Willy Wonka

SORT VW TOURAN 2008 - ARI DETAILING

2008 VOLKSWAGEN TOURAN

f1026f77-3274-4159-b8e8-63a5fd488494_zps

Da var det tid for ny S&S fra meg. Denne gangen ble det en svart 2008 VW Touran.

Touran ble introdusert i det norske markedet i 2003 og har fra introduksjonen vært blant Norges mest populære varebiler og mest populære flersbruksbiler. Bilen er plassert på Golf 5-plattformen og leveres som 2-seters varebil, 5-seters personbil og 7-seters personbil. Bilen fikk facelift og en del andre oppgraderinger for 2007-modellen.

Denne hadde gått beskjedne 57000 km, men lakken var tidvis svært sllitt med mye swirls og RDS. Denne skulle klargjøres for salg, og jeg fikk en hel dag på meg til å gjøre den penest mulig.


Jeg hadde ingen tid å miste, så det ble begrenset med bilder før vask.

IMG_9793_zps0ea27c00.jpg

IMG_9794_zpsc2c597c8.jpg

IMG_9798_zpsd01bc943.jpg




Begynte med P21S på felgene og Prickbort fra vinduene og ned som fikk virke ca 10 min. Deretter fikk den en runde med Surfex HD 1:10.

IMG_9796_zps539c4dae.jpg

IMG_9797_zps2624223c.jpg

IMG_9799_zps1e6580c5.jpg

IMG_9802_zps027f9cfb.jpg


Deretter ble hele bilen skumlagt med BH Autofoam.

IMG_9807_zps93fea0b4.jpg

IMG_9808_zpsf346f610.jpg

IMG_9809_zpscc3989be.jpg


Det ble en runde med berøringsvask med vaskehanske.

IMG_9827_zps3b51ee3b.jpg

IMG_9828_zpsc0f4439f.jpg


Vannet lå igjen på alle panelene. Det var ingen form for beskyttelse på lakken.

IMG_9831_zps7a179958.jpg

IMG_9832_zps5cce754f.jpg


Forstod at Clay ville få mye å jobbe med. Slik var den etter den ene siden.

IMG_9872_zpsfe79af46.jpg


Litt tilstandsbilder fra innsiden av bilen.

IMG_9859_zpsaebc3419.jpg

IMG_9835_zps12e074a2.jpg

IMG_9837_zpsf0211f06.jpg

IMG_9838_zps25234937.jpg

IMG_9835_zps12e074a2.jpg


Det var like mye under teppet som oppå.

IMG_9839_zpsab398586.jpg


Så mye som mulig ble fjernet for å komme til nederste laget.

IMG_9844_zps7ac5d24c.jpg

IMG_9845_zps3b5b9661.jpg


CG Green Clean ble brukt på alle harde overflatene.

IMG_9848_zps0b8e65d4.jpg

IMG_9842_zps3767cdc6.jpg

IMG_9850_zps7932e4d9.jpg

IMG_9851_zps31fbc718.jpg


Q-tips på vanskelige steder.

IMG_9863_zps711ad936.jpg


Og Surfex HD 1:20 med lavtrykkanne på dørkarmene og vanskelige stedene på dørene. Ville unngå å få fukt inni bilen da jeg ikke hadde tid til å la det tørke.

IMG_9840_zps23952f00.jpg

IMG_9846_zps6f9b460e.jpg

IMG_9847_zps404e200a.jpg


Etter hvert begynte det å ligne noe, så vi begynte fylle opp igjen.

IMG_9849_zps0c35a3c4.jpg

IMG_9852_zps31efa1a8.jpg


Plastdekselet var noe slitt, så den fikk en runde med CarPro Perl for å få tilbake svartfargen.

IMG_9853_zpsf2380cff.jpg

IMG_9854_zps4cf30e3b.jpg


Så var det tid for første teppene. De ble bare støvsuget og ikke renset. Under andre omstendigheter hadde jeg nok renset det. Her hadde jeg ikke tid til å la det tørke, så det ble med støvsugingen denne gangen.

IMG_9856_zpsc3993a7f.jpg

IMG_9862_zps28e79a40.jpg


Etter en god runde med støvsugeren og CG Green Clean, sa jeg meg fornøyd med interiøret.

IMG_9857_zpsdd44b35a.jpg

IMG_9858_zpsc2cb3622.jpg

IMG_9864_zpsa90d3097.jpg

IMG_9865_zps59002f62.jpg


Så var det tid for kontroll av lakktistanden. Det var mye vaskeriper og swirls som var lett synlig over hele bilen.

IMG_9875_zps75ffa50b.jpg

IMG_9876_zps829cc924.jpg

IMG_9877_zps9fbd4308.jpg

IMG_9878_zps83071507.jpg

IMG_9879_zps02ae5f67.jpg

IMG_9880_zpsfb5fe8e5.jpg

IMG_9882_zpsb1436ab6.jpg

IMG_9883_zps7bc2daba.jpg

IMG_9885_zps42612ff9.jpg

IMG_9891_zpsd96fdcb6.jpg


Jeg mistenkte at vi måtte gå løs på noe grovt med en gang, men har lært at man alltid skal starte med mild kombo og prøve seg oppover. Jeg hadde akkurat mottatt Menzerna-pakken min fra Bilnerden, så jeg begynte med IP2100 og orange Uber-padDA.

IMG_9895_zps30f4fcae.jpg


Den tok noe, men langt fra nok til å være på et akseptabelt nivå.

IMG_9897_zps7765c18c.jpg


Deretter ble Menzerna FG500 med gul Uber-pad forsøkt.

IMG_9901_zps2bbf2360.jpg


Den tok overraskende bra, men etterlot en haug med swirls.

IMG_9899_zps05def668.jpg


Jeg hadde litt dårlig tålmodighet. Tidspresset kjentes på hele kroppen. Uten flere kombo-testing gikk jeg rett på Scholl S3 og gul Scholl-padroterende. Det gjorde susen og tok mer eller mindre alt som var synlig. Denne komboen ble brukt på hele bilen.

IMG_9913_zps3c67faf5.jpg

IMG_9915_zps7fa9988f.jpg

IMG_9927_zps81cb399e.jpg


Og noen obligatoriske "drivstoff-riper" etter å tørket av overflødig diesel med bensinstasjonpapir. S3 takket ja til oppgaven og ryddet vekk alt.

IMG_9935_zpsc4904813.jpg


Noen riper krevde litt mer oppmerksomhet enn andre.

IMG_9944_zpsdd6c7338.jpg


Etter en runde med S3 var det ingenting å se.

IMG_9945_zps064c89bf.jpg


Vanskelig tilgjengelige steder ble tatt for hånd.

IMG_9919_zps27df5f5b.jpg

IMG_9921_zpsfb6174c0.jpg

IMG_9923_zps3ae939e7.jpg

IMG_9922_zps66bb3447.jpg

IMG_9925_zpsbb24652d.jpg


Etter grovkorrigeringen dukket det opp noen holos enkelte steder, så jeg svarte med gå over hele bilen med Scholl S30EC orange Uber og DA. Det tok knekken på alt som skulle dukke opp av hologrammer. Merkelig nok finnes det ingen bilder av hverken hologrammene eller prosessen.

Deretter ble bilen kjørt ut for å spyle av poleringsstøv. Benyttet samtidig anledningen til å vaske dekkene med Surfex HD 1:5 og børste.

IMG_9946_zps26e79973.jpg

IMG_9952_zpsb766004f.jpg

IMG_9957_zpsf27d5aa4.jpg

IMG_9959_zps7c5d7fc1.jpg


Så var det sjarmøretappen. Collonite No 845 ble brukt for anledningen. En herlig voks å jobbe med.

IMG_9963_zpsc223c518.jpg

IMG_9962_zpsedeaceee.jpg


Og dekkene fikk en runde med Meguiars Tire Spray.

IMG_9967_zps7cacebb2.jpg


Nye hjulkapsler ble satt på og dekkene fikk skinne.

IMG_9970_zps24c686a3.jpg


845en fikk ca 1 time hazetid for den ble buffet av. Det er akkurat dette som gjør denne hobbyen så artig. Buffe av voksen og se lakken skinne. Man kan høre bling.

IMG_9968_zps5d5e39e8.jpg

IMG_9969_zpsf85f1a19.jpg

IMG_9971_zps91870aee.jpg

IMG_9972_zps431995d3.jpg

IMG_9974_zps25a8919b.jpg

IMG_9976_zps400d4796.jpg


Endelig ferdig. Klokka var begynt å bli så mye at sola stod lavt. Jeg tok meg til takke med det jeg fant av sol.

IMG_9977_zps5e42d09c.jpg

IMG_9978_zps19357c66.jpg

IMG_9979_zpse8b14c1b.jpg

IMG_9982_zps0b2b64f3.jpg

IMG_9981_zps483cb2c9.jpg

IMG_9980_zps2d7519f2.jpg

IMG_9983_zpsffdcf218.jpg

IMG_9984_zpsaf1d1c17.jpg

IMG_9985_zpsff1ec9c9.jpg

IMG_9986_zpsacda3ca4.jpg

IMG_9989_zps2aacdb6f.jpg


Totalt tidsbruk ble ca 15 timer og da med god hjelp fra min bror. Aller helst skulle jeg hatt 20 timer til og gått skikkelig over interiøret og rutene, men sånn ble det denne gangen. Takk for titten og takk for meg.








30

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra resultat på meget kort tid! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig salgsklargjøring og fin S&S både i oppsett og innhold! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja synst du fikk utretta mye her på kort tid :)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var veldig bra! Grønn knapp trykket ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobbet! :) Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjenner jeg ble stressa bare å lese om tidspress. sånt ødelegger litt av hobbyen når man vil gjøre det så bra som mulig men ikke har "tid" nok. men du løste det bra og fikk ett meget godt resultat syns jeg.

tenker eier fikk lyst til å beholde bilen sin jeg nå... pil opp.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Peeent, cred.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra :) Trodde 845 satt fast om den hazet så lenge, men skal prøve dette selv :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble jo kjempe bra. :)

Ingenting er som en velstelt og blank svart bil.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra resultat på meget kort tid! :)

Takk takk :) Var passe fornøyd, selv om jeg aller helst skulle hatt litt mer tid.

Nydelig salgsklargjøring og fin S&S både i oppsett og innhold! :thumbup:

Tusen takk :) Må si dine flotte S&S' har vært inspirasjonskilder så mange ganger.

Ja synst du fikk utretta mye her på kort tid :)

Cred!

Takk for det. Det ble noe hektisk kan du si, men resultatet ble helt ok til tross for det :)

Dette var veldig bra! Grønn knapp trykket ;)

Tusen takk :) Settes pris på...

Godt jobbet! :) Cred!

Tusen takk :)

kjenner jeg ble stressa bare å lese om tidspress. sånt ødelegger litt av hobbyen når man vil gjøre det så bra som mulig men ikke har "tid" nok. men du løste det bra og fikk ett meget godt resultat syns jeg.

tenker eier fikk lyst til å beholde bilen sin jeg nå... pil opp.

Takk takk. Det ble noe hektisk ja. Jeg var nesten andpusten når vi var ferdige. Og jeg er helt enig i at det tar vekk mye av gleden å stresse sånn. Men når man buffer av voksen er alt glemt og godfølelsen på plass :)

Peeent, cred.

Tusen takk :)

Kjempebra :) Trodde 845 satt fast om den hazet så lenge, men skal prøve dette selv :)

Du har helt rett. En time var nok litt i lengste laget, og mange steder var det vanskelig å få av. Har aldri brukt 845 før, så jeg fikk en lærepenge der.

Dette ble jo kjempe bra. :)

Ingenting er som en velstelt og blank svart bil.

Takk takk :)

Endret av Ari
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tidspress er det værste jeg vet også, men noen ganger blir det slik og da er det bare å stå på. Og det gjorde jo du noe så alldeles strålende så grønn knapp er vel fortjent her.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive