Gry

RX-8 - hva kan gå galt!

39 innlegg i emnet

Beklager så mye teit emne, men uansett:

Jeg har plutselig fått solgt småbilen min. Den lange står hos forhandler og venter på at noen vil ha den. Og siden de andre i dette huset som driver med bil mener at det er bedre å kjøpe den bilen jeg vil ha, enn å kjøpe ei lørje som jeg bare trenger fram til jeg får penger for den andre bilen min.

Og så er problemet at det finnes ikke noen rød 1-serie med manuelt gir og større motor enn 1.6. Røde enere blir åpenbart kun kjøpt av kjerringer som syns det er vrient å gire, og ikke liker at det går fort heller.

Meeeeen etter å ha virret litt rundt på finn og sutret over gubbete 3-serier i grått/sølv/svart og så finner jeg en RX-8! Og den er rød!! :wub:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30651417

Som nevnt før muligens, er mannfolket mitt bilinteressert, og det er huseieren også. Nå sier sussebassen akkurat at han ikke orker å lære seg å skru wankel, så det er jo en liten spiker i veien for min del.

I utgangspunktet hadde jeg lyst på en rød 1-serie som dagligbil, og en MX-5 som lekebil.

Med en RX-8 får jeg muligens begge i en?

Er det noen her som har erfaring med RX-8/wankel?

Åssen holder de seg i pris? Verkstedutgifter? Forbruk? Kjente problemer?

Har den virkelig så lite moment at man må ned i tredjegiret for å komme opp Lierbakken med en passasjer i bilen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har den virkelig så lite moment at man må ned i tredjegiret for å komme opp Lierbakken med en passasjer i bilen?

Nå kjenner jeg ikke til bilen eller til Lierbakken, men fant allikevel noe på nettet om RX-8 og dreiemoment. Vet ikke om du har lest det.. men det ser jo ikke ut til å være noe kjempestort problem.

Sitar fra DinSide

"Dreiemomentet er stusselig, kun 211 Nm ved 5.500 o/min, og det lave dreiemomentet sørger for at toppfarten begrenser seg til 235 km/t og virker langt unna når hestekreftene har sagt sitt. For det sportslige er det lave dreiemomentet uproblematisk, 0-100 km/t går unna på 6,4 sekunder og når det gjelder komforten er det faktisk ikke så ille som tallene kan tyde på. Som sagt trekker motoren jevnt fra lave turtall, og også den lave egenvekten på 1.350 kilo sørger for at dreiemoment ikke savnes i alt for stor grad. Kommer du fra en TT med turbomotor må du nok allikevel regne med å bruke girspaken mer flittig."

Endret av ErikStep
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han med Lierbakken-sitatet sier at bilen føles som en 0.7 liter Punto hvis man ikke kjører aktivt. Og kjører man litt aktivt kommer forbruket brått opp i 2.2l/mila... Trenger endel turtall for å ha kraft.

Det står en RX-8 hos en forhandler i Sandefjord og jeg føler litt for en tur dit for å få testet selv. Vrient å svipper over til Fyllingsdalen bare for å "se"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svarte i loggen din, men så du hadde laget tråd nå. Jeg har en kompis som har god greie på wankel, men han har RX-7, ikke RX-8. Har uansett fått litt inn i skallen via kompisen min, så jeg vet da litt om disse motorene.

Det du må regne med er hyppigere oljeskift enn du er vant til. Du må også ta deg tid til å gi bilen ettertanke når du starter og stopper den, men etter det jeg har skjønt er det viktigst at man er nøye når bilen skal skrus av. Se her;

Det er altså ingen bra "getaway" bil, ei heller en bil det er så lett å stresse avgårde i :D

Verditapet har vært høyt, men nå som bilene begynner å få noen år på baken har nok de fleste gjort den jobben "ferdig".

Forbruk vet jeg ingenting om, men du finner nok ut en del om du besøker følgende forum;

http://www.rx8ownersclub.co.uk/

http://www.rx8club.com/

Endret av Geir
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å se litt utenfor grensa heller?

http://suchen.mobile...rchRequest=true

Kun to 118i der, en med kjipe standardseter og den andre har sportsseter men en takluke som trekker litt ned (et minimalt minus riktignok). Hva betyr Raucherpa? Røyke-hvada?

Har vært på bruktbiler på bmw.de før og tittet. Det er noe med røde biler og motor..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør som Stig sier, og hent en fra tyskland (event få noen som driver med import og hente den mot et lite vederlag)

Kun to 118i der, en med kjipe standardseter og den andre har sportsseter men en takluke som trekker litt ned (et minimalt minus riktignok). Hva betyr Raucherpa? Røyke-hvada?

Har vært på bruktbiler på bmw.de før og tittet. Det er noe med røde biler og motor..

Det er sikkert "røykepakke" som er askebeger og lighter foran, i stede for et oppbevaringshull. Jeg røyker ikke, men synes denne pakken er grei, ettersom du får en luke over askebegeret, som man bruker til å oppbevare parkometerpenger, og du får et 12V uttak, til mobil/gps, å slipper å strekke ledningen helt bak under armlenet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er ikke 200+ nm noe utpreget lite dreiemoment, de fleste 2.0l bensinmotorer har i underkant av dette. Spørsmålet er jo hvordan momentkurva ser ut. Med unntak av motoren, så er jo ikke en RX-8 noe annerledes å skru på enn en annen bil. Nå er jo ikke å plukke opp topplokk og sylindre noe man vanligvis gjør ofte, så sånn sett bør det vel ikke være noe værre å vedlikeholde en RX-8 enn en hvilkensomhelst annen bil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2012 118i har jo 170hk og TwinScrollTurbo, så tror det skal være bra med krefter der :)

(BMW 118i: Four-cylinder in-line petrol engine with BMW TwinPower Turbo technology package, consisting of twin-scroll turbocharger, High Precision Injection, VALVETRONIC and Double-VANOS variable valve control, capacity: 1, 598 cc, output: 125 kW/170 hp at 4,800 rpm, maximum torque: 250 Nm at 1,500 – 4,500 rpm, acceleration [0 – 100 km/h]: 7.4 seconds, maximum speed: 225 km/h, combined-cycle

fuel

consumption

mag-glass_10x10.gif*: 5.8 – 5.9 litres/100 kilometres, CO2 emissions*: 134 – 137 g/km, emissions standard: EU5.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trur jeg må finne en forhandler som lar meg prøvekjøre. Er jo godt vant med 1 liters Yaris så hvor død kan en torotors 192hk føles for meg? Jeg vil ikke helt gi opp Mazdaen før jeg faktisk har sett på en

Og jeg har ikke råd til helt ny bil, skal kjøpe hus snart (bare jeg blir ferdig med oppussing av leiligheten og får lagt den for salg), og må nesten spare litt på bilutgifter til jeg ser hvor mye som forsvinner i bolig.

edit:

Jeg ser nå at det er _litt_ flere 118i med rett tilbehør til salgs, og man kjenner jo folk som driver med import...

Endret av Gry
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg var og titta på en rx8 for ett par år siden. det er stilige biler ennå syns jeg. husker å lese at man burde holde seg unna

04 modellene pga noe oljekjøler greier eller noe (husker ikke) så var det noe med å start/stop (ikke småturer), ofte påfyll av olje var noe av det jeg husker fra den gangen. Ser ofte at det er mange 04 rx8 som har fått byttet motor på garanti, så noe må det være noe - fabrikk eller brukerfeil? sikkert det siste. Uannsett, de er gode å kjøre, sitter godt på veien, gøy med turtall og bra for motoren - jeg opplevde ikke bilen svak men så er jeg heller ikke av den som kjører mye eller fort eller møter andre for å race.

baksetene er det ikke så god plass, men hvor ofte har man passasjerer egentlig?

helt klart masse gøy for pengene og finere enn bmw 1serie gamle eller nye 2012. lykke til med bilvalg :)

Mazda_RX8_000.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv kjører jeg en 1-serie, og er kjempefornøyd med den. MEN, Mazda RX-8 virker for meg som en mulighet for å få en sportsbil til en overkommelig pris. Og tar man litt godt vare på motoren, så virker det som resten av bilen er skuddsikker. Slå til på en RX-8 når du har sjansen. 1-serie kan du kjøpe når du blir gammel (som meg)!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at noen RX-8 sliter med våte tennplugger, men det er vel det som blir forhindret med den spesielle stoppemetoden?

Motorbyttene som blir nevnt er ikke et kjempestort problem, men det har nok vært flere motorbytter på RX-8 enn f.eks Toyota Yaris som du hadde før. En kompis av pappa hadde en 2005-modell som fikk ny motor, hva som var grunnen husker jeg ikke, men det ble iallefall dekket av Mazda!

Kan jo legge til at jeg også vil ha RX-8 :wub:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg var og titta på en rx8 for ett par år siden. det er stilige biler ennå syns jeg. husker å lese at man burde holde seg unna

04 modellene pga noe oljekjøler greier eller noe (husker ikke) så var det noe med å start/stop (ikke småturer), ofte påfyll av olje var noe av det jeg husker fra den gangen. Ser ofte at det er mange 04 rx8 som har fått byttet motor på garanti, så noe må det være noe - fabrikk eller brukerfeil? sikkert det siste. Uannsett, de er gode å kjøre, sitter godt på veien, gøy med turtall og bra for motoren - jeg opplevde ikke bilen svak men så er jeg heller ikke av den som kjører mye eller fort eller møter andre for å race.

baksetene er det ikke så god plass, men hvor ofte har man passasjerer egentlig?

helt klart masse gøy for pengene og finere enn bmw 1serie gamle eller nye 2012. lykke til med bilvalg :)

Denne røde er førstegangsregistrert februar 2005, så da går jeg antageligvis klar av det motortrøbbelet hvis det er et 04-problem.

Og så er det faktisk isofix i den! Og det betyr at jeg kan dra med en evt bebis barnehagen. Hvis ikke det viser seg at det blir knotete å komme inn baki.

hmmmm når har jeg fri og kan komme meg til en forhandler

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rå bil men dau som juling under 3500rpm, wankel er en skikkelig turtallsmaskin. Når bilen skal stoppes må den idle i ca 30sek på tomgang før den ruses opp til 4000rpm så skrur du av tenningen i den den faller. Hvis ikke dette gjøres drukner du plugga og du får ikke start igjen. Wankel er veldig glad i tennplugger så det er viktig at du ungår mange start og stopp og hvis så er, er det ytterst viktig at du gjør som beskrevet. Oljeskift er pr 5000km. Som tidligere nevnt slet mange med kompresjonslekkasje og fikk motoren byttet, dette gjelder de tidligste modellene.

Verditapet er høyt men til gjengjeld får du en artig bil men som krever litt rutiner og prosedyrer.,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøkte akkurat å sjekke forsikring..

Velg bilmerke, bilmodell og registreringsår fra listen under:

Bilmerke:MAZDA

Bilmodell:RX-8 (192 HK)

Registreringsår:(2003-2009)

Feilmelding

• Det er dessverre ikke mulig å beregne tilbud via skadeforsikring på nett på det bilmerket og den modellen du har oppgitt. Du kan gjerne ta kontakt med din lokale kunderådgiver på telefon eller e-post hvis du ønsker det.

Det anser jeg som et dårlig tegn ^_^

Endret av Gry
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som sies iforhold til motorbytte er viktig. De bilene som har fått byttet motor har vært norske, som ble solgt gjennom Mazda Norge. Det er ikke sikkert du får dekket ny motor om du har kjøpt den i Tyskland. Alle forhandlerne fikk en Mazda RX-8 da de kom i 2004. Da CO2 ble en komponent i avgifts utregningen steg avgiftene med 192 000kr :shocking2:

Når det gjelder BMW 1 serie finnes det ikke 1.6 litre, men en 2.0 liters motor som er skrudd ned til 185Nm og 122 hk på bensin og 260Nm og 116 hk på diesel. 116D får 143hk hvis du setter en Hartge chip i, og dette kan du gjøre uten at garantien blir berørt.

Lykke til med valget av bil. Begge bilene er bakhjulsdrevet :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en nyere MX-5 noe dårlig alternativ da? Mye av det samme understellet som RX-8, og med med et motorkonsept som er tilpasset vanlig bruk.

Jeg har akkurat kjøpt en 2010 modell og er toppfornøyd! Selv med 1,8 liters motoren er den MORSOM å kjøre.

Lykke til med bilvalg! :fun:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste 116 som jeg har sett har 1.6 liter, mens 118 og 120 har 2.0 liter. Hører rykter om at bmw skal sette turbo på alt så da blir det 1.3 litere istedet.

Og det er pga det 1.6 litergreiene at jeg helst vil ha en 118 eller også en 120:)

Har jo sett på Mx-5 også, men der er det litt lite plass til barnesete..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, da har du sett på 1 serien fra 2004-2007 der var 116i levert med 1,6l motor.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive