Solhaug

rettigheter ang bruktbilkjøp

24 innlegg i emnet

Hei,noen av dere har sikkert fått med seg att jeg har kjøpt ny bil,ble en audi a6,det viser seg nå etter ca 3.5-4000 kjørte kilometer at bilen sliter dekk fremme i innerkant,jeg vil si at det er ganske ekstremt,dekkbannen på venstre side har begynt å løsne så jeg tør ikke bruke bilen nevneverdig,

Siden det var første gang jeg kjøpte bil av forhandler tenkte jeg å benytte meg av de fordeler dette gir,tok kontakt med firmaet,der jeg tilbydde meg å betale for 4-hjulskontroll og dekkomlegg om de kjøpte 4 nye dekk til meg(man skal jo bytte alle 4 når det er quattro).

Selger var hyggelig å sa han skulle sjekke pris på nye dekk hos sin dekkleverandør nå fredag,

Jeg ringte nytt verksted idag da jeg syntes det var lenge å vente med 4hjulskontroll til 8.august,fikk ny time nå førstkommende torsdag,så i den anledning ringte jeg selger pånytt som forøvrig er eier av firmaet jeg handlet hos,han svarer ikke telefon,jeg sender han en melding hvorpå jeg forklarer den nye verkstedtimen,og om det var mulig å fremskynde dekkleveringen litt,han svarer på sms at jeg kunne få 4 nye Minerva dekk i min dimensjon,tok en kjapp på google å fant ut at dette var ekte dritdekk,

sendte melding tilbake om jeg ikke var så veldig begeistret for billig,billig dekk,spør han samtidig om han ikke kan levere meg samme dekktypen som står på bilen nå,(falken fk452 som jeg antar er et medium dekk),

Han svarer da at han ikke har avtale på Falken dekk,hvorpå jeg svarer at han kan kompensere meg med 6000kr så kan jeg bestille dekk selv.

Han sier da at det er det samme som å gi meg 8000 å det er uaktuelt,

Jeg er på dette tispunkter rimelig irritert,så skriver til han at bilen ennda er innefor garantitiden og han skal egentlig betale mer enn 6000,da jeg syntes h\jeg har vært meget medgjørelig siden jeg har tilbydd meg å betale for verkstedtime og dekkomlegg,jeg skriver videre at jeg synes han skulle skaffe meg 4 dekk av rimelig kvalitet eller kompensere meg 6000 som er "fjåttpenger" i den store sammenheng,og at jeg vurderer å kontakte NAF siden jeg er medlem,det er tross alt en ganske kostbar bruktbil.

Han sier jeg får gjøre som jeg vil,minerva er gode dekk bedyrer han,samtidig som han sier at jeg ikke har krav på nye dekk og at han godt kunne sende meg brukte dekk,men han skulle sjekke ut andre alternativer.

Hvem har rett å galt her?er jeg urimelig?...Tenkte å ringe NAF imorgen så håper jeg dem kan få han betale for ALT siden han er så vanskeligstilt,han svarer ikke tlf å det er jo sms det går i,og det er ganske tungvindt

Endret av Solhaug
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kommer LANGT med 6000,- i dekk på Dekkonline.com, de leverer på døra så kan heller verkstedet stå for omlegginga.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har handlet MYE av dekkonline å det er kjempesaker,jeg skal ha 245,35,19 så dekkene blir medium for 6000,tenkte ikke å kreve mer enn det de dekkene jeg har på koster å finner ut det er ca 6 laken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første som slår meg her er hvor uproff han selgeren virker som tyr til sms som kommunikasjonsmedie. Det neste jeg tenker er, har du hatt bilen lenge nå? Hva med å gå for å heve kjøpet? Hvilken årsmodell er bilen? Foreligger det naf test? Jeg ville kontaktet naf og bedt de om råd, har man ikke en gratis advokatkonsulatsjon der? (er medlem selv men husker ikke i farten)

Endret av Jørgen
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NAF har gratis advokathjelp som er veldig behjelpelige i slike saker som dette. I tillegg er jo bilen fremdeles under garanti, så om selger ikke blir mer imøtekommende kan man rasle litt med sabelen og nevne TV2 hjelper deg i en bisetning, ta kontakt med forbrukerrådet eller slepe sjappen inn for forliksrådet.

Det er useriøst av selger å bruke SMS som kommunikasjonsmedium av flere grunner, men stort sett fordi at ved en eventuell tvist har man skriftlig bevis på hva han faktisk har kommet med. Jeg hadde nok forsøkt å heve kjøpet, gjerne med hjelp fra NAF-advokatene, om ikke annet for å statuere et eksempel uavhengig av hvor lyst jeg hadde hatt på bilen.

