Core2Duo

Koble til en batterilader

39 innlegg i emnet

Hei.

Har nå kjøpt meg en batterilader av merket Ctek Zafir 45. Mitt spørsmål er nå hvordan jeg skal koble til denne.

Har lest en del om at batterier eksploderer eller at man ødelegger annet elektrisk system i bilen.

Noen sier man skal koble fra batteriet, andre sier at man kun skal koble fra minuspolen, at jeg kun skal koble til pluss-polen til batteriet og at jeg skal feste minusklypa på karosseri/motordeler. Men så leser jeg også at noen biler ikke tåler å bli koblet fra batteriet, for da vil elektroniske komponenter begynne å tulle.

Det som iallfall er sikkert at det er mange teorier ute å går.

Har noen av dere den riktige måten å gjøre det på, hva gjør eventuelt dere når dere lader batteriet til bilen? :)

Endret av Core2Duo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett lader på batteri, pluss først.. Sett i støpsel, se på bilen frem til lading er ferdig. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

se på bilen frem til lading er ferdig. :)

Ja, det kan du tru jeg gidder! :P
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poler bilen først, så se på bilen ;)

Grei skurring med de laderene, har en her, setter den bare på batteriet og så i stikket, ferdig....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig enkelt og greit med lader, som nevnt, er bare å plugge den på batteriet først (må da være det samme om man tar - eller + først?), så stikk-kontakten i veggen. Samme rekkefølge bare omvendt når du skal koble fra :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke å ta av batteriet for å lade med Ctek ladere. Koble bare til plusspolen på batteriet og minus i karrosseri. Så plugger du i støpselet og setter på ønsket program. Det er innbygget feilkoplingsvern i de fleste Ctek ladere.

Edit: Man kopler alltid til plusspolen først, det samme gjelder ved startkabler. Det siste man gjør er å koble til jord (Karrosseri) Dette for å unngå eksplosjon fra knallgass.

Endret av Frekkas
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sier at man skal koble - på karosseri. Jeg har alltid kobla rett på batteriet, hvorfor er dette galt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sier at man skal koble - på karosseri. Jeg har alltid kobla rett på batteriet, hvorfor er dette galt?

Jeg lurte litt på dette selv. Har lært det på skolen, men det er et par-tre år siden nå (begynner jeg å bli gammel?). Jeg tok et kjapt søk på Google, og kom frem til en artikkel fra Nettavisen hvor det står følgende:

Kan eksplodere

Dersom du kobler feil, kan du også risikere at batteriet eksploderer.

- Den siste klemmen som skal monteres, minusklemma, skal lengst bort fra batteriet for å ikke antenne eventuell knallgass som er utviklet i et utladet batteri. Det finnes eksempler på at folk har mistet livet ved feil kobling, påpeker Engebretsen.

Knallgass er veldig lettantennelig. Og som mange kanskje vet er at når man skal lade batteriet og har det under tak så er det viktig med god lufting i rommet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg husker ihvertfall at ved hjelpestart med startkabler på eldre biler, går det mye kjappere/enklere om man kobler til karosseri/motor enn minuspolen på batteriet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg husker ihvertfall at ved hjelpestart med startkabler på eldre biler, går det mye kjappere/enklere om man kobler til karosseri/motor enn minuspolen på batteriet.

Kan jeg spørre hvorfor det går raskere? Har alltid trodd at batteriet var det beste jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved å jorde direkte i karosseri ser jeg for meg at man slipper mellomleddet ved å gå via batteriet og så til jordingen i karroseriet. Batteriet er jo også jordet i karosseriet med en tynn kabel.

Men dette er utenfor mitt fagområde, så kanskje ikke helt korrekt. :P

Endret av Klykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minuspolen til slutt, er barnelærdom. En ting er faren for eksplosjon, som tross alt er ganske liten i et ventilert område. Langt mer aktuelt er det at ved å kople på + polen til slutt kan det få konsekvenser hvis en kommer borti gods med + klemma på laderen. Da blir det en sluttet krets og i bestefall utløses sikringen på lader.

Ved kopling av + pol til slutt oppstår det ofte gnister. Selv om det ikke antenner noe knallgass, er ikke slike spikes gunstig for bilens elektronikk.

Ved kopling/bytting av startbatteri med minuspolen koplet på først, og der plusspolen kommer til gods, vil minimum CCA strømmen gå rett til jord. Da snakker vi mange hundre ampere og i praksis vil f. eks en skiftenøkkel kortsluttet fra plusspolen på batteriet til jord, bli sveiset fast i karrosseriet. Rett og slett skummelt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg lader et batt vil jeg ha de frie elektroner inn i det, så da kobles begge klypene ifra laderen til batteriet, Og som de sier over, først koble på batt også stikkkontakta, stikkkontakta tas først ut også kobles batteriet ifra.

Når jeg skal gi starthjelp brukes det et jordingspunkt feks på motor på den bilen som får hjelp, da vil de frie elektroner gå mellom starteren føre de kommer til plussdelen på batt. Setter du klypa på batt vil det ta til seg så mye av krafta det klarer og det blir mindre til starteren..

Bilen som gir hjelp får begge klypene på batt. Jeg kobler pluss først, og alltid først på bilen som gir, da den har et batteri som lader med da knallgass. Jeg bøyer meg alltid ned og blåser over batt/poler føre tilkobling, det å med tanke på knallgass.

Mine regler, hva fastien sier??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Pluss til pluss og minus til karosseri" var reglen jeg fikk av min far, som fikk den av sin far. Da altså sett fra bilen som gir hjelp til bilen som trenger hjelp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal koble begge på batteriet (ikke minus i karosseriet) er det ikke verre enn og puste/blåse litt over batteriet for og få bort knallgassen. Bare et lite cowboy tips :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min stefar sier man skal koble minus på karosseri om man ikke tar av koblingene som går fra batteri til bil, da man kan få problemer med at hjernen blant annet kan få for mye spenning, eller at annen elektronikk kan begynne å tulle.

Tar man derimot av koblingen som er på plusspol kan man koble til batteriet både på pluss og minus.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min ctek lader, så følgte det med to sett med tilkoblinger, et sett med klyper, og et sett med ringsko, for permanent montering. Jeg har sistnevnte montert på batteriet på M3'en, så når den står til vinterlagring, eller i garasjen over lengre tid, så er det bare å plugge i hurtigkontakten som er på kabelen på laderen.

CTEK_XS_800_-_500x370.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaring med vedlikeholds lader og Atv? om vinter?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min ctek lader, så følgte det med to sett med tilkoblinger.

Det trur jeg er standard på de aller fleste Ctek-ladere nå. :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer att det er standard på Ctek laderene nå ja. Du får også kjøpt en komfort kontakt til 70-80 ish kr. Denne har dioder som indikerer hvor godt ladet batteri er. Denne har samme hurtig kontakten som på laderen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive