Gå til innhold

Øyvind G sin Logg


Øyvind G

Recommended Posts

  • Moderatorer
Christer

Usikker på hvor mye man kan endre sporvidden. Det er nok litt forskjellig fra merke til merke. Å få spacere godkjent her i landet er vanskelig så lenge dette ikke er en orginal del (tilbehør). Så lenge Spacere er laget skikkelig og er montert på en forsvarlig måte, så mener jeg at dette ikke bør være et problem. Får du på pek på det, så kan du jo bare ta de av.

Her i landet er det derverre veldig strengt når det kommer til det meste av bil og BT bestemmer hva som er godt nok og ikke uansett hvor gjenømført det er bygget.

Sporvidden kan endres med maksimalt 15mm, dvs 7,5mm pr side pr aksling. Skal sporvidden endres mer enn dette må bilen inn til ny godkjenning.

Spacere er i utgangspunktet ikke tillatt brukt da de endrer sporvidden og dermed også kjøreegenskapene fra produsentens spesifikasjoner. Økt sporvidde sies også å påvirke oppheng og hjullagre i den forstand at påkjenningene blir større og deler slites fortere. Unntak for bruk av spacere kan gjøres der man monterer tredjepartshjul (aftermarket) og en spacer er nødvendig for å nå så korrekt innpress (nærmest mulig originalt) som mulig. Spaceren må da være av en type som er testet og godkjent og har nødvendig dokumentasjon for godkjenningen, og skal monteres ihht produsentens spesifikasjoner. Dette må da forevises på en trafikkstasjon for godkjenning og innskriving i vognkort (både spacer og hjul skal da skrives inn i vognkortet som en anmerkning).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Sporvidden kan endres med maksimalt 15mm, dvs 7,5mm pr side pr aksling. Skal sporvidden endres mer enn dette må bilen inn til ny godkjenning.

Spacere er i utgangspunktet ikke tillatt brukt da de endrer sporvidden og dermed også kjøreegenskapene fra produsentens spesifikasjoner. Økt sporvidde sies også å påvirke oppheng og hjullagre i den forstand at påkjenningene blir større og deler slites fortere. Unntak for bruk av spacere kan gjøres der man monterer tredjepartshjul (aftermarket) og en spacer er nødvendig for å nå så korrekt innpress (nærmest mulig originalt) som mulig. Spaceren må da være av en type som er testet og godkjent og har nødvendig dokumentasjon for godkjenningen, og skal monteres ihht produsentens spesifikasjoner. Dette må da forevises på en trafikkstasjon for godkjenning og innskriving i vognkort (både spacer og hjul skal da skrives inn i vognkortet som en anmerkning).

I mitt tilfelle så bruker jeg spacere for å få hjulene til å passe. Sporvidden er endret 3mm på hver side iforhold til orginalt (totalt 6mm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Øyvind G

Testet ut litt nye produkter på bilen min igår.

Skummet med Autofoam. Denne var sterkere enn jeg trodde, så den strippet plasten min for Bare bones som ble påført her om dagen. Hadde blandet ca 1:3 i flaska på skumkanonen. Voksen var like fin etter skummet, men nedre paneler som fikk prickbort ble ganske redusert (Dette har jeg også opplevd tidligere). AF rengjør bra og lukter fantastisk :wub:

IMG_0216_1024x683.jpg

Ser ut som at skummet henger bedre på luka iforhold til resten av bilen. Har brukt QD på den etter voks pga spor. Mulig det er årsaken.

IMG_0218_1024x683.jpg

PB og AF "rydder opp" i hjulbuer og skvettlapper.

IMG_0217_1024x683.jpg

Etter dette ble bilen vasket med SG Körsbär og en nyinnkjøpt puddel fra SV.

IMG_0220_1024x683.jpg

Synes ikke taket på bilen var like blant som resten av bilen, så her fikk jeg testet litt Scholl. Kjørte litt med S17+ og litt med S30 (begynner å bli tynn lakk noen steder på taket. Derfor S30). Begge produktene ble kjørt med svart Scholl pute på Flex roterende.

IMG_0222_1024x683.jpg

Etter dette ble det faktisk ikke tatt noen flere bilder. Bilen ble hvertfall ren og taket ble blankt.

Litt senere utpå kvelden vasket jeg bilen en gang til pga den stod parkert inærheten av et bjørkertre (trenger jeg å si mer?).

Ser nå idag at den er full av bjørk prikker igjen!! :angry:

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Ikke nødvendigvis Christer. Testa den kombinasjonen selv på den hvite BMW'en jeg tok forleden, og det lagde faktisk ikke hologrammer eller "padswirls". :)

Ser bra ut Øyvind, og jeg får mer og mer lyst på skumkanon igjen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

S30+ på svart pute? Ble det ikke hysteriske mengder holos av det?

Kunne ikke se noe nei.

Utifra det som står i Scholl tråden, så er det S40 som lager holo's med svart pute. S30 er litt både og (noen ganger blir det holo's og andre ganger ikke).

Håper ikke jeg laget hologrammer på taket mittn år. Jeg kontrollerte med Wipedown etter S17, men ikke etter S30 da jeg tenkte på dette som en finere kombo. Skal ta en nermere titt på det så fort som mulig.

Må legge til at Scholl produktene var gode å jobbe med og lettere å buffe vekk produktrester iforhold til 3M.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

For å vite hva jeg skummer med, så har jeg målt opp hvilket blandingsforhold som kommer ut av skumkanonen min med min nye HT (P160.2). Gjorde dette med min forige HT også, men husker ikke resultatet + at det kan hende det varierer fra HT til HT.

Jeg fyllte skumkanonen's beholder med 1/2 liter rent vann og skummet/spylte i en bøtte som det står merket opp med antall liter på innsiden. Spylte i bøtta til beholder var tom og da endte jeg opp med 7 liter i bøtta. Når jeg ganger dette med 2, så blir det 14l som da tilsvarer blandingsforhold 1:13. Dette er da med justeringsskruen pip åpen (maks skum/såpe).

For å ende opp med blandingsforhold 1:100 (som det står anbefalt på AF kanna) med skruen på maks, så må jeg blande ca 1:7 - 1:8 (mer nøyaktig 1:7,7) i beholderen :)

Dette innlegget er mest som en huskelapp til meg selv.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Øyvind G

Teppet i bagasjen på 240 en har lenge hvert full av barnåler og sand, så det fortjente en liten rens. Barnålene satt ganskegodt nedi "hårene" på teppet, så det endte med at jeg stod med roterende dyse på HT for å få løsnet det (tok selvfølgelig teppet ut av bilen).

Først sprayet jeg Surfex 1:5 på teppet og børstet det inn. Etter dette så spylte jeg det med HT og sugde vannet opp med våtsuger. Teppet ble spylt og våtsuget i et par omganger.

Tok noen etterbilder.

IMG_0314_1024x683.jpg

IMG_0315_1024x683.jpg

IMG_0317_1024x683.jpg

Er også igang å tester BH Deox-gel. Har nå ligget på en time (anbefalt på flasken) uten at jeg har blitt noe serlig imponert. Skal la den ligge litt til før jeg vakser det av.

IMG_0320_1024x683.jpg

Har noen tips og/eller erfaring med denne så si gjerne ifra til meg. :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Du må ha på et godt lag med gel'n! :) Og i flere omganger.. funka greit hos meg :)

OK. Har jo lagt litt tykt, men jeg kan legge på litt mer og ta det i flere omganger. Har jo tross alt 1kg av denne! :)

Edit:

Var ute å vasket av gelen nå. Brukte Surfex og en litt stiv børsteog nå ser jeg at det har skjedd litt.

Helt ytterst noen steder på flekken er det helt rent nå!

IMG_0322_927x768.jpg

IMG_0323_1024x674.jpg

La også et nytt lag nå for så se om jeg får bort noe mer.

IMG_0325_1024x701.jpg

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Pakk det inn i plastfolie som Sigmund nevner her, da kan du la det stå over natten :)

Har lest at noen gjør dette, men det står ikke no om dette på flasken. Vil tro dette hjelper ja pga da tørker ikke gel'en ut så fort.

Skulle også børstet og slipt litt før påføring, men har ikke utstyr til det her hjemme. Skal få testet dette skikkelig en dag når jeg er på verkstedet.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Var ute å vasket av gel'en nå og den tar med seg mer og mer for hver gang. Hadde jeg gjort skikkelig grunarbeid her (gått over med stålbørste og pussepapir), så hadde det nok hvert enda renere også.

Et bilde før avspyling.

IMG_0328_1024x683.jpg

Og etter (dette bildet ble desverre litt uklart).

IMG_0331_1024x683.jpg

Tok også noen beadingbilder av panseret (ble skyllt med åpen hageslange før bildene ble tatt).

La på DJ pro voksene mine på panseret tidligere idag. Purple haze pro på venstre side og Blue velvet pro på høyere side. Bildene under er fra siden med BVP.

IMG_0335_1024x683.jpg

IMG_0333_1024x683.jpg

IMG_0334_1024x683.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Vasket 240 igår.

  • Autofoam 1:100 som forvask
  • Surfex 1:20 på felger
  • SV GG bøtte med SG Körsbär og SV puddel
  • VP Giant plush til tørk
  • Engros mf inne i dører og på felger
  • CG BB på nedre plastlister


    Idag ONR vasket jeg den og la et lag med Shield. LSP var borte etter kun 2 uker denne gangen. Må nok være mer forsiktig med forvasken (AF).

    • SV GG bøtte med ONR og tykk Eurow MF
    • CG Miracle dryer
    • SV Shield og VP svart aplikator
    • Buffet av med gul MF fra SV

    Autobahn på felgene holder enda, men har dabbet litt av på felgkanten.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Minitest: Swissvax Opaque


Siden det er svart matt rund vinduene på bilen min, så har jeg lenge hatt lyst til å prøve Opaque. Hittil har jeg brukt samme voks som på bilen uten at jeg synes det har blitt for blankt av det. Likevel, så er det morro å prøve noe nytt så på søndagen som var benyttet jeg meg av tilbudet til Exint og bestillte en 50ml krukke med SV Opaque.

IMG_0428_1024x704.jpg

Tapet opp en 50/50 på bilen min for å se forskjellen. tok noen bilder underveis. :)

Her er Opaque påført på høyere side og Shield er påført på venstre side.

Opaque skal kun ligge på i et par minutter uten å tørke, mens Shield må haze til den er tørr.

IMG_0419_1024x683.jpg

Etter at jeg buffet av synes jeg ikke det var så stor forskjell. Shield var litt blankere, men det var minimalt.

IMG_0420_1024x683.jpg

IMG_0421_1024x683.jpg

IMG_0422_1024x683.jpg

Etter at jeg hadde pakket sammen sakene, så tok jeg en tur ut og tok en nermere inspeksjon. Da la jeg merke til at fra en annen vinkel så var det faktisk forskjell.

IMG_0429_1024x683.jpg

IMG_0431_1024x683.jpg

Her ser man tydelig flekken som jeg la Shield på og Opaque er omtrent "usynlig".

Ellers, så var Opaque myk og fin å jobben med både når den ble lagt og når den ble buffet av. Selve voksen er hvit av farge og lukter vannmelon med et lite hint av dame parfyme.

Hadde tenkt til å lage en egen tråd på denne testen, men følte den ble litt kort så jeg la den her i loggen min.

Endret av Øyvind G
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du testa noe mer med BH Deox-gel og plast? Har en sånn dunk stående selv og har såvidt testa litt på noe småtteri...med samme erfaring som deg, skjer liksom ikke noe voldsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Fikk du testa noe mer med BH Deox-gel og plast? Har en sånn dunk stående selv og har såvidt testa litt på noe småtteri...med samme erfaring som deg, skjer liksom ikke noe voldsomt...

Laget en test på dette produktet. Testen finner du her. :)


Vasket og vokset 940 idag.

  • Nilfisk P160.2
  • Autofoam
  • GG bøtte, SG Tangerine og SV puddel
  • VP giant plush
  • ONR
  • Div MF

    • PB Natty's blue paste wax
    • VP Talos protectant
    • div MF

    IMG_0434_1024x683.jpg

    IMG_0441_1024x683.jpg

    IMG_0442_1024x683.jpg

    IMG_0445_1024x683.jpg

    IMG_0451_1024x683.jpg

    IMG_0455_1024x683.jpg

Endret av Øyvind G
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...