Larsern

Larsern: Engelsk galskap!

276 innlegg i emnet

6000 kg, 8,9 liter og 20 sylindre... Fordelt på tre aldrende engelske biler. Ikke bare fører dette til mye frustrasjon, skruing, banning, sur frue og andre ting man helst kan klare seg uten, men det er også kilde til enorm mye glede. På tide at jeg deler min lidelse med dere andre her inne :)

 

 

2002 Jaguar XJ Executive

Etter å ha drømt om Jaguar XJ siden jeg fikk lappen i hånda for 10 år siden ble drømmen endelig virkelighet våren 2011. Valget falt på en 02 modell med 3,2 V8 og alt livsviktig utstyr (skinn og automat). En herlig bil som brukes mye om sommeren.

 

jag60.jpg

jag61.jpg

jag63.jpg

 

Bilen fikk sommeren 2012 en litt oppfrisking for de som vil titte: 2002 Jaguar XJ Executive

 

 

1998 Range Rover 2.5DSE

Range Rover P38 er også en bil som har stått på ønskelisten lenge, men fornuften (og alle jeg har snakket med) har fortalt med at dette er en bil jeg bør styre unna. Til slutt klarte jeg bare ikke la være. På ren trass ble en slik handlet inn sommeren 2012. De kunne umulig være så dårlige som alle skal ha det til! Den har pr dags dato tilbakelagt 305 000 km (nesten 20 000 km siden jeg overtok den i sommer) Noen småting har det vært, men den holder koken enda!

 

rr901.jpg

rr902.jpg

rr903.jpg

rr906.jpg

rr907.jpg

 

Også den fikk en liten runde sommeren 2012: 1998 Range Rover

 

 

1996 Jaguar XJ

Siste tilskuddet til galskapen ble handlet på impuls på auksjon usett og ute av stand til å forflytte seg for egen maskin. Dette er en 1996 XJ 3,2 med 250 000 på telleren. Bilen ble hentet på henger og arbeidet med å få liv i den startet med en gang. Nå en måned og mange deler senere mangler kun en bærekule før bilen får skilter. Deretter begynner arbeidet med friske den opp både innvendig og utvendig, noe som trengs sårt!

 

121113-1.jpg

 

121113-2.jpg

Endret av Larsern
6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott 3-spann med biler som oser av bilentusiasme og klasse. Cred for å ikke bare følge hodet når bil skal handles :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en bilpark etter mitt hjerte! P38 er så fin når den er velholdt. Drømmer om en slik en selv (som mye annet). Tenk å bygge offroader av en sånn en da :wub:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elegant samling!

Hva er planen med den siste XJ'en? (siden du har en fra før, mener jeg :P)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ahhh...:) hærlig å se at noen går den veien. er misunnelig på de som tør, og har råd til vedlikeholdet. Har alltid sagt at når jeg får god råd, og/eller fyller 40, så blir det Jaguar:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke bare fører dette til mye frustrasjon, skruing, banning, sur frue og andre ting man helst kan klare seg uten, men det er også kilde til enorm mye glede.

Ja, du sprudlet over når du holdt på inne i helgen :)

Gleder meg til makeover på den gråe når du flytter inn :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morsomt at du tørr å satse, og at du har valgt disse bilene. Var det mye å fikse på 98 modellen for å få den til å gå?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Elegant samling!

Hva er planen med den siste XJ'en? (siden du har en fra før, mener jeg :P)

Takk for det! Jeg vet ærlig talt ikke helt. Jeg kjøpte den på impuls kun fordi jeg hadde lyst til å sette den i stand, men fruen har hintet om at hun gjerne vil ha den siden jeg, for å sitere henne "Ikke er så veldig flink til å dele på den grå" :)

ahhh... :) hærlig å se at noen går den veien. er misunnelig på de som tør, og har råd til vedlikeholdet. Har alltid sagt at når jeg får god råd, og/eller fyller 40, så blir det Jaguar:)

Heldigvis trenger man ikke ha så god råd for å drifte disse bilene dersom man handler deler fra England og gjør jobben selv. Da blir det plutselig Biltema-priser på alt av slitedeler. Men skal du handle delene i Norge og sende bilen på verksted hver gang noe ikke virker som det skal blir summene noe heeeelt annet.

Morsomt at du tørr å satse, og at du har valgt disse bilene. Var det mye å fikse på 98 modellen for å få den til å gå?

Det var ikke så ille som fryktet. Det viste seg å være et defekt relé til bensinpumpen som gjorde at den ikke gikk. Litt flaks skal man ha :) I tillegg har den fått nye bremser rundt om, diverse lys er fikset, forstillingsdeler, dørhandtak og litt annet småtteri.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja, du sprudlet over når du holdt på inne i helgen :)

Gleder meg til makeover på den gråe når du flytter inn :)

Det synes du vel det. Det er vel lov å bli litt grinete når panserwire ryker, sentrallåsen slår seg vrang og batteriet er tomt ;)

Du er ikke den eneste som gleder deg til det. Klør i fingrene etter å begynne på den grønne Jag-en. Det ser ganske sørgelig ut i dag, men jeg tror det blir veldig bra til slutt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Respekt til deg som har tjangsa på slike biler:) Har skudd mye på LP:P Har intrykk av at Engelsk bileigere vil ha slike biler, samma faen hvor mye de går i stykker:)

Men herlige cruisebiler, som ikkje alle andre har:) Moro med noe "skjeldent" blandt andre VW og Toyotaer:P

Fine biler du har:) Absolutt:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det var ikke så ille som fryktet. Det viste seg å være et defekt relé til bensinpumpen som gjorde at den ikke gikk. Litt flaks skal man ha :) I tillegg har den fått nye bremser rundt om, diverse lys er fikset, forstillingsdeler, dørhandtak og litt annet småtteri.

Ikke så ille det da, men kreves at man har kompetanse til å jobbe med det! Blir det elle melle når du skal ut hver dag da? Et lite luksusproblem?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ikke så ille det da, men kreves at man har kompetanse til å jobbe med det! Blir det elle melle når du skal ut hver dag da? Et lite luksusproblem?

Det krever absolutt ikke noen spesiell kompetanse for å pusle med disse. Jeg er langt fra mekaniker, men sånn halvveis handy og har litt pågangsmot og det holder lenge. Ganske enkle doninger dette. Range Roveren har en noen underlige løsninger som krever at man leser litt på nett når ting slutter å virke, men det er ikke vanskelig å finne ut av.

For øyeblikket er det kun Range Roveren som er i drift. Den grå står trygt lagret og venter på våren, mens den grønne står uten skilt og venter på en bærekule og etterkontroll før det kosmetiske skal få et løft. Håper å ha den helt ferdig omtrent samtidig som sommerdekkene skal på. Om sommeren blir det litt mer elle melle, men stort sett blir det den grå Jaguaren da. Ingen hensikt å skaffe seg en fin bil hvis man ikke har tenkt til å kjøre den :)

Endret av Larsern
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aah, digger utseendet på XJ'ene fra det tidsrommet (1996ern din). Favorittlinjene mine... Creds som nevnt for valg av kjøretøy. Blir moro når alt er oppe å går.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Livet som P38-eier har ikke vært det enkleste i senere tid. Det er ikke langt unna at bilen døpes om til "Den engelske pasienten II" (den grønne Jaguaren har fått kallenavnet "Den engelske pasienten")

Det hele begynte med at batteriet var tomt etter at bilen hadde stått noen dager i -15. Jeg fant frem boosteren og trodde dette skulle gå lett, men en ulykke kommer sjelden alene og forsøket på å åpne panseret endte med røket wire.

Etter en rask titt på det store internettet konkluderte jeg med at det letteste måten å få opp panseret var via grillen. Egnet verktøy (vintersko strl. 44) ble funnet frem og grillen ble rask og effektivt demontert. Bilen ble startet og ny panserwire montert.

Dessverre stoppet det ikke der. Under montering av ny wire klarte jeg selvsagt å ta livet av mikrobryteren som sitter på den ene panserlåsen. Dette resulterer i at bilen tror at panseret er åpent og minner gjerne om dette med en herlig varsellyd titt og ofte. Sentrallåsen min har selvsagt også slått seg vrang (dog neppe noen sammenheng med panserlåsen) Av en eller annen grunn er det kun bakdørene som reagerer når jeg trykker på fjernkontrollen. Samtidig har den begynt å spore mer og mer når jeg kjører på motorveien.

I går var det nok! Inn i varmen og opp på bukken. Panserlås med tilhørende bryter ble fikset, nye lenkearmer og foringer på stabstag, luftfilter, pollenfilter, olje, oljefilter, 4 matchende felger med vinterdekk og litt fett i diverse ledd under bilen. Godt å endelig få skikk på ting!

121216.jpg

Da gjenstår bare sentrallåsen og en ny grill så er alt atter en gang på stell. 307 000 km og har ikke gitt opp enda ;)

Endret av Larsern
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er godt å få ting på stell :)

Regner med du kjøper deler direkte fra England, men uansett så var det ikke den værste prisen på grill her i Norge til P38.

Sjekket prisen på grill til "L322"(?) for nyskjerrighetes skyld, og den var ikke så "hyggelig" :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det er engelsk galskap, men flotte biler er det!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten update på Range Roveren :)

Da var det fjøsluktende sorte interiøret borte og "nytt" beige interiør på plass. Det har gått med noen timer på vask og rens, men det var absolutt verdt det! :)

int1.jpg

int2.jpg

int3.jpg

int4.jpg

int5.jpg

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fy søren! Flott P38!

Savner vår gamle ofte nå om vinteren :) Fantastisk bil (så lenge alt virker) :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble utrolig fint med de setene!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette så lyst og trivelig ut innvendig :)

Staselige biler i tråden din :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive