August78

Vanntank?

23 innlegg i emnet

Leser litt over på DW at man kan få tak i vanntank. Jeg bor i blokk, og de gamle, uføre tantene som bor her som har alt for mye ledig tid er selvfølgelig opptatt av at ingen vasker bilen utenfor. Jeg har en garasje, men det er ikke strøm. Så jeg tenkte å kjøpe aggregat og kanskje utruste meg selv med en vanntank.

Så da lurer jeg på:

Kan man bruke en vanntank + høyttrykkspyler?

Hvor kan man evt få tak en slik vanntank?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal funke bra.

Bonden her brukte aggregat og svær tank med vann + en kraftig høytrykksplyer til og rense opp røra ute på jordet her.

Men han løfte da opp vanntanken med traktorn så den fikk mer trykk når vannet renner rett ned.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en tanke; Du får utrolig mange 20-kroner til selvvasken om du dropper å kjøpe aggregat, høytrykksspyler og vanntank ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en tanke; Du får utrolig mange 20-kroner til selvvasken om du dropper å kjøpe aggregat, høytrykksspyler og vanntank ;)

Det er jo sant, da. Men jeg får mer frihet ved å ha dem :)

Det skal funke bra.

Bonden her brukte aggregat og svær tank med vann + en kraftig høytrykksplyer til og rense opp røra ute på jordet her.

Men han løfte da opp vanntanken med traktorn så den fikk mer trykk når vannet renner rett ned.

Nå hadde jeg tenkt meg en mindre tank enn en jeg trenger traktor for å transportere... Men svaret ditt lover jo godt!

Endret av August78
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
I hvert fall om han må ha traktor også... ;) Endret av hgnubel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

lol

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er i markedet for en vanntank selv, da det huset vi har kjøpt ikke har kommunalt vann og det på en av de to vannkildene står tinglyst "skal ikke brukes til vanning" (og da antar jeg at bilvask utgår også). Men jeg har faktisk ikke tenkt så mye på dette med trykk på vannet... her må det visst googles litt.

Får man kanskje høyttrykksspylere som suger vann inn i tillegg til å trykke det ut? På borevannet i kjelleren står det jo både en pumpe for å dra vannet opp av bakken og en liten trykktank for å få det ut i springen i annen etasje, det kan ikke være store tekniske ulikheter mellom det opplegget og en høyttrykksspyler annet enn trykket på det som kommer ut?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett Karcher reklamerer for å kunne bruke vann samlet fra tak ned i en plasttønne. Kanskje en ide å teste, selv om vi bor i et land med ufattelige nedbørsmengder!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint, Gry! Lemme know hvis du finner noe interessant? =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske sikker på att min karcher k5 kan spyle fra tank.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres bra ut! Men hva slags tank snakker vi om? Jeg bor ikke på gård men i blokk *smiler* Skulle helst ha passet i en tilhenger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min gammle Kächer hadde jeg en slange som var beregnet til å ha i en bøtte/tank som vanntilførsel. Vil ikke tro at man trenger så mye trykk inn på HT for at det skal fungere.

Har man trykkluft tigjengelig så kan man jo ha trykkluft med reduksjonsventil på toppen og vannslange ut i bunn. Da vil trykkluften presse vannet ned og ut igjenom slangen som man kobler til HT. Har ikke testet dette, men vil tro at 1-2 bar er nok og da holder det lenge med en liten komressor.

For å bruke HT må man jo ha strøm så da har man også strøm til kompressoren. Ser at TS ikke har tilgang til strøm. Det er jo et problem, men man får både HT og komressor som går på bensin. Dette lager ganske mye støy da, men det gjør jo et agregat også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville skaffet meg en slik tank som for eks polyester blir levert til båtindustrien, de er på 1 kubikk, kommer med metallgitter rundt, og står på en pall, den er mulig å flytte på for et par personer i tom tilstand.

I england er det endel som samler opp regnvann for så å bruke det som vaskevann for bil etc, men der er det myye mer kalk/lime i det kommunale vannet så der har nesten alle husholdninger PPM filter på vanninntaket i huset.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.proffia.no/Rengjoringsutstyr/Hoytrykk-Karcher-maskiner/Hoytrykkspyler-kaldtvann/Proff-HD-1050-Bensindrevet-hoytrykksvasker?overcatid=4

Med denne har du jo muligheten, men da ville jeg nok prioritert selvvask på grunn av pris. Veit at jeg har sett flere spylere som ikke er avhengig av vanntilførsel. Men det er jo bare å kjøpe en vannpumpe på eksempelvis Biltema og bruke hageslangekobling på den, også slenge den i bunnen av en 1 kubikk tank. :)

Er jo ingen grunn til at dette ikke skulle fungere. Eneste er at du bør jo ha en god mengde vann, eksempelvis 1 kubikk, men det kommer til å ta deg hinsides lang tid å fylle opp 1 kubikk med regnvann! :P

Jeg har vurdert å kunne ta vann fra elva, da den renner ca 6 meter fra parkeringsplassen min, men har konkludert med at elva er så møkkete at jeg ikke vil spyle det rett på bilen, og vannfilter vil måtte byttes for ofte til at jeg gidder.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klippet ut av brukermanualen til Kärcher K7:

Suging av vann fra åpen beholder
Denne høytrykksvaskeren er egnet for bruk
med KÄRCHER sugeslange med tilbakeslagsventil (spesialtibehør, bestillingsnr.
4.440-238) for oppsuging av overflatevann
f.eks. fra regnvanns-tønne eller dammer
(maks. oppsugingshøyde se Tekniske data)
Tekniske data:
Vanntilkobling
Tilførselstrykk (max) 0,6 MPa
Vanntilførsels-temperatur (max) 60 °C
Tilførselsmengde (min) 12 l/min
Maks. sugehøyde 0,5 m

Så da er det bekreftet at det finnes. Maks sugehøyde 0.5m antar jeg eksplisitt er en høydeforskjell på 50cm fra der vannet kommer ut av beholderen og opp til inntaket i maskina. Med en sånn 1m3 tank (mener jeg har sett slike solgt for rundt 500kr, om de har vært brukt sikkert enda billigere) plassert lemplig på en henger er ikke de 50cm noe problem, da får du jo uansett fall og ikke sug :)

Personlig kommer tanken til å stå i tilknytning til takrenner (også har jeg jo Tyrifjorden rett i nærheten, kan fylle på derfra om det skulle gå lenge uten noe fra oven), og det er nok litt høyere enn tiltenkt vaskeplass. Det er bare noe jeg må ha i bakhodet når jeg plasserer den. Hos meg så skal den stå under takrenner, så jeg har allerede planlagt at jeg må ha noe filter uten at jeg har noe nedskrevet ennå. Blir ikke ordnet før til våren tidligst uansett. Kommer til å bruke regnvann både til hagevanning, fasadevask, bilvask... Akvariene får springvann :lol:, tar ikke sjansen på uhumskheter som kommer i fra oven og via takstein ned til levende vesener. Gleder meg til å teste åssen vannkvaliteten er (drømmer om Malawi i stua)!

Og etter testing av hvor mye såpe skumkanona bruker, så har jeg jo blitt positivt overraska over hvor mye vann som egentlig går på en høyttrykksvask. Dvs hvor lite vann :P Men vanning med åpen slange og mange steg og mellomsteg, så går det jo fort litt.

Noen som har vannmåler og kan si et tall? Fant en nyhetsartikkel fra 2010 om forbud mot bilvask i Bergen, god gammaldags vannrasjonering, og der fikk bare automatiske vaskehaller som brukte under 70l per bil lov å holde åpne..

Går fort 10 liter vann på å tømme en 5dl skumkanon, hvertfall..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=101974

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=261919

Vær obs på at en skjelden gang så kan det komme støv fra sandstormer i sahara etc ned sammen med regnet, dette er et velkejnt fenomen i england og har også opptrådd i norge de siste årene, fritt for å ikke finne ut om dette saharavannet swirvler opp lakken når en vasker hehe.

Fordelen med regnvann er jo at en unngår det meste av kalkavleiringer og watersports på lakken, fra det kommunale vannettet.

Endret av cesandberg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ha noe filter uansett når det kommer via taket. Ser for meg både insekter, mose, løv, generell sur nedbør og sandkorn fra trafikk/skog/vind (de boret etter vann på tomta i 2012 så det kan jo ligge litt bøss igjen på taket ennå, selv om det regna da firmaet holdt på). På sommerstedet til pappa (dvs farmors barndomshjem) så samler de regnvann når anledningen byr seg, er ikke innlagt vann og "brønnen" er et støpt men oppsprekt basseng som samler opp myrvann som renner ned av fjellet, og da er det alltid å springe ut først når det har regnt en liten stund, nettopp for å unngå å samle på altfor mye av det som har lagt seg på taket siden sist.

Interessant den første tråden om å rett og slett sette tre tanker etter hverandre, og den tredje er rein! Har riktignok ikke lest alle 18 sidene i den tråden ennå ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leser litt over på DW at man kan få tak i vanntank. Jeg bor i blokk, og de gamle, uføre tantene som bor her som har alt for mye ledig tid er selvfølgelig opptatt av at ingen vasker bilen utenfor. Jeg har en garasje, men det er ikke strøm. Så jeg tenkte å kjøpe aggregat og kanskje utruste meg selv med en vanntank.

Så da lurer jeg på:

Kan man bruke en vanntank + høyttrykkspyler?

Hvor kan man evt få tak en slik vanntank?

Den umiddelbare tanken som slo meg, var "står det noe sted at det ikke er tillatt å vaske bilen utenfor?" Hvis ikke er det bare å be kjerringene passe sine egne saker...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I husreglene i borettslaget jeg bodde i, var det heller ikke lov å vaske kjøretøy utenfor. Selvvasken på Statoil ble løsningen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg en kombinert vanntank og ´trykkvasker´ fra Clas Ohlson. Den har ikke veldig høyt trykk, men trykk og vann er nok til å få en rask enkel vask. Dog med de fasilitetene du beskriver ville jeg også anbefale nærmeste selvvask. Bæring av vann kan bli god trim, men usikker på om det er en langsiktig god løsning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive