rogersolmyr

Nybilshine av BMW X1

24 innlegg i emnet

Denne gangen var det en så godt som helt ny BMW X1 som skulle få en vinterbeskyttelse. Bilen tilhører en kollega og jeg fikk overlevert bilen på jobben torsdag ettermiddag. Liker godt varianten med å få bilen i Oslo, for da får jeg kjøre bilen noen mil også :-) Ekstra hyggelig når det er såpass fine biler vi snakker om. Dette var en toliter bensin med automatgir. Veldig fin bil å kjøre må jeg si.

Når bilen var vel hjemme i Askim begynte jeg som vanlig med å ta av skiltene før vask.

DSC02662_zps85b7aed3.jpg

DSC02663_zps566b16c9.jpg

Bilen var som sagt kun et par uker gammel og var så strøken som den burde. Eier hadde også sørget for å vaske bilen før jeg fikk den. Egentlig ikke noe poeng i det, for jeg må uansett vaske bilen akkurat like nøye. Men den så jo flott ut.

DSC02665_zpsc038b4d5.jpg

Jeg begynte med Scholl Rim 7 på felgene og Surfex HD 1:5 på dekksider.

DSC02669_zpsee11d856.jpg

For deretter å sause inn hele bilen med Prickbort

DSC02670_zpsc19e5002.jpg

DSC02673_zps083c490b.jpg

For så å toppe det hele med et herlig skumlag. Brukte Bilt Hamper Autofoam i skumkanonen.

DSC02675_zps32a687c8.jpg

DSC02676_zpsd8d0bed3.jpg

Denne blandingen fikk virke noen minutter før jeg spylte grundig av bilen og lot den renne av seg litt før jeg satte inn felger og nedre del av bilen forøvrig med Bilt Hamper Korrosol.

DSC02680_zps4bc14968.jpg

Korrosol fant litt å jobbe med på felgene, men veldig vanskelig å se effekten på en såpass mørk bil forøvrig.

Spylte så grundig av bilen igjen og vasket bilen for hånd på vanlig DCN-måte. Ble ingen bilder av dette for nå begynte det å bli mørkt ute.

Kjørte så bilen inn i garasjen og tørket bilen. Gikk også over nedre del av bilen med clay.

DSC02684_zps453da777.jpg

DSC02685_zps038c7c78.jpg

Fant som forventet ikke noe å snakke om, så nå var bilen å betrakte som ren :-)

Tok så en runde rundt bilen for å se etter skavanker, men fant ikke stort her heller. Et par småflekker og en liten ripe fant jeg dog.

DSC02691_zps7bf82227.jpg

DSC02696_zps0d4d54b9.jpg

Neste trinn var maskering, og det gikk med veldig mange meter med maskeringstape på denne bilen.

DSC02704_zpse3903644.jpg

Lakken på bilen så veldig strøken ut om man ser bort fra de nevnte småfeilene nevnt over, så jeg valgte å bruke Menzerna SF4000 på hele bilen. Kun på de nevnte stedene måtte jeg bruke noe litt grøvre. Der brukte jeg Menzerna PF2500. Maskinen ble Rupes Bigfoot 21 og Einhell roterende til spotpads.

Men noen steder polerte jeg også for hånd. Som for eksempel på rails på taket.

DSC02705_zps66e9166e.jpg

DSC02715_zps48c95162.jpg

DSC02756_zps3d6f9ef7.jpg

På B-stolpene som var av plastikk (i alle fall det synlige) brukte jeg Nanolex Rejuvenator.

DSC02757_zpse6741ae8.jpg

DSC02712_zps63971c91.jpg

Det var ingen mening i massevis av 50/50 bilder denne gangen, for det var ikke mulig å se så mye forskjell, annet enn at bilen generelt ble blankere.

Siden dette var en ny bil falt valget av LSP denne gangen på Nanolex Lakk Ultra. Denne krever at det absolutt ikke ligger igjen urenheter eller polishrester på lakken. Derfor var jeg nøye med å bruke Menzernas wipedown på hvert panel etter at jeg buffet av polishen. Og før jeg la på Nanolex ultra gikk jeg over alle panelene en gang til, nå med Nanolex lakkrens. Spray på og tørk av i flere omganger.

DSC02759_zps31107480.jpg

Samme prosedyre på front og sidevinduer, bortsett fra at her brukte jeg Nanolex glassrens.

DSC02761_zpsfcd47dec.jpg

Da var det klart for forseglingen.

DSC02762_zps426136f6.jpg

DSC02763_zpsef6eaad2.jpg

Det var første gang jeg bruker denne forseglingen, og jeg må si det var veldig mye jobb å legge på forseglingen på denne måten, så vi får bare håpe den er superbra.

Nanolex Ultra Glass ble brukt på front go sidevinduer foran.

DSC02765_zps25ce2208.jpg

Forseglingen fikk ligge go tørke på lakken en times tid før jeg buffet den av. Dette gikk ganske greit.

DSC02766_zps6f422e96.jpg

Jeg brukte Colinete 845 på felgene og Swissvax Pneu Matt på dekksidene. Gummilister og plastpaneler forøvrig fikk Scholl Neo. Det samme brukte jeg også på vinduene som ikke fikk Nanolex Ultra.

Et lite gruppebilde:

DSC02783_zps51b8fe0c.jpg
Det regnet og var mørkt ute så ferdigbildene ble tatt innendørs denne gangen.

DSC02771_zps48b81bae.jpg

DSC02772_zpsaba37c72.jpg

DSC02780_zps2ebc3a5d.jpg

Når jeg var helt ferdig satte jeg opp varmen så mye som mulig i garasjen (drøyt 30 grader) for at Nanolex-forseglingen skulle få herde over natten. Dette skal visstnok gjøre godt for levetiden på forseglingen.

Det var det jeg hadde denne gangen.

33

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelig kosejobb dette her. :thumbup:

Enig i at slik forsegling tar tid å legge, når den skal legges som på vinduer. En hel bil tilsvarer en del frontruter... :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blei supert dette, Roger. Spennende med litt andre forseglinger innimellom også. :)

Cred er gitt. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble hva man kan kalle en ny bil :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb! å fytte grøss for en påføringsmåte:(

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knalljobb, som vanlig.

Om jeg skal etterlyse noe, så kunne jeg tenkt meg noe mer utfyllende om hvordan Lakk Ultra ble lagt, hvor lenge den hazet, etc.

Den andre tingen er at du slutter å skrive "Bilt Hamper" når det heter "Bilt-Hamber" ;)

Ut over det - keep 'em coming. :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den andre tingen er at du slutter å skrive "Bilt Hamper" når det heter "Bilt-Hamber" ;)

Haha. Har lagt merke til det selv, men ikke irritert meg like mye som deg! ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Go-jobb det der ja :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelig kosejobb dette her. :thumbup:

Enig i at slik forsegling tar tid å legge, når den skal legges som på vinduer. En hel bil tilsvarer en del frontruter... :)

Kosejobb var det ja, men forseglingen var ikke akkurat en favoritt når det gjelder påføring. Syns også det gikk litt mye produkt. Satser bare på at holdbarheten er like super som produktet er vanskelig å jobbe med ^_^

Blei supert dette, Roger. Spennende med litt andre forseglinger innimellom også. :)

Cred er gitt. :)

Takk for det.

Flott jobb! å fytte grøss for en påføringsmåte:(

Skal eksperimentere litt for å se om det er enklere måter å gjøre dette på tror jeg....

Knalljobb, som vanlig.

Om jeg skal etterlyse noe, så kunne jeg tenkt meg noe mer utfyllende om hvordan Lakk Ultra ble lagt, hvor lenge den hazet, etc.

Den andre tingen er at du slutter å skrive "Bilt Hamper" når det heter "Bilt-Hamber" ;)

Ut over det - keep 'em coming. :)

Takk. Jeg skrev vel at jeg lot forseglingen tørke (eller haze) en times tid før jeg buffet av. I følge Nanolex skal den ligge minst en halv time, men kan godt få flere timer på seg. Påføringsmetoden var med bomullspad og var tidkrevende. Vanskelig å se ordentlig hvor man har vært også.

:blush: Bilt Hamper - Bilt-Hamper - Bilt-Hamber. Var jo vanskelig dette. Har tydeligvis skrevet dette feil lenge uten at noen har kommentert dette.... Men riktig skrivemåte skal altså være Bilt Hamber i to ord uten bindestrek i følge nettsiden deres.

Go-jobb det der ja :)

Takker.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super jobb det her :) Ja eg hjelpte Arne å legge på Gtechniq coating og må si at det var litt mer jobb å legge, men så var det første gang eg va med på noe slikt, så kanskje neste gang går det kjappere :)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Takk. Jeg skrev vel at jeg lot forseglingen tørke (eller haze) en times tid før jeg buffet av. I følge Nanolex skal den ligge minst en halv time, men kan godt få flere timer på seg. Påføringsmetoden var med bomullspad og var tidkrevende. Vanskelig å se ordentlig hvor man har vært også.

:blush: Bilt Hamper - Bilt-Hamper - Bilt-Hamber. Var jo vanskelig dette. Har tydeligvis skrevet dette feil lenge uten at noen har kommentert dette.... Men riktig skrivemåte skal altså være Bilt Hamber i to ord uten bindestrek i følge nettsiden deres.

Jeg har tenkt på å kommentere det mange ganger men har i det lengste ventet på at du skulle se det selv ;)

Ut fra websidene deres ser det ut som at det er litt ymse om de skriver med eller uten bindestrek, men uten ser ut til å forekomme flest ganger :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe jobb :) Høres ut som du fikk kjørt deg med legging av forseglingen, hehe, godt jobbet. Så veldig bra ut, cred! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe fint resultat av en flott utført jobb.Bmw er jo bare så lekkre da :D Cred.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BMW er aldri feil, grei kose jobb dette, kjapp cred på vei sørover...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe jobb :) Høres ut som du fikk kjørt deg med legging av forseglingen, hehe, godt jobbet. Så veldig bra ut, cred! :)

Takk for det. Forseglingsjobben var ikke så veldig slitsom - tok bare veldig lang tiiiiiid....

Kjempe fint resultat av en flott utført jobb.Bmw er jo bare så lekkre da :D Cred.

Takk. BMW lager mye fint ja.

BMW er aldri feil, grei kose jobb dette, kjapp cred på vei sørover...

Takk, takk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder Glass Ultra så bruker jeg 3-4 minutter på å behandle en frontrute, samt rens i forkant og buffing i etterkant.

Skal ikke være noen big deal... ;)

Enig i at Lakk Ultra kan være tricky på enkelte biler. Om lakken er hvit eller grå så går jeg gjerne for Lakk Premium eller NanoVoks (som med fordel kan legges med maskin). På felger er valget alltid Lakk Ultra - som er en lek i forhold til Premium.

Ulempen med å bruke 20 ml på en bil (uansett hva slags forsegling det måtte gjelde) er jo at applikatoren må trekke til seg noen dråper hver gang. "Less is more", som det heter. Da blir det mange flater, med få dråper og liten pad... ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder Glass Ultra så bruker jeg 3-4 minutter på å behandle en frontrute, samt rens i forkant og buffing i etterkant.

Skal ikke være noen big deal... ;)

Enig i at Lakk Ultra kan være tricky på enkelte biler. Om lakken er hvit eller grå så går jeg gjerne for Lakk Premium eller NanoVoks (som med fordel kan legges med maskin). På felger er valget alltid Lakk Ultra - som er en lek i forhold til Premium.

Ulempen med å bruke 20 ml på en bil (uansett hva slags forsegling det måtte gjelde) er jo at applikatoren må trekke til seg noen dråper hver gang. "Less is more", som det heter. Da blir det mange flater, med få dråper og liten pad... ;)

Glass Ultra er veldig fin å jobbe med den, og er den glassforseglingen jeg bruker klart mest. Også den jeg har fått best levetid med på egne biler. Lakk Ultra var det som sagt første gang jeg prøvde, men bilen ble veldig blank og fin. Fikk gode tilbakemeldinger fra eier også. Men den tok lengre tid å legge en en tradisjonell forsegling eller voks.

Lakk Premium og Nanovoks har jeg også prøvd på egne biler med godt resultat. Og jeg syns disse er enklere i bruk, men regner jo med at Lakk Ultra skal ha lenger holdbarhet ^_^

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mmmm, trivelig å kose seg med helt nye biler også :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mmmm, trivelig å kose seg med helt nye biler også :)

Ja, det er sikkert og visst.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal til å gjøre en lignende jobb som dette med samme produkter og tror det er ganske så lik farge også, men hvor lang tid brukte du på denne? lurer på om eg får litt knapp tid ja, hehe

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive