Øyvind G

Hvordan oppfører LSP seg etter en stund?

226 innlegg i emnet

Lager en tråd ang. dette pga jeg føler at voksens egenskaper "dabber av" etter en liten stund.

Når voksen er nylagt er det jo helt rå beading og sheeting. Jeg føler at etter noen få vask forandrer dette seg.

Snakket litt om dette på OSM i år og der ble vi enige om å prøve å ikke bruke avfettinger og skum og også blande såpa i bøtta veldig mildt. Har gjort dette en stund nå. Vasnkelig å si om det hjalp noe for jeg føler fortsatt at disse egenskapene kunne hvert bedre.

Det er jo beskyttelse på lakken, men det fungerer ikke like bra som de først ukene.

Bilen min ble korrigert i september (Link) og ble vokset igjen litt før OMS.

LSP i denne gangen er Shield, men har også erfart dette med andre vokser.

Hvis du ser i tråden som jeg testet Wolf's shampoo (Link) og ser på bildene av f.eks panseret etter avspyling, så er det tydelig at hinnen med vann ligger lenge på panelene før det renner av. Noe som gjør at det tar lenger tid å tørke bilen etter vask pga mengde med vann som må tørkes av panelene.

Som sagt, så er det jo beskyttelse på lakken. Synes bilen holder seg relativt "ren" i regnevær under kjøring og møkka løsner lett ved avspyling uten bruk av kjemikalier.

Par bilder etter vask (fra Wolf's testen jeg linket til over her)

Bilde etter avspyling:

IMG_6841_1024x683.jpg

5 min etter:

IMG_6848_1024x683.jpg

Er det andre her også som opplever dette?

Hva er deres erfaring?

Noen som har tips for å bedre varigheten?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min bil la jeg Swissvax Finesse før vinteren kom. På samboerens bil kjørte jeg Collinite 476s.

På begge bilene oppfører vannet seg som på bildene dine på nederste del av dørene. På min er det slik på deler av panseret, men slik er det ikke på panseret på samboerens bil. Ellers på bilene perler det seg fortsatt bra.

Jeg har ikke gjennomført håndvask nå siden det er så forbanna mye dritt på bilen samtidig som det er kaldt. Med ei runde Prickbort på begge bilene med påfølgende avspyling her om dagen fikk jeg faktisk litt mer liv i voksen nederst på dørene, men det forsvant fort igjen pga all dritten som legger seg utenpå voksen rimelig kjapt slik været er nå (sørpe/søle).

I mine tilfeller er det nok slik at det har festet seg såpass med dritt nederst på dørene at voksen ikke gir noen effekt lenger. Med en håndvask er det mange som mener at beading og sheeting vil komme tilbake dersom voksen som er lagt på har en god holdbarhet.

Endret av Geir
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det panseret var ikke akkurat imponerende når det gjelder vannskrekk. Så lite sheeting og beading har ikke jeg, verken på Mercedes eller Nissan. Jeg la på ett lag Saphir/Mirage for et par måneder siden uten lakrens, kun grundig avfetting og vask. Vasket 5-6 ganger med SurfexHD 1:15- 1:20 hver gang, og Prickbort ett par ganger. Virkningen avtar for meg og selvsagt, men panseret på bildet over ser mer ut som "februartilstand" på mine biler.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 2 lag av Autoglym sin HD Wax på min Nissan Sunny.

Hadde på denne voksen i sommer og har vasket jevnlig etter det frem til slutten av november.

Har da kun spylt den og brukt surfex hd 1:15 blanding av og til.

Der er det fortsatt bra beading/sheeting igjen. Det eneste som er " dårlig " er nedre del av dørene som den meste av driten fester seg til.

Bilen står ute hele året og på langtidsparkeringa på flyplassen når jeg er på jobb, med masse salt å drit etter kjøreturen bort! :):P

Etter min oppdagelse å dømme så føler jeg voksen går ned et lite nivå på beading/sheeting etter noen få uker.

Men den holder seg på " nivå 2 " i lengre peridoder ( måneder )

Det blir spennende å følge med om den gir etter slik som hos trådstarter. :)

Endret av FiveInline
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der så veldig dårlig ut, må jeg si. 5 minutter, really!? Toyota'en jeg tok i starten av september shedder fortsatt vannet temmelig bra og har nydelig beading i regnet ennå.

Du sier at effekten avtar etter bare noen få vask, men jeg føler ikke at det er slik på min bil. Galant'en fikk sin vintershine for litt over en måned sia og jeg har vaska den for hånd cirka 2 dager i uka. Collinite 476s holder seg veldig bra hittil. Har brukt milde såper (SV Carbath, Glosswokz, Born to be mild...) og Surfex HD 1:40-50 til forvask. :)

Prøvd andre vokser på bilen? Kanskje Shield ikke er det beste for din lakk? Er jo forskjell på lakk, og forskjell på hvilken LPS som sitter best. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så nesten ut som du har Jetseal på panseret :P

Men det er helt klart fritt eller nesten ingen beskyttelse igjen på det panseret ihvertfall.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok ett bilde nå jeg.Vet noen hvorfor panseret mitt ALDRI mister voksen før etter minst ett år? :)

post-1306-0-48895300-1324979112_thumb.jp

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda en som shield ikke funker på ja. Hehe!!

Har samme erfaringer som deg med de fleste SV vokser, bortsett fra Viking. Funker et par vask før de plutselig forsvinner. Selv på sommeren.

Er en grunn til at jeg ikke bruker de voksene på mine biler for tiden.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg som hadde store planer om å skaffe meg Shield etterhvert. Ser ut til at skal holde meg til Collinite voksene og de andre jeg har. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan kjøpe min billig.. Hehe

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm.. Hehe

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme erfaringer her...

I sommer holdt Shield ganske lenge, så lenge jeg ikke blandet så sterk såpeblanding i bøtta. Men så fort jeg brukte avfetting (Prickbort, Surfex HD 1:20) så forsvant sheeting først og så beading. Til slutt var det såvidt jeg hadde beading igjen på tak og panser, altså der jeg ikke bruker avfetting.

Samme med Shield, Collinite 915 og 845. Nå prøver jeg med et lag med Meguiars #21 som fikk herde tørt og varmt i nesten ett døgn og Shield oppå der igjen. Etter 2-3 uker så ser jeg at den nyvoksa beadingen og særlig sheetingen allerede begynner å dabbe av litt.

Så om jeg har "Halden fenomenet" tviler jeg ikke et sekund på. Jeg venter i spenning for å se åssen det her funker. :)

Endret av CFM
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må si jeg ikke helt ser poenget med å bruke 1100 kroner på Shield når 476s gjør samme jobben like bra (om ikke bedre), og koster en fjerdedel av Shield.

Nå er ikke jeg den riktige til å snakke om å ha økonomisk gangsyn når det gjelder bilpleieprodukter, men til og med jeg ser at det ikke gir mening. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mange av dere med dårlige erfaringer som pøser på med glaze før voks?

Christer: Hvis Shield og 476s hadde gjort samme jobben hadde jeg ikke nølt med å bruke 1100.- på shield, kun pga. brukervennlighet og eksklusivitet, er vel litt av det forumet for entusiaster handler om. Men hvis shield ikke er i nærheten av prestasjonene til 476s blir jo valget enkelt...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig den trogha, Collinite 476s er fantastisk når den er på bilen; dritten kan lett vaskes av med Surfex svak blanding og HT, og den har nydelig beading egenskaper - men den er nok ikke den letteste å bruke. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal sies at jeg ikke har prøvd å legge verken Shield eller 476s, så jeg vet ikke noe om forskjellene i brukervennlighet der. Alt jeg vet er det jeg har lest her inne, at 476s kan være litt kranglete og at Shield er som smør. Personlig synes jeg kanskje prisdifferansen er i drøyeste laget, og jeg er ikke sikker på om Swissvax-merkevaren kan forsvare den.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mange av dere med dårlige erfaringer som pøser på med glaze før voks?

Jeg gjør det ikke. Her vaskes bilen grundig samt dynkes med Surfex HD 1:5...

Om Shield er verdt prisen så ville jeg svart helt ærlig: Nei, sånn sett fra en økonomist side i forhold til hva man betaler og får. I hvertfall etter mine erfaringfer.

Men det er liksom den følelsen av å ha noe ordentlig, selv om det kanskje ikke er det mtp. holdbarhet. Dessuten er den en lek å påføre og ta av igjen pluss at beading og sheeting egenskapene er helt råe.

Det blir liksom som valget mellom Audi eller Skoda. Man kommer seg fra A til B med begge, bare at Skodaen koster halvparten. :)

Endret av CFM
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå må vi vel også huske at det er forskjell på lakk og hvordan voksen liker seg på den. Det kan hende jeg får et helt annet resultat enn Øyvind med Shield på min bil, selvom jeg gjør nøyaktig samme prepp i forkant. Right? ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje litt off topic men det er mulig at man betaler litt mer av andre grunner også, det eneste som "bekymrer" meg litt ang. collinite er f.eks denne advarselen fra boksen til 476s..

DSC_0202-1.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje forhandlerne eller produsentene bør endre litt i sin markedsføring...

"Voksen som VARER vask etter vask" :)

trogha: De må advare, ellers kan de bli saksøkt for ikke å ha advart om det.

Slik som bobilmerket som ikke hadde skrevet at man ikke kan sette på cruisecontroll og gå bak å sette seg blant resten av familien og spiller kort i baksetet, mens bilen er i fart :D

Endret av NeDD
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive