Gå til innhold

Øyvind G sin Logg


Øyvind G

Recommended Posts

En veldig fin pussermotor som fremdeles er defekt :P Men fin produktreklame, jeg bedrev trøsteshopping da Bilnerden hadde salg nå og det landet endel Bilthamber oppi der

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

En veldig fin pussermotor som fremdeles er defekt :P Men fin produktreklame, jeg bedrev trøsteshopping da Bilnerden hadde salg nå og det landet endel Bilthamber oppi der

Litt irriterende at den ikke fungerer, men sånn er det noen ganger.

Bilt Hamber har mange gode produkter, ikke bare Surfex og AF. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Øyvind G

Trekket legges på for vinteren.

48c1d3a1-10a5-433f-a8a4-9960252d4a2d.jpg

For ca 7 uker siden parkerte jeg 240 inne på verkstedet for vinteren. Den gangen ble ikke bilen vasket så dette har blitt utsatt mange ganger nå. Før jeg kjørte bilen opp på verkstedet ble bilen vasket hjemme, men etter å ha stått på verkstedet i 7 uker uten trekk så har det blitt endel støv på bilen. Det ble selvsagt også litt under kjøreturen til verkstedet.

Idag var det opphold og nok + grader til å stå ute å vaske litt så jeg tok turen opp. Planene ble fort endret da jeg oppdaget at bilen hadde stått seg tom for strøm (sliter med at den tapper batteriet når bilen står ubrukt). Derfor ble HT, skumkanon og mange andre produkter pakket bort og reserveløsningen (ONR) ble funnet frem.

Bilen var jo ikke veldig møkkete og siden jeg hadde tatt meg tid til å ta med utstyret til verkstedet for å få vasket ble det gjort på denne måten.

Itilleg til vanlig støv lå det også noen større partikkler på lakken. Mulig dette er fra taket i bygget.

IMG_1832_1920x1280.jpg
IMG_1833_1920x1280.jpg
Før jeg startet med å vaske blåste jeg over liggende paneler med trykkluft for å få bort det verste.
Så hentet jeg frem bøtten med varmt vann. Siden vi ikke har varmt vann på verkstedet tok jeg med hjemmefra slik at jeg slapp å lage dette med vannkoker.
IMG_1834_1920x1280.jpg
Tilførte en skvett med ONR og rørte godt for å blande såpen med vannet.

IMG_1835_1920x1280.jpg
IMG_1836_1920x1280.jpg

Så var det bare å begynne å vaske. Startet på toppen som da er taket.

IMG_1837_1920x1280.jpg

Etter halve taket ble det litt skitt på svampen. Dette skulle bare mangle da dette er en av de stedene som det har samlet seg mest støv.

IMG_1838_1920x1280.jpg

Jobbet meg ferdig panel for panel så jeg tørket taket før jeg gikk vidre.

IMG_1839_1920x1280.jpg

Siden trekket ikke går over felgene og de er relativt rene så gjorde jeg ikke noe med de.

Her kommer det noen ferdig bilder før trekket legges over.

IMG_1841_1920x1280.jpg
IMG_1843_1920x1280.jpg
IMG_1844_1920x1280.jpg
IMG_1845_1920x1280.jpg
IMG_1846_1920x1280.jpg
IMG_1847_1920x1280.jpg
IMG_1848_1920x1280.jpg
IMG_1849_1920x1280.jpg
Så ble trekket lagt over slik at bilen er beskyttet for den aktiviteten som blir på verkstedet iløpet av vinteren.

IMG_1850_1920x1280.jpg
IMG_1851_1920x1280.jpg

Når jeg kom hjem la jeg svampen i en bøtte med Surfex og vann for å få den ren igjen. Slik så den ut etter å ha blitt brukt med ONR.

IMG_1860_1920x1280.jpg

Jeg har lagt merke til det at de gangene jeg vasker med ONR så sitter det igjen litt skitt i svampen slik at den blir missfarget. Mulig dette er pga. såpen er laget for å kapsle inn skitten som det så pent sies. Etter 1-2 timer i varmt vann og Surfex ble den ihvertfall ren og pen igjen. :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Grei vinterklargjøring, det der :)

Hvordan blir det med bindende under trekket? Jeg regner med det var en del vann på gulvet rundt bilen etter vask, som vil fordampe etterhvert.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se du tar så godt vare på denne som du gjør :D

Det trekket du har, hvordan er stoffet på dette? Mykt og godt? trenger et til sommerbilen som står til vinterlagring, og de trekkene jeg har funnet er i for tykt og hardt materiale..

Min bilpleielogg
Min samling av bilpleieprodukter


- 1999 Volkswagen Lupo 1,0 
- 1995 Saab 900 2,0 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Grei vinterklargjøring, det der :)

Hvordan blir det med bindende under trekket? Jeg regner med det var en del vann på gulvet rundt bilen etter vask, som vil fordampe etterhvert.

Takk.

Er imme helt sikker på hva du mener her, men ja det ligger litt vann på gulvet (ca. 5-10 liter). Tror ikke dette er et problem?

Flott:)

Flott 240 du har :-)

Den ser strøken ut!

Strøken bil som har det godt :)

Takk. :)

Godt å se du tar så godt vare på denne som du gjør :D

Det trekket du har, hvordan er stoffet på dette? Mykt og godt? trenger et til sommerbilen som står til vinterlagring, og de trekkene jeg har funnet er i for tykt og hardt materiale..

Takk.

Trekket har jeg kjøpt på Mekonomen en for mange år siden. Det har stoff på sidene og på toppen er det samme mteriale som en regnjakke. Siden jeg bruker trekket innendørs skulle jeg egentlig hatt et mykere et med stoff hele veien. Mulig jeg kjøper et slikt med tiden. Swissvax selger slike, men de er alt for dyre etter min mening (koster mer enn en boks med CR!).

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Denne posten er kopiert og limet inn fra denne tråden. Legger den også her i loggen for å ha den lett tilgjengelig.

PH måling av diverse produkter.

IMG_1894_1024x743.jpg

Siden Rotiform allerede har gått for den moderne måten valgte jeg å gå for den gode gamle med papir for måling av PH. Litt for morro skyld og litt for å sammenligne resultatene mellom papir og digitale målinger.

En av årsakene til at jeg kjøpte dette (itillegg til at det er interessant og litt morro) er fordi jeg ville se hvilken PH vannet mitt ligger på da vi har privat vann i området der jeg bor. Siden vannet pumpes fra bakken så er det mulig at det varierer litt iforhold til hva som detter ned, men det er også mulig at de som har ansvar for vannet her følger med på dette og legger til stoffer for å balansere dette.

Vannet mitt ligger ihvertfall på rundt 5-6 og det gjør også det som detter ned i fra himmelen idag.

Jeg har tatt målinger av litt forskjellig litt tilfeldig av det jeg hadde i tankene og det som jeg så først i hyllen. Noen av produktene jeg har målt er blandet ut (dette passer jeg på å skrive der det gjelder), men utifra hva jeg ser fra tidligere målinger her og utregninger ved hjelp av kalkulator så forandrer PH seg veldig lite ve ut blanding av vann.

Der er heller ikke alltid like lett å bedømme hvilken farge som er nermest da måleskalaen her er ganske grov. Noen målinger legger seg midt imellom 2 farger.

Det kan også hende at jeg blir litt lurt ved målig av produkter med mye farge i seg. MSII måtte jeg bare legge vekk da jeg så at dette ikke stemte. For å måle produkter som dette med papir bør de blandes ut med vann.

Jeg ser også at det er mange av produktene som både jeg og Rotiform har målt som ikke har like verdier. Hvordan man skal bedømme hva som stemmer tør jeg ikke si. Mulig vi kan ta noen nye målinger på noen av produktene for å se om noen verdier forandres?

Så til det dette handler om, PH målig av diverse produkter:

Første mann ut var ren Surfex. Her fikk jeg PH10.

IMG_1877_1024x683.jpg

Autofoam 1:8 PH10.

IMG_1878_1024x683.jpg

Dodo Juice Apple iFoam 1:20 PH6

IMG_1879_1024x683.jpg

Ren SG Körsbär PH7 (her kan det hende at jeg blir litt lurt av fargen på produktet).

IMG_1880_1024x683.jpg

MG NXT shampo målte jeg til PH7 (her kan det hende at jeg blir litt lurt av fargen på produktet).

IMG_1881_1024x683.jpg

Wolf's White satin fikk jeg en farge som jeg ikke var helt sikker på hvor jeg skulle plassere så jeg sier mellom PG6 og PH7. Dette er en av produktene som jeg og Rotiform har fått ganske ulike resultater.

IMG_1882_1024x683.jpg

Så kommer produktene som bla ØHN var litt spent på. Her må jeg si jeg ble meget overasket. Starter med IronX som ga en verdi mellom PH5 og PH6.

IMG_1883_1024x683.jpg

Korrosol ga samme resultat, men var et lite hakk nærmere 5 enn det IX var.

IMG_1884_1024x683.jpg

Prickbort målte jeg også til mellom PH5 og PH6.

IMG_1885_1024x683.jpg

Ved å lete litt lenger inn i hyllen fant jeg frem noen syrebaserte produkter. Ferrobet Alu rens har en PH på 1.

IMG_1886_1024x683.jpg

Valet Pro Blue gel wheel cleaner 1:3 har også PH1.

IMG_1887_1024x683.jpg

Nå som jeg plutselig var innom en felgrens fortsatte jeg litt med det. Neste man ut var en kjenning som går under navnet Espuma Revolution wheel cleaner. Denne er blandet 1.10 og måler PH12.

IMG_1888_1024x683.jpg

Neste mann er Autofinesse sin felgrens som går under navnet Imperial. Denne er også blandet 1:10 og måler PH12

IMG_1889_1024x683.jpg

Bilberry 1:5 er faktisk hakket snillere når det gjelder PH da den måler "bare" PH10.

IMG_1890_1024x683.jpg

P21S er ganske nøytral med en PH verdi på 5. Denne er bladet ut litt med vann. Usikker på om den er blandet 1:2 eller 1:1.

IMG_1891_1024x683.jpg

Dodo Juice Sour power (veldig god såpe) PH6.

IMG_1892_1024x683.jpg

Og sist ut for denne gang er ONR som målte PH7.

IMG_1893_1024x683.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Kommer an på lsp, jo lavere ph type syre tærer det og!

Du har ikke tilfeldigvis auto-wheel Øyvind, eller Rotiform

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg har Auto-wheel. Kan måle etterpå.

[emoji106]

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Kommer an på lsp, jo lavere ph type syre tærer det og!

Du har ikke tilfeldigvis auto-wheel Øyvind, eller Rotiform

Den ble gul så den er rundt PH5-6. :)


Jeg målte akkurat Wolf's Clean & coat (WF-1NT) som skal være en PH nøytral felgrens. Har alltid satt et spørsmålstegn ved dette da den river godt i nesen ved bruk. Her ble lappen rosa som vil si at dette er et syrebasert produkt.

Dette felgrensen er tøff nok til å fjerne fastbrent

bremsestøv, men med en pH-verdi på bare 5 er det trygt nok for

bruk på keramiske bremser.

Hos Wolf's liker vi ikke å bli fortalt "... det kan ikke gjøres" det er derfor vi har laget Clean & Coat - den første felgrensen i bransjen som har integrert nano-teknologi.

Dette felgrensen er tøff nok til å fjerne fastbrent bremsestøv, men med en pH-verdi på bare 5 er det trygt nok for bruk på keramiske bremser.

Når forurensningen flytter ut, flytter nano teknologien inn og legger igjen et solid lag av beskyttelse på din dyrebare hjul, noe som gjør renholdet av felgene ennå lettere.

Bruksanvisning:

Påfør Clean & Coat på felgen, la den virke i ca 1 minutt.

Bruk en myk svamp eller børste for å arbeide inn Clean & Coat.

Når hele felgen er ren, skyll med vann eller vask med såpe og vann for å fjerne eventuelle rester.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Ahh så bra, har stilt aw opp mot p21spg en gang og da tapte aw. Men jeg liker aw veldig godt, så de 2 skal få konkurrere mer :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Ahh så bra, har stilt aw opp mot p21spg en gang og da tapte aw. Men jeg liker aw veldig godt, så de 2 skal få konkurrere mer :)

AW, P21S og Rim7 er alle gode felgrenser. I hverdagen på egne biler bruker jeg stort sett Revolution, Imperial eller Bilberry fordi de blandes ut (dette er økonomisk sett en fordel) og gjør en god nok jobb som forvask. På biler med veldig mye skitt bruker jeg en av de andre her.

En ting jeg har merket med AW er at den har en tendens til å krystallisere seg når den har ligget litt. Dette har riktignok ikke skapet noen problemer.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Nå vasker jeg vel bilen 20 ganger i året så jeg er ute etter beste rengjøringsegenskaper. Og da har aw og p21s pg vært ufattelig gode. Dog så lukter p21s hundre reiser bedre enn aw :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Nå vasker jeg vel bilen 20 ganger i året så jeg er ute etter beste rengjøringsegenskaper. Og da har aw og p21s pg vært ufattelig gode. Dog så lukter p21s hundre reiser bedre enn aw :)

Da blir det en annen sak ja. Jeg vasker ca. 1 gang i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Det er det som er "dritt" med 2 små, 2 hus, og låve :P

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...