-Thomas-

Wipedown

36 innlegg i emnet

har prøvd å søke litt etter dette, men det kommer opp sinnsykt mye tråder som inneholder det ordet at jeg heller spør dere.

hva, hvordan og hvorfor?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wipedown med IPA (isopropanol) for å fjerne oljer etter polish, som kan skjule swirls og små riper..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva: Flere forskjellige wipedowns: Scholl CF02, Meguiars Final Inspection, IPA (50/50 isopropanol / vann)

Hvordan: Spray på, la det ligge litt og tørk av

Hvorfor: fjerne oljer som kan skjule hologrammer og småswirls

Kan med fordel kjøres flere ganger etter hverandre - f.eks så er 3M UFSE "tung" å fjerne oljene fra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 3M kontrollspray en slags wipedown?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil det si at jeg kan blande kondensfjerner og vann? eller er ikke kondensfjerneren "ren" nok?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil det si at jeg kan blande kondensfjerner og vann? eller er ikke kondensfjerneren "ren" nok?

Du må bruke destilert vann f.eks "batteri" vann

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må bruke destilert vann f.eks "batteri" vann

OK!

så da tar man wipedown etter ufse før man legger på den rød da? (finish glaze) tar man da enda en wipe

down etter finish glaze før voksen eller legges den rett oppå?

sporer litt av nå da men..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK!

så da tar man wipedown etter ufse før man legger på den rød da? (finish glaze) tar man da enda en wipe

down etter finish glaze før voksen eller legges den rett oppå?

sporer litt av nå da men..

Wipedown etter siste steg med korrigernde polish for å se om en har fjernet holos og oppnådd ønsket resultat.

Ikke wipedown etter rød da dette er en glaze uten korrigernde midler, som også gir beskyttelse. IPA wipedown fjerner all beskyttelse. Voks rett over rød :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

okk! spør som jeg har vett! lærdommen suges inn! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og når det gjelder kondensfjerner (isopropanol) oppdaget jeg etter å ha vært i sju forskjellige butikker og spurt at isopropanol også heter blåsprit. Eller 2-propanol.

Jeg klarte ikke finne kondensfjerner i store kvanta, men fant en 1-liters med blåsprit hos Jernia (en med litt utvalg i maling og slikt).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kondensfjerner selges også på bl. a. Biltema, Fellskjøpet, Statoilstasjoner og Shellstasjoner.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det med 2-propanl og etanol?

Burde man finne 2-propanl rent?

Så at på biltema så har de 1 liter med etanol for 30 kr eller hva det var, mens på OBS har de en bitteliten flaske med ren 2-propanol for 50-60kr (250ml).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

*løpe ned i kjelleren og sjekke i skapet*

Etikett: Blårens . AKOL PRO, produsert av Kemetyl. Innhold: 2-propanol. Kjøpt på Jernia

Etikett: Isopropanol Blåsprit, produsert av Carix. Innhold: 2-propanol. Husker ikke hvor jeg fant den

Begge er litersflasker. Husker ikke pris men er ganske sikker på at det ikke var som på OBS..

Blårensen er merket med "Meget brannfarlig" "Irriterende" "YL-gruppe 5 "4000-4800 m3/l"

Litt usikker på hva det siste betyr..

Meget brannfarlig, farlig ved innånding, røyking forbudt, irriterer øynene, damp kan forårsake døsighet og svimmelhet, får man stoffet i øynene skyll straks med store mengder vann

Etanol er meg bekjent noe annet, åssen var denne huskeregla fra kjemien igjen met-et-but? Metanol er det du blir blind av, etanol har jeg i meg stadig vekk (sjelden reint riktignok) :fun:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte Akol sin på OBS (Vinterbro). Der hadde de et eget skap med div fra den leverandøren, samme som Jernia har her i omegn også. Men på Obs kostet den ca 60 el no og 129 på Jernia... Dette var en literflaske.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takker fors var.

Da får jeg vel ta meg en tur til til obs å sjekke.

Kan jo være jeg har litt mer flaks da, var vel etanol i den de hadde på Jula også om jeg ikke husker feil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wipedown etter schol s30/s40 før voks?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wipedown etter schol s30/s40 før voks?

Gjelder dette også etter MG #205?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Ta alltid wipedown etter siste poleringssteg for å sjekke for hologrammer og andre defekter, før du legger voks.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive