Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Prismessig mener du? Biltema sin ligger på 259,- for helsyntetisk. Har jo ikke hørt noe negativt om den olja, så hvorfor ikke? :)

Helt til det plutselig en dag sier pang :P

Har prøvd den helsyntetiske oljen på en eldre volvo for en del år siden, men da ble det litt mer kakling fra ventilene enn "normalt" og jeg gikk tilbake til Castrol oljen. Dog trenger det ikke være noe galt med biltema oljen da bilen fikk samme kaklingen av andre mye dyrere oljer, den motoren ville kun ha castrol :)

Babelfisken
Skrevet

Mange argumenterer med det eller med "blod" men ingen kan vise til at det noen gang har sagt pang.

Har prøvd den helsyntetiske oljen på en eldre volvo for en del år siden, men da ble det litt mer kakling fra ventilene enn "normalt" og jeg gikk tilbake til Castrol oljen. Dog trenger det ikke være noe galt med biltema oljen da bilen fikk samme kaklingen av andre mye dyrere oljer, den motoren ville kun ha castrol :)

Har registrert at VW motorene klakker fælt pga hydrauliske ventilløftere ved kaldstart. Ønsker derfor noe tynnere olje der (nåværende er fra billigservice tatt av forrige eier).

Med V-twin (MC) motorene mine er det motsatt. Jo tjukkere olje jo bedre.

Selv er jeg veldig delt i synet på olje. Tror vel litt på å kjøpe olje etter bruk.

Derfor går det i billig helsyntetisk i bilen. Den blir aldri pushet mer enn i noen sekunder og hadde klart seg med hva som helst. Men syntetisk er bra for lange intervaller og kaldstart.

Motorsyklene derimot er jeg litt redd for selv om jeg logisk sett tror de tåler "hva som helst" av olje. De kjøres også betraktelig hardere med en god del banekjøring. Så der har jeg brukt alt fra Biltema til Motul 300V. Akkurat nå er det vel Mobil 1 Rally 5W-50 som er i grom sykkelen.

Brukte faktisk Biltema til road racing en sesong. Ingen merkbare skader av det. Det var dessuten 10 år siden og altså på den tiden Biltema skulle være noe dritt. Så jeg "tror" nok at det meste vil fungere utmerket til en bil i vanlig gatebruk. Selv for de som kjører langt over middels aktivt. Belastningen blir uansett en brøkdel av hva den er på banebruk.

Skrevet

Nå skriver jo Christer lenger opp her at Biltemaoljen nå produseres av Castrol så nå kan du like godt kjøpe Biltema ;)

Skrevet

Nå skriver jo Christer lenger opp her at Biltemaoljen nå produseres av Castrol så nå kan du like godt kjøpe Biltema ;)

Den eldre bilen som bare likte Castrol er solgt for en del år siden, bruker som oftest den oljen verkstedet velger å bruke.

Men hvis Christer kan fixe skriftlig dokumentasjon fra Biltema om at oljen er nøyaktig den samme som er i Castrol flaskene burde jo den saken være grei.

Men foreløpig betaler jeg gjerne noen hundrelapper ekstra for at noe av det vikitgste i.fht levetiden på motoren og turboen er av bra kvalitet :)

Skrevet

Tab-xtra (brusen) produseres jo også av Coca-Cola, men er det det samme? Neppe ;)

Finner ingen dokumentasjon på Bitema oljen, så jeg velger i hvertfall å legge de ekstra hundrelappene i en olje jeg vet hva er for noe, det er en billig forsikring :)

Simen
Skrevet

Men hvis Christer kan fixe skriftlig dokumentasjon fra Biltema om at oljen er nøyaktig den samme som er i Castrol flaskene burde jo den saken være grei.

x2 på den. Du fikser det, Christer? :P

• Forhandlere
Bernhard
Skrevet

Når jeg jobbet for BilXtra så fikk vi beskjed om at den grå og svarte kanna som var CD Cardic var tappet av Esso. Og det kan sikkert stemme, men at den er produsert av Esso? Neppe..

Samme gjelder Biltema ville jeg tippe.. Det kommer ikke på noe Biltema olje på min egen bil, oljen er jo motorens blod..

Skrevet

På sykler bruker jeg Harley Davidson sin Syn3 20w50 olje eller Motul 300V 10w40..

På bilene har jeg brukt biltemas fullsyntetiske 5w50 olje.. syntes den har virket veldig bra både på nyere og eldre biler..

Å ikke bytte filter hver gang blir som å rubbe bilen uten å vaske den først..

Skrevet

var på castrol kurs no for en uke 2 siden, lærte då at olje er ikkje bare olje. finnn en olje som passer med spesifikasjonene til din bil så e du safe. og etter kurset har eg skjønt at det ikkje skal noe annet enn castrol edge fst på min bil

Skrevet

Tilbake i 2005 var Statoil leverandør til Biltema. Statoil har fortsatt leveransen til Felleskjøpet, og der kommer det godt frem av hms/følgeblader.

Det siste jeg fant ut om Biltema-oljen er at den kommer fra Reginol, som igjen er raffinert hos Texaco.

Skrevet (endret)

Finner ingen dokumentasjon på Bitema oljen, så jeg velger i hvertfall å legge de ekstra hundrelappene i en olje jeg vet hva er for noe, det er en billig forsikring :)

Biltema 5w30: API SL/CF, ACEA A3/B3

Biltema 5w40: API SM/CF, ACEA A3/B3/B4

Biltema 5w50: API SL/CF, ACEA A3/B3

Biltema 0w30 longlife: ACEA A5/B5, API SL/CF

Biltema 5w30 longlife: GM-LL-A-025, GM-LL-B-025, ACEA A3/B3/B4, API SL/CF

Biltema 5w40 longlife: VW 502.00, 505.00 og 505.01, ACEA C3 (Low SAPS/low ash), MB 229.51, FORD M2C-917-A, Porsche A40, API CF/SM, BMW Longlife 04 og Renault RN0700/0710

++++

De har forskjellige 5w30 longlife, med forskjellige spesifikasjoner.

Alt står på siden til Biltema. Der kan man også laste ned dokument med spesifikasjoner på hver enkelt olje.

Dessuten, Biltema selger _mye_ olje hvert år, og hadde olja vært problemet med motorras etc. så hadde man garantert hørt om det. Det hadde kostet Biltema mye kroner...

-n

Endret av nope-mx5
Skrevet (endret)

Biltema 5w30: API SL/CF, ACEA A3/B3

Biltema 5w40: API SM/CF, ACEA A3/B3/B4

Biltema 5w50: API SL/CF, ACEA A3/B3

Biltema 0w30 longlife: ACEA A5/B5, API SL/CF

Biltema 5w30 longlife: GM-LL-A-025, GM-LL-B-025, ACEA A3/B3/B4, API SL/CF

Biltema 5w40 longlife: VW 502.00, 505.00 og 505.01, ACEA C3 (Low SAPS/low ash), MB 229.51, FORD M2C-917-A, Porsche A40, API CF/SM, BMW Longlife 04 og Renault RN0700/0710

++++

De har forskjellige 5w30 longlife, med forskjellige spesifikasjoner.

Alt står på siden til Biltema. Der kan man også laste ned dokument med spesifikasjoner på hver enkelt olje.

Dessuten, Biltema selger _mye_ olje hvert år, og hadde olja vært problemet med motorras etc. så hadde man garantert hørt om det. Det hadde kostet Biltema mye kroner...

-n

Dette dokumenterer nesten ingenting om selve oljen, bare att den klarer div krav....

Jeg tenker på VI (Viscosity index) , flash point, pour point osv. Att en olje er feks 10W-30 sier ingenting om kvaliteten på oljen, bare att den klarer å holde viskositeten opp til en viss temperatur...

Det er "mange" som havarerer motor, å bevise att det er oljen sin feil er vel så godt som umulig. Jeg sier ikke att Biltema oljen er dårlig, jeg bare sier att inntil noen greier å hoste opp noen dokumentasjon på den oljen annett enn SAE grad så holder jeg meg til olje som jeg vet hva inneholder :)

Endret av Bilpleie gærning
Skrevet (endret)

Bare så det er sagt, nå var vel mitt utspill ment med glimt i øyet, litt ha-ha pga Castrol og Castrol og nesten tendenser til en litt ironisk situasjon der.

Jeg vil nok selv også bruke noen ekstra lapper til det er et litt mere beviselig bånd mellom Castrol og Biltema.

Men, det forundrer meg ikke fem gylne oljedråper om det er det. Dette fenomenet eksisterer jo i plenty av andre bransjer så jeg kan ikke se hvorfor oljebransjen ikke vil tjene noen ekstra slanter på å selge til ulike segmenter av kunder.

Hvis noen gidder og har litt peiling/får noe ut av det, står det endel greske ord og testmetoder, viskositet er nevnt, i disse hms-pdf ene deres.

Endret av bsa
Skrevet

Hvis noen gidder og har litt peiling/får noe ut av det, står det endel greske ord og testmetoder, viskositet er nevnt, i disse hms-pdf ene deres.

Jeg fant også denne hms-pdf'en, men finner ikke noe rent datablad for oljen der det bla står nevnt det jeg skrev i posten over. Hadde noen greid å oppdrive noe slikt hadde man fort sett om det er akkurat samme olje som Castrol. Det kan godt være derfor det ikke finnes noe slikt dokument på akkurat denne oljen også, for da hadde plutselig ingen handla Castrol olje lenger, om det hadde vist seg å være den samme :)

Skrevet

Jeg tror det ØHN sa tidligere i tråden er et godt poeng for å resonnere litt fornuftig i.fht biltemaolje....

"En billig baseolje kan med riktige additiver testes å få godkjent etter en god kvalitetsstandard. Men ganske raskt taper additivene seg, og man er da prisgitt kvaliteten og egenskapene til selve baseoljen.

En høykvalitets-baseolje presterer bedre over tid, fordi de grunnleggende egenskapene til oljen er bedre gjennom hele intervallet mellom oljeskiftene"

Dessuten så jeg resultatet av en lab test der omtrent alt av olje som selges var med, og biltema oljen skilte seg godt ut med en del høye verdier der det ikke burde være det, og en del lave verdier der de burde vært høy, og et unaturlig høyt innhold av bla. magnesium. Dette er selvfølgelig en del år siden og mye kan ha skjedd siden da, men så lenge folk bare tror og har hørt, og det finnes null dokumentasjon holder jeg meg til den dyre oljen..

Og hvor tåpelig er det ikke å bruke tusenlapper på swissvax voks, for så å dra på biltema for å spare et par hundrelapper på å kjøpe billigolje :D

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Kan se om jeg klarer å få dem til å produsere noe dokumentasjon på hvor oljen kommer fra neste gang jeg er innom Biltema.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet

Det har jo fint lite å si om den kommer fra f.eks statoil hvis det ikke er de som har tilsatt additiver og gjort oljen klar for salg, statoil selger jo billig baseolje de også. Så for min del må dokumentasjonen komme fra en lab hvor alle de mange egenskapene og verdiene er påvist, testet og sammenlignet med de fleste andre dyrere oljene.

Skrevet

Denne biltemaoljen tror jeg blir litt som debatten om dyre vokser/glaze/BL, vi kommer nok ikke til noen enighet eller får nok fakta på bordet til å overbevise noen om noe som helst. Hvis det er et mål da. ;)

Men, for å vri litt på fokus da, er det noen som har funnet noen kvalifiserte tester av nyere dato på motoroljer generelt? Det kunne jo vært interessant?

Skrevet

Bare sporer litt av igjen.

Endelig handlet mobil 1 og bosch filter, lokalisert plugg og klar for fest. Men så skal den j..la pluggen sitte godt fast og er nå gjengeløs, noen gode tips?

File hakk og prøve med flattrekker?

Virker som metallet er mykt i skrua....

Skrevet

Bare sporer litt av igjen.

Endelig handlet mobil 1 og bosch filter, lokalisert plugg og klar for fest. Men så skal den j..la pluggen sitte godt fast og er nå gjengeløs, noen gode tips?

File hakk og prøve med flattrekker?

Virker som metallet er mykt i skrua....

Hvordan har du klart å gjøre bunnpluggen gjengeløs uten å få den ut, eller har du runda av "hodet" så det er vanskelig/umulig å få tak med verktøyet?

Skrevet

Hmm ops ja, skrevet på mobil på en dårlig dag hvor det var andre ting som toppet kaka etter dette....

Er hodet som har blitt rundt ja..

Ny plugg skal i alle fall handles inn.. :D

Skrevet

Noen som har snøring på hvor man kan få kjøpt Motul olje "rimelig" i Norge?

449,- pr.2l føler jeg ikke er veldig billig :)

-n

Babelfisken
Skrevet

var på castrol kurs no for en uke 2 siden, lærte då at olje er ikkje bare olje. finnn en olje som passer med spesifikasjonene til din bil så e du safe. og etter kurset har eg skjønt at det ikkje skal noe annet enn castrol edge fst på min bil

Da er det ikke tvil om at "kurset" er en ubetinget sukess - for Castrol.

Skrevet

var et ansatt kurs for oss i bilxtra, der de viste korleis de utvinner de forskjellige oljene, og hva det har å si for kvaliteten. edge serien har en mye "jevnere" molekyl størrelse som gjør at oljen smører bedre, varer lengre og tåler mer press. så edge på de bilene som kjører hardt/langt

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår