• 0
Vegard

Bilvask

Spørsmål

Hei!

Jeg har nylig fått interessen opp for å ta vedlikeholdet og vårpussen på bilen til et litt høyere nivå. Det jeg lurer på er, hvordan vasker man mellom dørene og karosseriet? er litt redd for å søle masse vann inn i bilen og på panelene om jeg drar vaskehansken mellom. Hvordan får dere bort såpen der etterpå?

Har en Toyota avensis 2002 modell (bensin), og leser at når du tar motorvask på nyere biler, så trenger du ikke være så nøye med å dekke til elektriske komponenter før du setter igang.. detter min bil inn under ny bil? :huh:

Mvh

Vegard

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

23 svar til spørsmålet

  • 0

Jeg pleier som regel å kun bruke rennende vann fra vannslagen der. Hvis det er mye gris i karmene, bruker jeg som regel Surfex HD i 1:3 først, deretter spyle, så vaske med hanske og kost. Hvis du er litt rutinert kan du bruke høytrykken der og :)

Tror nok jeg ville dekket til det mest åpenbare at elektronikk selvom.

De eldre bilene (les: de med singel coil, fordeler osv.) har dårlig vannsikring, som gjør at vannet kommer inn stort sett overalt i elektriske komponenter. De fleste nyere biler har beskyttelse i kontakter etc.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg bruker en APC og kost der, spyler av med hageslangen uten at det spruter inn i bilen..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Kjøpte meg en type vannpistol med forskjellige "stråle" funksjoner. Funker gull :D

Bruker kost, Prickbort, Surfex m.f.l.

Ellers går det greit og bruke HT også.

Endret av DetailerDude
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg pleier som regel å kun bruke rennende vann fra vannslagen der. Hvis det er mye gris i karmene, bruker jeg som regel Surfex HD i 1:3 først, deretter spyle, så vaske med hanske og kost. Hvis du er litt rutinert kan du bruke høytrykken der og :)

Tror nok jeg ville dekket til det mest åpenbare at elektronikk selvom.

De eldre bilene (les: de med singel coil, fordeler osv.) har dårlig vannsikring, som gjør at vannet kommer inn stort sett overalt i elektriske komponenter. De fleste nyere biler har beskyttelse i kontakter etc.

Regner med at Prickbort funker like bra som surfex HD? Åpenbar elektronikk, slik som batteri, dynamo, sikringsboks?

Jeg bruker en APC og kost der, spyler av med hageslangen uten at det spruter inn i bilen..

Hva er APC?

Det må jeg si, dere er rask på avtrekkeren, takker for raske svar! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Regner med at Prickbort funker like bra som surfex HD? Åpenbar elektronikk, slik som batteri, dynamo, sikringsboks?

Hva er APC?

Det må jeg si, dere er rask på avtrekkeren, takker for raske svar! :)

APC betyr All Purpose Cleaner og er en såpe som ofte kan blandes ut med vann og brukes i sprayflaske eller pumpekanne :)

Du har f.eks Meguiars sin APC, Chemical Guys sin Green Clean og Stjärnagloss Stark Blue APC, finnes fra mange produsenter.

Kjekk å bruke på lister og gummi utvendig, men kan også brukes til hele bilen, felgvask f.eks

Endret av Dr_S
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Okei. Takk :)

Når det gjelder polish så har jeg bestandig gjort dette med handkraft.. men ser mange av dere bruker maskin. Hva vinner du på å bruke maskin og omvendt?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ripefjerning for hånd kan du så godt som gi opp :) Med maskin produserer du mere varme og hastighet som igjen gjør prosessen mere effektiv. Den gjør rett og slett jobben bedre. Puss tennene med vanlig tannbørste kontra elektrisk tannbørste og kjenn forskjellen etterpå :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ripefjerning for hånd kan du så godt som gi opp :) Med maskin produserer du mere varme og hastighet som igjen gjør prosessen mere effektiv. Den gjør rett og slett jobben bedre. Puss tennene med vanlig tannbørste kontra elektrisk tannbørste og kjenn forskjellen etterpå :)

Godt poeng du har der.. Vil denne gjøre jobben -> http://www.autobahn-bilpleie.no/index.php?nr=90&case=4&id=347&idkategori=31&kat_name=Polermaskiner&prod_name=Kestrel%20DAS-6%20PRO&startrow= ?

Det er også mange forskjellige pads til maskinene.. det hadde vært kjekt om det fantes noen guide på dette :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Er det sikkelig ille står jeg med surfex og børste for så å spyle med høytrykk, men på bilen min blir det aldri så ille i karmene så der går jeg over med trykk kanne med onr eller bare vann og en mf klut :) dette gjør jeg hver gang jeg vasker, så ca en gang i uken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Er det sikkelig ille står jeg med surfex og børste for så å spyle med høytrykk, men på bilen min blir det aldri så ille i karmene så der går jeg over med trykk kanne med onr eller bare vann og en mf klut :) dette gjør jeg hver gang jeg vasker, så ca en gang i uken.

Takker for innspill :)

Jeg fant en link http://www.detailersclub.no/forum/topic/34-guide-maskin-polering/ , eller en guide til polering med maskin.. problemet er at om jeg skal holde kombinasjonen med gul meguiars pad og M-83 polish, blir det å koste 1000 kroner.. det er litt mer enn hva jeg hadde tenkt meg å bruke. Kan du bruke f.eks Deep Crystal® System Polish med maskin? eller finnes det andre produkter som ikke koster skjorta?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

1000,- for å shine opp / vedlikeholde bilen er ikke akkurat store summen da - husk at det er en gjenstand til mange ganger den verdien der som du pleier og steller med.

Sånn rundt 5-8000,- er passende entry-level mht detailing-verden - da har du et "starter-kit" mht pre-wash, avfetting, vask, polering, beskyttelse og vedlikehold videre. Og derfra måker det bare på seg med produkter, tilleggs-utstyr osv osv...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

1000,- for å shine opp / vedlikeholde bilen er ikke akkurat store summen da - husk at det er en gjenstand til mange ganger den verdien der som du pleier og steller med.

Sånn rundt 5-8000,- er passende entry-level mht detailing-verden - da har du et "starter-kit" mht pre-wash, avfetting, vask, polering, beskyttelse og vedlikehold videre. Og derfra måker det bare på seg med produkter, tilleggs-utstyr osv osv...

sant så sant, men kun polish til 1000 kroner? det er jo nesten forhandler pris :P hehe.

Endret av Vegard
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

sant så sant, men kun polish til 1000 kroner? det er jo nesten forhandler pris :P hehe.

Hehe - vel, det finnes start-kit mht rubbing/polering fra f.eks Scandicshine til under 500,- (250ml med 3 forskjelige Scholl-produkter). Men du må ha pads og maskin også. Husk at dette er ting som varer en stund, spesielt hvis du kun skal ta din egen / egne bil(er)

Endret av Essiek
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Om du handler deg maskin i Norge f.eks kan du få kjøpt de 2 polishflaskene og putene av meg.

Endret av Tomas
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Takker for alle svar sålangt!

Siden jeg tenker å vente med maskin, så har jeg satt opp en rekkefølge med produkter.. hvordan ser dette ut?

1) Avfetting Prickbort

2) Snowfoam

3) Vask med Swisswax car bath

4) tørk

5) clay

6) Lakkrens: MG Deep Crystal® System Paint Cleaner - Step 1

7) MG ScratchX® Scratch & Swirl Remover

8) Polish: MG Deep Crystal® System Polish - Step 2

9) Voks: MG M-16

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hadde heller valgt Ultimate Compound i stedet for pkt 6, 7 og 8 - ellers tror jeg du er klar for sykemelding i 14 dager etterpå hvis du skal gå over for hånd tre ganger :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hadde heller valgt Ultimate Compound i stedet for pkt 6, 7 og 8 - ellers tror jeg du er klar for sykemelding i 14 dager etterpå hvis du skal gå over for hånd tre ganger :)

Haha.. ja jeg får bestille legetime med engang B) Men hvis jeg vil holde kostnadene nede, så funker vel pkt 6, 7 og 8 bra?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det blir nok en god del bedre enn det er i dag - men ScratchX fungerer mye bedre selv med en billig to-hodet sak fra Biltema / Clas Ohlsson. Av erfaring med ScratchX 2.0 så går det rundt 50 ganger kjappere med en slik maskin enn å bruke ren hånd-kraft. Med tålmodighet kommer du nok i havn til slutt :)

edit: jeg brukte 3-step fra MG selv første gangen jeg skulle "seriøst" ta min egen daværende bil. Tre dager senere var jeg ikke helt fornøyd ennå, og havnet innom dcn.no. And the rest is for the history-books ;)

Endret av Essiek
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det blir nok en god del bedre enn det er i dag - men ScratchX fungerer mye bedre selv med en billig to-hodet sak fra Biltema / Clas Ohlsson. Av erfaring med ScratchX 2.0 så går det rundt 50 ganger kjappere med en slik maskin enn å bruke ren hånd-kraft. Med tålmodighet kommer du nok i havn til slutt :)

edit: jeg brukte 3-step fra MG selv første gangen jeg skulle "seriøst" ta min egen daværende bil. Tre dager senere var jeg ikke helt fornøyd ennå, og havnet innom dcn.no. And the rest is for the history-books ;)

Takk takk, jeg tror jeg har slagplanen min klar nå da :) Et siste spørsmål.. hvilken plastfornyer anbefalere dere til plast på utsiden? Jeg har bare hatt dårlig erfaring med dette.

edit: Fant nylig ut at ultimate compound blir mye billigere.. doh, at ikke jeg så dette før.. men takk for det tipset!

Endret av Vegard
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive