jonroar

Detailing i etapper

Det er jo ikke alltid man har tid til å gjøre alle stegene samme dag.

Hvordan kan man sikre at man ikke driter på draget mellom hvert "trinn" når det går over flere dager (og man er nødt til å bruke bilen i mellom)?

Typisk vil jeg si at jeg rekker kanskje bare å rubbe panser + tak en dagen mens jeg må vente med resten til neste dag. I mellomtiden da har bilen vært ute en tur og stått rolig noen timer på en parkeringsplass.

Hvor langt tilbake til avfetting/vask m.v. må jeg gå?

-jr

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til bilen er ren igjen, om det er noe hjelp. Får du sand eller annet lignende i paden mens du polerer har du et potensielt helvete å rette opp i. :)

Ta i allefall steget med surfex og berøringsvask. Kjenn på lakken om den er "nuppefri" og er ren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg anbefaler å gjøre seg ferdig med alle steg i prosessen på et lite område før man tar bilen i bruk igjen. Velg et karosseripanel av gangen og utfør grovkorrigering/rubbing/ripefjerning til du er fornøyd. Dette tar mest tid. Å gå over med finere polish og legge voks til slutt tar ikke mange minuttene.

Det finnes ingen fasit på hvor omfattende man må vaske før neste gang man har tid til å korrigere andre steder på bilen.

Jeg tar wipedown pr panel for å fjerne støv etc før jeg begynner, selv om bilen kun har stått lagret i garasjen siden dagen før.

Området må vaskes uansett hvis bilen har vært brukt. Etter å ha vært i trafikken bør den normalt clayes, for sikkerhets skyld, før man bruker maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å ta en og en karosseridel av gangen, men da hadde jeg tatt alle steg ferdig inkl beskyttelse før jeg brukte bilen. Du trenger jo ikke legge den beste og dyreste voksen du har tilgang på, men noe må du ha på for å ta vare på resultatet. Og så gir det et litt annet inntrykk å kjøre rundt med et panser og tak som er fullt av kjørespor og hologrammer, framfor ett skinnende blankt tak (selv om a-stolpene fremdeles er matte og ripete). Da jeg begynte å polere tok jeg føredøra en dag, panseret en annen, lykter og fangere osv. Har ikke garasjeplass (ja, jeg får ordnet meg av og til) og så tar det jo tid å polere..

Jeg ville starta en sesjon med vanlig grundig vask av hele bilen, og bruke f.eks prickbort og iron-x; og deretter lakkleire der jeg skulle jobbe, maskere opp og starte maskina:) Hvis bilen står stille ute fra ene dagen til neste har jeg flere ganger vasket og renset kun det ene panelet med bøtte og hageslange (det funker best med loddrette deler selvfølgelig, veldig vrient å vaske panseret uten å søle ned masse annet)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

holder på med akkurat det samme om dagene, men gjør ferdig ett og ett panel med alle steg, slik at jeg ikke kjører rundt med "åpen"lakk, det gjør jo at man mister ganske mye tid hver dag bare i klargjøring, but but... its not only only

du kan se her hvis det er av interresse, uten at jeg er no ekspert på området, http://www.detailersclub.no/forum/topic/16786-flipps-alfa-romeo-crosswagon/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

holder på med akkurat det samme om dagene, men gjør ferdig ett og ett panel med alle steg, slik at jeg ikke kjører rundt med "åpen"lakk, det gjør jo at man mister ganske mye tid hver dag bare i klargjøring, but but... its not only only

du kan se her hvis det er av interresse, uten at jeg er no ekspert på området, http://www.detailersclub.no/forum/topic/16786-flipps-alfa-romeo-crosswagon/

Da er vel saken grei - ett og ett panel blir det.

Flippi - likte tråden din :)

-jr

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive