cruiser1

Enda en nybegynner (her med svimerker?)

26 innlegg i emnet

Hei,

har som nevnt i en annen post en mørkeblå 05 Landcruiser som jeg har begynt å vaske litt på :rolleyes:

Bilen er delvis lakkert om etter at en stige datt ned fra taket av bilen og ned på bilen (før jeg hadde den vel og merke).

Det jeg lenge har trodde var slett lakkeringsarbeid antar jeg nå (etter å ha brukt noen timer her inne å oppdaget bilpleieverden) istedenfor er dårlig poleringsarbeide fra klargjøringen av bilen. Har ikke noe bilder som viser det, men lysrefleksen kan beskrives som lange bølger i lakken og det ser ut som om eksempelbildene i div bilpleieguider som viser kjørestriper.

Har prøvd cyclomaskin av billig kvalitet til å legge ut polish med (Megs tre steg) og maskinpolering gir mersmak. Mest fordi jeg synes det er slitsomt å polere for hånd men også fordi jeg synes det var effektivt og greit med maskin. Cyclomaskinen jeg prøvde er en billig Clas Ohlson variant som ikke holdt mål rent kvalitetsmessig så jeg kunne tenke meg å kjøpe en bedre maskin. (Forsøkte ikke å korrigere skadene på noen måte, var mere litt eksperimentering for å se på ett lite felt hvordan det fungerte med cyclo).

Har tittet litt på Meguiars DA maskin. Er det en maskin som er kapabel til å korrigere merkene i lakken eller må man ha roterende for få korrigert dette?

Har også en sort metallic 07 CR-V som krever litt pleie. Vasket mye i maskin og hele bilen ser ut som en stor swirl. Har lest at Honda har ganske myk lakk. Hvordan er det med Toyota sine lakker i forhold? Bruker man andre comboer på Toyota kontra Honda? Hva anbefales? Bør jeg ha noen forventninger til DA maskin eller må man ha roterende for å få noen effekt rent utover det å spre polishen?

Presiserer at jeg ikke har samme ambisjonsnivå som mange av dere her inne, men synes det er gøy å vaske og polere litt :P Landcruiseren er en jakt og bruksbil så den kjøres på fjell og skogsbilveier med trær som henger både ut i veien og til og med står midt i veien så bilen får en del bruksmerker. Med andre ord så er det ikke en show and shine bil, men jeg liker at det sånn noenlunde strøkent! Trenger noe som kan polere bort bruksmerkene når høsten er over :rolleyes:

Hva mener ekspertisen? Er Megmaskinen verdt å bruke penger på for en rookie?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns ikke megs maskinen er verdt 3000,-.

Da ville jeg heller gått rett på roterende som er mye mere effektivt, og heller lagt noen kroner på bordet for noen brukte karosserideler å trene på. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, det var det jeg fryktet. Hadde håpet at DA er tingen for meg som er fersk i gamet. Men det drar jo på seg noen kroner med pads osv. Er litt skeptisk til roterende da jeg ikke har noe erfaring med maskinpolering, men klart det er fristende med en "skikkelig" maskin. Litt redd for å gjøre ting verre på cruiseren. Synes også det er en uoversiktlig jungel med produkter, pads og kombinasjoner. Fart på maskin for å bryte ned polish osv gjør at jeg er litt skeptisk til roterende. Slik jeg har forstått det så må en ha en viss hastighet og litt press for å bryte ned polishen. Jeg er ikke så engasjert i alle padsenen og polishene at jeg gidder å sette meg skikkelig inn i produktkombinasjoner og ha skapet fullt av produkter (selv om jeg har noen flasker og kluter allerede :P ) Er som nevnt en "hobbypolerer" :) Skulle ha vært kurs i bruk av roterende for oss som aldri har gjort det før. CR-V'en har etter hva jeg har lest ganske myk lakk og den er i tillegg sort metallic så der er jeg rett og slett redd for å gå på med maskin. Men noe må gjøres. Statoilvasken har satt sine spor for å si det slik :angry:

Endret av cruiser1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gikk rett på roterende maskin, har kun lest meg frem til metoder å gjøre det på... Og ble godt fornøyd med resultatet på siste bil jeg tok med Menzerna produkter:-) http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=811

Få tak i ett panel som du kan øve deg på og prøv med menzerna og sonus padsene eller det nye scholl kitet til Scandicshine....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan få Flex sin DA maskin til rundt det samme som den fra Meguiars på Ebay, og den skal være veldig bra.

Megs sin blir mer sånn "leke" maskin slik som UDM og PC, er vell akkurat samme greia som UDM, mens Flexs sin er en skikkelig maskin samtidig som man har tryggheten av DA.

Jeg ville aldri betalt 3000kr for en megs maskin, 800-1000kr for den Megs maskinen synes jeg den maks er verdt, har selv UDM og det er ikke akkurat en 3000kr maskin, man tenker 400-500 kr når man ser den (og var det den kosta på autogeek), og megs sin er som sakt samme greia. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo mulig å oppnå knallgode resultater med G220 (og det gjør jo også mange, se bare på DW), så å si at den ikke er verdt mer enn 1 000 kroner synes ikke jeg helt stemmer.

Ja, den ER dyr i Norge, men det er alt annet av bilpleie òg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er jo mulig å oppnå knallgode resultater med G220 (og det gjør jo også mange, se bare på DW), så å si at den ikke er verdt mer enn 1 000 kroner synes ikke jeg helt stemmer.

Ja, den ER dyr i Norge, men det er alt annet av bilpleie òg.

Klart det er mulig å få gode resultater, har selv fått veldig bra resultater med min UDM, men når man får Flex sin DA til samme pris, som gjør samme jobb mye fortere ser jeg ikke poenget med å kjøpe megs sin.

Når andre maskiner som feks UDM og PC ligger på ca 800kr med masse pads synes jeg ikke Megs maskinen er verdt stort mer, klart den er 220v, alt er dyrere i Norge ja, men nesten 4 dobling av prisen er drøyt. Flex sin har ca samme pris som også er 220v og da synes ikke jeg den er verdt det, når man får så mye bedre maskin til like mye.

Men at den ikke er værdt mer enn 1000kr var å ta litt i ja hehe :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle jeg absolutt gått for en DA, så hadde Flex vært å foretrekke, til prisen det forlanges i Norge. Men, jeg tror ikke jeg hadde villet brukt 3 000 eller mer på en DA uansett. Har inntrykk av at de fleste avanserer videre til rotary med tiden uansett, og at en DA da uansett bare vil være en suppleringsmaskin, og da er det ikke verdt å bruke altfor mye penger, når den uansett ikke brukes så mye.

Eller noe. ^^

Konklusjonen min: Maskiner er dyrt i Norge, dessverre. Men så er også vi forbrukere mer beskyttet her enn de fleste andre steder.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange gode argumenter her! Har ikke behov for å bruke masse penger på maskin, men jeg har ikke funnet noen andre enn Meg sin DA maskin som ser bedre ut enn Biltema, Clas Ohlson osv. Vil ha en maskin jeg som fersking kan håndtere, men gidder ikke å holde på med maskiner som ikke holder mål. Men er det noe som koster en tusenlapp så kjøper jeg det tvert hvis kvaliteten er god. Hvor får man tak i UDM eller PC med masse padder? Ebay? Hvordan er det med volt osv?

Liten digresjon: For noen år siden jobbet jeg i en butikk hvor vi forhandlet Makita. Husket vi dumpet ut 9227 CB pga alt for stor lagerbeholdning. Tok 1500 for de. Skulle nok ha kjøpt en da ja...

PS! Takk for svar. Tipper dette er det nettforaet som har kortest responstid i landet :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1500 for makita?? DA hadde jeg kjøpt 3-4stk:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

UDM og PC da trenger du omformer, siden de er 110v og da blir det for en del dyrere og så kommer frakten i tillegg og da blir det fort ca 1800-2000kr

Flex DA maskin på ebay

Der har du feks en FLEX XC 3401 VRG til ca 2500kr, og den er utentvil mye bedre enn megs sin

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes at både UDM, Megs og PC maskinene ser litt ut som ett leketøy:-)

Gå rett på roterende, det gjorde jeg... Få heller tak i ett panser du kan øve på...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gikk også rett på roterende, er fortsatt i øve- og lærefasen, men er jo moro! Tar litt tid før man får teken, men som mange andre sier, større muligheter med roterende!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fort du blir hekta ender du opp med begge to tipper jeg ;)

startet med DA jeg, dvs Porter Cable maskinen og den var en revolusjon for meg personlig mht maskin bruk, lett å jobbe med og ga bra resultater også. personlig ville jeg ikke vært uten den erfaringen jeg fikk med DA maskin..

DA

Fordel:

-Trygg som fy å bruke

-Kan brukes med alt du kan bruke for hånd så det er "lett" tilgjengelige saker

-Du oppnår bra resultater fra dag 1, og du trenger ikke noe spess trening med den

Ulempe:

-TTT (ting tar tid) den jobber tregere

-Den korrigerer ikke alt av riper

-Den rister litt mye

Roterende

Fordel:

-Kjapp

-Fjerner det du ønsker å fjerne av skavanker

-Bra maskiner til en "grei" pris

Ulempe:

-Trenger trening, lettere å få kjørespor etc

-Har egene produkter som må benyttes som koster noen kr ekstra

Personlig anbefaler jeg aldri noen å dra rett på bilen med en Roterende maskin, noen fikser den etter en bil, mens andre trenger en 3-4 biler før de håndterer den riktig andre får det alldri til, og det er jo slik at om du får feks masse kjørespor og føler du ikke fikser det, blir det noen ekstra kr til et poleringsfirma som jobber med det, men som sagt, du skal selv føle hvilken nivå du er på, og dt er ikke "værre" en som bernhard sier å skaffe seg et test panel og se hvordan du syntes det er.

Så, DA er trygt og tregt og Roterende er kjappt og bra...håper jeg gjorde deg enda mer forvirret nå...he he ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en sammenligning av Flex mot PC, Megs sin maskin er litt kratigere en Porter Cable, ca samme som UDM

">
" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Som man ser i videoen gjør Flex en mye bedre jobb og gjør den dobbelt så fort, og man slipper å ha følelsen av å ha en Vibrerende dildo i hånden :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var i en ganske overbevisende test. Må nok gå for en Flex maskin. Sparer forhåpentligvis tid og arbeid med den. Akkurat ferdig med min første hele bil med maskinpolering (Clas Ohlson Cyclokopi). Fytttikatta det tok mange timer. Begynte i går ettermiddag, men ble ikke ferdig så jeg måtte fortsette i dag. Brukte Meguiars DC tre steg på original grønn cyclopad. Der det var mest riper og swirls kjørte jeg en ekstra runde med orange cyclopad og painctleaner. Bilen ble jo så blank som den antakeligvis ikke har vært før. Fikk ikke bort alle swirlsene, men det ble veldig mye bedre enn det var.

Hvilke produkter er det som er å anbefale sammen med Flexmaskina da? Håper det finnes noe som går litt raskere enn DC serien til Meguiars. Blir jo skikkelig blank bil, men det tar jo så sykt lang tid. Ps! Det som ser ut som polishrester på noen av bildene er en liten sky :)

post-249-1217015297_thumb.jpg

post-249-1217015322_thumb.jpg

post-249-1217015748_thumb.jpg

post-249-1217015803_thumb.jpg

post-249-1217016409_thumb.jpg

post-249-1217016497_thumb.jpg

post-249-1217016549_thumb.jpg

Endret av cruiser1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba,menzerna funker gull med Flexen eller Meg's Meguiar's serie...DC serien er jo egentlig handprodukter(men kan brukes med DA)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vanvittig blank ut den der.....

tips:

Denne kunne du gjerne ha lagt inn under show n shine.... :)

DC serien til Meguiars tar ikke mye riper den, den skjuler nok mer en den fjerner, emn JA den tar noe tid, emn gior et bra blankt resultat, noe denne bilen du har tatt her et premie eksempel på...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Så vanvittig blank ut den der.....

tips:

Denne kunne du gjerne ha lagt inn under show n shine.... :)

DC serien til Meguiars tar ikke mye riper den, den skjuler nok mer en den fjerner, emn JA den tar noe tid, emn gior et bra blankt resultat, noe denne bilen du har tatt her et premie eksempel på...

Ja, den ble veldig blank og fin. Så får vi se hvor lenge det varer. Skal på fjellet i morgen så da blir det grusveikjøring. Det er faktisk bilpleieguide for nybegynnere du har skrevet på siden her som delvis har ansvaret for galskapen. Jeg som alltid har vasket med turtlewax og brukt pusseskinn til å tørke av med har plutselig boden full av polish, mikrofiber og padder.... B)

Lurer på hvor dette skal ende :blink:

Ps! Vasker dere washmitten og mikrofiberkluter etter hver gang de har vært i bruk? Når merker man at de er moden for utskiftning?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hiver som regel alt i vaskemaskinen for hver gang. Mitt er uten unntak. Spyler den med hageslange, og vasker. Jeg bruker ikke noen form for såpe i maskinen da, gjør det kun for skyllingen sin skyld.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive