Arne

Noen er bare mere oppfinnsome enn andre

25 innlegg i emnet

Hehe den var tøff, så ut til å fungere ok også:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, skikkelig MacGyver løsning :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe. er vel like greit å kjøpe seg en lampe, men hvis jeg skulle lagd en, så ville jeg nok ikke tvinna og teipa ledningene. entenlodda de eller brukt en smelteskjøt.

den ene av ledningene kunne han faktisk bare løsna skrua i "sukkerbiten" for så å skru fast den ledningen han skulle bruke :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

.. men det er jo ikke en sungun. Lyset den pæra produserer vil jo ikke være det samme lyset som den ekstreme dagslysetterligningen til Sungun.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, men den er langt bedre enn en LED eller en fluoriserende lampe når det gjelder å gjengi farger korrekt. En glødepære/halogenpære har en CRI på 100, som solen. Noe som vil si at den kan gjengi hele fargespekteret nøyaktig. Når det gjelder å se swirls og hologrammer har ikke fargegjengivelse spesiellt mye å si.

Sungun bruker en 35w halogenpære på 4350 kelvin. Dette kan man få kjøpt fritt for en brøkdel av det sungun koster :)

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja. En halogenpære får en CRI på tilnærmet 100% dersom den er 100% ufiltrert, dvs. i praksis med dagens tekologi oppnår man ikke mer enn ca. 3000K. Skal man ha mer kelvin må det fargefilteres, og den vanlige måten å gjøre det på på såkalte "daylight bulbs" er å filtere vekk noen få frekvenser langt fra hverandre slik at det ser hvitere ut. Det reduserer CRIen kraftig siden kurven ikke lengre er kontinuerlig, men lyset fra dem blir "hvitere". CRIen på slike pærer kan vel havne ned i 80%.

Jeg har i vertfall alltid trodd at 3M sin Sungun inneholdt en spesielt fargefiltert pære for å gi høy fargetemperatur i kombinasjon med en CRI på 99,7%. Evt. at de benytter en pære som brenner på ekstremt høy temperatur. Mulig jeg har tatt feil her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan få kjøpt pære til Sun Gun for 45 pund. Er pæra alt man trenger, eller er det noen filter man må ha foran pæra i tillegg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan få kjøpt pære til Sun Gun for 45 pund. Er pæra alt man trenger, eller er det noen filter man må ha foran pæra i tillegg?

Så vidt jeg vet sitter det ikke noe filter foran pæra i sungun. Men den har vifte i bakkant da. Man kunne jo bygget om en batteridrill kanskje, så hadde man sluppet ledning.. men da blir vel det muligens ikke så mye billigere enn en ny sungun..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne kanskje fått plass selv om man beholdt vifta i føneren? En føner for et par hundrelapper og en pære til fire hundre, så har man en brukbar lampe. Til den prisen kan jeg leve med ledning, tror jeg. Hm...

Endret av obimann
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men må jo ha ledningen med da... ;) Upraktisk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt dagslys har fargetemp på ca 4600-4800K i horizonten.. det er også denne farge tempen solen "lyser" med og det er det som er over atmosfæren, uten forstyrrende elementer som vi normalt har...

Dette er også der 3M PPS sun gun pæren skal ligge.

Selv om en halogen "gjengir" tilnærmet 100% av fargespekteret. så gjir den ikke i nærheten av det som oppfattes som "normale" farger ved dagslys nettopp pga som tidligere nevnt ligger vanlig halogen på rundt 3000K.

Derfor vil det meste se mye gulere ut ved halogen.

Mens f.eks en metall halogen pære er på typisk 5-5200K som er litt "blåere" en vanlig lys og gjør den bra for defekt spotting men har ikke like høy CRI normalt rundt 90%

Her er min varinat av den overnevnte.

Denne funker helt klart best med 20W 36grader halogen med alu reflektor, 35W funker også bra mens 50W gjir et for sterkt lys på punkt som gjør det vanskelig å se defekter

gamle jobb drillen som hadde ødelagt gir, 3,0Ah 14,4batteri gjør den ideel med tanke på spenning også kan den dimmes trinnløst med bryteren som satt der :)

IMG_1990.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skal en detailer med CRI 99,9% og fargetemp 4700K?

For en lakkerer er dette høyst aktuelt for å sikre at man ikke får fargeforskjeller mellom nylakket panel og gammelt panel, men det er jo ikke det en detailer driver med. For oss er det jo bare å se riper/RDS og hologrammer, resten er rimelig uinteressant siden vi ikke kan gjøre noe med det.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk broren min til å bygge om en billigdrill til sungun som bursdagsgave. Jeg bruker den stort sett til å se etter defekter, kun på den siste bilen jeg polerte, en Volvo V50 med 019 sort, har jeg klart å se hologrammer med den. Har to lamper med forskjellig gradtall men husker ikke hvilken som står i. Og bruttern monterte også inn en vifte. Batteriet på den er ikke allverden, kanskje pga vifte+lampe?, har ikke tatt tida (kan jeg jo gjøre for moro skyld) men jeg får som regel bare tatt én grundig inspeksjon av hele bilen før jeg merker at lyset dimmer av seg selv. Lade ofte!

Og hvorfor har ikke en detailer behov for å se og påpeke fargeforskjeller? Ingenting passer vel bedre enn å fortelle lakkereren at den jobben han gjorde ikke er verdt pengene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fordi vi trenger bare kjøre bilen utendørs, så har vi belysning på ca 4700K og CRI/RA 100%.

En lakkerer står helst i et rom med fluoriserende belysning, gjerne gamle lysrør med elendig fargegjengivelse, og da er det veldig lett å bli lurt når du skal sjekke 2farger mot hverandre.

Det er veldig upraktisk for en lakkerer å ta bilen ut i ukontrollerbare omgivelser hver gang han skal sjekke en farge, da er det fint å ha en erstatning for solen i form av en SunGun.

Detailere har ikke denne problemstillingen og trenger defor ikke høy fargegjengivelse eller fargetemp tilsvarende sol.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor en detailer ikke skulle ha behov for minst én lyskilde som gir en tilbakemelding tilnærmet likt det sola gir? Og her jeg bor og med de bilene jeg polerer på den tiden jeg har tilgjengelig så hender det faktisk at det ikke er sol. Og jeg liker heller ikke kjøre bilen ut og inn av garasje bare for å snu den rundt etter sola. Jeg ser som regel andre ting i lyset fra solpistolen enn i blitzlys, ledlys, halogenlys, lysstoffrørlys..

Hvis du ikke vil legge 500kr i en hjemmesnekret solpistol så er det jo opp til deg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du missforstår.

jeg har en slik hjemmelaget pistol. mye fordi jeg lakkerer en del og dels for å oppdage swirls og hologrammer.

men for hologrammer og swirls holder det med en dårlig led lykt med cri 40 og fargetemp på 6000K.

trenger på ingen måte en dyr sungun eller pære fra sungun til 500kr. holder med billigste pære fra Ikea til detailing arbeid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg misforstår, jeg er bare uenig i konklusjonen din. Jeg foretrekker å bruke mange forskjellige lyskilder, og anser at noe som nesten ligner litt på sollys har sin naturlige plass i bilpleiehylla mi.

Dessuten kjøpte jeg mine to pærer fra Illuminator.no til 304kr inkl frakt.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At du personlig foretrekker det er helt greit, det var ikke spørsmålet.

Om du faktisk har behov for det er en helt annen ting.

Jeg foretrekker en Aston Martin DB9, men den kan ikke gjøre noe en Ford Mondeo ikke kan på norske veier.

Derfor er en AM DB9 fullstendig overflødig, men jeg har jo lyst på en uansett.

Endret av OAS
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive