325i

piggfrie vinterdekk

39 innlegg i emnet

Noen som har erfaring med vredestein snowtrac eller goodyear ultragrip 7???

Ser sharif og dekkonline har fin pris på de.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har kjørt 4 vintre på vredestein Nordtrac uten utforkjøring ihvertfall! :P men ser for meg at de er mer tilpasset nordiske forhold enn snowtrac?

fullpris er vel ca 5000 for 4stk 205/55-R16 T på tevo dekk inkl av og på bil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følger med her siden jeg skal kjøpe piggfrie dekk selv om ikke så lenge :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For min egen del hadde jeg aldri kjøpt dekk hos Sharif igjen, kjøpte meg en bil for noen år siden og skulle kjøre den opp til Nord-Norge i slutten av desember og ville ha nye dekk på bilen for sikkerhetsskyld.

Ringte til flere sjapper og Sharif var de som kunne levere "innen 30 minutter", dog måtte jeg ut ned godt over 4000 kr.

Når jeg kom opp der så var det "innen 60 minutter", og ventetiden ble ca 3 timer.

I som en bonus fikk jeg dekk som var 5-6 år gamle (datomerking) og helt ubrukelige, de var langt dårligere enn dekkene som ble tatt av bilen og enden på visa var at bilen ble skadet for et betydelig beløp etter utforkjøring...

Jeg har i alle fall lært meg min lekse, ikke kjøp "billige" vinterdekk, kjøp testvinnere fra sjapper hvor det er litt mindre samlebåndvirksomhet og spør alltid etter datomerking FØR dekkene settes på bilen.

Personlig vil jeg ikke kjøpe vinterdekk som ikke er datomerket samme år.

Man kan kanskje forsvare kontinentale vinterdekk for kjøring store deler av sesongen på Øst- og Sørlandet, men samtidig er det noen dager i året hvor det er veldig glatt og da holder de ikke uansett..

Avslutter moralpreken med en link til årets vinterdekktest hos NAF.

Velg noen av dekkene på toppen av testen, koster det deg 1000 kr ekstra så er det vel verd det for å beskytte bilen til en langt høyere verdi, og ikke minst innholdet av bilen..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følger med her siden jeg skal kjøpe piggfrie dekk selv om ikke så lenge :)

Skal du kjøpe til moderate dekkdimensjoner er ikke forskjellen så stor i pris mellom de jevnt beste dekkene i markedet og de rimelige billigdekkene som gjerne rister og får høydekast etter en stund.

Er du ute etter best friksjon på vinterføre, er Nokian Hakkapelitta 7 og Continental Conti 5 blant de beste år etter år. Jeg er fornøyd med fremkommelighet, sliteegenskaper og ikke minst at de holder seg bra balansert og runde år etter år. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du ute etter best friksjon på vinterføre, er Nokian Hakkapelitta 7 og Continental Conti 5 blant de beste år etter år. Jeg er fornøyd med fremkommelighet, sliteegenskaper og ikke minst at de holder seg bra balansert og runde år etter år. :)

Hakka 7 er gode saker, men personlig har jeg ikke blitt overbevist om Continental piggfrie med et par år på nakken, mine synes jeg var helt ubrukelige etter bare 3 år.

Da går jeg heller for Hakka R :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hakka 7 er vel piggdekk? Har vurdert Hakka R. Får høre med gutta på Tevodekk så får vi se hva jeg ender opp med.

Min mening er at piggdekk er best, men vil ha piggfrie da denne bilen hovedsakelig blir brukt på vinteren, men jeg vil også ha muligheten til å bruke den en gang iblandt på sommeren uten å skifte hjul.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan ikke si at jeg har opplevd disse nevnte billigdekk-symptomene av mine, uten at jeg vet hvordan konstatere høydekast. ihvertfall ikke opplevd nevneverdig risting. byttet de nå til samme type pga spordybden var litt på grensen. kjører ca 30000km i året jevnt fordelt og halvparten på piggfritt vintergummi (nov-apr).

har imidlertid ikke sammenligningsgrunnlag for har ikke engang peiling på hva jeg kjørte på før! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan ikke si at jeg har opplevd disse nevnte billigdekk-symptomene av mine, uten at jeg vet hvordan konstatere høydekast. ihvertfall ikke opplevd nevneverdig risting. byttet de nå til samme type pga spordybden var litt på grensen. kjører ca 30000km i året jevnt fordelt og halvparten på piggfritt vintergummi (nov-apr).

har imidlertid ikke sammenligningsgrunnlag for har ikke engang peiling på hva jeg kjørte på før! :D

Vel jeg har nan kang eller noe sånt i 18" sommerdekk. Kjørte fint for et par år siden. Nå er de urunde så det holder.

Ubalanse sideveis merker en gjerne ved en bestemt hastighet, ikke sjelden mellom 100 - 120 km/t

Urunde dekk kan kjennes i de fleste hastigheter. I f. eks 50 - 70 km/t kan det tidvis variere stort, særlig hvis det gjelder flere dekk og de enten opphever hverandre eller forsterker bevegelser i karosseriet.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg 18" rs6 flger med 225 e. 235 hos sharif, til min Golf gti iv for noen år tilbake. Etter en liten stund (under 20mil) merket jeg at hjulene ikke var runde, men litt flintstones.. Orket ikke bry meg den gang, og solgte bilen videre. Nye eier kunne fortelle at samtilge felger var ovale, dekke og.. Dette burde jeg jo bare ordnet opp i da, men kokte bort i kålen:(

Når jeg skulle ha nye sommerdekk til passaten siste gang, kjøpte jeg der igjen. Betalte vel 2.600.- ferdig på felg, og null venting.(flaks?) Disse var helt kule, dog ble bil solgt et par uker senere..

Jobber på Vianor, og i sommer var det en som hadde bestilt dekk fra nettshop, og sendt til oss som skulle legge om for han. Vet ikke helt hvor de var kjøpt, men tror det var dekkonline. Det var nokian sommerdekk.

Når man tok i dekket og kjente på "kanten" eller "veggen" av dekket, merket man at det var meget myk gummi, som man lett kunne bøye og "herje" med. Når jeg kjente på kanten av et av våres dekk fra lageret, var det en MEGET stor forskjell.

Dette må jo påvirke dekkets presentasjon, og jeg ble veldig overasket!

Vet ike hva som var med de "webdekkene" men nesten så jeg tror det er kopi.? Dette er en ganske drøy påstand, og jeg har ikke annet enn dette å "backe up" med viktig med skikkelige dekk iallefall:)

Datomerking er jo en ting. Og den kunne kanskje blitt laget litt enklere for alle å lese.(kunde og)..

Tror ikke det skiller så veldig mye på de dyreste dekkene, og blir litt hva man har for preferanser. Så blir pigg el ikke..

Vi fikk med piggfritt på våres Rexton,(nexen) men skal bytte de ut nå og kommer til å sette på pigger. Dette er p.g.a at vi bor "over" slalombakken og fremkommelighet er pri1.Er ikke så mye nedover i byen, og da kan vi betale avgift:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er vredestein virkelig i samme kvalitetsklasse som nankang? og hva med Goodyear som er det andre alternativet til 325i?

Må ut og sjekke datomerkingen på mine jeg nå ihvertfall. :S

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder piggfrie dekk til vanlig personbil sverger jeg til Falken EPZ. Disse er svært gode på is, snø og slaps, noe dårligere på våt bar asfalt. Fordelen med disse dekkene i forhold til mange av de andre dekkene er at de har samme gummiblandingen i hele slitesjiktet. Mens andre dekk får en hardere gummiblanding jo mer dekket blir slitt. På Falken beholder man dekkets egenskaper i hele levetiden. De er også forholdsvis gunstig priset. Importør er P. Holth A/S.

Forøvrig ville jeg vært forsiktig med å kjøpe vinterdekk hos dekkonline da disse dekkene kommer fra Tyskland og er beregnet for dette markedet. De dekkene er beregnet for høye hastighter og har hardere gummiblanding. Sjekk merkingen på dekkene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vredestein og nan kang er vel 2 verdner når det gjelder kvalitet, hvertfall på sommerdekk.

En annenting, hva er forskjellen på en tysk\polsk vinter kontra en vinter bergen feks i bergen???

Er vel mye kaldere der nede enn her? I polen hvertfall blir jo det påde - 10 og - 20.

Når feks sharif selger et merke dekk, så skal jo det være lik kvalitet på det som feks vianor selger?

Er jo ikkje kvalitets forskjell på bmw kjøpt i tyskland enn i ålesund, eller feks cola kjøpt i svergie kontra norge?? :)

Noen som har kjørt på goodyear ultragrip 7 eller snowtrac da??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vredestein og nan kang er vel 2 verdner når det gjelder kvalitet, hvertfall på sommerdekk.

En annenting, hva er forskjellen på en tysk\polsk vinter kontra en vinter bergen feks i bergen???

Er vel mye kaldere der nede enn her? I polen hvertfall blir jo det påde - 10 og - 20.

Når feks sharif selger et merke dekk, så skal jo det være lik kvalitet på det som feks vianor selger?

Er jo ikkje kvalitets forskjell på bmw kjøpt i tyskland enn i ålesund, eller feks cola kjøpt i svergie kontra norge?? :)

Noen som har kjørt på goodyear ultragrip 7 eller snowtrac da??

Vredstein er vel godt over middels men ikke på topp når det gjelder dekk.

Godt mulig en fin balanse mellom billig og bra.

Sharif har blitt kritisert for å kjøpe opp "gamle" lager med dekk til lave priser som ikke andre vil selge grunnet dato (ingen kilde på dette). Som det også blir nevnt vet man ikke hvorvidt man kjøper ekte dekk eller kopidekk som er av dårligere kvalitet.

Dette er vel forøvrig et problem som gjelder alt i samfunnet i dag, ikke bare dekk..

Men det er forskjell på BMW kjøpt i Tyskland og Norge, forskjellig utstyrspakker og tilpasninger :) Cola er også forskjellig etter sigende..

Men i Europa er det mye tettere befolket og det måkes/saltes mer intensivt på veiene slik at det er ikke samme vinterføre som vi har, men som regel bare veier. I alle fall slik jeg har forstått det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nankang lager mye bedre vinterdekk enn sommerdekk. Kjørte med SV2(piggfritt) på to sesonger på en Audi s4, supert dekk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nankang SW-5 er det verste dekket jeg har kjørt på i hele mitt liv.

Det er verre en sommerdekk på både snø og is !

Disse var noen år gamle (ubrukte) dekk....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt lappen så j** lenge, men kjører med pigger nå. På gamle bilen hadde jeg conti vinterdekk (forsåvidt sommerdekk også) og var utrolig fornøyd med det. Det er enten Conti eller Nokian som blir mine valg, og grunnen til det er som ØHN sier at de vinner år etter år. Jeg legger gjerne en tusen lapp ekstra i for å få gode vinterdekk :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser i kommentarer over at enkelte mener at vinteren i mellom-europa er lik den Norske vinteren. Det kan kanskje være slik. Men vi har likevel ikke samme type dekk. Den enkelte bil-modell har i sin typegodkjenning spesifisert minimums hastighets merking på dekkene. Denne merkingen må tyske bilister følge også på vinterdekk. Mens vi her i Norge har fått unntak fra dette kravet når dekkene er merket med M+S. For å få ett dekk godkjent for høyere hastighet må dekkfabrikanten bruke hardere gummiblanding noe som medfører dårligere grep på snø og is.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det nyeste piggfrie dekket til Vredstein kom på delt 3. plass sammen med michelin som var testvinner ifjor, i vinterdekk testen i år så vidt jeg vet. Jeg fikk nye Michelin dekk med Tiguan når jeg kjøpte den, men hadde gått for Vredstein mtp pris nå :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her i heimen har fruen kjørt Vredestein SnowTRAC 3 flere vintere på rad uten et eneste problem. Jeg synes dekkene sitter bedre på veien enn Michelin X-Ice Xi2-dekkene på min egen bil, så når de er utslitt kommer jeg nok til å gå for Vredestein, jeg også.

Gode dekk, oppfører seg forutsigbart, knall grep, koster ikke en formue (betalte under 3k for 4 dekk i 185/65R15 ferdig på bil). Kan varmt anbefales.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive