Dag Arne

Ny bil, beholde transportvoks på?

Hei

Jeg er helt ny her på forumet og fullstendig grønn på upper-class bilpleie.

Den 12 August skal jeg hente ut ny bil i Gøteborg og kjøre den til Bodø. Hadde bestemt meg for å kjøre den rett på DITEC iGøteborg og ta en natt ekstra der før jeg startet turen nordover.

Etter å lest frem og tilbake på forumet her, er jeg slett ikke sikker lenger om DITEC er en god ide for å få det beste resultatet.

Hva anbefaler ekspertene her på forumet?

1 Bør jeg istedet for DITEC, be om å få bilen utlevert med transportvoksen på, og ta jobben selv eller se om jeg finner et anbefalt bilpleiefirma i Fauske/Bodø?

2 DITEC lover nybilutseende i mange år (mot rebehandling hver 18 måned, riktignok) og en lettstelt bil. Hvis jeg istedet følger oppskriften herfra, kan jeg da stort sett slappe av like lenge (18 mnd) og kun vaske før en ny runde med godsaker må til?

3 Hvis jeg vil gjøre jobben selv, har dere et forslag til en komplett handleliste (i klartekst, husk at jeg er helt grønn og henger ikke med på fagterminologien deres ennå) for det jeg trenger til jobben (med eller uten transportvoks) når jeg kommer til Bodø? (Har ingenting av produktene som jeg har sett nevnt her).

4 Bør jeg likegodt fleske til og kjøpe høyttrykksvasker og roterende poleringsmaskin, eller er dette kun "kjekt å ha"? Man kommer jo langt med pengene som en DITEC koster.

5 Hvor mange timer/dager må man regne med å bruke?

6 Jeg har en annen bil, ny i April som er kjørt 5000km, ubehandlet etter at jeg hentet den fra forhandler. Kan jeg bruke samme prosedyre på den som dere vil foreslå for bil nr1?

Dag Arne

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter det jeg har sett vil ikke en DITEC behandlet bil se ny ut noe lenger enn en hvilken som helst annen bil. Faktisk så pleier de å se ganske ille ut når man vet hva man skal se etter. Det som kreves for at en bil skal se ny ut lenge er skånsom vask og regelmessig vedlikehold.

Du vil få til det meste selv med en DA maskin med noen poleringsprodukter og en voks. En lett nybilpolering og voksing trenger ikke å ta mange timene. Hvis du ikke føler deg kompetent til å ta jobben selv så finnes det mange flinke detailere i alle kroker av landet.

Høyttrykksspyler bør alle ha som eier en bil. Det er det aller viktigste verktøyet for skånsom vask da du får fjernet mest mulig møkk fra lakken før du starter med berørings delen av vasken.

Angående produkter så vil jeg anbefale å lese litt mer her inne. Har du tatt en titt på "bilpleie for dummies" osv? Det finnes dessuten mange tråder som denne der spørsmål som dine har blitt besvart mange ganger :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DITEC kan vel ikke love nybilutseende, det er du som bestemmer hvor lenge bilen din skal se "ny" ut... Som regel er det vasken som gjør at bilen mister sin glans og vil sakte men sikkert se "gammel" ut.

Vil anbefale deg å ta en titt for bilpleie for dummies artikelen her på forumet. Det å holde på med å vaske og pusse bilen selv vil gi det et helt annet syn på hvordan bilen din skal behandles. Jo mer tid du putter inn i bilpleie jo lengre vil du at den invisteringen skal holde....

Jeg har sett en del DITEC biler og de får vaske riper og RDS de også selv etter kort tid på helt nye biler. En jeg "kjenner" har DITEC og han hadde mere vaskeriper og swirls etter 3mnd enn hva jeg har på min etter et år... men så bruker han svamp for vasken og en gammel tskjorte for tørken da default_tongue.png

Men vi selger ikke DITEC så hvis du hører med de som selger det vil de helt sikkert si noe annet, de skal jo ha salt på bordet. Vi selger ingenting, men deler den lidenskapen vi har for blanke og reine biler med deg ;)

Velkommen til forumet, håper du finner deg til rette default_biggrin.png

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DITEC er IKKE no hokkuspokkus, men god markedsføring :D . Har sett DITEC rebehandlede biler rett fra et firma i Akershus og den var full av swirls m.m. (ille dårlig)

Bruk heller pengene på litt produkter og gjør det selv.

På forumet her finner du alt du trenger. Som en sa før her: Ta en titt på "bilpleie for dummies"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for velkomsten til forumet, og takk for alle svar. Det gjør meg sikrere i min sak om å forlate DITEC-tanken.

Skal lese meg opp på "bilpleie for dummies", kjøpe noe snadder og gjøre det selv istedet.

Hva mener dere om min ide å kjøre bilen nordover med transportvoksen på?

Nå har jeg liten aning om hva som inngår i forhandlerens "klargjøring for levering". Bilen henter jeg ut fra Volvo Factory Delivery Center. Bør jeg spesifisere eksakt hvordan jeg vil ha bilen utlevert, eller holder det med å si "ikke klargjort" eller "med transportvoks på"?

Dag Arne

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde bare valgt klargjort. Da skal jo bilen være beskyttet fra leverandøren.

det som evt. er på bilen din kan lett fjernes når du kommer hjem uansett :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kom til dette forumet opprinnelig for å spørre om Ditec var en bra ting for min nye bil. Så snart jeg tar ferie om en ukes tid skal jeg ha meg noen putledager og legge lakkforsegling og voks på bilen selv isteden. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også vurdert å få bilen levert med transportvoks på, for så ta jobben ordentlig selv.

Men jeg har kommet frem til at det lureste antakeligvis er at de klargjør bilen slik at du har mulighet til å oppdage evt riper og skader som kan ha oppstått under transport og håndtering av nybilen.

Dette fant jeg ut etter at bilen til kona ble skadet i transporten fra fabrikk til forhandler, og lakkjobben som ble gjort i ettertid var ikke mye å skryte av.... Har ordnet seg i ettertid dette altså, men det er ikke sikkert at alle forhandlere er like greie som vår :)

Gå over bilen med lupe når du henter den! Er enklere å krangle der og da, enn etter en uke ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klargjort, copy that! Og godt poeng at det er lettere å oppdage skader med klargjort bil. Enda et godt poeng, å fiingranske bilen ved levering. Spesielt siden jeg har noen mil å tilbakelegge før jeg er hjemme. :P

Kan alt nødvendig stæsj av riktig kvalitet finnes i bilpleiehyllene i "altmulig " butikker som Jula, Clas Ohlson eller Biltema, eller er det kun internett butikker som gjelder? Jeg befinner meg fremdeles i Belgia, så jeg er ikke helt oppdatert på vareutvalget i nevnte butikker. Tenkte å ta en handlerunde i Gøteborg før jeg drar nordover.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive