Gå til innhold

Kjøp av speilrefleks


Hans Olav

Recommended Posts

Tja, ut av vinduet er muligens noe vell drastisk, men poenget er at, som du selv sier, så har du null peiling på dette, du vil bare ta gode bilder. Da vil jeg uten å blunke påstå at en proffkompakt vil være et bedre valg enn en billig speilrefleks med kitlinse.

Selgeren vi l selvfølgelig påstå at "nå er kitlinsene blitt så gode at de holder i massevis". Men det har de påstått i 15 år nå, og det er fortsatt ikke sant.

Praksis viser at det blir sjeldnere du gidder å ta med et helt systemkamera. Og har du ikke kameraet med. blir det heller ikke bilder.

Har du tenkt å prioritere foto, virkelig bruke tid på det og lære det, dra på fototurer, da kan det ha noe for seg, men utfra det du sier innledningsvis fikk jeg ikke inntrykk av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Hans Olav

    17

  • Reidar

    6

  • Essiek

    5

  • mar1us

    4

Mest aktive i dette emnet

De aller fleste med speilrefleks diller jo bare rundt med kit-linse og knipser på autoprogrammet. Selv da synes jeg de tar mye bedre bilder enn vanlige kompakt. Selv om man ikke har de største ambisjoner så mener jeg man kan ha større utbytte av det med et rimelig speilrefleks.

Vi har investert i en bedre linse med utvidet zoom. Det alene har utvidet både kvalitet på bilder og bruksområde på kamera, samt løftet interessen for fotografering generelt et par hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Kjøper en speilrefleks, ikke lærer seg å bruke det noe særlig og bare tar bilder på auto er jeg ganske sikker på at det samme vil skje om en har en proffkompakt. Da er min mening at det er bedre å ha et speilrefleks og ha større muligheter den dagen en finner ut at en skal lære seg litt og kanskje også bytte optikk.

Dagens familiemodeller av speilrefleks har blitt så små og lette at en sparer heller ikke all verdens med plass og vekt med å kjøpe seg en proffkompakt.

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ut av vinduet er muligens noe vell drastisk, men poenget er at, som du selv sier, så har du null peiling på dette, du vil bare ta gode bilder. Da vil jeg uten å blunke påstå at en proffkompakt vil være et bedre valg enn en billig speilrefleks med kitlinse.

Selgeren vi l selvfølgelig påstå at "nå er kitlinsene blitt så gode at de holder i massevis". Men det har de påstått i 15 år nå, og det er fortsatt ikke sant.

D3100 med 18-55 kan han nå kjøpe for mindre enn hva ett G12 koster, som kommer til å ta bedre bilder enn g12 selv på full auto, og som har en mye bedre tilrettelagt meny for nybegynnere enn G12. Du kommer med en rekke påstander angående speilrefleks VS kompakt kamera som gjør at jeg tviler på at du vet så veldig mye om emnet i det hele tatt. Du drar frem "knall god optikk" og "stor sensor" som gode argumenter for kompakt kamera? :blink: Det er så feil som det får blitt. Og påstanden om at det er bortkastet hvis du ikke skal bruke minst 20.000kr på ekstra utstyr er også så fjernt fra virkeligheten som det får blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg skrev at jeg ikke har å mye peil vil ikke det si at jeg ikke vil bli interessert i å ha det med meg rundt og ta bilder.

Nå er et Nikon 3100 kjøpt inn så! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Grattis med nytt kamera :) ut å ta masse bilder og poste her inne :)

En liten advarsel....blir du hekta blir det fort dyrt :D

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha med kamera overalt jeg nå :)

-Men et 18-105mm objektiv har mye bedre zoom enn 18-55?

Når jeg sitter i stua og zoomer på veggen kan jeg ikke zoome lengre enn det jeg liksom ser når jeg sitter her og ser bort sjøl, hvis noen skjønte det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den har 50mm mer zoom på objektivet x1.6 (x1.6 da da kameraet ditt ikke er fullformat)

Men om du allerede har kjøpt kamera med 18-55 linse, så ville jeg ikke kjøpt den jeg sa, da kan du heller kjøpe en med mer zoom, om du vil.

Men foto er litt som med bilpleie, det har en tendens til å ta litt av om man ikke passer på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja. Skal bare ha.... :)

Får bruke det litt og ta bilde av alt mulig med lins som følger med. Så får vi se om vi oppgraderer etterhvert :)

Takk for alle tips folkens! Kommer sikkert flere spørsmål etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Hans Olav

Har nå lyst på objektiv med bedre zoom. Zommer ikke så veldig langt det som fulgte med. 18-55.

Hvilke alternativer har jeg på mitt Nikon d3100? Er i grunn bedre zoom jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon eller Sigma sitt 18-200. 90% av det jeg knipser blir tatt med det - og da mellom 80 og 130mm stort sett. Du kan evt gå for et 70-300, men anbefaler 18-200 som et allround "walk-about"-objektiv.

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Olav

Nikon eller Sigma sitt 18-200. 90% av det jeg knipser blir tatt med det - og da mellom 80 og 130mm stort sett. Du kan evt gå for et 70-300, men anbefaler 18-200 som et allround "walk-about"-objektiv.

Har du noen linker til butikker som har disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikkor AF-S DX 18-200mm f/3.5-5.6 G ED VRII er bra, og kan anbefales!

Alternativt: Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD om du ønsker enda mer zoom. Denne skal vist være bedre en Sigma sitt 18-250, men har ikke testa selv.

(Kan også anbefale Nikkor AF-S DX 35mm 1.8 G! Et fastobjektiv som er meget skarpt, lite og lett, samt billig! Ved siden av makroen, er dette det objektive som jeg bruker mest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D60, Sigma 18-200, f6.3, 1/320s, 116mm:

5502547703_e21d7dfdcb_b_d.jpg

Samme objektiv, F11, 1/60s ca 18mm (flash brukt, SB400), litt croppet og litt redigert i CS5:

5502993191_f1c27dd7aa_b_d.jpg

Ellers så er 99% av bildene i mine Show'n'Shines tatt med 18-200 til Sigma - hvorav noen ganske rå beading-bilder med brukbar DOF / bokeh som jeg tror Dodo v/ Blankbil kommer til å bruke. Som et allround objektiv så er jeg overhodet ikke i tvil - 18-200 fra enten Nikon eller Sigma er meget bra objektiver. Skal du ha bedre telezoom (og ikke kjøper brukt) så er du på ca 15-20.000 kroner.

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...