Gå til innhold

Sort 2005 Saab 9-5 estate.


Donionz

Recommended Posts

Hei! :)

Jeg har en sort 2005 Saab 9-5 estate.

Leser her inne at Saab sin lakk skal være noe av det værre å jobbe med, vistnok veldig myk lakk (?) - så det var jo topp.

Jeg er helt nybegynner, men er altså på jakt etter diverse "entry" produkter og tips & triks.

Har ikke maskin så det kommer til å bli lagt på for hånd.

Det jeg vil tro jeg trenger er;

- Bøtte med gritguard.

- Børste + felgrens?

- Voks. Merker at jeg nok er en av dem som - enn så lenge - mener det er vel råflott å blåse 700+ på voks, men jeg tar vel gjerne feil ;)

- Muligens noe middel og påføringssvamp? for vedlikehold av sort skinninteriør. (uten skader enn så lenge).

Har fra før;

Høytrykksspyler

Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner

Autoglym Super Resin Polish,

Basta ? Mikrofiber washmit

Autoglym Hi-tech finishing cloth

Tutle Microfiber exteriør.

Veldig fint om noen tar seg tid til å komme med anbefalinger om hva, og ikke minst - hvor man kan skaffe det jeg måtte mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Blir ikke enkelt å ta mere enn litt swirls/vaskeriper for hånd da.. Du har jo det meste.Jeg ville kjøpt inn en billig roterende maskin og en finishing pad(fin pad). Om du bruker en god del produkt og jobber rolig med maskina på rundt 1000-1500rpm så tror jeg du skal få det til ganske bra :) Er en fin måte å lære å bruke roterende maskine på dette :) Bare legge få kg press på maskina om du kjøper en billig en da.Tåler ikke all verden altid.Jeg vet ikke hvordan Autoglym Super Resin Polish virker, for jeg er mest vant til sholl produkter.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar,

Mon tro om man ikke skulle hatt noe Tar remover også ja... :o

Ser jo fort hvor dette kan ende med tanke på ting man bare må ha.....

Leste i en tråd om en voks som var spesialtilpasset Volvo og Saab , Swisswax Viking...

Er dette noe å gå for, eller finner man rimeligere alternativer nå i oppstarten som funker greit?

Eller er det unødvendig med både Autoglym Super Resin Polish og deretter voks?

Billig maskin, hvilke tenker du på da f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Takk for svar,

Mon tro om man ikke skulle hatt noe Tar remover også ja... :o

Ser jo fort hvor dette kan ende med tanke på ting man bare må ha.....

Leste i en tråd om en voks som var spesialtilpasset Volvo og Saab , Swisswax Viking...

Er dette noe å gå for, eller finner man rimeligere alternativer nå i oppstarten som funker greit?

Eller er det unødvendig med både Autoglym Super Resin Polish og deretter voks?

Billig maskin, hvilke tenker du på da f.eks?

En god og billig maskin finner du diskusjon om her: http://www.detailersclub.no/forum/topic/5235-skil-poleringsmaskin/

Det koster penger alt, men er jo en god investering, og om du kjøper en swissvax voks har du jo i mange år :)

Ellers så finnes det billige og samtidig gode vokser hos scandicshine.Denne har jeg, og liker den veldig godt.Varer ett par måneder max..http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=58

Eller http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=59

Har som sagt ikke peiling på autoglym.Første bilen jeg maskinpolerte var en 97 mod midnight blue saab.Der brukte jeg roterende og Mye produkt(Sholl S30) på en pad med lite cut synes jeg å huske.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

Hei! :)

Jeg har en sort 2005 Saab 9-5 estate.

Leser her inne at Saab sin lakk skal være noe av det værre å jobbe med, vistnok veldig myk lakk (?) - så det var jo topp.

Jeg er helt nybegynner, men er altså på jakt etter diverse "entry" produkter og tips & triks.

Har ikke maskin så det kommer til å bli lagt på for hånd.

Det jeg vil tro jeg trenger er;

- Bøtte med gritguard.

- Børste + felgrens?

- Voks. Merker at jeg nok er en av dem som - enn så lenge - mener det er vel råflott å blåse 700+ på voks, men jeg tar vel gjerne feil ;)

- Muligens noe middel og påføringssvamp? for vedlikehold av sort skinninteriør. (uten skader enn så lenge).

Har fra før;

Høytrykksspyler

Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner

Autoglym Super Resin Polish,

Basta ? Mikrofiber washmit

Autoglym Hi-tech finishing cloth

Tutle Microfiber exteriør.

Veldig fint om noen tar seg tid til å komme med anbefalinger om hva, og ikke minst - hvor man kan skaffe det jeg måtte mangle.

Hei!

Det er ikke et helt ukjent fenomen den Saab lakken nei. Men det virker som om det kan variere og svinge fra bil til bil - så kryss fingrene.

Anbefaler deg å kjøpe en bøtte med gritguard (gjerne med skrulokk da det er praktisk). Jeg bruker selv to bøtter på 18 liter, og de er perfekte for min vask iallefall. Så har jeg en murerbøtte med vann og såpe som jeg har børster o.l. oppi. Jeg hadde kanskje vurdert å kjøpe en washmitt laget av ull (som f.eks. "Mother" sin ullmitt). Den holder på rikelig med vann og transporterer skitten inn i hansken bedre enn andre (min mening). Du vil nok overleve på Autoglym sin såpe - en stund. ;) Når tiden kommer for å kjøpe såpe så er det altfor mye å velge i. Kjøp deg "Optimum Car Bath" eller "Swissvax Car Bath" først som sist så har du en kjempebra såpe som skummer godt, og lukter herlig.

Du bør kjøpe to børster til felgene. En til å komme til baksiden av felgene og mellom eiker (f.eks. "EZ-brush") og en til å bruke på flaten foran. Jeg bruker selv en "Vikan" børste foran som jeg også bruker på dekk. Som felgrens fins det mange muligheter. Her er et par du bør søke opp på forumet: "Bilberry", "P21", "Espuma", "Diablo gel", "Rim7".

Så bør du oppleve en clay hvis du har gjort dette før. Her er det også mye forskjellige å velge mellom. Men i og med at du ikke skal bruke maskin, så bør du kanskje gå for en mild clay som lager minimalt med merker. Svisswax, Chemical Guys, Scholl, Riccardo, Sonus er noen merker som fører uttallige claybar's. Kan anbefale Riccardo og Chemical Guys sine milde clay's (eneste jeg har prøvd). Hvis du velger å gå for clay, som forøvrig vil åpne en ny verden, så må du ha noe å "smøre" med når du clayer. Da er det fint med enten en "Quick detailer" eller en såpe som "Optimum No Rinse and Wash" som kan blandes ut i evigheten og fungerer perfekt som en "clay-lube" (ref. smøremiddel).

Når det kommer til voks kan du jo begynne med "Chemical Guys Pete's 53" eller noe i den klassen. Mye bra billigvokser, men de har dessverre til felles å ha lav holdbarhet. Steget videre kunne kanskje vært "Swissvax Onyx" eller "Swissvax Viking" som du selv refererer til.

Du trenger en påføringspad og noen microfiberkluter til å tørke av med. Her er det et hav av muligheter, og alle de norske nettbutikkene har gode alternativer.

Swissvax har et perfekt sett til deg som gjør at du kan holde skinninteriøret ditt ved like for 500-600,-. Det er bang for the bucks!

Ellers når du skal kjøpe deg noe annet enn Autoglym Super Resin Polish som er rik på fyllere (middel som legger seg i ripene å skjuler de), så bør du sterkt vurdere Swissvax Cleaner Fluid for hånd. Hvis du skulle velge å gå maskinveien så er det enda en ny verden, så da må du spørre på nytt. ;)

Noe du kan ta med i vurderingen når du skal bestille varer fra de o'hellige nettbutikker, er om du skal koste på deg et nytt tørkehåndkle i samme slengen. Hvis du bruker søkefunksjonen, så er det mange tråder om det emnet.

Nettbutikker du kan handle varene fra:

www.scandicshine.no

www.swissvax.no

www.godkjemi.no

www.blankbil.no

www.autobahn-bilpleie.no

+ flere som jeg kanskje har glemt.

Evt. utenlandsk:

www.shinearama.co.uk

www.autogeek.com

Håper det ga deg noen tips og innspill til å bestille en grei "entry" pakke.

Kenneth.

  • DCN Poeng 3

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bilpleie så lønner det seg å starte i riktig ende. Altså med vaskeredskap som wiplash skriver. Deretter trenger du noe som du kan gjøre bilen blank og ripefri med, altså en maskin med pads og polish. Med myk lakk som du sannsynligvis har kommer du langt med en DA ( dual action) maskin, og du slipper å være redd for hologrammer osv. Og så trenger du en voks til å beskytte lakken når du har gjort den strøken og fin :)

Når det gjelder gode billigvokser så finnes det også mange med bra holdbarhet. Man har meguiars #16, collinite trioen, fk1000p. Disse banker det aller meste av voks på holdbarhet uansett pris, så lav pris betyr ikke dårlig holdbarhet :) Litt opp i pris har man f.eks victoria concours og raceglaze 55 som begge er fantastiske vokser. Gode å jobbe med og god holdbarhet.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

Når det gjelder gode billigvokser så finnes det også mange med bra holdbarhet. Man har meguiars #16, collinite trioen, fk1000p. Disse banker det aller meste av voks på holdbarhet uansett pris, så lav pris betyr ikke dårlig holdbarhet :) Litt opp i pris har man f.eks victoria concours og raceglaze 55 som begge er fantastiske vokser. Gode å jobbe med og god holdbarhet.

Tenkte ikke på de du nevner som voks mighty82, da de er mer eller mindre sealere. Og jeg er enig med mighty82 om at dette er "vokser"/sealere som danker ut mange high end vokser når det kommer til holdbarhet. Så hvis du var ha kjempeblank bil og noe som varer skikkelig lenge til en bra sum, så bør du nok vurdere sealer, eller de voksene som ble servert over her.

Produkter i prisklasse under 1000,-

Sealer (petroliumsbasert) = holdbarhet, blank, flatt, bra sheeting.

Voks (carnauba) = glød, wetlook, dybde, ok sheeting (i forhold til mange sealere), bra beading.

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både collinite og megs #16 inneholder carnauba, men er nok hovedsaklig "syntetiske" og petroleumbaserte ja. Fk1000P er 100% sealer, selv om den heter "paste wax". Men den beader og sheeter riktignok som en premium carnauba voks. En annen fordel med 1000P er at den ikke krever herdetid som andre sealere.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en del AutoGlym produkter før jeg gikk over til SwissVax og Meguiars.

Så jeg AutoGlym Super Resin Polish gir veldig fin blank overflate, men fjerner ikke alle riper.

Da hadde jeg brukt AutoGlum Paint Renovator først også Super Resin Polish og til slutt en voks.

AutoGlym produktene er fine å begynne med, de er ganske milde mot lakken.

De startet jeg med... Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...