Jeg trodde ellers det var vanlig av bilsjapper å bytte dekk på bruktbiler hvis de var mer enn middels slitte, samt at de tok en service og sjekket at ting var slik de skal være (særlig med tanke på bremser og oppheng, i tillegg til de vanlige servicepunktene), men det er mulig jeg lever i en for ideell verden i hodet mitt...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes han selgeren, virker som en litt sleip fyr. Men han burde jo se verdien av at du er fornøyd, du skal vel kanskje ha bil etter denne også.. Jeg kjøpte en v70 som "konebil" i høst(hos forhandler i stavanger), betalte 50000 og de byttet reg reim, men jeg betalte reim, og det var greit. Etter ca 7-10 dager røyk bensinpumpen, jeg ringte og etter litt diskusjon, ble vi enige om å kjøre bilen til bilia der jeg bor, de byttet bensinpumpe og det kom på 6000.- mer enn 10% av kjøpesummen:) De betalte uten en mine. Synes det var realt, men sa også at jeg var lite intr i bilen og kunne kjøre den tilbake om den ikke fungerer..

Har nettopp byttet bil til mye dyrere enn den gamle passaten(01), synes det er litt "ekkelt" å drive å diskutere om småting som du sier, man vil jo ikke krangle med folk:) Hadde sagt at jeg kom med bilen og han kunne få den tilbake, det er jo å forvente at bilen ruller uten å "skrelle" dekka. Bør jo kanskje sjekke om du faktisk kan gjøre det. Men da tror jeg nok du får nye(ikke minerva) dekk og time på verksted gratis:)

P.s synes jo som sagt han selgeren har foferdelig dårlige rutiner på reklamasjon, og det er jo der man ofte ser forskjell på de gode og mindre gode(seriøse?) bilbutikkene. håper det ordner seg.cocos

Endret av cocos
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første som slår meg her er hvor uproff han selgeren virker som tyr til sms som kommunikasjonsmedie. Det neste jeg tenker er, har du hatt bilen lenge nå? Hva med å gå for å heve kjøpet? Hvilken årsmodell er bilen? Foreligger det naf test? Jeg ville kontaktet naf og bedt de om råd, har man ikke en gratis advokatkonsulatsjon der? (er medlem selv men husker ikke i farten)

ja det er veldig uproft å sende sms,jeg har forholdt meg saklig med tanke på etterspill,bilen er en 2007 modell,gått litt over 72 tusen da jeg kjøpte,har hatt bilen siden sankthans,fårelå ingen NAF test,men bilen hadde nylig vært på service noe som også computeren beviste,har ikke lyst til å heve kjøpe pga dette,men blir å kontakte NAF imorgen den dag,er ca 1300 km mellom meg å fohandler så dra dit er uaktuelt

Synes han selgeren, virker som en litt sleip fyr. Men han burde jo se verdien av at du er fornøyd, du skal vel kanskje ha bil etter denne også.. Jeg kjøpte en v70 som "konebil" i høst(hos forhandler i stavanger), betalte 50000 og de byttet reg reim, men jeg betalte reim, og det var greit. Etter ca 7-10 dager røyk bensinpumpen, jeg ringte og etter litt diskusjon, ble vi enige om å kjøre bilen til bilia der jeg bor, de byttet bensinpumpe og det kom på 6000.- mer enn 10% av kjøpesummen:) De betalte uten en mine. Synes det var realt, men sa også at jeg var lite intr i bilen og kunne kjøre den tilbake om den ikke fungerer..

Har nettopp byttet bil til mye dyrere enn den gamle passaten(01), synes det er litt "ekkelt" å drive å diskutere om småting som du sier, man vil jo ikke krangle med folk:) Hadde sagt at jeg kom med bilen og han kunne få den tilbake, det er jo å forvente at bilen ruller uten å "skrelle" dekka. Bør jo kanskje sjekke om du faktisk kan gjøre det. Men da tror jeg nok du får nye(ikke minerva) dekk og time på verksted gratis:)

P.s synes jo som sagt han selgeren har foferdelig dårlige rutiner på reklamasjon, og det er jo der man ofte ser forskjell på de gode og mindre gode(seriøse?) bilbutikkene. håper det ordner seg.cocos

jeg synes det er ekkelt å ta kontakt i ettertid for slike ting,var derfor jeg tilbød meg å dele litt på utgiftene slik at begge parter blir fornøyd,men nå er jeg bare forbanna å håper han sitter igjen med regninga for alt,jeg synes en halv million er mye for en bruktbil så derfor blir jeg aldri å gi meg,da jeg kjøpte bilen så jeg at dekka var ca halvslitt,men siden jeg fikk de vinterdekka jeg ønsket sa jeg ingenting på sommerdekkene siden jeg trodde dem skulle holde ut sesongen,

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes du har stilt et rimelig krav i kroner og øre. Rent tidsmessig må han få rimelig tid til å rette feilen (ferietid), men så lenge bilen ikke kan brukes, og du har funnet et alternativt verksted som kan gjøre jobben tidligere, har du nok krav på at det gjøres så snart som mulig.

Selv ville jeg fremsatt kravet "omvendt" av det du har gjort, det vil si at han først og fremst skal dekke kontroll av hjulopphenget (en 2007-modell med 76 000 km sliter ikke dekk dersom ikke noe er skadet eller utslitt), reparasjon, 4-hjulskontroll og justering slik at alle hjulvinklene er innenfor fabrikantens oppgitte toleranser. Når dette er på plass skal han dekke omlegging og 50% av kostnadene til nye dekk av den typen, eller tilsvarende, som sitter på bilen (det var jo halvslitte dekk da du overtok bilen). Dersom han driver god kundebehandling burde du ha fått helt nye dekk, men det har du nok ikke krav på juridisk sett. På den annen side er det jo så godt som umulig for ham å fremskaffe halvslitte dekk som kompensasjon, så det er han som burde forsøke å gjøre en deal med deg om en eventuell egenandel.

NAF vil kunne hjelpe deg med å fremstille kravet på en ryddig måte. Denne saken skal du vinne frem med rimelig enkelt.

JM2C.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes du har stilt et rimelig krav i kroner og øre. Rent tidsmessig må han få rimelig tid til å rette feilen (ferietid), men så lenge bilen ikke kan brukes, og du har funnet et alternativt verksted som kan gjøre jobben tidligere, har du nok krav på at det gjøres så snart som mulig.

Selv ville jeg fremsatt kravet "omvendt" av det du har gjort, det vil si at han først og fremst skal dekke kontroll av hjulopphenget (en 2007-modell med 76 000 km sliter ikke dekk dersom ikke noe er skadet eller utslitt), reparasjon, 4-hjulskontroll og justering slik at alle hjulvinklene er innenfor fabrikantens oppgitte toleranser. Når dette er på plass skal han dekke omlegging og 50% av kostnadene til nye dekk av den typen, eller tilsvarende, som sitter på bilen (det var jo halvslitte dekk da du overtok bilen). Dersom han driver god kundebehandling burde du ha fått helt nye dekk, men det har du nok ikke krav på juridisk sett. På den annen side er det jo så godt som umulig for ham å fremskaffe halvslitte dekk som kompensasjon, så det er han som burde forsøke å gjøre en deal med deg om en eventuell egenandel.

NAF vil kunne hjelpe deg med å fremstille kravet på en ryddig måte. Denne saken skal du vinne frem med rimelig enkelt.

JM2C.

ja det synes jeg også,jeg er ikke interessert i å lage problemer,det er ikke penger jeg er ute etter,jeg vil bare at bilen min skal være kjørbar,å det synes jeg ikke er mye forlangt,han tilbydde meg først å betale for firehjukskontroll og så hadde han håpet at vi skulle komme til enighet angående dekkene,regner med at vil jeg skulle betale halvparten.

Men jeg var mer intressert i betale noe i sin helhet,dvs at jeg ikke stoler på at han skal gi meg penger for diverse,som om jeg kjøper 4 dekk å han skal gi meg penger tilbake for det,eller at jeg skal bruke lokale verksteder her som skal sende regingen til han så nekter han å gjøre opp for seg,blir litt pinlig å komme dit i etterkant,derfor ville jeg vi skulle betale hver vår "tjeneste" i sin helhet.

Synes det er trasig at et bilkjøp får en slik utgang da begge parter virka ganske fornøyd,som noen nevner over,det er nå man skiller de seriøse fra dem som ikke er fullt så seriøs.

Jeg mener selv denne saken er soleklar,men så er vel jeg litt innhabil,men om ikke NAF er det skjønner jeg lite å ingenting av hva som er positivt med å kjøpe bil av forhandler,jeg vet utmerket godt at jeg kanskje betalte noe for mye for denne bilen,men siden den hadde lite på telleren iforhold til andre biler på nettet fant jeg ut at dette måtte være et godt kjøp,å at jeg godt kunne betale litt ekstra for å få med litt garantier å trygghet siden det er snakk om en dyr bruktbil.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Dette er vel en mangel det er svært vanskelig å oppdage på kjøpstidspunktet, og det vil gjerne ta litt tid før mangelen gir seg til kjenne i etterkant. Mener derfor du vil få god hjelp av NAF og deres juridiske avdeling som medlem (har hatt en sak med gamle Møller i Trondheim med NAF i ryggen før, å det ga uttelling).

Desverre kan man havne i slike situasjoner ved kjøp av bil... Jeg er sikker på at dette vil ordne seg slik at du får alle utgifter dekket fra forhandler, og ikke en deling som du først tilbydte forhandleren.

Lykke til, og stå på :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg snakka med jurist og teknikker hos NAF idag,juristen mener jeg har krav på dekk av tilsvarende kvalitet av dem som sitter på nå,teknikkeren var enig i det,men han mente også jeg ikke kunne kreve uansett hvile dekk jeg ville ha,så lenge han ga meg dekk i rett dimensjon som var nye med lovlig mønster kunne jeg ikke kreve i vilden sky,men den er grei,er ikke det jeg vil heller.

Sendte da melding til selger å forklarte hva juristen hadde sagt,fikk til svar at han skulle skaffe falken dekk som jeg har nå,eller noe tilsvarende til falken,men penger vil an ikke gi,siden den summen han må gi for dekk blir flaut å gimeg da det sikkert er snakk kanskje et par tusen,gikk en liten stund å fikk ny beskjed om at falken dekk ikke var å skaffe fra dekk1,MEN at han hadde skaffet achilles dekk som hadde likt mønster med falken,jeg gadd ikke sjekke på nett hva dette er slags dekk,er rimelig lei hele greia å vil bare ha nye dekk slik at jeg får bruke bilen.

Synes dette er urettferdig siden jeg nå har solgt avensis å må bruke av forsikringen for å dekke en hellakkering,å må ta et bonustap på 30%,som ikke er noe problem siden jeg ønsker at min kjøper skal være så fornøyd som overhodet mulig,da blir det litt for enkelt at han jeg kjøper bil av som er forhandler lurer seg unna som en kylling.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes dette er urettferdig siden jeg nå har solgt avensis å må bruke av forsikringen for å dekke en hellakkering,å må ta et bonustap på 30%,som ikke er noe problem siden jeg ønsker at min kjøper skal være så fornøyd som overhodet mulig,da blir det litt for enkelt at han jeg kjøper bil av som er forhandler lurer seg unna som en kylling.

:shocking2: Jeg ville handlet bil av deg, uten å mukke.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:shocking2: Jeg ville handlet bil av deg, uten å mukke.

hyggelig,men da må du nok vente til jeg har opparbeidet meg litt bonus å ikke minst penger :rofl1:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt off-topic, men hvorfor i granskauen må det en hellakkering til på Avensisen?? Bilen så jo dønn strøken ut på de bildene jeg så i anonnsen! Du er jo medlem på et forum hvor hovedgesjeften er å holde en bil 110%!

On-topic: Hva slags firma er dette snakk om? Maken til useriøst! Høres ut som en sak TV2 hadde likt dette.

Får håpe det ordner seg, uten at du sitter igjen med svarte-per!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg snakka med jurist og teknikker hos NAF idag,juristen mener jeg har krav på dekk av tilsvarende kvalitet av dem som sitter på nå,teknikkeren var enig i det,men han mente også jeg ikke kunne kreve uansett hvile dekk jeg ville ha,så lenge han ga meg dekk i rett dimensjon som var nye med lovlig mønster kunne jeg ikke kreve i vilden sky,men den er grei,er ikke det jeg vil heller.

Sendte da melding til selger å forklarte hva juristen hadde sagt,fikk til svar at han skulle skaffe falken dekk som jeg har nå,eller noe tilsvarende til falken,men penger vil an ikke gi,siden den summen han må gi for dekk blir flaut å gimeg da det sikkert er snakk kanskje et par tusen,gikk en liten stund å fikk ny beskjed om at falken dekk ikke var å skaffe fra dekk1,MEN at han hadde skaffet achilles dekk som hadde likt mønster med falken,jeg gadd ikke sjekke på nett hva dette er slags dekk,er rimelig lei hele greia å vil bare ha nye dekk slik at jeg får bruke bilen.

Achilles er i en klasse under Minerva, altså ikke noe du egentlig har lyst å ha på bilen. Jeg hadde engasjert det som finnes av muligheter for dårlig omtale for selger/bilsjappen og ikke gitt meg på denne saken her. Det begynner å bli en prinsippsak, og helt ærlig er det bare tåpelig av selger å mase for småpenger når du har kjøpt bil til vesentlig mer enn prisen av et sett nye dekk.

Hvis han har gått med på å gi deg tilsvarende dekk som Falken-dekkene, så bør han klare å finne tilsvarende dekk også. Det at to dekk har lignende mønster betyr ikke at de har lignende eller tilsvarende kjøreegenskaper.

Hadde dette vært meg hadde jeg levert bilen tilbake for lenge siden bare på prinsipp, og spredd negativ omtale om selgeren til alle jeg kjente for å sørge for at han ikke får solgt flere biler.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde krevd å få utbedret feilen som gjør at dekkene blir spist opp også.

Om de bare bytter dekkene og ferdig med det, så får du samme problem igjen innen et par måneder.

-n

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt off-topic, men hvorfor i granskauen må det en hellakkering til på Avensisen?? Bilen så jo dønn strøken ut på de bildene jeg så i anonnsen! Du er jo medlem på et forum hvor hovedgesjeften er å holde en bil 110%!

On-topic: Hva slags firma er dette snakk om? Maken til useriøst! Høres ut som en sak TV2 hadde likt dette.

Får håpe det ordner seg, uten at du sitter igjen med svarte-per!

avensisen måtte hellakkeres fordi den var blitt utsatt for omfattende steinsprut,det vil si strøsand som har blitt tatt av meget sterk vind i vinter å kastet over bilen,bakvinduet må byttes,alle siderutene må byttes pluss lakking av tak,bakfanger,baklule,hele venstre side og fremfanger,jeg var til en viss grad klar over skadene,men informerte kun kjøper om bakluka,men etter jeg hadde polert å så hvor jævlig det var ble vi enige om å ta det gjennom min forsikring.

Angående kjøp av min Audi A6 som jeg kjøpte i Hønefoss av Strømmen bilformidling går ikke så bra,jeg får achilles dekk,som er jævla drit,skal i 4-hjulskontroll med bilen imorgen,tenker å sende regninga til Hønesfoss jeg:),

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Achilles er i en klasse under Minerva, altså ikke noe du egentlig har lyst å ha på bilen. Jeg hadde engasjert det som finnes av muligheter for dårlig omtale for selger/bilsjappen og ikke gitt meg på denne saken her. Det begynner å bli en prinsippsak, og helt ærlig er det bare tåpelig av selger å mase for småpenger når du har kjøpt bil til vesentlig mer enn prisen av et sett nye dekk.

Hvis han har gått med på å gi deg tilsvarende dekk som Falken-dekkene, så bør han klare å finne tilsvarende dekk også. Det at to dekk har lignende mønster betyr ikke at de har lignende eller tilsvarende kjøreegenskaper.

Hadde dette vært meg hadde jeg levert bilen tilbake for lenge siden bare på prinsipp, og spredd negativ omtale om selgeren til alle jeg kjente for å sørge for at han ikke får solgt flere biler.

jeg er rimelig irrirtert på fyren,kan ikke fatte å begripe at han er villig til å gamble med sitt rykte ang denne lille drittsaken som egenlig omhandler 6000,-værtfall idag med alle sosiale medier som kan spre ryktet,men for all del,det bryr ikke meg:)

Jeg hadde krevd å få utbedret feilen som gjør at dekkene blir spist opp også.

Om de bare bytter dekkene og ferdig med det, så får du samme problem igjen innen et par måneder.

-n

det blir neste steg,tenkte å være like frekk som han jeg,hvorfor ikke?hva har jeg å tape på det?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det blir neste steg,tenkte å være like frekk som han jeg,hvorfor ikke?hva har jeg å tape på det?

Frekk?

Du har kjøpt bil med garanti som viser seg å ha en feil.

Er da bare rett og rimelig at feil utbedres på garantien.

-n

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du føler et behov for litt payback og siden du bor litt langt unna, kan jeg ta på meg å legge søle på matta ved inngangsdøra til butikken neste gang jeg går forbi :ph34r:.

(Tenk, Strømmen bilformidling, der står jo den ene tilsynelatende dyre fine bilen etter den andre pent oppstilt, skulle tru de hadde litt kvalitet i salgsleddet sitt også!? tsktsktsk)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive