1 og 2 sylindret.

Det meste av ingersoll rand verktøy er veldig bra. Bare pass på at det er ekte vare du kjøper.

Sjekk gjerne med hjemmesiden og sammenlikn produktene før du kjøper.

http://www.ingersollrandproducts.com/

Har ikke 3-fas tilgjengelig nå. Men det blir når garasjen skal isoleres og få nye kurser.

Så må greie meg med en 1-fas en så lenge.

Er ikke snakk om noe hellakkering av biler og sånt. Men mindre deler, evt å dele opp en hellakkering i flere stadier.

Resultatet blir uansett ikke 100% da det er jeg som skal lakkere :P

Den Moe&Co kompressoren på 90 liter er 9,5 bar. Det er den jeg har sett til nå som gir mest verdi for pengene da den koster 3490,-.

Endret av LasseG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Min kompressor kostet 3000kr på tilbud hos bauhaus. 100 liter, 10 bar, 3 sylindre, 1-fas.

Skjelden bauhaus skilter med priser annet enn på tilbud. Ikke har de nettbutikk eller oversikt over priser og tilgjenglighet heller.
Men skulle du ha en butikk i nærheten er det jo verdt å sjekke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kompressor kostet 3000kr på tilbud hos bauhaus. 100 liter, 10 bar, 3 sylindre, 1-fas.

Skjelden bauhaus skilter med priser annet enn på tilbud. Ikke har de nettbutikk eller oversikt over priser og tilgjenglighet heller.

Men skulle du ha en butikk i nærheten er det jo verdt å sjekke opp.

Det skal sjekkes! Når kjøpte du din?

Ellers har jeg lest litt mer og ser det er flere som sammenkobler to mindre kompressorer.

Noe som flere har gjort er to stk Gebe kompressorer på 2/3hk hver. Noe de sier funker relativt greit.

Er usikker på hvilken sikring jeg har tilgjengelig ute i garasjen også, da det er lagt opp av tidligere eier. Ser velgjort (les; selvgjort) ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Kjøpte min i februar.

Vet flere kjører to kompressorer, men det krever mere strøm. Med mindre du har to kurser i garasjen går det dårlig. Vanligvis max 16a kurs i garasjer. Og som regel 2200w motorer på kompressorer. = 10a i strømforbruk.

Fåes også med 3600w motor, men det krever treg 16a sikring.

Et annet triks er en ekstra tank. tar lang tid å fylle opp, men du har sinnsykt mye luft å gå på når den først er full. Feks hvis du kjøper en ekstra 300 liters tank. Mulig moe & co har noe i den gata også?

Endret av magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...