AMG

Liten guide på legging av Lamin-X beskyttelsesfilm

Legging av Lamin-X film på BMW E-92

I sammenheng med vinterklargjøring av min BMW E-92(tildligere laget en liten S&S av dette:http://www.detailersclub.no/forum/topic/18444-vinterklargjoering-bmw-e36-325ia-og-e92-320d/ )
bestemte jeg meg for å legge gul Lamin-x film på framlykter og grøftelykter for å beskytte desse mot steinsprang, samt gi bilen en litt annen look :)

Siden jeg hadde kameraet for hånden valgte jeg å ta litt bilder av prosessen og lage en liten guide.

Først litt generell info om produktet:

Lamin-X er en beskyttelsesfilm som kan legges på alt av lakk, plast og glass, og har som formål å beskytte mot steinsprang og slitasje.
Mest utbrett sansynligvis lyktefilmen deres.

Filmen kommer i ulike farger og nyanse bla. gul, rød, blå, sotet i ulike nøyanser og gjennomsiktig.

Filmen ble kjøpt direkte fra Lamin-X i USA ferdig kuttet til å passe lyktene på bilen.

Produktliste:

Bilt -hamber clay soft

CG clay lube

Lamin-x film gul

Rent vann i sprayflaske

Varmepistol (fant ikke hårføner :P)

2000W varmevifte

Biltema knivsett

Saks

Plastsparkel fra Lamin X

+ Tolmodighet :)

Første som ble gjort var rengjøring av hele bilen.

DSC_0269_zps44851b68.jpg

Deretter ble bilen satt inn i garasjen. Det var relativt vindstille og utetempraturen var ca 9+. Så jeg gjennomførte frontlyktene med garasjeporten åpen.

DSC_0270_zps0961c9ba.jpg

Produktenene som ble nyttet:

DSC_0276_zps62dab199.jpg

Deretter ble alle lyktene clayet for å få de så rene som mulig:

DSC_0278_zps0d44b755.jpg

Lyktene er i stor grad hele og pene, men noe slitasje finnes:

DSC_0274_zps041b7080.jpg

DSC_0273_zps5443d76d.jpg

DSC_0275_zps3bb0113b.jpg

Så til selve leggingen..

Jeg har tidlegere lagt Lamin-x på mine 2 eldere bmw`er så jobben var ikke helt ukjent :)

Det viktigste tipset jeg har til å legge Lamin-X film er å holde filmen så varm som mulig da varmen myker den opp og gjør den mer håndterlig.

Dette tok jeg ikkje helt til etterretning i første omgang noe som gjorde at når filmen traff det kalde lykteglasset ble den helt stiv og vanskelig å håndtere.

Stiv film gjør det også vanskelig å få den til å feste seg på krumme flater.

Jeg fant derfor raskt ut at å sette opp en industrivarmer på 2000W fremfor lykten var en god løsning som gjorde arbeidet 100ganger enklere. I tillegg ble vamluftpistolen brukt på enkelte "vanskelige" plasser. Den varme luften hjelper også med å fordampe vannet mellom filmen og lykten som gjør at filmen hefter raskere.

NB! Det skal også sies at ved bruk av varmluftpistol skal man vere litt forsiktig da det raskt kan bli for varmt og man kan ødelegge filmen. Jeg brukte derfor laveste effekt og holdt varmepistolen på relativt god avstand.

Jeg valgte å begynne med hovedlyktene. Etter clay ble begge lyktene vasket med rent vann (står i bruksanvisningen at man ikke skal brukes såpe!).

Deretter ble både lykter og "innsiden" av filmen sprayet med vann. Her fant jeg raskt ut at den lille sprayflasken som følgte med fra Lamin-X ikke var tilstrekkelig og jeg måtte sta å finne en større ettersom det er irriterende å stå uten vann når man trenger det :) Ett tips her er å bruke så vamt vann så mulig, da dette også hjelper å holde filmen myk.

Etter at man har fått plassert filmen tilfredstillende er det å benytte plastsparkelen. Jeg startet i ytterhjørnet av lykten og fikk filmen til å sitte godt der, for deretter å jobbe meg "innover".

I stedet for å prøve å beskrive dette har jeg lagt ved to youtubevideoer som viser påleggingsprosessen med varmluft.

Bilde etter å ha lagt på første lykt:

DSC_0282_zps4c64ec5d.jpg

Begge hovedlyktene:

DSC_0287_zpse638fa8c.jpg

Godt fornøyd med å ha fått lagt på hovedlyktene tok jeg kveld. Tidsbruk: ca 1 time.

Søndagen var det tid for grøftelyktene. Det første problemet jeg møtte på var at den ferdigkuttet filmen hadde annen form enn mine lykter! :( Heldigvis var filmen såpass stor at jeg kunne klippe den til.

DSC_0285_zpsecb13746.jpg

Filmen begynner å ta form :P

DSC_0294_zps5b6f45fc.jpg

Først hadde jeg planer å ta av plastikken rundt lykten, men etter at jeg ikke fant noen god beskrivelse for hvordan man demonterer denne valgte jeg bare å legge filmen med plastdetaljene på.

DSC_0280_zps2662427d.jpg

Startet på høyre side:

DSC_0295_zpsc3b6f9d0.jpg

Ettersom lyktene er så små gikk desse relativt greit, men arbeidet hadde sikkert vert enklere om plastdetaljene hadde vert av..

Så var det påtide å få tatt bilde av det endelige resultatet :)

DSC_0306_zps7d5ecb89.jpg

DSC_0298_zps7c4bf9f6.jpg

DSC_0313_zps547ba541.jpg

DSC_0300_zps462adb47.jpg

DSC_0329_zpscefc07dd.jpg

DSC_0331_zps9e40e588.jpg

DSC_0336_zps8e1bc2ac.jpg

DSC_0344_zps36346285.jpg

Må si jeg ble fornøyd med sluttresultatet :)

Folk må gjerne komme med innspill og egne erfaringer.

Jeg tåler både ris og ros! :)

Takk for meg!

8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det faktisk ikke blei så ille jeg. Så ganske kult ut sammenlignet med mange andre eldre BMW 3-serier med gul lyktfilm. Kommer til å legge lyktfilm på lyktene min når jeg kjøper nytt glass så en liten guide er strålende :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm godt utført til en sprek bil:) Men personlig syntes jeg det ikke ble helt supert men:) hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er første gangen jeg ikke rynker helt på nesa men er enig med johnsen. Gule lykter forbinder jeg med gamle hævver som sierra osv. Jeg ville nok lagt blank farge. Men samspillet mellom det blå og gule gjør at det kan tolereres :P

Uansett, godt jobba og fin write up :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra dette. Ang plastdekslene, så er disse montert på fra baksiden av fangeren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få det av så fort som mulig. Men bra jobba likevel :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes dette er litt kraftig kritikk når trådstarter vil ha dette, hvis han vil ha det så skal ham få ha det. Jeg tenker med slike kommentarer så kan det hende at det skremmer bort medlemmer. Hvordan farge laminx har er vell lite relevant for guiden.

Dette er ikke for å angripe deg her, men synes ikke at vi skal bestemme hva trådstarter skal velge av farge. Hvis vi ikke liker det kan vi holde det for oss selv. :)

Til trådstarter: Veldig flott guide :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes dette er litt kraftig kritikk når trådstarter vil ha dette, hvis han vil ha det så skal ham få ha det. Jeg tenker med slike kommentarer så kan det hende at det skremmer bort medlemmer. Hvordan farge laminx har er vell lite relevant for guiden.

Dette er ikke for å angripe deg her, men synes ikke at vi skal bestemme hva trådstarter skal velge av farge. Hvis vi ikke liker det kan vi holde det for oss selv. :)

Har forståelse for hva du sier her. Bra utført var det iallefall. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det blei litt kult jeg. Har lyst på grå folie på mine, også mørke baklykter :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra dette. Ang plastdekslene, så er disse montert på fra baksiden av fangeren.

Takk skal du ha, da vet jeg dette til nestegang! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har forståelse for hva du sier her. Bra utført var det iallefall. :)

Da jeg i slutten av inlegget skrev at at jeg tåler både ris og ros så mente jeg det! :) Hadde forventninger om at denne type film ikke faller i god jord hos mange, men etter at jeg på gaten og facebook fikk spm. om hvordan jeg hadde lagt fimen tenkte jeg å lage en liten guide.

Takker for alle tilbakemeldinger, og god jul fra Sunnmøre! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite tilleggs tips, bruk digital varmluftpistol og hold tempen på maks 130 grader. Da slipper du noen særlig risiko for å skade folien. Ulempen med digital varmeluftpistol er at den tar noen sekunder lengre å varme opp.

Vi har begge deler på jobben, men har erfart at det er enklere å unngå skader med digital temperatur kontroll når mann legger lamin-x.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent med gule lykter, men synes Lamin-X har helt feil gulfarge, da sammenligner jeg med gulfargen de orginale gule løktene til f.eks Bmw E30 har. Der treffer faktisk biltema sin film så og si perfekt på fargen, filmen til biltema er itillegg overraskende bra, tåler ikke like mye som lamin-x når det kommer til riper men absolutt bra til prisen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema filmen funker okei i en kort stund, men den er ikke fargestabil. Kan endre farge ganske raskt. Er ganske lik solfilmen de har på biltema som er lilla. Med tanke på pris og holdbarhet så er lamin-x å anbefale.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke opplevd noe av at fargen endrer seg på mine biler eller andre lykter jeg har lagt den på, har hatt det i over et år nå på E34'a.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er dette og få av igjen? Bare og rive av så gå på med noe som tar limrester etc?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er dette og få av igjen? Bare og rive av så gå på med noe som tar limrester etc?

Tok av filmen etter ca 1 år. Det var gjort på 1 min. Bare og rive av og det var ingen form for limrester. Dette var orginal Lamin-x film. Har ikke prøvd biltema sin. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive