Jørgen

Fjerne riper

Hei!

Jeg har prøvd å ta noen bilder av riper på bilen min, lurer på hva som må til for å fjerne disse. Har tenkt å ta en skikkelig shine på bilen med lakkrens og full rulle, og da hadde det vært supert om jeg klarte å få vekk eller i hvert fall redusert disse ripene, de synes svært godt på denne lakken...Alle tips mottas med takk!:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La ut bildene dine her jeg da det er mye enklere for alle istede for linken :)

Sjekk ut guiden "bilpleie for dummis 2"

IMAG0053.jpg

IMAG0054.jpg

IMAG0055.jpg

Endret av Enyafa
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk skal du ha!:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er normalt tykk god lakk på Mercedes-Benz W124. Din violan-farge har jeg ikke polert. 441 Impala metalic (brun) er i hvert fall litt hard, men ikke veldig mye pes å korrigere.

Ut i fra bildene kan det se ut som din bil er 1990 - 1995 modell. Jeg har opplevd at de kan bli litt sticky etter et par runder. Hvis du ikke vil våtslipe først, kreves en del runder med roterende, grov polish og grov pute. Ull funker også veldig bra på eldre MB-lakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er normalt tykk god lakk på Mercedes-Benz W124. Din violan-farge har jeg ikke polert. 441 Impala metalic (brun) er i hvert fall litt hard, men ikke veldig mye pes å korrigere.

Ut i fra bildene kan det se ut som din bil er 1990 - 1995 modell. Jeg har opplevd at de kan bli litt sticky etter et par runder. Hvis du ikke vil våtslipe først, kreves en del runder med roterende, grov polish og grov pute. Ull funker også veldig bra på eldre MB-lakk.

Her har jeg med en MB-kjenner å gjøre skjønner jeg!;) Har du noen konkrete grove produkter du ville anbefalt? Vil det fungere å bruke en DA maskin her eller bør man ha vinkelsliper-typen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker Mercedes-Benz, ja :D

Du kan bruke DA - maskin, og få fjernet mye Men jeg ville brukt roterende maskin på de ripene der, med mindre du har FlexDA med tvungen rotasjon eller den nye Bigfoot/Scholl DA maskinen.

Jeg bruker, og kjenner best Meguiar's. Burgunder soft buff polishpute med Mirror Glaze polish #95 eller #105 eller klassiske #85 funker som grov kombo.

På roterende er gul og rød ullpad i Meguiar's So1o serien, sammen med de grove polishene, fin å bruke.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode råd, da får jeg handle inn og vente på opplettsvær, kanskje jeg får lagt inn litt bilder etterpå!:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville våtslipt de ripene der om jeg var deg, så slipper du å korrigere som en gal samt du slipper å være redd for varmeutvikling å brenne gjennom lakken da det utvikles en god del varme når du skal korrigere vekk så store riper med maskin.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville våtslipt de ripene der om jeg var deg, så slipper du å korrigere som en gal samt du slipper å være redd for varmeutvikling å brenne gjennom lakken da det utvikles en god del varme når du skal korrigere vekk så store riper med maskin.

Skal mye til at en får problem med varme hvis en bruker ull. Ellers bør en følge med på varme uansett store riper eller ikke ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg omsider tatt meg en runde på denne Mercedesen. Tenker det er litt for lite å lage en S&S tråd på, jeg stod på en Statoil stasjon og polerte, og det kostet 20 kr pr kvarter, så jobben ble heller ikke så komplett som jeg kunne tenke meg, det får jeg ta en dag jeg står et mer egnet sted uten penge- og tidspress :P

Kort fortalt, prickbort under vinduer og ned, muc-off på felger, statoils avspyling med shampo, så en runde med svamp før avspyling og tørking. Ikke helt "DCN-style" men man får gjøre det man kan med de midlene man har tilgjengelig, detter er uansett et øvingsprosjekt for min del. Jeg lar bildene svare for seg, men såklart tar jeg gjerne imot kommentarer:) Jeg fikk bort veldig masse av de ripene jeg ønsket å få bort, resten må nok våtslipes, og noen er dessverre så dype at de ikke lar seg fikses på denne måten :( Men jeg må si jeg var utrolig imponert over hvor effektivt dette var!

Jeg kjørte først en test, det ser man på 50/50 bildet på skjermen. Kjørte med megs #105 på ullpad, og deretter en runde med #105 på burgunder pad. Jeg brukte totalt 6 timer på denne jobben, da følte jeg det var gått nok penger med, og så hadde jeg heller ikke voks å legge på, så tenker jeg får ta finishen med #205 og voks en annen dag. (Regner med jeg banner litt i kirken her nå :P )Ellers var deklsene nederst på dørene ganske trøblete, der satt seg polish jeg pokker ikke klarte å få vekk, tar gjerne imot tips her:) Vel vel nok mas, her er bilder:

Dessverre fikk jeg ikke lastet inn flere bilder for jeg hadde nådd opplastingsgrensen min :s går det an å utvide denne?

post-2745-0-02200900-1311184286_thumb.jp

post-2745-0-59463300-1311184288_thumb.jp

post-2745-0-85678100-1311184290_thumb.jp

post-2745-0-30912900-1311184293_thumb.jp

post-2745-0-51989500-1311184295_thumb.jp

post-2745-0-88418600-1311184297_thumb.jp

post-2745-0-10375500-1311184300_thumb.jp

post-2745-0-97336600-1311184302_thumb.jp

post-2745-0-98785700-1311184304_thumb.jp

post-2745-0-27756600-1311184307_thumb.jp

post-2745-0-69246300-1311184339_thumb.jp

post-2745-0-29777900-1311184342_thumb.jp

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke gi noen tips på selve poleringa, men de fleste som liker å legge ut bilder i trådene sine ordner seg konto f.eks på photobucket, og linker deretter til bildene. Og da bruker du ikke noe av lagringsplassen i profilen din :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive