Gå til innhold

Noe spesielt med glassrens?


Bjerknez

Recommended Posts

Bjerknez

Man får jo kjøpt produkter som er spesielt egnet til vask av glassruter, men det jeg i ugangspunktet lurer på er hva som er forskjellen mellom produkter som JIFspeil/rutevask som koster enbrøkdel på Rema i forhold til dyrere glassrenser beregnet til bil...

Jeg snakker ikke om RainX eller NanoLotus som "polerer" glassflatene men vanlig glassrens...

Er detnoen forskjeller her og evt. hvilke?

Har selv prøvd flere typer glassmidler ala JIF/Swissvax Crystal/utblandet Zalo/CG Window Cleaner etc. men alle gjør vinduene rene, uten å skille seg ut. Noen glassrenser er dog mer tyktflytende og renner ikke nedover ruten såfort, noejeg ser på som en fordel, og her var faktisk den ene til JIF som var den beste.... (husker ikke navnet)

Finnes den noen underverker i disse glassrensene man får kjøpt til bil kontra de mer komersielle sprayene man får på Rema?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

Man får jo kjøpt produkter som er spesielt egnet til vask av glassruter, men det jeg i ugangspunktet lurer på er hva som er forskjellen mellom produkter som JIFspeil/rutevask som koster enbrøkdel på Rema i forhold til dyrere glassrenser beregnet til bil...

Jeg snakker ikke om RainX eller NanoLotus som "polerer" glassflatene men vanlig glassrens...

Er detnoen forskjeller her og evt. hvilke?

Har selv prøvd flere typer glassmidler ala JIF/Swissvax Crystal/utblandet Zalo/CG Window Cleaner etc. men alle gjør vinduene rene, uten å skille seg ut. Noen glassrenser er dog mer tyktflytende og renner ikke nedover ruten såfort, noejeg ser på som en fordel, og her var faktisk den ene til JIF som var den beste.... (husker ikke navnet)

Finnes den noen underverker i disse glassrensene man får kjøpt til bil kontra de mer komersielle sprayene man får på Rema?

Jeg velger å tro at grunnen til at JIF koster mindre er fordi de har et større opplag. Så de kan presse prisen på produktene sine ned. Blir som du sier at det er forskjellig konsistens osv, men i det store og hele er det vel ikke store forskjellen.

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Jeg velger å tro at grunnen til at JIF koster mindre er fordi de har et større opplag. Så de kan presse prisen på produktene sine ned. Blir som du sier at det er forskjellig konsistens osv, men i det store og hele er det vel ikke store forskjellen.

Så en JIF gjøraltså samme nytten med andre ord som koster en brøkdel av produkter som selges av bilpleiere?

Flere som er enig i eller som kan bekrefte dette?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

Så en JIF gjøraltså samme nytten med andre ord som koster en brøkdel av produkter som selges av bilpleiere?

Flere som er enig i eller som kan bekrefte dette?

Meget mulig at det ligger en beskyttelse i de til bilvinduer uten at jeg skal si det helt bestemt. Mange som er konsentrert fra produsent, så man må vanne ut selv for å få riktige forhold. Jeg bruker selv CG Streak Free Glass Rens som er både alkohol og ammoniak fri i tilfelle jeg skulle komme borti noen sotede ruter. Den etterlater heller ingen streker. Mulig at JIF sin vindusrens er litt fetere og lager skjolder? Har egentlig ikke testet dette veldig. Må testes!

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Hadde en vindusrens ala SV Crystal eller CG Streak free... hatt en egenskap som ikke andre produkter som JIF etc. hadde, så vil jeg vel forestille meg at dem hadde reklamert med dette... ?

Jeg forstår at voks/bilsåpe/poleringsmidler/felgrenser beregnet til bil duger bedre enn Jif universal til bil, men når det kommer til vinduer, så er vel ett vindu ett vindu og de fleste er vel like...?

Produsenter som Lilleborg som har laget vindusrenser og såpe til husholdningsbruk i årevis må vel vite hva dem driver med...

Dessuten så leste jeg en artikkel på nett i går som sier som følger:

Glem eddik og rensemidler og andre remedier.

Vi har snakket med rengjøringsekspert Else Liv Hagesæther, som blant annet har skrevet boka "Rent, enkelt og greit".

Hun forklarte oss hvordan det egentlig skal gjøres. Da har hun to enkle metoder.

- For en enkel rengjøring av vinduene kan du bruke mikrofiberklut beregnet på glassflater, sammen med vann.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke helt problemet med glassrens.... blir det rent så funker det, uansett hva det heter og hvor mye/lite det koster

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Er ikke noe problem sån sett... rutene mine er rene dem...

Men hvorfor gi tilnermet 200,- for en liten flaske med vindusvask beregnet for bilvinduer når man får JIF for 20-30,- ?

Skjønner jo at JIF selges i ett massivt antall og dermed presser prisene ned... men hvis det er KUN dette som er grunnen og ikke de tat JIF faktisk fungerer dårligere, så ser jeg ikke poenget med å kjøpe produkter som Swissvax Crystal feks...

Joda.. er jo ikke kult og ha hele samlingen til Swissvax (utenom Crystal) og en flaske JIF liksom... så jeg skjønner at noen vil gi de ekstra kronene.... Men jeg tenker da på selve effekten...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra en nanosvamp flere ganger over vinduet i flere retninger, avslutt med en MF for glass og det blir strøkent uten såpe.

x2

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Dra en nanosvamp flere ganger over vinduet i flere retninger, avslutt med en MF for glass og det blir strøkent uten såpe.

Trekker nanosvampen til seg skitten?

Hvis denne skal dras over i tørr tilstand, så ser jeg for meg riper i ruten på langsikt...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune

Trekker nanosvampen til seg skitten?

Hvis denne skal dras over i tørr tilstand, så ser jeg for meg riper i ruten på langsikt...

Neinei, den skal være våt...

Den drar til seg skitten, ja, men du må jo skubbe den samme vei hele tiden som med en hvilken som helst klut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stor fan av Sonax Fönsterputs jeg. Bra og billig. Og lett å få tak i.

X2! Alltid brukt Sonax Fönsterputs, og kommer sikkert alltid til å bruke det. Holder meg til produkter jeg liker og synes fungerer. Om de koster 20kr eller 100kr bryr jeg meg fint lite om så lenge jeg blir fornøyd med resultatet :)

Farge og lukt er det jeg VET er forskjell :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Hva er feks. galt med å bruke en liten dråpe zalo i en spruteflaske blandet med vann?

Zalo løser vel opp fett og fjerner det som skulle finnes av urenheter...

Kostnaden på en dråpe Zalo vet jeg ikke, men dette kan man vel annse som gratis. SPrayflaske som takler dette har vel de fleste tilgang til også...

Man kan vel nærmest vaske rutene resten av livet på en flaske med Zalo, hvis man bruker kun EN dråpe i en liten spruteflakse med vann.

Her snakker vi om så små kostnader at det vel vanskelig kan utregnes...

Ikke det at det er pengene det står på altså...

Jeg leter bare etter argumenter og så langt så har jeg vel ikke funnet noen himmelsk gode argumenter for å bruke en vindusvaske beregnet for bil kontra Zalo/JIF... Heller motsatt, hvis effekten er like bra.

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Hva er det som blir igjen på vindu da?

har testa litt forskjellig og noe legger igjen et lag med noe som kan minne om "fett" og gjør at glasset reflekterer masse fra dasjbord og bryter lys anderledes.

nanosvamp +tørk med MF funker bra. scholl ice 9000 er helt konge. og fordamper fint etter bruk. pluss at den er trygg ved tanke på solfilm osv..

hvordan reagerer andre ting om du søler med f.eks jif? plast, gummilister osv.....

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zalo trekker jo til seg støv og skitt etterpå, det er ikke for ingenting at man ikke bruker zalo til å tørke støv med hjemme. <_<

Det meste kan jo brukes på glass for å få det rent, men det er ikke alt som etterlater en strøken overflate.

Jeg bruker Jif universal glass til det aller meste hjemme, fra glass-musmatte til speil og alt annet, og den funker knall sammen med Torky.

Jeg har bulket opp på Espuma felgrens, og da er ikke den dyrere enn Jif'en, og fungerer mye på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Som Tyggern sier er den store forskjellen at feks JIF er laget for å gi mer glans i glasset. og det vil man ikke ha på innsiden med tanke på refleksjoner fra dashbordet. og er sikkert ikke like effektiv mot trafikkfilm på glasset da JIF er laget for bruk i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Jeg vil tro at forskjellen er om de fjerner trafikkfilm eller ikke. En vanlig vinduspuss for hus fjerner kanskje ikke denne? Jeg synes jeg ser forskjell på hva/hvordan rutene er vasket på hvor lite de reflekterer. Renset en rute i helgen med nanolotus rens og den blir mye mer gjennomsiktig. Noen ganger kan ruta se helt ren ut, men ved lav sol så ser man ingen ting pga av reflekser.

Har også Sonax, men synes jeg ikke får den til å virke optimalt. Hvor lenge lar dere den ligge og hva tørker dere av med? Jeg lar den ligge ett par minutter og tørker av med glass mf, men da ser hele ruta såpete ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
hvordan reagerer andre ting om du søler med f.eks jif? plast, gummilister osv.....

Interessant...

Jeg vet ikke hvordan andre ting som lister etc. reagerer ved søling av bilrelatert vindusvask kontra produkter som utblandet Zalo/JIF etc... men det kaaan jo finnes ett argument her...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vasket kjøkken/stuevinduer med nanosvamp+varmt vann og Nanolotus MF - strøkent. enkelt og greit. Hurra for Nanolotus

Endret av daniel

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...