hgnubel

Erfaringer med automasjon i hjemmet, "smarthus"

39 innlegg i emnet

Så ingen tråder om dette...?

Har tenkt på slikt lenge, og har nå gått til det dramatiske skritt å kjøpe en 3-pack Nexa fjernstyrte stikkontakter (clas ohlson, 199,-) for hovedsakelig å ha kaffen klar når vi kommer ned fra badet om morgenen.

Vurderer en variant av Tellstick og litt styring av ovner og lys men mest for gøy og for å se hva jeg kan finne på :)

Har du gjort noe lignene? Tenkt noen tanker?

Kjør debatt! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byggebolig.no :)

Gutta på jobben kjører xcomfort hjemme. Jeg orker ikke tanken på å trekke om osv så jeg har droppa det enn så lenge

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi leverer xcomfort med sensio igjennom jobb. Har jeg byggd nytt hus har det ikke vært tvil, har blitt styring av alt fra projektor lerett til kaffetrakter. MEN, kjøpte gammelt hus og da gidder jeg ikke gjøre om alt elektrisk for og få til styring :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du er av typen som liker å fikle og fintune alt så er homeseer et fint alternativ ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært i tanken på dette, skal pusse opp fra bånn hjemme her nå. 170 kvm hvor alt skal ribbes og alt skal opp på nytt. Da er mulighetene til rette for litt automasjon. Men ikke kommet lengre enn til surfestadiet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører nexa sitt system på ene rommet her, og det fungerer utmerket. Med trådløse brytere og trådløs kontroll så er det ganske greit. Har også en tellstick liggende som jeg har kjøpt, men ikke installert. Det har derimot en kompis av meg gjort og styrer samtlige rom i huset ved hjelp av f.eks mobiltelefonen, hvor enn han er og så lenge internettet er oppe og går. Du trenger heller ikke bruke stikkontakter til lysene heller. De har også de innbyggingsmottakerene her:

For dimming: http://www.clasohlson.com/no/Nexa-CMR-101-dimmermottaker/36-5273

Og for av/på: http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LCMR-1000-p%C3%A5-av-innbygingsmottaker/36-4608

Jeg synes nexa-systemet er billig og bra

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt mye X-Comfort tidligere, men er ikke lenger i bransjen, så har ikke fått med meg det nyeste, eksempelvis Sensio som har kommet nå. Jeg er ikke i tvil om at jeg skal ha en form for smarthus-løsning senere, men om jeg skal bygge helt nytt eller totalrehabilitere så tror jeg at jeg vil gå for trådbasert KNX styring fremfor Xcomfort. X-comfort er genialt hvis du ikke totalrehabiliterer da, men gjør litt småtteri her og der, lett å utvide og enkelt å programmere med PC. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slike innbyggingsmottagere er vel strengt tatt ikke lov å installere selv? I likhet med mye annet el.materiell CO selger... eller?

Har grunnkurs elektro selv og ingen problemer med det tekniske, men vi bor i et "brannsmitteområde" og blir kontrollert i hue og rævva, og det er jo egentlig veldig bra så lenge naboene også sjekkes :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

X-comfort er fint når en skal bygge om et eksisterende anlegg. Da kan en bytte ut det en ønsker og bygge på videre etterhvert.

Kan også programeres via pc for å lage scenario, dimmetid, faste på-verdier osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit å være litt obs på hva man kan gjøre selv å ikke. Egentlig veldig lite man kan gjøre uten fagbrev gr. L.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit å være litt obs på hva man kan gjøre selv å ikke. Egentlig veldig lite man kan gjøre uten fagbrev gr. L.

Får stadig tilbud om phd-grader på mailen, men slikt som faktisk kan BRUKES til noe har de ikke! :angry:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en løsning fra Carlo Gavazzi. Mange mange muligheter men sliter desverre med software

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt mye X-Comfort tidligere, men er ikke lenger i bransjen, så har ikke fått med meg det nyeste, eksempelvis Sensio som har kommet nå. Jeg er ikke i tvil om at jeg skal ha en form for smarthus-løsning senere, men om jeg skal bygge helt nytt eller totalrehabilitere så tror jeg at jeg vil gå for trådbasert KNX styring fremfor Xcomfort. X-comfort er genialt hvis du ikke totalrehabiliterer da, men gjør litt småtteri her og der, lett å utvide og enkelt å programmere med PC. :)

Hvorfor knx? Synes det er mye styr å drive med. Hvertfall på tavlesiden

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kanskje mer styr å legge opp i utgangspunktet, men mulighetene er jo mange fler med KNX enn med X-comfort. :)

Det er i hvertfall min mening! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

xComfort er greit i forbincelse med rehabilitering og løsing av enkeltproblemer. Men i et nytt hus ville jeg gått for KNX/tråd/Carlo Gavazzi system.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt klart knx ved total rehab, men ved mindre utbygginger så funker nexa/xcomfort. Satt opp litt nexa her hjemme er billig og ja du får det du betaler for, men det funker helt greit, men med ett knx system så har du jo en helt annen verden av muligheter da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig fungerer X-Comfort ved mindre rehab, da er det faktisk helt genialt. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den største fordelen KNX har over annet er jo at det er en "åpen" standard. Noe som gjør at en bytte merker osv som en ønsker selv. De fleste annerkjente merker i bransjen leverer utstyr til KNX. Selv har jeg elkolink hjemme, som er laget sammen med carlo gavazzi. Men jeg bygget før KNX var utviklet ferdig til markedet.

Jeg styrer alt med dette, lys , varme ventilasjon markiser. Osv osv

Har også hjemme server som jeg kan koble til nett og se status og endre fra nett.

Jeg har også kobinert dette med trådløst. Så jeg har to nøkkelring kontrollere som jeg kan skru på lyset i huset osv før jeg går inn og kjøre garasjeport. :)

Kun fanasien som er begrensningen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfter denne tråden igjen jeg da jeg har begynt å interessere meg for dette. 

Selv kjører jeg Fibaro home center som gateway og z-wave/z-wave+ og liker det at jeg får svar fra mottakeren. bruker også veggpluggene til fibaro som ser veldig elegante ut, samt dem måler forbruket sånn at jeg vet hva som går til varme her og der. Også lett å følge med å se hvor mye ekstra en grad feks gjør inne i ett hus. Dette systemet baserer seg på ettermontering, så veldig lett å utvide selv som man ønsker og har råd. 

Selv brukes det mest til fjernstyring og overvåkning av varme, ved feks ferie. Har også diverse dør-sensorer som kutter ut varmekildene i det enkelte rommet jeg f.eks skal lufte osv, røykvarslere og bevegelsessensorer. Planen fremmover er lekasjeovervåkning og automatisk avstenging av hovedventilen.

Har også handlet inn en solenoid jeg tenker å få styrt til automatisk vanning av plenen styrt av værmeldingen.

Og seff er kaffetrakteren fjernstyrt :P  

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder på å bytte alle pærene til Philips hue.  Så alt styres via "hei siri" apple homekit.  syns det e så genialt enkelt. Så prøver å finne mere som støtter apple homkit,  garasjedør åpner osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive