Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Ok, så det er forskjell om vannet fordamper fra gulvet med gulv-varme istedet for å fordampe med at varmeovn på veggen varmer lokalet?

Har lånt et par ganger et verksted hvor det er gulv-varme (vannbåren) og det er utvilsomt behagelig!

-Helt enig i at ventilasjon er nøkkelordet i oppvarma garasje (eller uansett garasje). B)

Tja, jeg har ikke hørt mye om dette problemet med gulvvarme selv. Og synes heller ikke det er veldog logisk.

Som du sier; vann som fordamper er vannsomfordamper enten det er gulvvarme ellee varmepumpe.

I tillegg blir det mye vann fra kjøring i dårlig vær som plasker under bilen, gjernda kombinert med dritt i tillegg som da har større risiko for å kunne tette dreneringer etc, som igjen ville vært et større problem.

Lufting vil jeg være enig i er et godt poeng uansett varmekilde, men gulvvarme og rust er jeg mindre sikker på, og har aldri vært borti noe slik problem på mine år i bilbransjen.

Ta understellsbehandling (tectyl,mercasol erc) så skal nok dette gå veldig bra.

Skrevet

Tja, jeg har ikke hørt mye om dette problemet med gulvvarme selv. Og synes heller ikke det er veldog logisk.

Som du sier; vann som fordamper er vannsomfordamper enten det er gulvvarme ellee varmepumpe.

I tillegg blir det mye vann fra kjøring i dårlig vær som plasker under bilen, gjernda kombinert med dritt i tillegg som da har større risiko for å kunne tette dreneringer etc, som igjen ville vært et større problem.

Lufting vil jeg være enig i er et godt poeng uansett varmekilde, men gulvvarme og rust er jeg mindre sikker på, og har aldri vært borti noe slik problem på mine år i bilbransjen.

Ta understellsbehandling (tectyl,mercasol erc) så skal nok dette gå veldig bra.

Varmpepumpa vil kanskje være med på å skape mer sirkulasjon i luften enn hva varmekabler klarer?

Jeg har også lyst på varmekilde i garasjen når den tid kommer, men han som tectylerte bilen sist gang sa at det ikke var å anbefale av samme grunner som nevnt tidligere. Uansett bør vel god lufting gjøre noe med saken. Man får også vifter med fuktsensor, så en slik er kanskje aktuelt.

bilde1_zpseea6eb45.jpg

Bare for nysgjerrighet angående den markeringen. Mulig jeg husker feil, men oppfordrer du ikke nå til at de skal kjøre til høyre for markeringen (mellom markeringen og fortauskanten)? :unsure: Mener å huske at man skal kjøre på den siden som markeringen "peker". Slik som nå så "peker" de to øverste ned mot høyre og den nederste mot venstre (se bilde 3)..

Jeg ser også nå at du var heldigere med garasjen enn naboene :thumbs: Den ene har ikke fått påbegynt sin ennå og den andre har en jordvoll langs halve veggen og dermed mister ett vindu..

Skrevet

bilde2_zps2b56c011.jpg

Bare ett lite spørsmål (og husk, alle sin smak og meninger så det er ikke negativt ment)

Var den "kanalkilleren " påkrevet? For enkel tilgang og utnyttelse av parkeringsplassen tror jeg du vil angre på den utførelsen der.

Ellers synes jeg dette ble meget pent og jeg liker utførelsen på hus og garasje :thumbup:

Never a failure, always a lesson

Skrevet (endret)

Varmpepumpa vil kanskje være med på å skape mer sirkulasjon i luften enn hva varmekabler klarer?

Jeg har også lyst på varmekilde i garasjen når den tid kommer, men han som tectylerte bilen sist gang sa at det ikke var å anbefale av samme grunner som nevnt tidligere. Uansett bør vel god lufting gjøre noe med saken. Man får også vifter med fuktsensor, så en slik er kanskje aktuelt.

Bare for nysgjerrighet angående den markeringen. Mulig jeg husker feil, men oppfordrer du ikke nå til at de skal kjøre til høyre for markeringen (mellom markeringen og fortauskanten)? :unsure: Mener å huske at man skal kjøre på den siden som markeringen "peker". Slik som nå så "peker" de to øverste ned mot høyre og den nederste mot venstre (se bilde 3)..

Jeg ser også nå at du var heldigere med garasjen enn naboene :thumbs: Den ene har ikke fått påbegynt sin ennå og den andre har en jordvoll langs halve veggen og dermed mister ett vindu..

Det var ingen tanke bak plasseringen av "markeringsbøyene" annet enn at biler skulle blokkeres fra å kjøre inn på asfalten. De stod der et døgn, bare. De ble bare lempet opp for å unngå at postmannen kjørte inn engang til....og det funket. Jeg tenkte ikke over hvilken vei markeringen gikk, men du har vel rett generelt sett :)

Garasjene nedenfor er alle ca 35 m2. Jeg utvidet min til 44,64 m2 for å bygge så stor garasje som det var lovlig ift reguleringsplanen mens jeg først var i gang (Maks 45 m2). Det er en av grunnene til at jeg har to vinduer, og den nedenfor har et vindu. Min hadde også en slik voll bak seg, men denne ble gravd bort da jeg ba om økt størrelse. Huset "uten garasje" har ikke garasje ennå fordi det ikke er byggmesteren som bygger det, men en som har det som hobby ved siden av jobben som brannmann. Da tar det litt lenger tid, selv om han får hjelp av polakker pdd :D

bilde2_zps2b56c011.jpg

Bare ett lite spørsmål (og husk, alle sin smak og meninger så det er ikke negativt ment)

Var den "kanalkilleren " påkrevet? For enkel tilgang og utnyttelse av parkeringsplassen tror jeg du vil angre på den utførelsen der.

Ellers synes jeg dette ble meget pent og jeg liker utførelsen på hus og garasje :thumbup:

Smaken er som baken, vettu! Jeg må først forstå hva du mener med kanalkilleren? Snakker du om stripa med granitt som går fra strømboksene? De strømboksene var jeg forøvrig ganske heldig med....haha. Ikke er de rette ift resten heller. Smått irriterende ;)

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]

Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Skrevet (endret)

Det var ingen tanke bak plasseringen av "markeringsbøyene" annet enn at biler skulle blokkeres fra å kjøre inn på asfalten. De stod der et døgn, bare. De ble bare lempet opp for å unngå at postmannen kjørte inn engang til....og det funket. Jeg tenkte ikke over hvilken vei markeringen gikk, men du har vel rett generelt sett :)

Garasjene nedenfor er alle ca 35 m2. Jeg utvidet min til 44,64 m2 for å bygge så stor garasje som det var lovlig ift reguleringsplanen mens jeg først var i gang (Maks 45 m2). Det er en av grunnene til at jeg har to vinduer, og den nedenfor har et vindu. Min hadde også en slik voll bak seg, men denne ble gravd bort da jeg ba om økt størrelse. Huset "uten garasje" har ikke garasje ennå fordi det ikke er byggmesteren som bygger det, men en som har det som hobby ved siden av jobben som brannmann. Da tar det litt lenger tid, selv om han får hjelp av polakker pdd :D

Smaken er som baken, vettu! Jeg må først forstå hva du mener med kanalkilleren? Snakker du om stripa med granitt som går fra strømboksene? De strømboksene var jeg forøvrig ganske heldig med....haha. Ikke er de rette ift resten heller. Smått irriterende ;)

Ja, det er granittkanten, med den svingen jeg mener, og som det er fort å henge seg opp på, hvis man ikke har SUV da, da kan man jo bare kjøre rett over :) . "Tante" kommer i allefall til å klare det, å henge seg opp på den mener jeg, hvis ikke hun har SUV da, da kan hun gjøre som de andre med SUV. :)

Enig med strømboksene, men det kommer du ikke til å tenke så lenge på.

Endret av Victor

Skrevet (endret)

Ja, det er granittkanten, med den svingen jeg mener, og som det er fort å henge seg opp på, hvis man ikke har SUV da, da kan man jo bare kjøre rett over :) . "Tante" kommer i allefall til å klare det, å henge seg opp på den mener jeg, hvis ikke hun har SUV da, da kan hun gjøre som de andre med SUV. :)

Enig med strømboksene, men det kommer du ikke til å tenke så lenge på.

Antok at det var den du tenkte på :)

Årsaken til at den er der er at jeg ikke kan gjøre noe med grøfta mellom granittsteinene og veien, da denne fungerer som drenering for området. Det er en kum nederst i bakken, og vannet renner i grøfta fra toppen av bakken og helt ned. Bredden på innkjørselen er derfor definert sånn sett, og da gjorde jeg det beste ut av det estetisk sett. I følge maskinentrepenøren ville jeg fått trøbbel med kommunen om jeg asfalterte over grøfta ved en eventuell kontroll, og av den grunn ønsket han ikke å fylle grøfta hele veien. Det er nemlig blitt diskutert for noen måneder siden. Kommunen har jobbet bra i kulissene her under opparbeidingen av tomtene.

Sjansen for å bli "fersket" under en kontroll er jo liten, men jeg tar ikke slike sjanser. Det jeg kunne gjort var jo å legge ei rist over, som tåler vekta av en bil, men det droppa jeg.

Selve innkjørselen er ca 6,5m bred, og det fungerer fint. Til og med samboeren synes den er bred nok, og hun var skeptisk da grovplaneringen var ferdig. Da virket den mye smalere. Moren og faren min har heller ingen utfordringer, så dette går nok fint, men jeg vurderer å merke steinene på et vis når det er snø :D

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]

Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Skrevet

Det ville antagelig ha gått greit med den grøfta helt til mye overvann/regn hadde dradd over veien (eks laga is-svull på vinteren) eller vannet hadde gravd ut veien, etc, før kommunen hadde oppdaga/noen klaga på det og gitt pålegg om å rette opp drensgrøfta langs veien.

Synes løsningen til ts her er helt grei.

Bredde på innkjørsel er ofte spesifisert i Regplan eller vedtekt/forskrift, og eks her i Horten er max bredde på avkjørsel 5m. Over dette så må det søkes/disp.

Til vinteren så er det jo bare å rappe en brøytstikke eller to og borre ned i kantsteinen i tomtegrensa, da blir jo innkjørsel bra merka. B)

Skrevet

Forklaringen forklarer alt :thumbup: Pent er det så arbeide og utformingen er det ikke noe å si på.

• 1 year later...
Fuglestein
Skrevet

Flott uteområdet rundt garasje og ikke minst god plass. Henger meg på her for å se fremdriften innvendig i garasjen. :) 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår