Geir

S&S: Vinterklargjøring på egen bil!

21 innlegg i emnet

VINTERKLARGJØRING AV 2011 LEXUS CT 200h

Jeg har tatt en del "kundebiler" i år, men har liksom aldri fått helt tid til å ta gode, og mange nok bilder. Jeg har startet offensivt, men når jeg har skjønt at det må brukes mye tid på sliten lakk har bildene alltid blitt nedprioritert.

Nå når jeg skulle ta min egen bil, hvor jeg visste at jeg ikke trang noe særlig med korrigering, bestemte jeg meg for å få det til. Når jeg ser bildene i ettertid kunne de vært mye bedre, og de kunne også vært flere og mer detaljerte, men slik ble det ikke. Øvelse gjør mester! Jeg kunne tenkt meg å bidra med SS-er her inne i fremtiden, og da må man bare starte et sted.

Målet med bilen er å holde den tilnærmet fabrikkny så lenge den er i min eie. Det er et mål jeg satt meg så fort jeg hadde hentet den hos forhandler, kliss ny. Enough with zé talk. Let's walk the walk!

Først litt bilder av bilen før det startet. Jeg kjørte i gang ca kl 10 lørdag morgen. Bilen har vel ikke rukket å være mer skitten enn dette siden våren sa takk for seg.

IMG_0994_zps79bf19b7.jpg

IMG_0995_zps4dedd060.jpg

IMG_0996_zps04a98992.jpg

IMG_0997_zpsbd570ca7.jpg

IMG_0998_zpsf79da061.jpg

IMG_0999_zps3a981d7e.jpg

Jeg startet med en forholdsvis sterk blanding Surfex HD (tipper 1:5), og lot det virke i ca ti min mens jeg fylte opp 2 Grit Guards og gjorde litt annet forberedende. Det fine med denne helgen var at det var overskyet og opphold. Da trenger man ikke å bekymre seg for at avfettingen blir rævkjørt av sola. Når Surfex hadde holdt på lenge nok spylte jeg den bare av. Det var ikke mulig å se Surfexen jobbe noe særlig på denne lakken, og av den grunn ble det dårlig med bilder av den i aksjon.

Neste våpen var iron x, og det overrasket meg litt over hvor mye den fant å jobbe med. Vanligvis finner den svært lite på min egen bil. Jeg skylder på at jeg ikke har vasket bilen på to/tre uker, og at jeg i løpet av de ukene har kjørt på E18 tur/retur til jobb. Det er tydelig at volumet bremsestøv og metallpartikler øker ganske mye på motorvei! Her ble det mye lilla:

IMG_1006_zpsdef01f2c.jpg

IMG_1008_zps5a72ab4f.jpg

IMG_1009_zps1c664027.jpg

IMG_1010_zpsc45817cb.jpg

IMG_1011_zpsc6ed03b5.jpg

Jeg ble nesten bekymret på felgenes vegne, og fersket meg selv i å unnskylde meg til enkelte av dem. Psykiatrien neste :thumbup:

Jeg spylte så av iron x, og dro frem skumkanonen med ren Autofoam i. Elsker den såpa. Tenker på softis hver gang jeg spyler på et tjukt lag med Autofoam :wub:

LSP-en som ble lagt på bilen i våres var Wolf's Chemicals Body Wrap. Jeg lurer på om det kan være litt igjen ettersom at skummet rant litt kjappere av enn jeg antok. Det resulterte i at jeg ikke rakk å ta bilde av det tykkeste skummet. Noen ser kanskje også at vinduet foran nesten ikke har skum, men det er grunnet en forsegling som er blitt lagt på fabrikk. Bilen har rullet 22500 km nå, og vannskrekken er fortsatt enormt bra!

IMG_1015_zps789e2953.jpg

IMG_1016_zps42ef33a4.jpg

IMG_1017_zps6187ffdf.jpg

Etter at Autofoam hadde fått virke litt spylte jeg det av, og gikk over litt småpjusk på skjørtene med clay før jeg kjørte håndvask. Håndvasken har jeg ingen bilder av, ei heller clayingen. Jeg vet jeg hadde sluppet clay dersom jeg hadde hatt Prickbort, så den feilen gjør jeg ikke igjen :)

Etter håndvasken begynte jeg på motorrommet. Her kjørte jeg litt Surfex HD (ca 1:5), og lot dette virke i 5-10 min. Etter det tok jeg med meg en Grit Guard med vann og CG Maxi Suds II oppi, samt en Swissvax detail brush og jobbet det inn der det var mest dritt. Da det var gjort la jeg et lag med Autofoam over, og lot det virke enda litt til. Når det var gjort spylet jeg over og tørket. Da ble det seende slik ut:

IMG_1018_zps46ca3958.jpg

IMG_1023_zps497c4661.jpg

IMG_1021_zps44270224.jpg

IMG_1022_zps5b758ff3.jpg

IMG_1025_zps45854e10.jpg

IMG_1028_zps4364652c.jpg

IMG_1029_zps7d2360c2.jpg

IMG_1040_zps54f1fe64.jpg

IMG_1044_zpsc9cb7a5b.jpg

IMG_1052_zpscec1dd6c.jpg

IMG_1057_zpse41fa7c6.jpg

På et av bildene ovenfor ser jeg en slange som tydeligvis har sluppet unna børsten og klutens vrede. F**n. Har egentlig lyst til å gå ut i garasjen nå bare for å ta den! Hvordan den slapp unna vet jeg ikke....bittert. ÅÅåååååhhh, så bittert!

Videre gikk jeg løs på bensinlokk med samme prosedyre som i motorrom. Det ble ikke så galt etterpå det heller:

IMG_1026_zps0b930f78.jpg

Neste ut var bagasjeluka. Her kjørte jeg også på med Surfex og detail brush. Litt bilder etter jeg var ferdig:

IMG_1047_zps17a6786e.jpg

IMG_1060_zps2bc2e4bd.jpg

IMG_1062_zps6275cd88.jpg

Merker jeg ble litt inkonsekvent med bildene. Veldig mye motorrom. Ikke så mye bagasjelokk. Shit happens :)

Videre tenkte jeg at jeg like gjerne kunne legge om til vinterdekk, først som sist. Greit å gjøre det i samme slengen. Det er ikke mange ukene før det er minusgrader og drit allikevel. I forbindelse med det måtte jo hjulbuene tas, og Surfex var en god samarbeidspartner her også. Jeg lot det virke, for så å jobbe med en Vikanbørste før jeg spylte av. Etter jeg var ferdig med fire hjulbuer kunne jeg like gjerne kommet rett fra å ha pressa runder i motorcross, for her var det mye dritt! Litt stemningsbilder fra den prosessen:

IMG_1030_zps4a114591.jpg

IMG_1031_zps11e98845.jpg

IMG_1032_zps168b8529.jpg

IMG_1036_zpsc66ba928.jpg

IMG_1038_zps5cec4959.jpg

IMG_1039_zps7cf99a16.jpg

Underveis måtte jo vinterdekka på, som selvfølgelig var ferdig forseglet fra de ble tatt av i våres, og da måtte jeg jo kose litt med mutterne også. De fikk smake CG Metal Shine and Protection, og for kosens skyld la jeg Autobahn oppå der igjen :wub:

IMG_1033_zpsd0f0245c.jpg

IMG_1035_zpsb6304695.jpg

Denne jobben tror jeg det gikk tre timer til eller noe sånt, for noen av mutterne satt så inni ***** fast at jeg flere ganger vurderte å ringe en massør etter å ha dratt så hardt i krysset at det kjentes ut til at de fleste musklene jeg hadde i armer og bryst ble strekt til naboen og tilbake igjen. En av mutterne brukte jeg 40 minutter på, noe som må ha vært tidenes tålmodighetsprøve for min del ca kl 21 en lørdagskveld. Etter gode 40 min med banning, svetting, telling til ti og coaching i verdensklasse av meg selv og til meg selv løsnet driten, og da holdt jeg må å smelle ned garasjeporten og det som var. Heldigvis slapp bilen unna bulk eller riper.

Jeg måtte også innom kanalene en kjapp tur. Det ble ikke 100%, men jeg fikk vekk stort sett det meste.

IMG_1049_zpsee42bba2.jpg

IMG_1051_zpse29c1d12.jpg

Med bilen på vinterhjul og nedpå gulvet igjen startet jeg med dørene innvendig. Her brukte jeg Surfex der det så ut til å være dritt som satt fast, men her var det CG Green Clean som samarbeidet med meg for det meste. Litt stemningsbilder fra den prosessen også:

IMG_1068_zps6a6854ff.jpg

IMG_1069_zpse4f5c23c.jpg

IMG_1070_zpsd9262ec5.jpg

IMG_1073_zps05aa4579.jpg

IMG_1074_zps2801d426.jpg

IMG_1075_zps55c600ae.jpg

IMG_1076_zpsc7776565.jpg

Når det var gjort gikk jeg løs på lakken utvendig. På denne lakken er det vanskelig å se etter holos og rds, mest fordi man blir permanent blind i 5-6 min dersom man er dum nok til å se mot refleksjonene av lykta. Når jeg klarte å se riktig så jeg at det ikke var noe å bry seg om, og derfor ble det bare ei god runde med Scholl S40 og oransje pute. Det var dog en liten ripe på bakfanger fra en eller annen, men den fjernet jeg lett med S3+ Gold og gul pute etterfulgt av ei runde S40 på oransje.

Dette har jeg ingen bilder av, og jeg forsøkte en 50/50, men da jeg så resultatet av den 50/50-en velger jeg å spare dere for det. Lakken er verken falmet eller ripete, og det var omtrent ingen endring å se.

Da bilen var ferdig tok jeg kvelden, og så frem til kosearbeid ala LSP og interiør på søndagen.

Interiøret var blitt litt dirty de siste ukene, så her måtte jeg stå på litt. Stoffmattene ble tatt ut for året, og gummimattene kom inn igjen etter å ha hvilt siden april. Jeg kjørte CG Green Clean på stort sett alt, bortsett fra skinnet. Der ble det brukt Swissvax Leather Care Kit. Jeg var så ivrig etter å få lagt LSP at bildene uteble her, men et par stykker fikk jeg tatt:

IMG_1085_zpsf781a916.jpg

IMG_1086_zpsae24755e.jpg

IMG_1087_zps9e4d216a.jpg

IMG_1090_zpsc1234098.jpg

IMG_1091_zps2bff6912.jpg

IMG_1092_zps09269b34.jpg

Skiltplater og skilt fikk seg også ei runde:

IMG_1078_zpsff921ea7.jpg

Skiltene fikk et lag Autobahn etter tørk :wub:

Alle vinduer, bortsett fra vinduet på fører- og passasjerdørene fikk ei runde GTechniq G4 med påfølgende påføring av RainX. De to vinduene jeg lot være har som sagt fabrikkforseglingen på, og den leverer så latterlig bra at jeg holder meg langt unna. Vinduer er ikke det enkleste å ta bilde av, men her er bakruta etter G4:

IMG_1084_zps1a24db62.jpg

Når det var gjort kosa jeg meg med LSP, og valget denne gangen falt på Wolf's Chemicals Hard Body. Årsaken til det er selvfølgelig årstiden vi skal inn i, og at Hard Body skal ha en ripebestandig effekt, noe jeg tror vil passe bra på vinteren. Hard Body havnet ikke bare på utvendig karosseri, men også i motorrom, under panser, inni dører, på kanalene, inni bagasjelokk, i reservehjulsbrønnen. Alle tenkelige steder! Litt bilder av ferdig bil:

IMG_1093_zpsd1a1e9b8.jpg

IMG_1094_zps80b413b8.jpg

IMG_1095_zpsb81212e2.jpg

IMG_1096_zps2e63f982.jpg

I dag regnet det for første gang etter påføring, og det ser ikke galt ut (beklager kvaliteten på disse....courtesy of Eple Ajfån):

bilde (1).JPG

bilde (2).JPG

bilde (3).JPG

bilde (4).JPG

bilde (5).JPG

bilde (6).JPG

bilde (7).JPG

Til slutt ramser jeg opp ei liste over produktene som ble brukt:

Bilt-Hamber Surfex HD

Bilt-Hamber Autofoam

Bilt-Hamber Autoclay Regular

CarPro IronX

Chemical Guys Maxi Suds II

Scholl S40

Scholl S3 Gold edition

Scholl CF02

GTechniq G4 Glass Polish

GTechniq C6 Matte Dash

Chemical Guys Green Clean

Swissvax Autobahn

Swissvax Leather Care Kit

Wolf's Chemicals Hard Body

Swissvax Cleaner Fluid Medium (dørhåndtak)

En HAUG med mikrofiberkluter og tørkehåndklær

Noen børster fra Swissvax og Vikan

Mitter fra Eurow og CarPro

2 Grit Guard bøtter

Håper min første SS var noe å se på. Tar gjerne i mot konstruktiv kritikk til hvordan jeg kan gjøre det bedre neste gang. Jeg kunne satt opp produktene i kategorier (interiør, eksteriør, motorrom etc), men lot det være.

Endret av Geir
28

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott-men-usynlig-løft på en allerede strøken bil! :)

Den eneste forskjellen jeg la merke til bortsett fra andre felger, var at finishen ble ganske mye mer glassaktig enn den var før. På noen biler ser det helt fjernt ut, men på andre ser det veldig bra ut - og din er i den siste kategorien.

Ellers var det en finfin S&S, men jeg kunne tenkt meg liiitt mer om hvordan du la LSP og om den var kranglete på noe vis, hvor mye du brukte og slikt.

Grønt er trykket, og jeg håper på holdbarhetsoppdateringer utover vinteren.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingenting å klage på her jeg ihvertfall :)Iron X gjorde seg! Kjempefin bil!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig bil som omtrent ble brakt tilbake til den stand den var i på kakefesten ved henting. Likte også godt den velskrevne teksten i denne S&S'en :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pen bil ja, kan ikke tenke meg, den ble noe annet en blank.! Flott jobb.

Endret av knubis
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott arbeid og lekker bil! (+1) Hvor mange timer gikk med totalt? Og hvordan var prosessen med Wolf's HB?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøken bil dette :) mye bra arbeid her :)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar hintet om at det var urutinert å glemme og skrive om prosessen rundt LSP :)

Som med Body Wrap, så skal Hard Body påføres tyyyyynt. Jeg anbefaler at det påføres med en bomullsdott lik den jentene bruker til makeup, eller en påføringspad av tekstil. På de fleste farger er det i mine øyne ganske utfordrende å se hvor man har vært ettersom du bare vil se noen gjennomsiktige striper på lakken, så sånn sett er den litt utfordrende å holde på med. "Less is more" gjelder helt klart her.

Jeg påførte i vannrette bevegelser denne gangen, men noen mener også at det kan påføres med rotasjon. Den skal ligge i 15 min før den buffes av, men kan også ligge i 30+ uten problemer. Å buffe den av er en drøm, og lakken blir skikkelig glatt etterpå.

Hard Body (og Body Wrap) bør legges med to lag for å sikre at man dekker alle paneler ettersom det er litt vanskelig å ha 100% kontroll på at man har vært overalt. Holdbarheten på Body Wrap har vært god, og jeg forventer at Hard Body er minst like god, om ikke bedre.

Antallet timer jeg havnet på var vel 18-20 timer, fordelt på lørdag og søndag :)

Takk for gode tilbakemeldinger så langt!

Endret av Geir
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte du ikke noen form for clay?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice :-)

Kjekt å se at alle krinkler og kroker er strøkne. :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte du ikke noen form for clay?

Jo, der jeg måtte :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott-men-usynlig-løft på en allerede strøken bil! :)

Den eneste forskjellen jeg la merke til bortsett fra andre felger, var at finishen ble ganske mye mer glassaktig enn den var før. På noen biler ser det helt fjernt ut, men på andre ser det veldig bra ut - og din er i den siste kategorien.

Ellers var det en finfin S&S, men jeg kunne tenkt meg liiitt mer om hvordan du la LSP og om den var kranglete på noe vis, hvor mye du brukte og slikt.

Grønt er trykket, og jeg håper på holdbarhetsoppdateringer utover vinteren.

Glemte å svare på at jeg selvfølgelig skal følge opp holdbarhet :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I starten stussa jeg veldig på hvorfor du ikke brukte Prickbort først som sist, men så skrev du jo om det etterhvert. Bra jobba her, en utrolig grundig vinterprepp som det står respekt av. Cred til deg! Bare det at du la Hard Body på lakk alle tenkelige steder, er credverdig. Slikt tar mye tid! Hvordan syntes du forresten HB var å jobbe med? Er fortsatt i tvil om jeg skal gå for den eller Crystal Rock til vinteren.

Jeg ble nesten bekymret på felgenes vegne, og fersket meg selv i å unnskylde meg til enkelte av dem. Psykiatrien neste :thumbup:

Haha. :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin bil, cred til deg :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I starten stussa jeg veldig på hvorfor du ikke brukte Prickbort først som sist, men så skrev du jo om det etterhvert. Bra jobba her, en utrolig grundig vinterprepp som det står respekt av. Cred til deg! Bare det at du la Hard Body på lakk alle tenkelige steder, er credverdig. Slikt tar mye tid! Hvordan syntes du forresten HB var å jobbe med? Er fortsatt i tvil om jeg skal gå for den eller Crystal Rock til vinteren.

HB er veldig lett å jobbe med dersom du ser bort fra det faktum at det er litt vanskelig å se hvor du har påført underveis.

Du bruker svært lite produkt, og den er enkel å buffe av, selv etter å ha latt den tørke lenger enn det som blir opplyst på flasken. Lakken blir så glatt etterpå at det er vanskelig å unngå å touche borti med huden :D

Takk for hyggelig tilbakemelding, forresten!

Endret av Geir
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

herlig løft på bilen din dette, selv om den så absolutt ikke var sliten fra før heller! likte at du tok under sideskjørta, tror det er mange som glemmer eller hopper over der, inkludert meg selv. vasker der når jeg føler det trengs da. men så er mine veldig utsatt for steinsprut og "sandblåsing" da, så det meste av lakken er borte på de. :(

cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Status holdbarhet:

Bilen har gått ca 8000 km siden denne jobben ble gjort, og effekten av Hard Body ser ut til å ha avtatt mye på de nederste panelene. Oppe ved vinduene er det fortsatt litt futt, men når jeg får vasket bilen i nærmeste fremtid får jeg fasiten på om det er noe liv igjen.

RainX holder faktisk stand på bakrutene, men fabrikkforseglingen på siderutene foran går RainX en høy gang, og vel så det.

Gleder meg voldsomt til å gjenta denne prosessen nå. Bilen trenger det sårt etter en hard og jævlig vinter.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gleder meg til å se dokumentasjonen på den nye runden din... for den første i tråden her var jo knallbra. Fantastisk lekker bil!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Status holdbarhet:

Bilen har gått ca 8000 km siden denne jobben ble gjort, og effekten av Hard Body ser ut til å ha avtatt mye på de nederste panelene. Oppe ved vinduene er det fortsatt litt futt, men når jeg får vasket bilen i nærmeste fremtid får jeg fasiten på om det er noe liv igjen.

Jeg har et panser som er halvt om halvt med Hard Body og Cquartz. Hard Body på passasjersida.

La på 8 januar, 6000km siden på salte veier og ikke vaska kjempeofte heller (7-8 ganger), og nå ved forrige vask 17 april så klamrer vannet seg til Hard Body-siden, ikke antydning til vannskrekk. Men lakken er kjempeglatt :lol: (i forhold til Cquartz som lugger litt i håndkleet). Men en annen ting er at jeg kan se bittesmå mikroriper på Hard Body-siden :mad:

Foreløbig er jeg ikke helt solgt altså. Skal bli gøy å se konklusjonen din.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig bil du har!

Herlig jobb :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive