Tyggern

Sierra RS Cosworth Limited Edition Detailed

Tiden har kommet for nok en S&S fra vaalergarasjen

Sierra RS Cosworth Limited edition

_MG_5561_zps81587fd6.jpg

Jeg skulle egentlig ta ny bilen til en som jeg hjalp I fjor, men omstendighetene endred seg noe så han lurte på om jeg kunne ta denne for hans far i stedet. Da tidspunkt var avtalt så sa jeg at det er helt i orden..

Bilen er da altså er Ford Sierra Cosworth Limited Edition eksemplar xxx/700 produserte.

Forventet det verste så var godt forberedt på å ta i et tak for å få til et bra resultat.

Dette blir en enkel og grei S&S hvor bildene får stå for mye av ”snakkingen”

Det slår jo aldri feil at det regner når jeg skal til å vaske biler, så det gjorde det denne gangen også.

Hadde bilen stående inne når jeg skulle starte på den, så jeg la prickbort på bilen inne før jeg trillet den ut for videre vask.

Fikk også besøk av når jeg holdt på, så han stod i garasje åpningen å så på at jeg vasket i regnet. Det var godt å bløtt så ville bare bli ferdig med jobben, så derfor lite av de velkjente vaske bildene.

Utstyr:

Mac 124 Prickbort

BH Surfex HD

Valetpro Orange Preewash

Chemical guys maxi suds II

ullmitt fra Scandicshine

Foma C16-2

BH korrosol / jern partikkel fjerner

Bilen inne i garasjen og noen bilder før og under vaskingen.

_MG_5398_zps4b77f4cb.jpg

_MG_5399_zps44ebf312.jpg

_MG_5400_zps8a77030f.jpg

_MG_5401_zpsec15e704.jpg

_MG_5402_zps19e08d87.jpg

_MG_5404_zps6732445f.jpg

_MG_5405_zps7ebc4be7.jpg

_MG_5407_zps648e51e1.jpg

_MG_5408_zps00a36939.jpg

_MG_5409_zps0367997f.jpg

_MG_5411_zpscc0656df.jpg

Her er bilen inne etter vask og klar for clay og tørk.

Etterfulgt av maskering.

Utstyr til "prep" før korrigering/polering :

Swissvax paint rubber clay

Optimum no rinse 1:50blandet for lube

Chemical guys miracle dryer til tørk

Grønn / hvit 3M maskeringsteip for detaljer.

_MG_5413_zps9fb1a021.jpg

_MG_5414_zpsfb11159f.jpg

_MG_5415_zpsed0b2ba1.jpg

Så var det rett på korrigering og testing av komboer.

Dessverre var jeg innom en god del forskjelling og hadde nå glemt å notere meg hva jeg startet med og hvilke kombinasjoner jeg testet før jeg kom frem til noe som funket.. Men det var vel kort oppsummert alle tenkelige kombinasjoner av utstyr nedfor

Utstyr til korrigering/polering:

Menzerna FG 500

Menzerna PF 2500

Menzerna SF 4000

Scholl S03Gold

Scholl S30+

3M fast cut plus

3M Extra Fina

3M Ultra fina

Scholl gul pad

Scholl Orange pad

Über gul pad

Über grønn pad

Über blå pad

CarPro Eraser til wipedown

En HAUG med microfiber

Kan jo starte med å skrive at lakken på denne var EXTREMT sticky noe jeg skal vise og forklare til noen bilder litt lengre ned på siden her.

Lakken var relativt grei å korrigere men viktig å passe på varme og ikke for grov polish da ble det mye ugang.

Jeg skriver litt forklaringer til bildene nedover her så det er enklere å forstå hva som har skjedd. Jeg testet masse forskjellig men i store trekk endte jeg opp med å kjøre 3M EF sammen med gul Über pad for korrigering dette på roterende og lavt turtall sjelden over 1500Rpm

Dette ble så fulgt opp med en lang runde med 3M UF sammen med blå Über på flex DA med moderat turtall. Her var det bare la ting jobbe seg sakte fremover mot resultatet og bruke lang kjøretid fremfor press og turtall.

På de verste stedene og merkene ble det kjørt en runde med 3M FCP på liten 3M grønn pad. Dette lagde noe grusomt med ugang som dere vil se lenger ned.

Til og med DA og grov polish ga noe grusomme micro swirls, denne lakken var overhode ikke glad i grove saker.

Først kommer noen bilder fra litt testing, alle med ”milde” komboer, men slet med uttørking og fastbrent/størknet polish som ikke lot seg buffe vekk uten kraftig med gnikking med negl eller bruke ny polish for å løse opp.

_MG_5416_zpsc30d56a4.jpg

_MG_5417_zps3e14cc63.jpg

_MG_5418_zpsbc5bcff8.jpg

_MG_5419_zpsdf294f73.jpg

Som dere ser var det noen stygge merker innimellom som ikke lot seg fjerne av milde komboer, det var disse som fikk smake FCP…

_MG_5420_zps1f51fd17.jpg

_MG_5422_zps975f7c0e.jpg

Og da ble det slik, har har en altså kjørt 3M FCP på moderat turtall og lite press, bilde er faktisk tatt etter buffing selv om det ikke ser slik ut.

Sånn ble lakken av alle grove komboer….

_MG_5423_zps33dc55ac.jpg

_MG_5424_zps2ab40fe5.jpg

Ryddet litt med 3M EF og gul Über

Etter dette følger den en god slant med arbeidsbilder og 50/50s i tilfeldig rekkefølge, skriver litt ekstra der det passer.

_MG_5426_zps071713d3.jpg

_MG_5427_zps0bdbe386.jpg

_MG_5429_zps186eb40f.jpg

_MG_5430_zps1cc01e09.jpg

_MG_5431_zpsf3f1fc91.jpg

_MG_5432_zpsf64f2802.jpg

_MG_5433_zpsd3f2f0aa.jpg

_MG_5434_zpsbbfaa4c1.jpg

_MG_5435_zpscdb3d0f3.jpg

_MG_5437_zps906933f9.jpg

_MG_5438_zps696d316d.jpg

På koffert lokket var det noen stygge og fæle etse merker, dempet disse med litt våtslip P1500/2000 papir før polering på samme måte som ovenfor her. Fri hånds 50/50 også.. :)

_MG_5439_zps55c0d7ba.jpg

_MG_5440_zps9593ce3b.jpg

_MG_5441_zps8d08e894.jpg

_MG_5442_zps0f38bfbe.jpg

_MG_5445_zps40f40355.jpg

_MG_5446_zps9959000c.jpg

_MG_5447_zpsbaa62e58.jpg

_MG_5448_zpsf43172a8.jpg

_MG_5449_zps0be39624.jpg

_MG_5450_zps437a5f6c.jpg

_MG_5451_zps22cef6b2.jpg

Cossien koser seg over natten sammen med ”bruks bilen” som ikke har fått på sommerdekker enda … ;)

_MG_5452_zps51b90b18.jpg

_MG_5453_zpsa6a1d50e.jpg

Jobber jo da videre dagene etterpå med lakk og maskiner… bare lytte på spotify på øret under hørselvern og nynne og plystre timene som går og går…

_MG_5454_zps2dd53702.jpg

_MG_5456_zps66239227.jpg

_MG_5458_zps1182fcf5.jpg

_MG_5460_zps1dd465aa.jpg

_MG_5461_zps9cecb6b2.jpg

Var litt lei all duringen fra maskinen så tenkte et avbrekk, når bilen ble levert ble det også snakket en del om skinnfarging og mulighetene her. Siden denne bilen har mørkt blått skinn recaro var ikke dette noe jeg hadde stående og ikke var det avtalt noe innvendig jobb på den heller. Rattet var jo av sort skinn så jeg tenkte at jeg får vel ikke kjeft om jeg fikser litt på det som en bonus og for å vise hva som er mulig.

Skinnet i bilen for øvrig var nemlig også forsøkt farget opp noen flekker her og der med sort, noe som ikke blir veldig strøkent på mørkeblått.

Renset og pusset skinnet før det fikk 4 lag med farge etterfulgt av skinkrem da ble det langt bedre gitt…

_MG_5463_zps322c2bf4.jpg

_MG_5464_zps93bf2a2e.jpg

_MG_5465_zps7f4ec75a.jpg

_MG_5466_zpse9c5cbe0.jpg

_MG_5467_zpsba9f61a0.jpg

_MG_5468_zpse45d25ea.jpg

_MG_5469_zps3a9d1e7a.jpg

_MG_5470_zps69d70714.jpg

_MG_5471_zps3891c140.jpg

_MG_5472_zps26b1651c.jpg

_MG_5474_zpsf0141875.jpg

_MG_5475_zps1bebe562.jpg

_MG_5476_zpsbe783688.jpg

_MG_5478_zps0fbbe916.jpg

_MG_5481_zpsca5beadf.jpg

_MG_5482_zps35dfa61f.jpg

_MG_5483_zps38c7e361.jpg

_MG_5484_zps8b264394.jpg

_MG_5485_zps82c4cbee.jpg

_MG_5486_zps08822035.jpg

Her skal dere få se litt ripe fjerning med våtslip, men jeg skal også forklare hvor sticky og lei denne lakken var.

Ripen ble lett slipt med P1500 også P2000 vått. Deretter kjørt forsiktig med 3M FCP

_MG_5487_zps13227409.jpg

_MG_5488_zps7fd9755a.jpg

_MG_5489_zpsf674753e.jpg

_MG_5490_zpsee891462.jpg

Dette er det som skjer med FCP på spre passet, polishen tørker ut med en gang og den bare ruller seg opp som om det skulle vert plastelina..

Her har jeg plukket opp en bit fra gulvet, og dere så alle hvor lite jeg hadde hatt på paden på bildet over her… dette er da før en egentlig har startet å polere… ligger noen bilder vidre nedover fra andre små områder hvor dere kan se ”skadene” den gjør og hvor tør polishen blir..

Nesten like fort tørket 3M EF ut men denne hold litt om en bare holdt press og turtall lavt, de andre polishene jeg testet så ble nesten alle så godt som umulig å buffe av uten å gnikke frem masse nye riper… selv med UF som er full av oljer tørket fort ut og funket meget dårlig på roterende.

_MG_5491_zpsbdf28f7e.jpg

_MG_5492_zpsa9554c48.jpg

_MG_5493_zpsecb18fc2.jpg

_MG_5494_zpsf6d2c559.jpg

_MG_5496_zpsc64b66a7.jpg

_MG_5497_zpsc6ba1375.jpg

_MG_5498_zpsb647db88.jpg

Her er bakdør unnagjort og tatt et felt med dype riper på framdøra, det er også her buffet av…. Kun kjørt uten press og ca 1200RPM

_MG_5499_zps9caed870.jpg

_MG_5500_zps169bec7b.jpg

_MG_5501_zps0b446759.jpg

_MG_5502_zpsdf8fdcf5.jpg

Her er ripe ferdig polert også med DA både lakkbilde og ”speilbilde”

_MG_5503_zps1a3814c2.jpg

_MG_5504_zps41896ef5.jpg

_MG_5505_zpsdc96221a.jpg

_MG_5506_zps55a1c8a4.jpg

_MG_5507_zps061bc913.jpg

Rask hollo sjekk etter fin polering…. (dårlig med bilder her, kommer på ferdig bilder :) )

_MG_5508_zps7336a3b4.jpg

LSP:

Swissvax Zuffenhausen på hele bilen inkludert dør åpninger osv

Swissvax crystal til vask av ruter før ->

Rain-X på ruter

CarPro P.E.R.L på plast og dekk

Swissvax opaque på matte flater

_MG_5509_zpsdbbe08ad.jpg

_MG_5510_zps819b217b.jpg

_MG_5511_zpse0f8cc01.jpg

Ferdig skinn ratt, ser langt bedre ut en det var :)

_MG_5512_zps12c0033f.jpg

_MG_5515_zps725c74d7.jpg

_MG_5516_zps1b870fd8.jpg

_MG_5517_zps8689f95d.jpg

_MG_5518_zps00d69b41.jpg

_MG_5519_zps19825c23.jpg

_MG_5520_zps801ca1d6.jpg

_MG_5521_zps51a9a35d.jpg

En god slant med dårlige og bra ferdig bilder…

_MG_5522_zps10150b75.jpg

_MG_5523_zpse2ba9eed.jpg

_MG_5524_zpse393ffd1.jpg

_MG_5525_zps3324f7ee.jpg

_MG_5526_zps8d71ec22.jpg

_MG_5527_zps57773902.jpg

_MG_5528_zpsb478ffb3.jpg

_MG_5529_zps1df52c27.jpg

_MG_5530_zps7c3e0c2b.jpg

_MG_5532_zpscaa03d57.jpg

_MG_5534_zpsa4032598.jpg

_MG_5536_zps670ca588.jpg

_MG_5538_zps97a327d0.jpg

_MG_5543_zps691ec5c4.jpg

_MG_5544_zps2e7a1698.jpg

_MG_5545_zps286b1f4b.jpg

_MG_5546_zps472fee0b.jpg

_MG_5547_zpsbb993d6d.jpg

_MG_5548_zpsf871c8d1.jpg

_MG_5549_zps6dc7c470.jpg

_MG_5550_zps0c25099f.jpg

_MG_5551_zpsae5a6dfa.jpg

_MG_5552_zps0f42ddd0.jpg

_MG_5553_zps232f92c5.jpg

_MG_5554_zpsf043bec1.jpg

_MG_5555_zps8a79ee9a.jpg

_MG_5556_zps70f31ea3.jpg

_MG_5557_zpsdf0b428a.jpg

_MG_5558_zps0201745b.jpg

_MG_5559_zps470ed983.jpg

_MG_5560_zpsc7a4ab26.jpg

_MG_5561_zps81587fd6.jpg

_MG_5562_zps4888e062.jpg

_MG_5563_zps9849c95b.jpg

_MG_5564_zps83f5b4b5.jpg

_MG_5537_zps12d608ed.jpg

Takker så mye for oppmerksomheten selv om ikke dette var av de ”største” S&S der ute og heller ikke fra meg.

Men håper det var greit allikevel. Mulig jeg legger til litt mer info i morgen.

BILDENE ER IKKE TILLATT BRUKT AV ANDRE ELLER TIL ANNET UTEN TILLATELSE FRA EIER AV DISSE

50

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der så og hørtes ut som en krig fra start til slutt :P

Men sabla bra resultat da! Episke 50/50 :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trivelig å se en S&S fra deg igjen! Du vet hva du driver med, og som forventet ble det et nydelig løft på et ikon av en bil. :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobba:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall bra detail! Koser meg med bildene og drikker pærebrus ;)cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobb og slett ikke en liten S&S dette. Akkurat passe syns jeg og grønn knapp er trykker!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin S&S og serdeles bra skrevet :D og en meget fin eksemplar av en cosworth :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk jobb og nydelig sluttresultat på denne.

Grønn knapp er selvsagt trykket på.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig resultat på umulig lakk:) Er litt pes når man må "jobbe" såpass med lakken og det blir (nesten) riper av buffing...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker alle sammen, for hyggelige tilbakemeldinger. det settes pris på!

Knall bra detail! Koser meg med bildene og drikker pærebrus ;)cred

Trudde det var annanas brusen der borte hos dere som var det store jeg ;)

Trivelig å se en S&S fra deg igjen! Du vet hva du driver med, og som forventet ble det et nydelig løft på et ikon av en bil. :thumbup:

Takk ØHN, må vel skjerpe meg å legge ut litt oftere.... folk trur vel jeg har gått under jorden snart

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vakkert! :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

meget flott løft på en vanskelig lakk, flott s&s cred i masse vis :) :)

Hvor mange timer gikk med....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, vi har ananasbrus på jobb også :) Den er vel igrunn best.Ikke begynt ¨på pærebrus før siste uka.Ikke likt den siden jeg var 5 år, men nå er den god igjen ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke så gøy å holde på når lakken er så sticky sikkert? :P men alt i alt synes jeg du fikk til et bra resultat ;)

cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig stykke arbeid :). Får ikke gitt deg cred via tap :/. Men men... Liker også lightning mcqueen som stod i bakgrunnen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

meget flott løft på en vanskelig lakk, flott s&s cred i masse vis :) :)

Hvor mange timer gikk med....

Takker så meget.

Er litt usikker, jeg husker ikke hvor lenge jeg holdt på hver dag. men vil anta at jeg ligger et sted mellom 35-45timer

Hehe, vi har ananasbrus på jobb også :) Den er vel igrunn best.Ikke begynt ¨på pærebrus før siste uka.Ikke likt den siden jeg var 5 år, men nå er den god igjen ;)

Min onkel er fra møre og romsdal og der er det ikke jul uten "annas brus". ;)

Men nå er den jo å få kjøpt på østlandet også.

ikke så gøy å holde på når lakken er så sticky sikkert? :P men alt i alt synes jeg du fikk til et bra resultat ;)

cred

Takk for det, greit med noen utfordringer også :)

blir kjedelig å bare holde på med super fin lakk og lite slitt..

Herlig stykke arbeid :). Får ikke gitt deg cred via tap :/. Men men... Liker også lightning mcqueen som stod i bakgrunnen :)

Takker, du vet junior må jo også ha bil ;)

nesten litt synd jeg ikke kommer meg nedi der... ble grei fart i den også når en fikk byttet fra 6V til 2x12v batteri:) men spørs vel hvor lenge motoren holder...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja lite kjekt når man får en kranglete lakk, men du ordna den saken og fikk et kjempe bra blankt resultat!

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja lite kjekt når man får en kranglete lakk, men du ordna den saken og fikk et kjempe bra blankt resultat!

Cred!

Takker.

Dette er nummer 2 jeg tar av ca samme årgang, og den forrige var akkurat like ille. Så jeg ble vel ikke kjempe overrasket.

selv om jeg håpet denne skulle være bedre.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive