marius_kj

Tips til vinterlagring av bil?

Ikke sikkert dette er riktig kategori, men det var det nærmeste jeg fant:)

Har en bil som skal settes bort for vinteren. Er det noe dere mener jeg MÅ gjøre? Den skal selvfølgelig vaskes og tørkes, batteriet skal taes ut, tanken fylles, men er det noe annet som bør gjøres?

Bilen har fått plass i en ok garasje, men er dessverre(?) pukk og ikke støpt gulv. Det er heller ikke varme i garasjen.

Sikkert dumt spørsmål, men jeg har tidligere pleid å kjøre bilene mine på vinteren ;)

Endret av marius_kj
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny bil veteranbil?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke ha presenning eller noe over bilen.Legger seg kondens :)Ellers har du husket det viktigste. Biler tåler kulde :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjør det du nevner, pluss tar en så god underspyling som mulig. Fyller også litt ekstra luft i dekkene. Parkerer den med litt åpning på vinduene slik at det ikke skal bli for innestengt i kupeen.

Siden din ikke skal stå på støpt underlag ville jeg kanskje hatt noen plater under hvert hjul.

Min står tørt og kaldt inne i et fjøs som er ombygget til lagringslokale.

Bilde fra i fjor.

DSC00653.jpg

I år ble den stående uten trekket siden det er grusvei til lagringslokalet. Og bilen hadde stått i to døgn i den litt trekkfulle carporten min etter vask.

Endret av Stig J
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også biltrekk over min. Trodde ikke det skulle gjøre noe skade?

Den står innendørs på verkstedet jeg leier. Ikke veldig varmt der om vinteren, men det er aldri - grader der. Blir jo varmet opp der når vi er der, men det blir fort kaldt igjen.

Det eneste jeg gjør med bilen før lagring er en god vask og frakobling av den ene bateripolen. Tidligere har jeg også vokset den, men det ble ikke gjort i år.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også biltrekk over min. Trodde ikke det skulle gjøre noe skade?

Den står innendørs på verkstedet jeg leier. Ikke veldig varmt der om vinteren, men det er aldri - grader der. Blir jo varmet opp der når vi er der, men det blir fort kaldt igjen.

Det eneste jeg gjør med bilen før lagring er en god vask og frakobling av den ene bateripolen. Tidligere har jeg også vokset den, men det ble ikke gjort i år.

kommer an på hva slags biltrekk det er.Stig j har ganske sikkert ett som puster.Er ikke farlig med kondens, men lakken kan bli litt stygg til våren om det fryser fast ofte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trekket mitt "puster" vel på sidene vil jeg tro for der er det stoff. På toppen er det litt mere likt en regn jakke.

Blir som sagt ikke - grader der bilen min står, så da er det vel ikke noe problem i mitt tilfelle?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trekket mitt "puster" vel på sidene vil jeg tro for der er det stoff. På toppen er det litt mere likt en regn jakke.

Blir som sagt ikke - grader der bilen min står, så da er det vel ikke noe problem i mitt tilfelle?

Da går det nok bra :) Sommerbilen min står ute her, så vind,kulde,varme og skiftende vær hele tiden gjorde lakken litt slitt :) Står uten noe over i år.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp et par fuktslukere og legg disse i bilen. Ser ut som små bøtter med en blokk oppi som suger til seg veldig mye fukt. Da slipper du mugglukt og kondens i bilen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips. Det er veteranbil, ja. Hvor får man kjøpt sånne fuktslukere? Hvis man da kjøper en fuktsluker - trenger man da å ha vinduene på gløtt?

Endret av marius_kj
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trekka være skal puste de også, selv om det er litt reinjakke stoff aktig på toppen.

Endret av Martin.S
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde byttet hjul slik at dekka ikke blir urunde. Fylle tanken full av bensin eller tappe den helt (jeg gjør sistnevnte) og kjøre bilen tom for benin i bensinsystemet. Det kan spare deg for meget dårlig bensinkvalitet når du skal starte på vårparten. Ny olje på motorosv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasker og polerer før lagring, så har jeg på vinterdekk (så ikke sommerdekk blir flate) tar av minuspolene og legger på Swissvax trekket, full tank på bilen her før lagring. Vinduer osv har jeg latt stå igjen her uten problemer, men så har jeg jevn varme i garasjen (+10c ca)

Er vel forskjell på utetrekk og innetrekk til bilen, står den innendørs trenger en ikke "regnejakke" trekk, bare et som beskytter for støv ol.. Sjekk hos Swissvax, de har innetrekk som er bra,,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasker og polerer før lagring, så har jeg på vinterdekk (så ikke sommerdekk blir flate) tar av minuspolene og legger på Swissvax trekket, full tank på bilen her før lagring. Vinduer osv har jeg latt stå igjen her uten problemer, men så har jeg jevn varme i garasjen (+10c ca)

Er vel forskjell på utetrekk og innetrekk til bilen, står den innendørs trenger en ikke "regnejakke" trekk, bare et som beskytter for støv ol.. Sjekk hos Swissvax, de har innetrekk som er bra,,

Fine de trekka til Swissvax ja. Prisen er noe høy synes jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg satte bort 142 i høst på låven av onkel så hadde bilen full tank, tok av begge polene og vinduene på en liten gløtt. I tillegg står den på noen gamle sommerdekk med trekk over seg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv vinterlagret bil i en del år nå.

Jeg pleier å vokse bilen før jeg parkerer den. Jeg har også et tynt trekk over bilen når det står parkert, men det er av stoff og puster.

Har aldri hatt vinduene på gløtt, og vil heller ikke gjøre det. Er garasjen litt rå og fuktig er det vel større sjanse for å få vond lukt og mugg med åpne vinduer enn med stengte.

I tillegg er det lurt å sette på andre dekk eller jekke opp bilen og sette den på bukker. Dekk blir urunde av å stå på stedet hvil i 5-6 mnd. Spesielt lavprofildekk.

Å sette på vedlikeholdslader på batteriet eller koble fra minuspolen er en selvfølge.

Det samme er det å fylle tanken full og ha på kondensfjerner.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har over et trekk som puster. Legger et par krøllede aviser i bilen for å trekke til seg fukt. Selv om jeg ikke er plaga av mus i låven så setter jeg en musefelle i hvert hjørne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive