magne

Min første SS på annen bil.

Valgte å ta på meg en liten shining her om dagen, på en annen bil enn min egen.

Hadde egentlig tenkt å ta masse bilder, for å dokumentere resultatet, men det ble med tanken, da tiden rett og slett ikke strakk til.

Ble noen få før og etter bilder, selv om jeg egentlig ville ta en haug av 50/50 bilder og nærbilder ble ikke dette noe av, da jeg som sagt bare hadde en helg til rådighet og tid løp litt fra meg.

Etter å ha gjort dette for noen andre og under tidpress, siden jeg bare hadde bilen en helg, blir det nok skjelden jeg kommer til på gjøre dette på andres biler enn mine egene. Har rett og slett ikke rygg som tåler å gjøre noe slikt ofte...

Så for min del blir det mest å holde på med dette for kosens skyld på egene biler.

Fikk omtrent samme erfaring med dette som jeg hadde med å jobbe som bilmekaniker: At det er morro så lenge man jobber for seg selv og ikke er under tidspress, men når det blir en "jobb" av det og man ikke kan pusle med ting i det tempoet man selv har lyst til blir det mest slitsomt.

Kan jo legge ut alt som ble gjort med bilen, samt de få bildene som ble tatt:

Vask:

  • Avfettet hele bilen med prickbort og spylt den.
  • Skumlagt hele bilen med en blanding av maxisuds og grime reaper i skum kanonen og spylt den.
  • Håndvasket hele bilen med maxisuds og sv carbath i bøtta og spylt den.
  • Motorvask med prickbort avfetting og spyling.
  • Felgvask med Rim 7 felgrens og børste
  • Avfettet og håndvasket inni alle dørkarmer og under dørfalser med vanlig svamp og prickbort.
  • Tørket hele bilen med microfiberhåndkle for å unngå vannskjolder, også inni dører osv

    Innvendig vask:
    • Støvsuget hele bilen innvendig.
    • Vasket alle plastflater innvendig, med rengjørings skum og fuktig klut.
    • Vasket alle vinduer innvendig med jif vindusvask og rent vann.
    • Behandlet alle plastflater med plastfornyer.
    • Vasket alle matter med surfex HD, børste og høytrykkspyler og lagt på vinylstoff.
    • Tepperenset stoffmatter foran.
    • Stoff forsegling fra nanolotus på begge stoffmatter foran.
    • Skinnrens i 3 steg: Rengjøringstoff, skinnfornyer(skinnkrem) og skinnforsegling (imprignering) på alle seter i bilen
    • Hatt i noen dråper med CG leather scent og CG new car smell.
    • Smurt hengsler med olje og dørlister med silikonstift.

    Utvendig korrigering og lakkbehandling:

    [*]Clayet bilen med blå clay fra sv.

    [*]Korrigert de dypeste ripene på bilen med meguairs diamond cut compound. Også korrigert best mulig inni dørkarmer da disse var meget stygge. Gjordt med roterende og DA maskin med medium padder. Gav et godt resultat uten for mye swirls eller hologrammer.

    [*]Lakkrens fra meguairs.

    [*]Polert bilen med meguairs Ultimate compound.

    [*]Polert kromgrill med meguairs stålpolish.

    [*]Lagt på duragloss 101 og latt denne herde i 12 timer.

    [*]Polert takboks med meguaris UC, samt lagt på litt CG jetseal 109, mens takboksen var av bilen.

    [*]Polert lykteglassene foran og bak med plast x fra meguairs.

    [*]Lagt på et lag med swissvax shield og latt dette herde 1 time.

    [*]Lagt på et lag med Petes S 53 for å få frem dypheten i sortfargen.

    [*]Vasket alle plastdetaljer med nanosvamp og lagt på black wow plastfornyer.

    [*]Montert takboks og skilt etter endt polering.

    Tidsforbruk ble ca 18 timer.

    Bilder:

    IMG_1566.jpgIMG_1568.jpgIMG_1571.jpgIMG_1567.jpgIMG_1574.jpgIMG_1575.jpgIMG_1576.jpg

    Litt etterpåbilder:

    IMG_1577.jpgIMG_1580.jpgIMG_1581.jpgIMG_1582.jpgIMG_1585.jpgIMG_1589.jpgIMG_1592.jpg

Endret av magne
9

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut dette. En liten makeover.

Cred gitt

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En hederlig innsats, absolutt, og cred avgitt.

Jeg kjenner meg igjen i det du sier om at så lenge man får pusle i sitt eget tempo og ikke har noe tidspress, så er det bare kos og gøy, men idet det blir en "jobb" av det og folk har forventninger til resultat og ferdigtid, så blir det stress og ikke gøy lenger.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk :)

Ja. Er nok ikke bare jeg som føler at så fort ting blir mer enn en hobby så forsvinner litt av sjarmen..

Eieren av bilen ble hvertfall knallfornøyd :)

Men personlig synes jeg det ble mer slit enn kos pga tidsfrist. :rolleyes: Blir det noen nestegang får jeg bare lære meg at jeg må si dobbelt så lang tid som jeg egentlig bruker, så jeg kan ta ting i mitt eget tempo :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Real makeover dette. Ser ut som interiøret ble veldig bra! Cred.

Selv jeg, som akkurat kun har passert 19 år, merker det på kroppen når deadline nærmer seg og bilen skal bli ferdig.

Neida, fra spøk til alvor. Det er viktig å gi seg selv rimelig godt med tid hvis en skal ta en full shine. Timene ruller fort på, hvis en skal være nøye. De fleste her inne jobber helt alene, og må utføre hver minste detalj selv.

På forespørsler forklarer jeg at det ikke er en poleringshall full av folk de leverer til, men at det er jeg alene som driver med dette og at jeg er for gammel til å detaile 30 timer på ei helg. De som bare kan unnvære bilen noen timer, sender jeg videre :)

Det skal være mest gøy, selv om det selvsagt også blir som en hvilken som helst jobb man utfører for andre, hvis man forlanger litt betalt for det. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tar aldri på meg jobber over kortere tid enn f.eks fredag-søndag. Det er mye hard jobb og hvis man får tidspress og blir stressa så blir man utrolig fort VELDIG lei av bilen og jobben man holder på med. Det trengs selvdisiplin og tålmodighet for å holde på med dette og gjøre skikkelige jobber.

Ser ut som denne jobben endte veldig bra ut fra bildene :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig :) Har mangen ganger opplevt at eiger står nesten å puster meg i nakken å spør om jeg snart er ferdig..Så jeg nevner alltid til kunder at jeg jobber alene å det kan ta litt tid men jeg gjør dette her nøye :) Så viktig med tolmodighet når vi holder på med dette her:)

Bra jobbet btw :) cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent løft av allmenntilstanden på bilen. Jeg gidder heller ikke ta oppdrag med andres biler om den ikke kan stå her minimum to netter, helst mer. Når jeg blir sliten etter å ha tviholdt på maskin i timesvis så begynner jeg å ta pauser. :unsure:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott turnover på denne ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det var min første gang på noen andres bil får jeg bare konkludere med at det var mye lærdom med tanke på tidspress.

Jobbet alt for hardt og for mye de to første dagene, så fikk meg liten smell med tanke på ryggen. Skulle jeg ta flere biler for andre folk i fremtiden får jeg bare beregne mye lenger tid enn det egentlig tar, så jeg har tid til å hvile litt også :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når folk spør meg hvor lang tid en full shine innvendig og utvendig tar, så sier jeg konsekvent "hele helgen, minst". På den måten er jeg noenlunde sikker på hvor lang tid jeg har på meg, i tillegg til at jeg (forhåpentligvis) blir mer effektiv underveis.

Nå til helgen skal jeg kjøre en en-stegs salgsklargjøring på Focusen til en annen kompis, og han mener vi umulig kan bruke mer enn 3-4 timer på den jobben (han har ingen konsepter om hvor mye arbeid det er å korrigere lakk). Jeg har sagt at hvis han er med og tar bildene, så kan jeg jobbe effektivt hele tiden, og da vil det ta noe kortere tid enn om jeg skal jobbe alene og ta bilder selv i tillegg, men det går sikkert 6-7 timer likevel. Jeg regner ca 1 time pr panel, kanskje noe kortere siden det er en en-stegs og lakken er i relativt god stand. Han skal også ta den innvendig selv, så det sparer jo meg for mye tid...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk til dere alle som tar bilder å dokumentere alt arbeid dere gjør..det hjelper mange :rofl1:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive