Gå til innhold
Simen

S&S: Simen prøver seg på rustfjerning/spot repair

Recommended Posts

Simen    1 317
Simen

S&S spot repair / rustfjerning

Mitsubishi Carisma 2003

IMG_3433.JPG?m=1375996884

Her kommer et aldri så lite prosjekt jeg hadde på konebilen forrige helg. Før vi setter igang her må jeg påpeke at det er første gang jeg har prøvd noe slikt på bil, så her blir det litt prøving og feiling. Men hovedpoenget her var å få fjernet/stoppet rusten, og å lære noe nytt, da jeg har lyst til å kunne gjøre slikt selv.

Vi starter med utstyrslisten. Kjøpte inn følgende produkter:

IMG_3449.JPG?m=1375997798

*Car system klarlakk (2K)

*Car system prefill baselakk (A50)

*Aerosol fade thinner (til overgangen)

*SprayMax Antikorrosjons grunning (1K)

*Car system multi sparkel m/ gummiskive

*Mirka tørrslipepapir p120, p400, p800

*Scotch brite p1500 matteklut

*Sand blaster

*Grovkornet sand

Sandblåser og sand kjøpte jeg på Biltema, mens resten kjøpte jeg på Multilakk AS i Haugesund. Kostet en del å kjøpe inn dette (ca 2000,-) men da har jeg det meste jeg trenger til neste gang jeg skal gjøre noe lignende. Andre ting jeg brukte, som jeg hadde fra før av:

*Owatrol rustforsinkende olje

*Silikonfjerner

*MF kluter (aldri brukt til voks)

*2 stk plastkasser (lånte på Meny)

Fredag - vask, tørk og demontering.

Startet fredagen med å vaske hele bilen skikkelig, da det var på tide uansett. Her står bilen og renner av seg litt etter siste avspyling..

IMG_3427.JPG?m=1375996801

Demonterte så dørtrekket og inspiserte tilstanden på skaden:

IMG_3444.JPG?m=1375997563

IMG_3440.JPG?m=1375997278

IMG_3441.JPG?m=1375997410

Kjørte så bilen inn i garasjen og satte en varmevifte foran området over natta for å få tørka opp området skikkelig til sandblåsingen dagen etter. Prøvde også å ta av hele døra, men dørstopperen var festa på en merkelig måte på innsiden som jeg ikke forsto meg på så da droppa jeg det.

IMG_3453.JPG?m=1375998016

Lørdag - sandblåsing og rustbehandling.

Så var det på tide å prøve å fjerne så mye rust som mulig. Sleit midlertidig litt med å få sugeslangen som var kobla til sandblåseren å suge sand. Det virka som at jeg måtte ha sanden kjempehøyt oppe for å få den til å funke, så jeg hang opp en kanne med sand oppunder taket og putta sugerøret oppi. Da gikk det såvidt, men det var fryktelig tungvint (tips, anyone?).

Startet med utsiden. Pirka bort løs lakk over rust..

IMG_3458.JPG?m=1375998170

IMG_3463.JPG?m=1375998301

Så kjørte jeg bare på. Holdt pistolen kanskje 10 cm fra når jeg sandblåste. Var bra jeg brukte vernebriller, men det ble jo sand overalt. Sa meg ferdig når det så slik ut:

IMG_3467.JPG?m=1375998544

IMG_3474.JPG?m=1375998663

Blåste så vekk sand med trykkluft og varmet opp området skikkelig fra innsiden. Først med hårføner på full guffe, så satte jeg varmevifta foran igjen et par timer (for å fordampe eventuell fukt)..

IMG_3487.JPG?m=1375998794

Så renset jeg områdene med silikonfjerner og smurte på Owatrols rustforsinkende olje på innsiden av døra. Tok kun på innsiden siden det er der rusten kom fra..

IMG_3492.JPG?m=1375999120

IMG_3488.JPG?m=1375998946

Owatrololje har en tørketid på 24 t., så da lot jeg dette stå til ca samme tidspunkt dagen etter.

Søndag - grunning, sparkel og lakk.

Når området var tørt og fint, dusjet jeg over de sandblåste områdene med 1K Antikorrosjons grunning. To strøk, et tynt og et tykkere lag.

IMG_3589.JPG?m=1375999448

IMG_3552.JPG?m=1375999305

Når dette var tørt var det på tide å sparkle med multi sparkelen. Har sparklet før, så syns jeg fikk til dette fint. Den var også veldig god å jobbe med sammen med gummiklossen. Utrolig hvor stor forskjell det er på ting man har prøvd en gang før, kontra noe man aldri har prøvd. Sparklet kun på utsiden, da ingen noen gang kommer til å legge merke til at jeg ikke har gjort det på innsiden...

IMG_3591.JPG?m=1375999569

Igjen litt ventetid mens sparkelen får tørke, så var det på tide å finne frem pussepapir. Brukte håndpad med borrelås.

IMG_3594.JPG?m=1375999711

IMG_3596.JPG?m=1376000019

Pusset med p120, p400 og tilslutt p800. Tok lengre og lengre ut for hvert steg. Ferdig pusset:

IMG_3639.JPG?m=1376000133

Så var det klart for lakk. Begynte med innsiden. Tre strøk basefarge påført:

IMG_3655.JPG?m=1376000551

Og tilslutt to lag klarlakk:

IMG_3744.JPG?m=1376003947

Lot dette tørke litt før jeg lukka døra og forberedte meg på utsiden. Her har jeg markert opp området jeg tenkte å lakke på:

IMG_3685.JPG?m=1376001241

IMG_3677.JPG?m=1376001054

Mattet ned hele området med p1500 matteklut og renset grundig med silikonfjerner to ganger, tørket tørt etterpå.

IMG_3687.JPG?m=1376001474

Maskerte så opp området som skulle få basefarge. Satte maskeringsteipen litt unna ved å lage en liten rull med teip som støtta opp under. Dette skulle vise seg å bli for nærme desverre, men tanken var vel god? Hehe..

IMG_3702.JPG?m=1376001931

IMG_3696.JPG?m=1376001542

IMG_3697.JPG?m=1376001703

La 4 strøk basefarge. Måtte ha såpass for å få dekt over sparkel/grunning. Ca 15-20 min. tørketid mellom hvert lag. Så ikke heeeelt bra ut dette gitt..

IMG_3717.JPG?m=1376002340

IMG_3716.JPG?m=1376002210

Så var det å legge klarlakk helt ut. Etter tips fra tråden jeg lagde angående dette, brettet jeg opp maskeringsteipen langs kanten slik:

IMG_3722.JPG?m=1376002555

Det ble to lag klarlakk. Først et tynt lag, så et tykkere lag med en dusj fade thinner ved overgangen rett etterpå. Venta ca 15 minutter mellom lagene.

Overgangen mellom ny og gammel klarlakk ble fin, men selvom jeg fikk advarsel ang fade thinneren ble ikke dusjen kjapp nok så det ble litt sig nederst:

IMG_3734.JPG?m=1376003457

IMG_3729.JPG?m=1376003035

Overgangen mellom ny base og gammel klarlakk ble altfor brå, den nye lakken ser mørkere ut. Kanskje jeg skulle lakka hele nedre del av døra? For mellom forskjerm og ny lakk ser jeg ingen forskjell.

IMG_3732.JPG?m=1376003258

IMG_3724.JPG?m=1376002743

PS: Se bort fra sideskjørtet, det skal jeg lakke opp på nytt. Har løsna lakk fra den fra før pga steinsprut, og jaggu løsna det mer når jeg dro av maskeringsteipen (lakka kjapt over i samme slengen nå for at det ikke skulle være et svart felt der).

Lot bilen stå i garasjen over natta, og på mandagen satte jeg på dørtrekk og sa meg ferdig for nå.

IMG_3801.JPG?m=1376004192

IMG_3819.JPG?m=1376004579

En oppsummering.

Selvom alt ikke gikk etter planen, er jeg fornøyd med dette prosjektet. Har lært veldig mye, og når jeg har gjort et par feil kan jeg lære av det også til neste gang. Viktig med litt prøving og feiling. Ellers er jeg veldig spent på hvor lenge dette holder. Siden jeg ikke kom skikkelig til på innsiden er det vel et spørsmål om tid, men jeg tror det kan holde en stund. Holder det 1-2 år er jeg fornøyd, men denne bilen skal antakelig selges snart så det er ikke sikkert vi får vite. Alt i alt var det morro å prøve dette, og blir nok ikke siste gang.

Tilslutt en stor takk til Magne/Otta Detailing og alle andre som kom med innspill i denne tråden:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/17428-spoersmaal-om-rust-simen-proever-seg-paa-nye-ting/

Takk for titten! :)

• DCN Poeng 29

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Synes du fikk det til bra jeg; ) dom du nevner har du ikke gjort dette noe særlig, så da må man være fornøyd. Litt forskjell på fargen men det er vel sånn det blir noen ganger. .

Gjorde noe lignende på en defender, hvor jeg lærte mye selv:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Takk for tilbakemelding cocos. Ja man lærer mye av dette. Neste gang skal jeg prøve å ha maskeringen mye lengre unna slik at overgangen blir mykere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EspenL    60
EspenL

Så var det på tide å prøve å fjerne så mye rust som mulig. Sleit midlertidig litt med å få sugeslangen som var kobla til sandblåseren å suge sand. Det virka som at jeg måtte ha sanden kjempehøyt oppe for å få den til å funke, så jeg hang opp en kanne med sand oppunder taket og putta sugerøret oppi. Da gikk det såvidt, men det var fryktelig tungvint (tips, anyone?).

(...)

Så kjørte jeg bare på. Holdt pistolen kanskje 10 cm fra når jeg sandblåste. Var bra jeg brukte vernebriller, men det ble jo sand overalt.

Det du trenger er en punktsandblåser. Den har diverse munnstykker i gummi som du legger inntil "såret", mens sanden ligger i en liten pose under pistolen og blir resirkulert. Men støvmaske er uansett obligatorisk. Er mye fiiiint støv som tyter ut og både her og der.

EDIT: Den jeg har brukt ser ca. sånn ut: http://www.jula.no/punktsandblaser-021022

Endret av EspenL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Ah, var jo selvfølgelig en slik jeg skulle kjøpt ja. Jeg hadde jo ikke peiling, så bare tok det jeg fant jeg. :P Men da får jeg gå innom Jula og kjøpe meg en sånn. Kosta ikke stort heller. :)

Takk for tipset!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne/Otta Detailing    384
Magne/Otta Detailing

Til å være første gang er jeg imponert! :thumbs:

Du lærte leksen med basen ser jeg, så skal ikke strø mere salt i såret.
Tips, ikke masker ekstra for basen, lag heller god nok plass 1.gang og hold deg unna tapekanten, ørite lakkstøv er ikke noe proglem, og så legger du klarlakken som du gjorde etterpå.

Men som sagt, dette var ikke dårlig! :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 242
DavidRS

En cred er fortjent her. :)

Bra jobb til å være første gang. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Spennende lesning!

Synes også resultatet ble bra! :)

Takk for det. Blir spennende å følge med på dette fremover også. :)

Til å være første gang er jeg imponert! :thumbs:

Du lærte leksen med basen ser jeg, så skal ikke strø mere salt i såret.

Tips, ikke masker ekstra for basen, lag heller god nok plass 1.gang og hold deg unna tapekanten, ørite lakkstøv er ikke noe proglem, og så legger du klarlakken som du gjorde etterpå.

Men som sagt, dette var ikke dårlig! :thumbup:

Takker. :D Takk for nok et godt tips, det husker jeg nok veldig godt til neste gang..

En cred er fortjent her. :)

Bra jobb til å være første gang. :)

Takk takk. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 294
ØHN

Cred for å prøve ut nye ting og erfaringer delt. Neste gang blir dette såpass pent at det blir et godt alternativ til å sette bort jobben, det er jeg sikker på. Bra innsats! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
PoliniAerox    6
PoliniAerox

Blei jo bra dette, Eneste jeg ville gjort anderledes er å legge grunning over sparkel, på lyse farger som dette. kan sparkel ''blø'' mellom og bli synlig etterhvert.

Cred gitt :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Cred for å prøve ut nye ting og erfaringer delt. Neste gang blir dette såpass pent at det blir et godt alternativ til å sette bort jobben, det er jeg sikker på. Bra innsats! :)

Takk for det. Godt å høre du har trua på meg ØHN, kommer nok til å gjøre dette igjen ja. :)

Blei jo bra dette, Eneste jeg ville gjort anderledes er å legge grunning over sparkel, på lyse farger som dette. kan sparkel ''blø'' mellom og bli synlig etterhvert.

Cred gitt :D

Takker! :D Hmm ok. Fikk beskjed om å grunne før sparkel, og da tenkte jeg det ble smør på flesk å grunne to ganger. Også hadde jeg bare 2K epoxy grunning eller den antikorrosjons grunningen, og de skal vel ikke blandes siden sistnevnte antakelig inneholder syre?

Men takk for tips. Kunne sikkert brukt vanlig Primer fra Biltema, men ville ikke bruke noe billig grunning/lakk til denne jobben.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Helt enig at dette er bra jobba! Cred for å hoppe i det :)

Siden jeg har problemer med at det flasser derifra på min bil, tror jeg ville tatt av den lista på døra, men det er jo litt avhengig av hvor mye lakk du la akkurat i det området.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Takk skal du ha, bsa.

Hvor mye lakk jeg la i under lista? Er ikke helt med her jeg nå..

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Litt kort fra meg der kanskje.

Da min dør ble omlakkert en gang før jeg kjøpte den ble ikke listene midt på døra tatt av bare maskert sånn du har gjort. De ble liksom "sprayet fast". Men de løsner jo etterhvert, og nå har det lurt seg vann bak og klarlakken flasser.

Men hvis du har fadet ut opp mot lista er det sikkert ikke noe problem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TomTom    9
TomTom

Jeg synes resultatet så bra ut, bra initiativ!

Jeg fant noen bilder et annet sted på nettet der de sterkt anbefalte å maskere motsatt vei (husker bare ikke hvor).

Skal prøve å forklare:

Maskeringen du har lagt med glippe under(for basefargen) kan du da maskere ved å legge avispapiret på høyre side, for deretter å maskere venstre side. Før du til slutt bretter avisen over tapen slik at du i effekt har maskert det området du trenger, men dette medfører at overgangen mellom tape og lakkflate ikke blir like markert. Antar det var du samme du oppnådde i stor grad med det du gjorde.

Takk for at du deler bilder etc. Har akkurat vært gjennom deler av denne prosessen selv, men har ikke sandblåser/trykkluft. Så får vi se hvor lenge det holder før krokanen kommer tilbake..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.S    46
Martin.S

Ikke dårlig:)

Så ut til at det ble et fint lakkresultat til sprayboks å være. Vanligvis blir jo det ganske så matt og trist.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sandera    168
sandera

Dette var en god guide Simen. Skal prøve meg på lignende jobb selv, og tror dette vil komme godt med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Litt kort fra meg der kanskje.

Da min dør ble omlakkert en gang før jeg kjøpte den ble ikke listene midt på døra tatt av bare maskert sånn du har gjort. De ble liksom "sprayet fast". Men de løsner jo etterhvert, og nå har det lurt seg vann bak og klarlakken flasser.

Men hvis du har fadet ut opp mot lista er det sikkert ikke noe problem.

Aha nå er jeg med her. Men tror det skal gå bra faktisk, for jeg førte kanten av markeringsteipen innunder lista slik at den la seg skikkelig rundt kanten og litt inn.

Jeg synes resultatet så bra ut, bra initiativ!

Jeg fant noen bilder et annet sted på nettet der de sterkt anbefalte å maskere motsatt vei (husker bare ikke hvor).

Skal prøve å forklare:

Maskeringen du har lagt med glippe under(for basefargen) kan du da maskere ved å legge avispapiret på høyre side, for deretter å maskere venstre side. Før du til slutt bretter avisen over tapen slik at du i effekt har maskert det området du trenger, men dette medfører at overgangen mellom tape og lakkflate ikke blir like markert. Antar det var du samme du oppnådde i stor grad med det du gjorde.

Takk for at du deler bilder etc. Har akkurat vært gjennom deler av denne prosessen selv, men har ikke sandblåser/trykkluft. Så får vi se hvor lenge det holder før krokanen kommer tilbake..

Takk for tilbakemelding og tips. Men neste gang kan det hende jeg dropper maskering for basen, slik Magne forklarte tidligere.

Ja det er bare hyggelig, synes det er kjekt å dele slikt her inne. :)

Ikke dårlig:)

Så ut til at det ble et fint lakkresultat til sprayboks å være. Vanligvis blir jo det ganske så matt og trist.

Takk for det. Ja synes finishen på klarlakken ble klar og fin faktisk. :)

Trodde lakkerere gjerne bruke boks på små ting jeg? Lakkereren min som lakka hele forrige bilen min ifjor gjorde det hvertfall når han tok speilhusene.

Dette var en god guide Simen. Skal prøve meg på lignende jobb selv, og tror dette vil komme godt med.

Ville vel kanskje ikke kalt det en guide, men heller et forsøk på å få det til sånn noenlunde. :P Men takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michael    402
Michael

Ble jo et bra resultat til å være første gang! Creds.

Dette kommer også til å være til god hjelp når jeg skal fikse litt rustflekker på min egen bil :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig