Gå til innhold

Hvor kjøper du motorolje?


Are G

Recommended Posts

Mer fuel for hatred: http://phpbblazzaroni.webcomputing.no/viewtopic.php?f=4&t=3248&hilit=oljetr%C3%A5den

Den store oljetråden, denne inneholder ihverfall en del fakta blant all svada/religiøst babbel som følger i diskusjoner rundt olje :thumbup:

Selv er jeg svoren oljeateist, jeg tror ikke "The One Oil" finnes...

Virker som mange tar på seg skylapper og gjentar "hvis det er Castrols vilje", litt som det muslimske "insha'allah" ordtaket. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har brukt olje fra Shell, Esso, Statoil, Bilxtra (Castrol), Biltema, Mekonomen (Castrol) og merkeverksted (Valvoline, Mobil1) og kan ærlig talt ikke si jeg har merket forskjell i det hele tatt, bortsett fra da jeg byttet fra 10W-40 til 5W-40 på gamle konebilen (ventiltikkingen forsvant i veldig stor grad). Ellers har oljene hatt samme viskositet og W-verdier (altså 10W-40, stort sett) og alle har gjort jobben sin.

Så lenge den oppfyller spesifikasjonene motoren har til en olje er det greit for min del.

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Du hadde ikke noe litt kortere da Terje, som jeg faktisk gidder å lese.. Nesten en roman du har der, og da ser jeg heller filmen fremfor å lese boka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være så skal det være. kan sikkert putte ut 100 sider til, er umulig å forklare hvorfor noe er bedre enn noe annet, er alt for mange parametre som spiller inn.

Men additiver er vel det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Mye om destillering og fremstilling av olje, men ikke så mye om hva som gjør at en olje er/ikke er bedre enn en annen...

Korrekt, det trengs ikke 100 sider for å forklare hvorfor en evt. bør styre unna billig olje :D

Terjeo: Kan du ikke anbefale eller ikke anbefale noen oljer, og kort begrunne litt om hvorfor/hvorfor ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke anbefalt/snakka negativt om noen oljer jeg, kommer helt an på bruken.

Personlig mener jeg det er bedre å benytte billigste olja innenfor spec og bytte olje og orginalt filter hver 5000km, enn dyr longlife olje hver 30 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Longlife-olje er laget for at første eier av bilen skal ha lave vedlikeholdskostnader, ikke fordi det er verken en bra (bedre) olje eller bra for motoren...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woah! Det er det nest lengste innlegget jeg har sett noen gang!

Du hadde ikke noe litt kortere da Terje, som jeg faktisk gidder å lese.. Nesten en roman du har der, og da ser jeg heller filmen fremfor å lese boka..

x2 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg det er bedre å benytte billigste olja innenfor spec og bytte olje og orginalt filter hver 5000km, enn dyr longlife olje hver 30 000.

Enn vi som skifter hver 10-15000km og ikke vil bruke hverken longlife eller Biltema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Kjøp "skikkelig" olje på tilbud der det finnes? Mekonomen kjører tilbud på 4-litere med Castrol Magnatec fra tid til annen, tror jeg betalte 329,- for en 4-liter i august eller deromkring.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifter jeg selv går det som regel i Castrol eller Mobil1, ellers blir det den oljen verkstedet bruker.

Tenkte kanskje noen som tilsynelatende kunne noe om olje hadde lyst å fraråde/anbefale noe konkret med en faglig begrunnelse, men det er kanskje ikke like enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ofte gode rabatter via bilklubber også.

Jeg får f.eks. 44 % på olje på meca, og kjøpte 4 liters dunk med Mobil 1 Super 3000 for ca 323kr..

Får også 23% på oljefilter og alt annet rart, dette via VACN.

Og jeg ville ikke alltid stolt på verksted heller..

Mercedesverkstedet (merke) i Bodø brukte felleskjøpet olje fordi felleskjøpet var nærmeste nabo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn vi som skifter hver 10-15000km og ikke vil bruke hverken longlife eller Biltema?

Har longlife på Audi'n, men kommer til å bytte til sommeren og da har jeg kjørt 10-15000km

Kjører da Castrol.

Går fint å bruke longlife olje, men bytte tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Longlife oljen er dyrere ja, så å bruke den når man skifter hver 10-15k blir jo meningsløst...såfremst det ikke var en anbefaling, men da kan jo terjeo kanskje begrunne litt om hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...