Gå til innhold

Øyvind G sin fototråd


Øyvind G

Recommended Posts

Artefaktene kan seff komme av selve resizeingen ja, noen kompromier må jo bli gjort når man skal kvitte seg med en hel haug med pixler. Men uten at jeg har forsket megamye på det, mener jeg å huske at det var et skille rundt 70 % på kvaliteten på jpg komprimeringen. 100-70 vakke rare forskjellen, 60 var merkbart verre. Vil sikkert variere avhengig av motiv og hvor mye man skal ned i str.

Men verdt å bruke noen minutter på en sånn test :)

Anbefaler også å ta en "skarphetstest" under litt kontrollerte forhold. Kamera på stativ, samme fokuspunkt og knips deg igjennom blenderne. Hvis du velger et motiv med litt dybde, type natur med for/midt/bakgrunn (helst med noe trær og litt detaljer) ser man veldig fort hva de ulike blendere gjør for skarpheten og hvor "smertepunktet" er.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også å ta en "skarphetstest" under litt kontrollerte forhold. Kamera på stativ, samme fokuspunkt og knips deg igjennom blenderne. Hvis du velger et motiv med litt dybde, type natur med for/midt/bakgrunn (helst med noe trær og litt detaljer) ser man veldig fort hva de ulike blendere gjør for skarpheten og hvor "smertepunktet" er.

:)

Er det best å ta fokuspunktet i midten av bildet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja, selve fokuspunktet kan forsåvidt være hvor som helst i bildet. Men hvis du velger å ha autofokus på er det midtre fokuspunktet tryggest da dette er "sterkest". Beste er nok å finne et fokuspunkt og så sette kameraet til manuelt. Da er du liksom garantert at fokus ikke flytter seg i løpet av seansen.

Motivmessig kan sånne scener som Øivinds bilde over av trærne være en god kandidat. Treet i midten er et fint fokuspunkt. Mens bildet under med mye vann blir litt tomt i forgrunnen og midtdelen og således vanskeligere å lese.

Mer urbant miljø med ulike bygninger nedover ei gate feks er jo også fin-fint. :)

Har gjort litt forskjellige sånne "tester" opp gjennom. Kjekt for å liksom bli litt kjent med objektivparken. Og det er så mye lettere å se hva som skjer når motivet er det samme.

Tok også en skarphetstest på litt nærmere distanse en gang med en kompis. Tråla oss gjennom objektivparken vår og tok bilde av en sånn tekst-testside på et par meters avstand.

"Portrett-testen" er jo også festlig. Fyll søkeren med det samme hodet (eller whatever egentlig) på forskjellige brennvidder og jeg skal love deg kompisen ser betraktelig bedre ut på 80mm enn på 35mm ja ;) Ha en litt rotete bakgrunn så får man en indikasjon på hvor mye rundt man får med også, samt her også er jo ulike blendere interessant, type ved fokus veldig nært hvordan blir bakgrunnen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Flotte bilder Øyvind :)

Men en liten tanke ekstra skarphet hadde nok ikke plaget noen, hehe.

Takk for det :)

Jeg hadde jo ikke så stor blender denne gangen da. Brukte for det meste f/9

Vinterlig å fint ;)

Likte de tre første godt. Enkle og rene :)

Takk. Keep it simple ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Øyvind G

Tok noen bilder av jenteungen istad (det er ikke så lett).

Her er de 2 bildene jeg ble mest fornøyd med.

IMG_7346_1024x683.jpg

IMG_7352_1024x683.jpg

Fat også et par bilder som jeg tok for noen mnd siden som ikke ble så aller verst.

IMG_6745_1024x683.jpg

IMG_67412_1024x683.jpg

Utfordringen på de siste 2 bildene var at på venstre siden av bildet var det gul belysning (vanlig nys fra taket) og på høyere siden var det hvitt lys (Lys fra vinduet). Dette gjorde det veldig vanskelig mtp justering av hvitbalansen. Derfor valgte jeg å justere det siste bildet så det nesten ble svart/hvit. Synes det gjorde seg på det bildet egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarpe og fine bilder Øyvind :)

Men ser at en ekstern blits rettet mot tak hadde gitt deg mer lys, da ansiktene på alle bildene, untatt kanskje det andre er for mørke.

Den interne blitzen gir bare ett skarpt lys medharde skygger, så det bør være en ekstern blits som kan vinkles mot tak :)

Ellers, flotte bilder :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gla' jente detta :)

Har ikke kids selv, men jeg har en årlig seanse med et fadderbarn der jeg kryper rundt og prøver og få tatt et bilde som havner i et dedikert album. Ett nytt hvert år.

Helt enig med deg, fanken ikke lett nei! Ikke sitter de stille, ikke er det noe særlig bra lys, hverken i mengde eller kvalitet, og avstander er kronglete, enten er man for nærme med den linsa og så bytter man og butter i veggen. Og bakgrunnen er veldig vanskelig å kontrollere. Aaarrgg! ;)

Støtter Bjerknez i blits via tak. Jeg har en gammel museumsgjenstand av en blits som jeg får brukt innimellom. Ønsker meg en ny som kan vris i alle mulige retninger og har litt mer interaksjon med kameraet.

Se om du får holdt et øye med bakgrunnen, og prøv å vri kameraet 90 grader til portrettformat i blant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Noen av dere som har en blitz som er fin for en nybegynner som meg? Vet at man får det man betaler for, men jeg synes det er greit å begyne med noe som ikke koster vanvittig mye. Dette er for å se behovet og hvor mye jeg bruker det først. Er jo også opptatt av å få "mye for pengene" men innen rimlighetens grenser i dette tilfellet. Kom gjerne med flere forskjellige i forskjellig kvalitet og prisklasse, så kan jeg jo vurdere ut i fra det.

På forrige side har jeg noen bilder av henne fra litt andre vinkler. Ta en titt her.

Bra dere kommer med tips til meg. Det setter jeg pris på. Er det man lærer mest av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Tok et nytt bilde nå.

Satte henne i sofaen for å få en mørkere bakgrunn og tok bildet bra en litt annen vinkel. Brukte også en trangere blender som gjorde at ikke hele ansiktet kom i fokus. Ikke sikker selv, men tror ikke det gjorde noe i dette tilfellet?

IMG_7375_1024x683.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bildet var virkelig flott Øyvind!

Komposisjonen er imine øyne perfekt, lyset er riktig og skarpheten sitter.

De uskarpe fremtennene etc. er ikke sjenerende i det hele tatt her.

Jeg vil si "Spot on!" :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Dette bildet var virkelig flott Øyvind!

Komposisjonen er imine øyne perfekt, lyset er riktig og skarpheten sitter.

De uskarpe fremtennene etc. er ikke sjenerende i det hele tatt her.

Jeg vil si "Spot on!" :)

Takk for det :)

Tok et raskt søk ang blits nå og lurer litt på Canon EX430 EX II (Link)

Er det en god blits?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...