Are G

Noen som kjenner til Mercedes SLK?

Noen som kan si noe om SLK og gjerne 230 kompressor?

Kvalitet og hva skal man se etter?

Hva med denne?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32525046

Har ganske høy km for å være R170 men ligger jo relativt lavt i pris med denne motoren.

Hvordan er det å ha en kompressormotor i forhold til turbo eller sugemotor?

Noen formening om denne prisen er bra eller dårlig? Tenker kanskje at et salg av denne bilen nypolert til sommeren fort kan gi en fortjeneste..?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har jo rullet noen kilometer, og kan jo fort bære litt preg av det. Uten at jeg kjenner så godt til priser på tilsvarende, synes jeg det virket litt dyrt kanskje?? Men kan hende det er jeg som er på jordet her:)...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo noen tusen til neste bil med samme motor, om jeg ikke husker feil var nestemann på 129 000,- men samtidig fra forhandler og med lavere km.

De billigste ligger noe lavere i pris ned mot 80 ca men dette da snakk om 2 liter sugemotor og ikke 2.3 med kompressor, så skiller vel 60-70 HK mellom disse og det burde jo gjøre utslag i prisen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderte ein slik bil for fleire år siden, men slo det ifra meg etter ei stund pga den kun har 2 seter og lite plass ellers i bilen. Hadde eg hatt varebil eller lignende i tillegg så hadde det ikkje vert noko problem å kjøpt ein liten roadster. Gjør 0 til 100 på rett over 7sek med 230K motoren så den er morsom å kjøre. Ankepunktene er at desse bilene begynner å dra på årene, men det er nok fullt mulig å få tak i gode eksemplar fortsatt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skal bruke denne som helårsbil må du huske at den ee forferdelgg (gøy) på vinterføre. har skubbet en kamerats SLK opp bakker endel ganger!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobbet tidligere som mekaniker for merceds.

SLK er omtrent som resten av linja dems, med tanke på kvalitet og holdbarhet.

Du bør hvertfall sjekke at taket fungerer perfekt. Det koster mer enn bilen er verdt hvis det skal repareres. (ingen bilder i annonsen med taket i bagasjen)

230 kompressor motoren er ganske sprek, og med ECU flashing kan den bli ganske brutal.

Men det er en motor som operer under trykk, så den slites fortere enn en sugemotor. Tipper at motoren nærmer seg levealdreren sin på den kilometerstanden der, hvis den ikke er overhalt eller byttet fra før av.

Girkassene til mercedes er gode, men hvis du merker nøkking under giring eller sluring ved gasspådrag er kassa ferdig, og den er DYR.

Ellers er gjengangere på mercedes undestell og elektrofeil. Vær obs på alle klonkelyder og eventuelle lamper som lyser i dashen.

Kjennes bilen slarkete å kjøre er det garantert en del foringer i understell som må byttes.

EN siste OBS: Mercedes er blandt de aller dyreste på reservedeler i landet. Ikke engang porsche har like dyre deler...

Skal du kjøpe: Krev NAF test før kjøp.

Når det er sagt kan biler som koster 50k mer være dårligere enn denne..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det meste av slitedeler er dyrere til vår Nissan, enn til E-klasser, jeg har. Mulig SLK er en helt annen greie, men det tviler jeg på.

Tommelfingerregel er at Gelendewagen og alt på S-klassenivå koster, mye. men deler gjenspeiler nybilprisen.

Å handle annet enn smårask på Bertel O. Steen, er bare dumt hvis man ikke har rabattavtaler og trenger deler raskt.

Autotrio, Stjerneservice, Jensen Bilservice leverer alle deler av god kvalitet til fornuftige priser.

Automatkassene holder lenge, hvis man bytter olje og filter hver 60.000km. Jeg regner med at det er 722.6 kasse i SLK som det meste annet av MB fra den tiden.

Det er lite tull med disse, og Bergs Automatservice i Oslo er stedet å dra hvis noe streiker med den. De har gratis diagnose og sjelden utgiftene til overhaling overstiger 20.000,- Det er ikke VAG/Audi priser på dette for å si det slik ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm er vel skjelden problemer med mercedes automatene ?

Har i alle fall hatt 6 mb med 5 automatkasser og aldri problemer :)

Slk deler vel mye med c-klasse, så de burde vel være ok priset.

Litt usikker da jeg ser kmstand på disse ofte er halvparten av denne.

Dealen er at vedkommende er interessert i innbytte i audien (Det er vel sånn du vil lese Øyvind ;) ).

Og har litt lyst på en idiotisk bil :)

Får vel et barnesete inn der?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Transtec på Bryne kan og anbefales for både vag og mb kasser :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lager på kompressor, bør kanskje sjekkes for ulyd/slakke.

Solgte en CLK med samme motor i høst, med km på 190.000km, men kompressor og alt var tipptopp der, ble sjekket.

Trenger ikke å være livredd km.stand på disse, er MASSE deler å få tak i, tyskland/estland/sverige osv...

Kompressor er gøy! slipper lagg som på en turbo, disse går godt, skifte eksos og filter osv og du tipper 200hk.

Kan også dreve om kompressor og noe snacks, men koster fort litt cash.

Endret av Tom Christian/Scandicshine
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er generelt sett litt for lite redd for km-stand tror jeg, da jeg har som sagt hatt flerparten Mercedes tidligere og ingen av disse har hatt under 250 000km på telleren, og aldri vært noen problemer med disse.

Men har oppdaget at det er ikke mange biler som tåler å kjøre så langt..

Er det noen som har en ide om det går an å få trøkt inn barnesete foran på en slik?

Airbag må kanskje kobles ut men det burde vel gå an å få ordnet hos BOS i verste tilfelle? Synd det ikke er tilsvarende vagcom til Mercedes.

Har hatt lyst på noe artig lenge, er noen år siden jeg solgt 528n og har bare hatt "trege" biler etterpå, og dette er jo en bil jeg har lurt på tidligere, og samtidig prøvd å overtale mora mi til å kjøpe da hu vil ha noe utradisjonelt... :)

Men hvordan er kompressor i forhold til turbo? Burde den også ha oppvarming og nedkjøling for å holde lenge eller er det ikke noe å tenke på? Det er kanskje ikke allverdens trykk i denne? Går det an å justere en kompressor slik som trykket på en turbo?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går nokk barnesete her ja, tror det er mulighet for å slå av airbak i hanskerom! :)

Mercedes har jo også et slags "vagcom" system de også, finnes å få kjøpt bosker for og justere endel på finn.no.

Trenger ikke noe mere form for oppvarming en motor'n nei, er jo rullelager i disse. Nedkjøling trengs ikke nei.

Skal tippe rundt 0.6-0.8 bar et sted, men disse har jo ikke wasegate som justerer trykket, og går heller ikke på eksos men på drivrem, så hvis du skal øke så kan du justere på julet med dimensjon osv, men koster fort litt penger.

Er ganske frisk som de er, gjør litt med eksos og filter osv, fjerning av kat ++

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive