Gå til innhold
Geir

Maskinpolering - Innspill og tips!

Recommended Posts

Geir    335
Geir

Hei!

Jeg har endelig fått flyttet inn i en enebolig hvor det ble bygget en dobbelgarasje for fire\fem måneder siden. I den står det pr. i dag en 2010 Fiesta som er samboeren sin, pluss at det straks vil dukke opp en ny bil i gave til meg selv. Har ventet på den siden midten av april, og siden den vil leveres til meg som "spedbarn", dvs kliss ny, så ønsker jeg å gi den alt den fortjener.

Videre øker interessen og ønsket om "hjelp" fra venner og bekjente ift deres biler, så i den forbindelse føler jeg det er på tide at jeg går over i maskinenes verden. Hittil har jeg kun holdt på for hånd, og vi vet jo hvilke begrensninger det fører med seg.

Så til årsaken til at denne tråden er opprettet;

Poleringsmaskin

Jeg har skjønt såpass at en roterende ikke er veien å gå for en nybegynner.

Hvilken DA-maskin bør jeg da gå for? Hvilken maskin er fin for en rookie, og kan noen være så snill å sette opp ei liste over hvilke produkter og pads jeg bør skaffe meg slik at jeg kan danse meg til vakre resultater på alle typer lakk med denne maskinen?

Jeg tenker som så at jeg vil ha en maskin som varer og leverer varene over tid, så jeg ønsker ikke å sette noe budsjett på selve maskinen. Har inntrykk av at jeg får noe bra noe for 3-5000 kr?

Produkter

Jeg vet hva som finnes av Scholl spesielt, men jeg kjenner jeg blir litt forvirret av alle padsene som eksisterer og hvilke pads som skal brukes til hvilket produkt. Og holder det med én pads av hver ift slitasje? Er de holdbare slik gode mikrofiberkluter er? Jeg ønsker å kjøpe inn nok produkter sammen med maskinen slik at jeg unngår å havne i en situasjon hvor jeg må stoppe opp kl 03 på natten fordi jeg mangler noe :thumbup:

Jeg tar gjerne også linker til butikkene som selger produktene. Jo færre butikker det linkes til, jo bedre grunnet fraktkostnadene. Jeg foretrekker også å støtte de norske nettbutikkene, men link gjerne til utenlandske dersom dette er å foretrekke eller forenkler "jobben" til de av dere som vil bidra med svar her.

Jeg håper herved på å trigge noen av de fantastiske ildsjelene vi har her inne, og jeg vil sette usannsynlig stor pris på innspill siden jeg føler tiden begynner å bli knapp. Har lest her inne i mange timer nå ifbm maskinpolering, men får liksom ikke helt taket på ting. Mulighetene og produktsortimentet er så stort og bredt!

Selve bruken av DA-en skal jeg kunne lese meg til ved å lese guiden på Detailingworld.co.uk, så noen voldsomme avhandlinger om hvordan maskinen brukes skal dere få slippe. Har allerede lest hauger av sider i den guiden i kveld........... :)

Mvh,

Geir

Endret av Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir    335
Geir

Da er det lurt å begynne med denne.

Produktoversikt og info om Scholl sine produkter

Var inne og tittet på den i går kveld, og kom vel egentlig frem til det samme som jeg gjør nå, og det er at det er greit å kjøpe inn følgende;

S03 eller S03+

S17+

S30+

S40

Sort pute

Orange pute

Blå pute

Gul pute

Hvilken størrelse på putene anbefales? Ser det er veldig mange forskjellige. 85, 145, 150, 160 etc...og på poleringsplatene står det ofte målt i antall tommer. Det er vel lurt å ha en liten og en stor, men hvilken størrelse bør man ha på bakplatene for at de fleste puter passer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif    93
todleif

Er vel vanligt med puter på ca 150mm og 100mm.

So er det å handle bakplater som passer til disse putene. Blir ca 4" og ca 6"

Eg har 2 pads av kvar type. Da slipper du å vaske padsene so ofte når du polerer og viss ein ryker, so er det ingen krise.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir    335
Geir

Selv om jeg har skrevet veldig mye og svarene har vært korte, så er jeg mer med på notene nå...Takk til dere som har svart :)

Har brukt store deler av søndagen på å lese meg opp, så nå begynner det å ligne på noe. Hva jeg skal velge av maskin har jeg fortsatt til gode å finne ut av, men jeg gjør vel ingen store feil dersom jeg går for en Flex eller den fra Scholl det er gruppekjøp på nå?

En annen maskin som er interessant er jo Krauss sin 500W som også finnes i "andre navn". Både SS og BS Bildeler selger denne under forskjellige navn.

Denne koster jo veldig mye mindre enn en Flex, og da vil jeg jo ha mer penger til overs til produkter. Men vil den gjøre jobben? Er den kraftig nok til f.eks. en hard lakk som er skikkelig mørbanka? Og hvordan er det med varmeutvikling? Fant ikke så mange erfaringer på akkurat denne maskinen her inne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gry    624
Gry

Jeg har den Krauss-maskina og har akkurat kjørt en god del på Avensisen (blå helvettes metallic lakksatan), hele panseret, ei dør, bakdør, speilhus, deler av bakfanger, og har fått litt mer føling for denne.

Rotasjonen stopper ganske lett. På bakplater som er større enn den aller minste er det lett å se om rotasjonen stopper, ihvertfall om det er mønster på bakplata. Brukte både liten og medium bakplate, med ull, oransje, gul og sort scholl på den lille og gul spider på medium, og opplevde i hvertfall på ull, sort og spider at rotasjonen stoppa. Men om det egentlig var noe problem er en annen sak :huh: (kjørte ull på bakfangeren i forigår, og hadde faktisk skipmerker, litt travelt blei det på slutten!)

Men ikke noe problem med varmgang, selv om jeg riktignok kjørte 2/3 Krauss og 1/3 Fixit roterende og maskina sånn sett fikk hvilt seg litt innimellom.

En ting som irriterer meg er at justering av hastighet sitter i bakkant, der ledningen går inn. Ofte så prøver jeg å se på denne mens jeg kjører, og ender opp enten med 1: polish over hele bilen fordi paden får for god fart og kvitter seg med overskuddet når jeg uforvarende løfter puta opp fra panelet . Eller 2: slår av maskinen da det er litt lett å komme borti av/på knappen (den låser seg i på så man kan skifte grep som man vil, men jeg klarer støtt å skru den av utilsiktet).

Kanskje mest et nybegynner-problem :blush:

Og jeg har ikke den typen økonomi at jeg kommer til å kjøpe ny før den jeg har nå tar kvelden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KennethB    68
KennethB

Sett et lite merke med en sprit-tusj på bakplata, så ser du om den stopper eller ei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Das-6 PRO eller tilsvarende er mye sterkere enn standard versjonen. Det skal godt gjøres å stoppe rotasjonen på denne ved full power. Det er skjelden jeg ser på fartskontrollen da jeg stort sett enten kjører på full fart eller nesten laveste fart. Skjelden den blir justert sånn som på en roterende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Det skal godt gjøres å stoppe rotasjonen på denne ved full power.

Her jeg helt uenig med mindre du snakker om å faktisk kvele maskinen. Rotasjonen av pad stopper lett opp, både under press og spesielt om du kommer borti en profil med pad'en; da stopper den omtrent umiddelbart.

Dette er dog en vanesak og etter en stund lærer du deg å føre maskinen slik at du unngår disse "fellene", og jeg syns heller ikke rotasjonen på den er et must for å korrigere mest mulig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig