Larsegutt

Kalk avleiring fra sement på lakken.

21 innlegg i emnet

Hei!

Har en kompis som har hatt bilen sin stående i et garasje anlegg hvor det har dryppet vann ifra taket og ned på bilen.

Det sitter som fy på lakken. Ingen ''vanlig'' avfetting eller høytrykk har klart å fjerne dette. En må bruke naglen for å skrape det vekk, men det er mer som et evighetsprosjekt da vannet har sprutet opp etter hele siden av bilen.

Jeg går utifra dette er kalk som kommer fra vannet i sementen. Det er ikke saltvann. Over parkanlegget er det en uteplass (grass)

Bilen det gjelder er en 02 mod BMW 325i

Noen som kan gi meg et hint i hva jeg skal anbefale han å bruke?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du prøvd med clay da?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 liter bensin og en fyrstikk?

Kun nedsliping og omlakkering hjelper på dette

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk denne tråden, hvis jeg husker riktig gikk det ut på det samme..

http://www.detailersclub.no/forum/topic/5633-merkelige-rennemerker-i-lakken/

Nope:

"Da har jeg omsider fått oppklart hva dette dreier seg om. Det var hverken sementstøv, avfetting eller bakepulver. Når jeg kjøpte denne bilen hos Bil i Nord Tromsø fikk jeg opplyst at de hadde foretatt lakkering av noen skader på sideskjørtene. Noe som de tilfeldigvis glemte å nevne var at de også hadde lakket opp noen skader under høyre lykt fremme og på venstresiden bak. De glemte tilfeldigvis også å nevne at girkassen hadde en lekkasje og måtte byttes, men dette løy de om i ettertid og påstod at dette hadde blitt opplyst om før kontrakten ble signert.

Når forrige eier har levert inn bilen så har bilen hatt en kraftig skramme fremme på høyre side, på høyre hjulbue, og bak på venstre side. Det har blitt fylt spakkel i sårene og dette har igjen blitt lakket over med sprayboks og ikke lagt klarlakk over. Jeg merket noen måneder etter at jeg hadde kjøpt bilen at den var ganske matt i lakken bak på venstre siden og at den hadde noen små flekker i lakken under høyre lykt. Jeg tenkte ikke så nøye over dette da jeg regnet med at dette ville la seg polere bort.

Årsaken til de kraftige hvite rennemerkene som etterhvert oppsto, er sannsynligvis at avfetting, spylevæske osv har tæret på lakken. "

Kalk skal normalt være greit å få av dersom den ikke har fått ligge for lenge.

Værre blir det om det skyldes betongvann som har etset seg ned i klarlakken og fått den til å sprekke.

Slik OP forklarer det, er jeg ikke sikker på nøyaktig hva dette er.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bænkers betong/sementvann - har sett et par slike biler i "min" fellesgarasje. Heldigvis ikke i min ende av garasjen, der er det potte-tett. Helt klin hakke umulig å få bra igjen, og jeg har prøvd det meste. Endte med våtslip og Biltema-lakk på en (gammel) Polo, den andre er det ikke gjort noe med...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope:

"Da har jeg omsider fått oppklart hva dette dreier seg om. Det var hverken sementstøv, avfetting eller bakepulver. Når jeg kjøpte denne bilen hos Bil i Nord Tromsø fikk jeg opplyst at de hadde foretatt lakkering av noen skader på sideskjørtene. Noe som de tilfeldigvis glemte å nevne var at de også hadde lakket opp noen skader under høyre lykt fremme og på venstresiden bak. De glemte tilfeldigvis også å nevne at girkassen hadde en lekkasje og måtte byttes, men dette løy de om i ettertid og påstod at dette hadde blitt opplyst om før kontrakten ble signert.

Når forrige eier har levert inn bilen så har bilen hatt en kraftig skramme fremme på høyre side, på høyre hjulbue, og bak på venstre side. Det har blitt fylt spakkel i sårene og dette har igjen blitt lakket over med sprayboks og ikke lagt klarlakk over. Jeg merket noen måneder etter at jeg hadde kjøpt bilen at den var ganske matt i lakken bak på venstre siden og at den hadde noen små flekker i lakken under høyre lykt. Jeg tenkte ikke så nøye over dette da jeg regnet med at dette ville la seg polere bort.

Årsaken til de kraftige hvite rennemerkene som etterhvert oppsto, er sannsynligvis at avfetting, spylevæske osv har tæret på lakken. "

Kalk skal normalt være greit å få av dersom den ikke har fått ligge for lenge.

Værre blir det om det skyldes betongvann som har etset seg ned i klarlakken og fått den til å sprekke.

Slik OP forklarer det, er jeg ikke sikker på nøyaktig hva dette er.

Beklager, jeg husket feil. Mente det var snakk om noe sementgreier i starten men hadde helt glemt at det var en annen årsak. Orket ikke lese igjennom hele tråden :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ikke lovende ut...

Tenkte på clay jeg også, men tror dette belegget kan bli for tykt til det.

Som det sto i den ene linken her http://www.fordf150.net/forums/viewtopic.php?t=16410 så var det WD40+microfiber på plastikk, å eddik å vann på lakk.

Kanskje prøve meg forsiktig frem med det, etterfølgt av clay å polish.

Noen andre tips?

Endret av Larsegutt
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

citronsaft.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skader ikke å prøve :) Sannsynligvis må du gå på såpass hardt med "et eller annet" uansett at du drar vekk klarlakken til slutt. Og høyst sannsynlig har det gått igjennom klarlakken også

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syrebasert felgrens er verdt et forsøk....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Citrusrens kan være ett forsøk verdt å prøve også

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ring til Remitek. Remitek sin hjemmeside

Jeg vet at de hadde et syreprodukt som funker meget bra(har prøvd dette selv).

Det er et Lahega produkt som tar bla. sement/betong o.l.

Husker ikke hva det het :(

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

cement er veldig etsende, forsøk å jobbe uten hansker , begynner å blø etter en stund , de som jobber med cement har en syrevask , men hva den gjør med lakk vites ikke.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker ikke eddik på cement? mener jeg leste det et sted, bare bruke en svamp og eddik og presse på flekkene. (ikke gni)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visst han kommer med bilen skal jeg prøve forskjellige ting å se, så kan jeg oppdatere tråden her med bilder visst det er interesse for det..

Sitrusrens

WD40

eddik

hva med parafin?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant dette etter litt googling

Re: Concrete and cement splatters on paint.

The "vinegar method" was only partially effective. Thanks very much for the suggestion. Deeply appreciated

I tried wetting the concrete deposits with WD40 spray, and keeping it wet for 10mins.

Then, used high pressure jet of water to blast the concrete bits. They came off slowly.

Re-wet with WD40, wait 10min, and wipe the area with an old rag. All concrete came off.

Washed with spoo to remove WD40 oiliness.

105 with W5000 wool pad on rotary (it was a black car)

106FF with Megs polishing pad (Flex)

85 RD with Megs finishing pad (Flex)

Swissvax Onyx pure carnauba.

Looks great!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant dette etter litt googling

Re: Concrete and cement splatters on paint.

The "vinegar method" was only partially effective. Thanks very much for the suggestion. Deeply appreciated

I tried wetting the concrete deposits with WD40 spray, and keeping it wet for 10mins.

Then, used high pressure jet of water to blast the concrete bits. They came off slowly.

Re-wet with WD40, wait 10min, and wipe the area with an old rag. All concrete came off.

Washed with spoo to remove WD40 oiliness.

105 with W5000 wool pad on rotary (it was a black car)

106FF with Megs polishing pad (Flex)

85 RD with Megs finishing pad (Flex)

Swissvax Onyx pure carnauba.

Looks great!

Ah... så der er håp i sikte med andre ord!

Da gjenstår det bare å se..

Takker så mye for god rettleiing folkens!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk bilder. Så hvis det funker så får jeg fikset den andre bilen i nabolaget her. Måtte gi opp på den første, og jeg mener jeg testet WD40 - men mulig jeg ikke var tålmodig nok...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lampeolje kunne du kanskje prøvd?

Vet ikke om dette tar såpass inngrodde greier, men det tar hvertfall ganske mye.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive