Gå til innhold
Aspiranten

Katter med kjærlighet for bil

Recommended Posts

Aspiranten    45
Aspiranten

Vi har en carport hvor vi parkerer som gir nabolagets katter ly og trygghet når det regner, og det de gjør er å hoppe opp på panseret, spankulere over vinduet opp på taket hvor de går seg noen runder til sanden under potene har festet seg til lakken, så stikker de av. Nabolaget er også preget av enslige, gamle damer med nært forhold til katter...

Noen som har gode tips til å holde disse krekene borte fra bilpleia mi? Vet at ulveurin kan hjelpe, men inngangsdøra er inne i carporten så jeg vil gjerne ha tips som skåner oss som bor her :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tomas    339
Tomas

Møllkuler skal vel være ganske bra til dette formålet. Men er usikker på hvor mye den lukten påvirker oss mennesker.

Men kjenner igjen frustrasjonen her da vi også hadde en katt som var glad i panserligging :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter    1 397
Petter

De liker ikke pepper... strø litt på bilen. Funker bra på vår katt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy    5 766
Tommy

Strø ut hel pepper, eller sprøyt litt salmiakk rundt bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir    335
Geir

Det finnes mange hjelpemidler der ute, i tillegg til diverse gode kjerringråd som også er nevnt tidligere i denne tråden. Jeg kan fortelle litt om det jeg har prøvd både for å holde katta til samboeren unna sofaer og diverse rom innendørs hos oss, holde nabokatter unna hagen min som de trodde var offentlig do, samt rundt bilen.

Here goes;

Pawz Away

Her kan du sette på lyd og støt, kun lyd eller kun støt. Støtet er ikke farlig for kattene, men de kommer seg KJAPT unna. Matten kunne du lagt på bakken slik at de måtte tråkke på den for å hoppe opp på bilen. Mange i USA har en slik på panseret, og mange virker fornøyde med det. Jeg tror dog dessverre at kattene, i sin iver etter å komme seg unna etter å ha bli kilt under potene, ville dratt matten litt bortover på panseret, og da vil det nok resultere i noen riper. Jeg er også litt usikker på hvordan matten vil oppføre seg i minusgrader. Tror nok at den stivner litt og mister evnen til å gi katta støt.

Et annet "våpen" som kan fungere er denne;

Ssscat

I startpakken får du en kanne med ufarlig væske, og en sensor med plass til batteri som du skrur på kannen som følger med. Denne kan du sette ved inngangen til carporten, og etter ca 10 sek med justering er den klar til kamp. Så fort kattene passerer sensoren kommer det en liten dusj, og kattene bråsnur. I tillegg kan du banne på at de husker hva som skjedde da de gikk "over linja". Du får kjøpt masse refill til denne på eBay.

Jeg har brukt disse to produktene med hell innendørs. Sprayen har holdt katta til samboeren utenfor et bestemt rom, mens matten har holdt katta unna sofaen. Matta tåler vann og skal fungere ute etter det jeg har lest hos produsent. Mattene er forholdsvis dyre, så det skulle også bare mangle. Sensoren til sprayen fungerer i mørket.

Det negative med disse to er at du antakeligvis vil måtte bytte batteri ofte. IKEA, anyone? :P

Utenom dette, så forsøkte jeg å plassere ut noen krus med eddik i hagen denne sommeren da diverse nabokatter brukte blomsterbed etc som kattedo. Med en grei mengde eddik i krus med ca 3-4 meter mellom hvert krus var ikke det å drite i hagen min så stas lenger.

Produktet "Get Off" har jeg prøvd rundt bilen, men denne geléen blir jo borte så fort det regner, og er av den grunn ubrukelig. Det ville kanskje fungere bedre i en carport hvor det ikke regner rett på, men da jeg så hvordan en katt reagerte i nærheten av dette produktet mistet jeg troen på det.

Vet også at det finnes produkter med en høyfrekvent lyd som fungerer bra. Denne lyden hører ikke vi mennesker. Har en "pistol" (Link til produkt) jeg har brukt til å jage katter med fra hagen, og det har fungert som bare det. Denne skader heller ikke kattene, og de lærer veldig kjapt at det ikke er så lurt å være på det og det området fordi "jeg fikk en jævlig lyd mot meg sist jeg var der". Pistolen ville ikke fungert mtp carporten din, men denne har samme prinsipp;

PetSafe Indoor Fence

Vil tro den kan stå ute når det er under tak.

Hilsen en som vil ha katter til h**vete vekk fra bilen min, men som samtidig ikke vil skade dem...

Endret av Geir
  • DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.S    46
Martin.S

Å jeg kjenner meg i gjenn i frustrasjonen. Dette er en spesiell plage om vinteren, når panseret er godt og varmt. Har prøvd meg litt med "get-off"-spray. Og synes det virka, må nesten bruke den hver gang bilen parkeres, for den varer ikke så lenge.

Her er et tips i drøyeste laget;) http://www.gjengangeren.no/nyheter/skremt-av-hoyt-smell-1.5146749

Jeg bor faktisk i den gata der, men NEI det var ikke meg. Fikk mange telefoner den dagen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torby    204
Torby

Det finnes et produkt som heter Katt-deg-vekk, som er et granulat man strør på bakken. Det funker sånn passe bra etter min erfaring. Ulempen er at man må strø på nytt hver gang det har regnet. Men hos oss har det ihvertfall holdt nabokattene på avstand.

I blomsterbed kan man plante fløyelsblomster, de er ikke kattene noe glad i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aspiranten    45
Aspiranten

Takker for tips karer, da tror jeg at jeg drøyer innkjøp av luftgevær med det første :lol: og tester ut tipsene deres litt etter litt.

Geir:

Artige tips gitt! Hvordan er den gadgeten som skyter etter kattene, vil den klare å skille mellom katt og bil? Vil ikke ha Swissvaxen min nedgriset av en "ufarlig væske" hver gang vi kommer hjem... :D

Har du sjekket ut Sanyo sine Eneloop batterier? Disse oppladbare er jo perfekte for gadgets som ikke tapper batteriene for strøm fort, slik som fjernkontroller etc. pga. at de selvutlades så tregt.

http://www.stefanv.com/electronics/sanyo_eneloop.html

Banker IKEA batterier på pris også, etter 10-20 oppladninger :D (av 1500 i levetiden...)

http://www.japanphoto.no/product/batterier-og-ladere/sanyo/eneloop-lader-4x-aa-2000mah/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir    335
Geir

Takker for tips karer, da tror jeg at jeg drøyer innkjøp av luftgevær med det første :lol: og tester ut tipsene deres litt etter litt.

Geir:

Artige tips gitt! Hvordan er den gadgeten som skyter etter kattene, vil den klare å skille mellom katt og bil? Vil ikke ha Swissvaxen min nedgriset av en "ufarlig væske" hver gang vi kommer hjem... :D

Har du sjekket ut Sanyo sine Eneloop batterier? Disse oppladbare er jo perfekte for gadgets som ikke tapper batteriene for strøm fort, slik som fjernkontroller etc. pga. at de selvutlades så tregt.

http://www.stefanv.com/electronics/sanyo_eneloop.html

Banker IKEA batterier på pris også, etter 10-20 oppladninger :D (av 1500 i levetiden...)

http://www.japanphoto.no/product/batterier-og-ladere/sanyo/eneloop-lader-4x-aa-2000mah/

Ssscat vil spraye ned alt som går forbi sensoren....inkludert deg. Men den er såpass lav at det bare er å gå over den, så overlever du ;)

Har ikke sjekket disse batteriene. Jo bedre batterier det er, jo mindre utskiftninger blir det hvertfall. Skal sjekke ut disse batteriene :D

Ser nå også at "Indoor fence" kun fungerer hvis katten har et spesielt halsbånd på seg. Da nytter jo ikke akkurat dét produktet for din del. Men jeg vet det finnes produkter som avgir høyfrekvent lyd uten at kattene trenger å ha et halsbånd på seg for å merke det...Du finner det nok ved å google det.

Endret av Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind    32
Øivind

Jeg "oppdrar" kattene med hageslangen.. tar litt tid og venting, men er ufattelig effektivt :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trondbrandsen    9
Trondbrandsen

Har samme problem selv, men det er ikke mine katter, og jeg har ikke utsyn til carporten min dessverre. Finner bare bilen med masse spor og riper på tak og panser etter sandete kattepoter :angry: Men kan jo ikke holde på med påføring av ting og tang kontinuerlig, ihvertfall ikke uten å være sikker på at det virker en god stund... Og kan jo ikke slenge sitronskiver og pepper på bilen heller, i alle dager :wacko: Jeg har rett og slett sluttet å bruke carporten, som egentlig kunne vært gull å ha fremover mtp is og snø! Noen enkle og bombesikre råd?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aspiranten    45
Aspiranten

Jeg har vurdert en "gardin" festet på snor både topp og bunn, blir vel igrunnen ikke noe mer stress og åpne\lukke enn en garasjeport ville vært :rolleyes:

Problemet er at panseret, eller bakluka, stikker utenfor selve carporten og jeg måtte derfor ha bygget noe noe macgyvergreier ut fra takveggene- og helt sikkert fått pepper av de gamle damene i borettslaget for brudd på "alleboligeneskalværeidentiske!!" reglene <_<

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gemini    0
Gemini

Jeg fant pris på Ssscat, for jeg tenkte da jeg leste tråden at det var et godt tips. 1209,- på Tropehagen Zoo kostet den, så det var en stiv pris. I carporten vår må vi ha minst to om det skal være noen effekt. Også lurer jeg på hvor lenge de virker?

Hva er det med alle de gamle enslige damene og katter? Kan de ikke kjøpe en gullfisk istedet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkarbelling    4
Akkarbelling

Jeg fant pris på Ssscat, for jeg tenkte da jeg leste tråden at det var et godt tips. 1209,- på Tropehagen Zoo kostet den, så det var en stiv pris. I carporten vår må vi ha minst to om det skal være noen effekt. Også lurer jeg på hvor lenge de virker?

Hva er det med alle de gamle enslige damene og katter? Kan de ikke kjøpe en gullfisk istedet?

Ja kan du fatte og begripe at ikke at alle katte-eierene i nabolaget tar hensyn til deg og kvitter seg med kjæledyrene sine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aspiranten    45
Aspiranten

Ja kan du fatte og begripe at ikke at alle katte-eierene i nabolaget tar hensyn til deg og kvitter seg med kjæledyrene sine.

Kan du se for deg oppstandelsen dersom hunden vår hadde fått løpe fritt og fått gravd opp hvert bed nedover husrekkene?

De gamle damene hadde manet opp til krig :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir    335
Geir

Du betaler så vanvittig mye mindre hvis du handler på ebay. Jeg kjøpte min der for totalt $50. Det er 316 kr med dagens kurs. Skulle du være så uheldig at du må betale moms, så blir det 395,-. Da mener jeg Tropehagen priser seg fullstendig ut.

Link;

http://cgi.ebay.com/MultiVet-SSSCat-CAT-CONTROL-SYSTEM-Spray-utm-/220447145361?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3353ac7d91

Når det gjelder hvor lenge de virker, så er ikke min tom ennå. Tror faktisk batteriene går før sprayboksen tømmes. Refill er også veldig billig på ebay.

Endret av Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Costanza76    0
Costanza76

Hva med å dekke bilen med et sånt overtrekk på kveld/natt (hvor faren er størst for at kattene får fritt spillerom)?

Jeg har det samme problemet i min carport, og har vurdert en slik løsning (etter inspirasjon fra en av naboene (usikker om han har samme begrunnelse for bruken av overtrekket, men men...)).

Endret av Costanza76

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_Makki_    1 027
_Makki_

Jeg har ingenting imot katter så lenge de holder seg unna garasjen, oppkjørselen og terrassen min :)

Ellers er en fint trent hund som hjelper meg og holde orden på kattene til naboer :) Funker hver gang!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig