Anaxyd

LED pærer

37 innlegg i emnet

LED pærer. Smak litt på det. Fine greier?

Uansett, LED kommer som bare det nå. I TV-er, i kjøkkenbelysning, utebelysning, til bilen, til traktoren, til katta, til naboen osv.

Fordelen er jo at LED bruker jøtt lite strøm, blir nesten ikke varme og lyser relativt bra i forhold til hvor mye strøm de bruker. Flere og flere begynner med LED inne i huset, og dette har jo mange fordeler.

Har en kino med duk i taket, og slang opp 3 LED spotter. De blir faktisk ikke varmere enn kroppstemp, samme hvor lenge de har stått på, så man slipper kanskje å bruke så mye tid på å legge opp bokser og greier i taket for at ting ikke skal brenne. Når LED kom gradvis inn på markedet som vanlige pærer til huset, var de jo blå eller hvite. Dette er jo håpløst stygt i et hus, men nå har de kommet som warm white, som ser meget bra ut!

Jeg har troa på LED, og kommer til å satse på dette fremover. Hva syntes dere om dette? Har dere begynt å "konvertere" til LED?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt LED i snart 2 år nå... Meget fornøyd, bytter aldri pærer. Riktignok er mange av pærene alt for kjølige.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt det mye på interiør og annen svak belysning på bilene mine hvertfall. Fint lys, god holdbarhet og lite strømtrekk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke tvil om at LED er kommet for å bli. Både når det kommer til belysning i hus, gater og vei.

Jeg går selv på Teknisk Fagskole i Kristiansand der jeg i år har valgt hovedprosjekt med nettopp LED i hovedfokus.

Det går ut på å prøve å finne en løsning på å redusere energisløsingen vi har på norske veier og utkantstrøk, med tanke på regulering av f.eks tunneller og gatebelysning i utkantstrøk. Mange tunneller i Norge som står belyste natt og dag uten at det kjører alt for mange biler igjnnom pr. døgn.

Videre også se på kostnad og energibesparelse med å bytte ut dagens lysrør med LED teknologi. Da dagens lystoffrør har 1 års levetid mot LED´s levetid på 10-14 år.

Beklager hvis dette blir OT.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LED pærer er fremtiden.

Nå kommer de i stort sett alle varianter av sokler og størrelser som dagens pærer. og med samme farge som glødelamper og lysstoffrør.

Vi jobber veldig mye med LED belysning på jobben, og de nærmeste mnd kommer det mange nye spennende nyheter.

fordelene er mange. Lavt energiforbruk, lang levetid osv.

Angående varme er fordelen størst der du må bruke de ute. Det har seg nemlig slik at lamper og lys i dag er en del av oppvarmingen innendørs. og 90% av den varme energien du tar vekk må du tilføre på andre måter eller andre steder.

i dag er også f.eks dimbare led veldig mye dyrere en dagens løsning med f.eks lavvolt halogen. så går vinningen opp i spinningen spessielt innendørs.

Når det gjelder dette med kasser rundt f.eks downlights vil det fortsatt vedvare da også led har et behov for en vis kjøling.

Kjøper en gode halogen pærer f.eks reflektere disse ca 80-90% av varmen i den rettningen den lyser. så det er overflaten du ser lyset på som blir varmest..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LED pærer er uten tvil fremtiden, men det vil nok ta litt tid før de tar over for fluoriserende lysrør og "sparepærer" som også er veldig effektive. Teknologien har utviklet seg med en rasende fart og forbedringen i effektivitet har vært stor fra år til år selv om det ser ut som det har flatet ut litt det siste året. I små lyskilder er LED pærer ypperlige da de er veldig små, veldig effektive og veldig holdbare.

Et problem i større / kraftigere lyskilder er jo forsåvidt dette med varme i forhold til størrelse / overflate hvis man skal ha mye lys. Et 36W lysrør ligger på ca 3000 lumen, og man skal ha en del led "die's" (usikker på den norske benevnelsen) for å få ut såpass mye lys. Mens f.eks et T8 lysrør har en ganske stor overflate til å kvitte seg med varmen har en LED chip gjerne en 3-4 mm2 overflate og en LED chip med 300 lumen (som er det de nyeste ultra effektive LED chipene greier så vil det utvikles mye varme i forhold til overflaten, som spesiellt er et problem fordi LED ikke greier å kvitte seg med varmen igjennom stråling , derfor må varmen ha en rute å gå igjennom et varmeledende materiale bort fra LED'en.

LED's må også fokuseres på en helt annen måte da de i motsetning til en glødepære kun lyser i en begrenset vinkel mens en glødepære lyser nærmest i alle retninger. Derfor kan man ikke putte en LED konfigurasjon inn i frontlysene på en bil og få samme lysbilde som med vanlige pærer. Reflektorer og evt. linser må designes spesiellt for dette. Derfor egner LED pærer seg fint til de fleste lys på bilen som baklys, bremselys, blinklys osv der lyset skal ha stor spredning og det trengs relativt lite lys, mens de ikke enda egner seg så godt for hovedlys pga overnevnte årsaker :) Sikkert ingen som gidder å lese dette uansett, men det bare ramlet ut :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LED pærer er uten tvil fremtiden, men det vil nok ta litt tid før de tar over for fluoriserende lysrør og "sparepærer" som også er veldig effektive. Teknologien har utviklet seg med en rasende fart og forbedringen i effektivitet har vært stor fra år til år selv om det ser ut som det har flatet ut litt det siste året. I små lyskilder er LED pærer ypperlige da de er veldig små, veldig effektive og veldig holdbare.

Et problem i større / kraftigere lyskilder er jo forsåvidt dette med varme i forhold til størrelse / overflate hvis man skal ha mye lys. Et 36W lysrør ligger på ca 3000 lumen, og man skal ha en del led "die's" (usikker på den norske benevnelsen) for å få ut såpass mye lys. Mens f.eks et T8 lysrør har en ganske stor overflate til å kvitte seg med varmen har en LED chip gjerne en 3-4 mm2 overflate og en LED chip med 300 lumen (som er det de nyeste ultra effektive LED chipene greier så vil det utvikles mye varme i forhold til overflaten, som spesiellt er et problem fordi LED ikke greier å kvitte seg med varmen igjennom stråling , derfor må varmen ha en rute å gå igjennom et varmeledende materiale bort fra LED'en.

LED's må også fokuseres på en helt annen måte da de i motsetning til en glødepære kun lyser i en begrenset vinkel mens en glødepære lyser nærmest i alle retninger. Derfor kan man ikke putte en LED konfigurasjon inn i frontlysene på en bil og få samme lysbilde som med vanlige pærer. Reflektorer og evt. linser må designes spesiellt for dette. Derfor egner LED pærer seg fint til de fleste lys på bilen som baklys, bremselys, blinklys osv der lyset skal ha stor spredning og det trengs relativt lite lys, mens de ikke enda egner seg så godt for hovedlys pga overnevnte årsaker :) Sikkert ingen som gidder å lese dette uansett, men det bare ramlet ut :P

Men har ikke de nye Audiene LED kjørelys da? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har ikke de nye Audiene LED kjørelys da? :)

De vanlige kalles kjørelys for dagen( daylight running lights), de lyser alt for dårlig til å kunne brukes på natten. Lexus LS600h var første bil som bruker Led til nærlysene, som var fullverdige nærlys, og ikke bare for bruk på dagen. Det var i 2007 den først kom. Så skulle tro det skulle begynne å bli mer vanlig etterhvert. Men er nok prisen som spiller en stor rolle her ;)

http://www.lexus.eu/range/ls/key-features/safety/safety-advanced-headlight-technology.aspx

Audi R8 kan kom med mulighet for skikkelige LED lys og ikke bare de vanlige pynte Led lysene. Men den kom senere

Jo, Audi er de første som har greid å bruke LED teknologien til hovedlys: http://www.naf.no/Forbrukertester/Utstyr/Arkiv/Audi-forst-ute-med-LED-hovedlys/ :) Det vil nok komme på flere biler etter hvert :)

Det eneste de var først med etter hva jeg kan finne var slike pynte leds til kjøring på dagen.

Etter info jeg finner på nette var Lexus første produksjonsbil med fullverdige LED lykter.

http://www.automotto.org/entry/toyota-lexus-ls600h-worlds-first-car-to-tout-an-led-headlight-using-white-leds/

Men vanskelig å komme fram til noe konkret da det virker som det blandes mye mellom det på nettet. Men når Lexus sier det selv uten å bli saksøkt av Audi så skulle man tro det stemmer :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, kanskje det var Lexus som var først da. Ifølge naf var audi først ute med LED hovedlys med sin R8, men man skal jo ikke tro alt man leser på nettet :) Lexus LED lysene finner jeg veldig lite om på nettet.

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LED kjørelysene til Audi lyser alt for dårlig til å brukes som kjørelys når det er mørkt ja...

Andre billister ser deg kanskje like godt som om du kjører med vanlige lys, men du selv ser ikke stort lenger enn 10 meter forran bilen.

Men disse LED lysene (spesielt i A4) ser jo unektelig bra ut ut da :wub:

Selv om det er smak og behag her også...

LED lys er kommer for å bli ja. Både i heimen og til bilen :)

Endret av Bjerknez
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Led er veldig genialt til utebelysning. Tenkte å bruke 7w eller 9w led-pærer når jeg bygger hus neste år.

Kan ha en del pærer da, før man kommer opp i like mye watt som de vanligt 40w pærene.

Noen som har ledpærer i spottene inne i huset? Erfaringer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bruker en del led spot pærer.

Og desverre er det slik at de som er virkelige gode også koster der etter.. 450-800kr .stk om de skal være dimbare. og ha fornuftig farge.

levetiden er nok også sterkt overdrevet av mange leverandører....

5-6W tilsvarer vel ca 35W i lysstyrke som er mer en nok. en 50W gir mer eller mindre bare mer varme.

Men husk også at det er ekstremt stor forskjell også på halogen pærer. De beste pærene er langt mer effektive hva angår lysstyrke og levetid en de du kjøper i matbutikken... en 20W halogenpære med aluminiumsreflektor i en PRO serie avgir mer lys en den "vanlige" 35W downlighten.

Og som nevnt tidligere, så er nok led pærer mer ettertraktet og lønnsomt der du ikke har behov for varmen de produserer.

Det kommer en del nyheter nå hva angør lysrør og led teknologi. De kommer som direkter erstatere for rørene som står der i dag. og skal kunne brukes rett i lampene. Det skal gjøres noen test anlegg nå i butikker med målinger på besparing osv.

Levetiden vil jo være mye lenger en kovensjonelle lysrør.

En kolega av meg var nylig på messe i tyskland for led belysning for å få med seg mye nye nyheter og et nyss om hva som kommer.

Det meste av utviklingen de siste årene går på farge på lyset og reflektorer. samt dette med dimme problematikk. her har det skjedd veldig mye det siste året. og snart trenger en ikke "spessial" dimmere som en gjør i dag for å dimme led lys. Men du kan bytte de ut med de du eventuelt har i dag. Selve dioden har det ikke skjedd så mye med annet en på farge siden..

Jeg skal montere 9 stk nedfelte lamper i bellegningsteinen min til uka med led pærer, bruker da dimbare 6W pærer som vi importerer selv.

Spare pærer er en stør bløff.... De lager så mye overharmonisk støy og bruker nesten like mye strøm der som på 50Hz

En stor og fyldig forklaring av dette tror jeg ikke jeg lager her, da kun et fåtall vet hva overharmoniske er...

Men kort oppsumert etter noen tester som er gjort...

50Hz 9W

150Hz 3.harmoniske 7,5w

250Hz 5.harmoniske 5,2W

350Hz 7.harmoniske 3,9W

osv.....

altså var totalen på en "sparepære" oppgitt til 9W som skal erstatte 40W... godt over 35W.. så er besparelsen så godt som ingen....

Når dette kommer frem i "lyset" og for de folk flest......

overharmoniske er et generelt problem på all elektronikk... og kjempe problem på anlegg med 400V og null leder...

Den eneste måten du sparer penger på ved sparepærer er når du har gammel magnetisk måler som kun virker på 50Hz alle de nye elektroniske måler 0-500Hz som et minimum...

Dette kan vel helt klart kalles en digresjon, og kun for spessielt intreserte. så til dere øvrige... beklager om dette ble veldig teknisk...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har tenkt på at vi som bor i kalde Norge uansett må varme opp rommet vi er i store deler av året? Den strømmen du da sparer med LED pærer må du uansett gi til en varmkilde som skal avgi like mye varme som differansen mellom glødepære og LED pære :) Jeg får LED kjørelys på den nye bilen min og har montert masse LED i bilen jeg har nå. Det jeg ser er ett problem er at LED'ene gir jo null varme og isen på frontlyktene blir jo dermed ikke borte om vinteren.

Jeg har også testet LED spottpærer hjemme og har funket bra det. Spesielt utebelysning er er det jo mye lurere å ha LED.

Endret av AndreasLie
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skiftet fra 50w halogen til 3w led i spotene i svalgangen ute på garagen. Lyser selvføgelig ikke like bra, men godt nok for dekor/gangbelysning ute.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har tenkt på at vi som bor i kalde Norge uansett må varme opp rommet vi er i store deler av året? Den strømmen du da sparer med LED pærer må du uansett gi til en varmkilde som skal avgi like mye varme som differansen mellom glødepære og LED pære :) Jeg får LED kjørelys på den nye bilen min og har montert masse LED i bilen jeg har nå. Det jeg ser er ett problem er at LED'ene gir jo null varme og isen på frontlyktene blir jo dermed ikke borte om vinteren.

Men hvis man bruker den energien man sparer på led-pærer til fyring med varmepumpe så får man jo mer effektiv varmeproduksjon av det(teoretisk sett) I realiteten er det nok ikke store forskjellen :P

Godt poeng det med frontlyktene, men det er sikkert ikke rare jobben å finne en løsning der, er jo varme i det meste av ruter og speil såå..

Endret av AndersB
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så om du får tak i de dyre led-spottene til en god pris, så har du gjort en bra investering mtp. strømforbruk?

Eks:

I hytta har vi 22 stk 35w spotter. Når disse ikke er dimmet er det et forbruk på 770w (22x35w).

Om jeg skrifter ut alle disse med 7w led-spotter (de dyre), vil strømforbruket da være 154w? (22x7w). Altså 1/5 av strømforbruket.

Eller vil HZ´n ha noe å si? Blir regnestykket så enkelt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er så enkelt, men les det jeg skrev lengre opp med oppvarming.

Endret av AndreasLie
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har en link til fornuftige LED-pærer til utelysene mine, der det i dag står 55W vanlige "skrupærer"?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spare pærer er en stør bløff.... De lager så mye overharmonisk støy og bruker nesten like mye strøm der som på 50Hz

En stor og fyldig forklaring av dette tror jeg ikke jeg lager her, da kun et fåtall vet hva overharmoniske er...

Men kort oppsumert etter noen tester som er gjort...

50Hz 9W

150Hz 3.harmoniske 7,5w

250Hz 5.harmoniske 5,2W

350Hz 7.harmoniske 3,9W

osv.....

altså var totalen på en "sparepære" oppgitt til 9W som skal erstatte 40W... godt over 35W.. så er besparelsen så godt som ingen....

Når dette kommer frem i "lyset" og for de folk flest......

overharmoniske er et generelt problem på all elektronikk... og kjempe problem på anlegg med 400V og null leder...

Den eneste måten du sparer penger på ved sparepærer er når du har gammel magnetisk måler som kun virker på 50Hz alle de nye elektroniske måler 0-500Hz som et minimum...

Dette kan vel helt klart kalles en digresjon, og kun for spessielt intreserte. så til dere øvrige... beklager om dette ble veldig teknisk...

Dette var veldig interessant synes jeg :) Heldigvis har jeg fortsatt en god gammeldags måler :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive