alexanderst

S&S: Blå Volkswagen Golf (Første S&S)

21 innlegg i emnet

S&S: 2001 Golf IV

Heisann. Da var det på tide med en S&S fra min side og. Har lenge lurt på å lage en, men syns ikke jobbene jeg har gjort ikke har vært krevende nok. Dette er andre bil jeg polerer med maskin, men trodde ikke det skulle bli en så stor jobb. Bilen så ikke ut i lakken, og enkelte paneler var veldig krevende. Bilen har vært i familiens eie siden 2003, men foreldrene mine har ikke akkurat tatt godt vare på den. Maskinvask, talentløs maskinpolering og gnikking med klut er nevnt her. Det skulle sannelig vise seg også. Den hadde i det siste blitt veldig lite vedlikeholdt og nesten glemt etter vi handlet oss ny bil.

Utstyrsliste

Slipepapir, 2500 og 2000

Scholl S03 Gold

Scholl S17+

Scholl S40

Meguiar's MG#105

Scholl 3x gul pad

Scholl 3x orange pad

Scholl 1x lilla pad

Scholl CF02

Swissvax onyx

Swissvax cleaner fluid

Swissvax mikrofiberkluter

Swissvax pneu

Swissvax pneukost

Swissvax detailerkost

Swissvax autobahn

Swissvax gritguard bøtte

Flex DA poleringsmaskin

RainX

Surfex HD

Prickbort

Jif bilshampo

Chemical guys sitrussåpe

Chemical guys tørkehåndkle

2x Chenile vaskehansker

Meguiar's vaskehanske

Meguiar's Quick Detailer

Biltema halogenlys

Kärcher høytrykkspyler 140 bar

IronX

Vikan felgbørste

Nilfisk støvsuger

Autoglym interiørshampo

3M maskeringstape

Bilt-Hammer clay

Sonax felgrens

Sonax vindusrens

(Kan hende jeg har glemt noe)

Begynte som vanlig med å dynke bilen i MAC prickbort. Vinduer klare seg uten. Virketid før avspyling: 7 minutter.

IMG_2635_zps12bca077.jpg

Deretter fikk den en runde med surfex HD 1:10. Det ble også benyttet i dørkroker og innvendig karosseri. Ble litt lite bilder fra vaskerunden dessverre, men etter surfex fikk bilen en runde med IronX for å drepe metall og bremsepartikler i lakken. Den fant utrolig mye, har aldri sett en slik effekt av IronX før. Imponerende stoff. Bilen ble vasket med SV carbath i bøtta og 2x vaskehansker, en til nedre paneler og en til resten av bilen. Felgene fikk også IronX som en forberedende vask før jeg vasket de bedre senere

IMG_2636_zps7f2272e0.jpg

Håndvask

IMG_2649_zpsb181da53.jpg

IMG_2640_zps04a3f823.jpg

IMG_2641_zps54fd488a.jpg

Etter avspyling hang det igjen vann overalt på bilen. Den har ikke hatt beskyttelse siden nybilklargjøring, og det begynner å bli en del år tilbake.

IMG_2644_zpsb8476c16.jpg

Etter håndvask var det duket for clay. Brukte Meguiar's Quick detailer som lube.. Var en del å finne etter halve bilen.

IMG_2646_zps7b8279c5.jpg

Deretter tørket jeg bilen med tørkehåndkle fra Chemical Guys.

IMG_2648_zpsf38dad67.jpg

Etter tørk var det duket for en aldri så ''liten'' inspeksjon av lakken med blits og halogen lys. Mange holos, RDS og dype riper ventet meg.

IMG_2754_zps9e4e4fca.jpg

Dermed kunne moroa begynne. Begynte å korrigere bilen med Scholl S03 på gul Schollpute, men enkelte steder måtte jeg bruke lilla pute for litt ekstra cut.

Baksjerm

IMG_2752_zps71b1d01f.jpg

Gikk etter hvert tom for Scholl 03, og måtte gå til en nødløsning. Dro til BilXtra og kjøpte inn 1 liter med Megiuar's Mirror Glaze 105. Syns faktisk denne korrigerte bedre på denne tyske harde lakken.

IMG_2789_zpsac7a8a7a.jpg

IMG_2740_zpscf1d8405.jpg

Framskjerm

IMG_2788_zpsa4e22bd2.jpg

Begynner å bli blankt etter bare første steg

IMG_2757_zpsb415aa0c.jpg

Før

IMG_2862_zps070d39d8.jpg

Etter 2 omganger med 6 pass og hardt press på maks turtall.

IMG_2865_zps9a3a2c9f.jpg

IMG_2864_zpse7149c21.jpg

Før

IMG_2856_zps0954f42b.jpg

Etter 1 omgang med maks turtall og hardt press.

IMG_2860_zpsb51137c9.jpg

Fattern knipsa et bilde av meg mens jeg jobbet

IMG_2821_zps1bbd2ba1.jpg

IMG_2820_zpsa0de79d9.jpg

IMG_2824_zpse8c195fb.jpg

Våtsliping, måtte være forsiktig her, siden det var veldig nære hjulbuene som er kjent for å ha lite klarlakk.

IMG_2810_zps59ee218b.jpg

Resultat

IMG_2814_zps2eb4322a.jpg

50/50 bilde fra førerdør

IMG_2811_zpsd90e6574.jpg

Æsj

IMG_2804_zps91d74112.jpg

Ble en del bedre, men det trengtes S17 for å fjerne kjørespor.

IMG_2807_zpsb94750d0.jpg

IMG_2796_zpsfd1da354.jpg

IMG_2802_zpsf8a7800e.jpg

Panseret skrek spesielt etter en etterlengtet behandling, katter og småstein hadde satt sitt preg, steinspruten skal jeg behandle senere en gang, hadde dårlig tid siden min mor trengte bilen. Først ble det litt vårsliping med 2000 papir.

IMG_2725_zps01677745.jpg

IMG_2727_zps09bcdbee.jpg

IMG_2730_zps8e3c2a9b.jpg

Etter første runde ble jeg ikke helt fornøyd og gikk over en runde til.

IMG_2791_zpsfa51da3d.jpg

IMG_2793_zps62ff40e5.jpg

Da gjenstod det bare støtfanger foran, tak og bagasjelokk igjen, men fikk det så travelt den siste dagen at jeg ikke fikk tatt noen bilder, men fulgte samme prosess som jeg gjorde på resten av bilen. Etter grovkomboen ble bilen kjørt over med S17 på orange pad enkelte steder etterfulgt av S40 på orange pad over hele bilen. Bilen fikk to lag med SV onyx voks som fikk ligge i 30 min etter hvert lag, men før dette ble bilen skumlagt med JIF bilshampo.

Tok også en felgvask med Sonax felgrens og vikan felgbørste på slutten, etterfulgt av cleaner fluid og autobahn voks. Felgene ble langt i fra 100 % men stod mer i stil til resten av bilen.

Rutene ble behandlet med Sonax vindusrens og RainX påført med mikrofiberklut. Plastikkdetaljer på bilen fikk SV pneu, men ser at nedre del av støtfangerne trenger noen strøk med Owatrol. Dette skal handles inn til neste omgang :)

Ferdigbilder

IMG_2883_zps066b501b.jpg

IMG_2882_zpsebc50632.jpg

IMG_2881_zps28f70870.jpg

IMG_2879_zps4e91172e.jpg

IMG_2878_zpsb4b935b4.jpg

IMG_2877_zps1a4d96b6.jpg

IMG_2876_zpsa5563c26.jpg

Tidsforbruk: 31 timer.

57

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott første S&S og veldig bra løft på en sliten golf :thumbup:

Grønn knapp er trykket!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb på en gammel traver :) Mye utretta her, og jammen ble det blankt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe bra S&S :) denne fikk seg et bra løft :)

Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finn første-S&S dette :)

Håper foreldrene dine tar bedre vare på den fremover, så den holder seg pen en stund.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble et fin løft dette-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempeløft! Cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Superbra jobb på denne bilen! Flott resultat og imponerende første S&S, både i tekst og bilder! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra :) Synes det var mye produkt på paden der, men det meste går :) cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott S&S og kjempe resultat! Cred :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott første S&S og veldig bra løft på en sliten golf :thumbup:

Grønn knapp er trykket!

Tusen takk :)

Bra jobb på en gammel traver :) Mye utretta her, og jammen ble det blankt.

Takker, den har travet seg gjennom 160 000 km snart, og holder fortsatt koken!

Kjempe bra S&S :) denne fikk seg et bra løft :)

Cred

Takker :)

Finn første-S&S dette :)

Håper foreldrene dine tar bedre vare på den fremover, så den holder seg pen en stund.

Det er jeg som vasker bilene i denne familien, og den blir fulgt opp med DCN vask framover, har bare ikke giddet før jeg korrigerte den. Takk for hyggelig tilbakemelding :)

Ble et fin løft dette-)

Takk :)

Kjempeløft! Cred :)

Tusen takk :D

Superbra jobb på denne bilen! Flott resultat og imponerende første S&S, både i tekst og bilder! :thumbup:

Tusen takk, det varmer B)

Kjempebra :) Synes det var mye produkt på paden der, men det meste går :) cred

Tusen takk :) Ble kanskje litt mye produkt på den paden, men trodde egentlig det skal være 4 små prikker?

Flott S&S og kjempe resultat! Cred :thumbup:

Takk skal du ha :lol:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4 "erter" er ofte nok i begynnelsen :) Dette finner du ut av etter hvert.Jeg bruker kanskje halvparten av det du brukte i bedgynnelsen på 50cm2.Så enda mindre senere.Mye produkt føler jeg gjør paden(for eksempel Orange Scholl) for myk og med tette porer for fort om det brukes mye produkt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nybegynner selv men dette så veldig bra ut, blank og fin!

Cred gitt

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nybegynner selv men dette så veldig bra ut, blank og fin!

Cred gitt

Takk skal du ha :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble et virkelig bra løft på denne Golfen her! Kjekt å se at det ikke bare er jeg som holder 4'ern i god stand! Cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb dette! Cred er fortjent :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble et virkelig bra løft på denne Golfen her! Kjekt å se at det ikke bare er jeg som holder 4'ern i god stand! Cred :)

Takker for det Johan :) Disse modellene er fine når de er strøkne ja.

Flott jobb dette! Cred er fortjent :)

Takk for cred Meringdal :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra skrevet og flott med bilder. Flott for første s&s. Bilen ble blank og fin fikk seg et flott løft.

Virker så du traff på comboen med en gang. keep up the good work. :thumbs: :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra skrevet og flott med bilder. Flott for første s&s. Bilen ble blank og fin fikk seg et flott løft.

Virker så du traff på comboen med en gang. keep up the good work. :thumbs: :thumbs:

Jepp, tenkte å ta en kombotest først, men måtte til med det groveste. Fjernet hologrammer og enkelte plasser kjørespor med S17+ og S40 :) Takk for skryt!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget pen turnaround dette, tipper dette var så nært perfekt det gikk an å komme.. :)
Digger det første ferdigbildet der.. :rolleyes:

Creds i bøtter og spann!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive