Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Ja gjør det.....

Hovedproblemet med "billigfreser" er alltid byggekvalitet på selve ramma, og stivheten i denne. I tillegg er det ofte et dimensjoneringsproblem forbundet med utkasteren som gjør at tetting ofte blir et problem. (ei stor motorsvak utkastervifte som møter er knøttlite utgangshull i starten på utkastertuten (eks Stiga sine freser)

Bare tenk på at fresen må være stiv i ramma.....og at massevis av plastdeler rundt om sjeldent er et godt tegn. Motorene som brukes i dag er sjeldent noe problem.....det er i resten av bygget det oftest blir krøll.

Når det er sagt så må jeg si at ikke alt er gull hos Honda heller.....

Det er to ting jeg foreløpig er ganske mifornøyd med på min flunka nye, og det er betjeningsvennlighet/l\plassering på håndtaket for å snu utkastertuten. I tillegg er gummien i veggene på dekka så myk at fresen blir ustabil sideveis :huh:

Hadde jeg visst om dette hadde nok Ariens trukket det lengste strået her siden jeg skulle ha hjulfres, og ikke belter.

Forstår at du har over gjennomsnittet peiling på snøfresere, Ståle, men hadde ikke dekkene vært så myke i sidene, så hadde alternativevært kjetting. Har selv en Honda 970 som er 9-10år gammel med hjul. Er enig at det er litt "ustabilt" med de dekkene, men det er bedreenn kjetting, da den også brukes på en del av terrassen.

kalevipalo
Skrevet

Canadiana=Husquarna

Bor på en plass det laver ned ganske mye snø iløpet av vinteren, så snøfreser er noe jeg har brukt i mange år.

Mine erfaringer er at man får det man betaler for :)

Hadde lommeboka tålt det så ville jeg kjøpt Yanmar eller Honda

I neste rekke står fresere som Ariens , Toro, Canadiana

De jeg ville holdt meg unna er Stiga (Dårlige erfaringer med flere Stiga fresere)

Kjøpte meg forresten en ny fres i forrige uke. Jonsered ST 2111 E

Skal bli moror å se om denne holder like bra som min forrige Ariens snøfreser.

Bilder kommer :)

Øyvind G
Skrevet

jeg kjøpte meg en brukt freser for et par mnd siden. den heter jacobsen imperial 30. godt fornøyd hittil. er det andre her som har erfaringer rundt denne type freser?

har du hvert noe borti de før ståle? du som er snøfrserguru? :P

den har 30" fresebredde og motoren er en 8hk Tecumseh motor.

Skrevet

jeg kjøpte meg en brukt freser for et par mnd siden. den heter jacobsen imperial 30. godt fornøyd hittil. er det andre her som har erfaringer rundt denne type freser?

har du hvert noe borti de før ståle? du som er snøfrserguru? :P

den har 30" fresebredde og motoren er en 8hk Tecumseh motor.

Har en homelite Jacobsen, 8hk BS motor på den. Sikkert 25år gammel å går som ei klokke.

Ene hjullageret med blekket som det sitter i har gått føyka nå, så hjulaksel var vell 7-8mm ute av senter. Ble dårlig gripevne på

dreva fra drift til hjul da gitt.

Har ikke klart å skaffe deler ennå.

Skrevet (endret)

Ringte en kompis som er selger på EIK-senteret i dag, der har de dennne: Jonsered ST 2106, får den for 9995,- som er EIK sin kampanjepris i skrivende stund, men tipper at jeg får den ennå litt rimeligere.

Ser at de har Toro også men disse koster jo mer enn Honda som jeg trodde var noe av det dyreste.

Nå er jeg Honda-entusiast når det kommer til biler men legger ikke 20 laken i snøfreser akkurat nå.

Noen som har erfaring med Jonsered fresere forresten?

Endret av redline
Skrevet

fikk fatt på en Ariens 724 med 7hk tecumseh motor,problemet med denne fresen var att rådelagret var knekt,ifølge en forhandker var det kun 2 grunner til att rådelagret knekker,enten ett det er fritt for olje,eller att det er feil type olje,i dette tilfellet var det feil olje får jeg håpe,kjøpte fresen av en kar soom solgte huset og flytta så jeg kjøpte fresen billig av han siden den var ødelagt,har bestilt ny råde,toppakning og toppdekselpakning så får bare håpe det er bare å bytte råden så starter den,frsern ser bra ut lite brukt,(lite maling borte inni fresn)

A6 Avant bitdi

S2 avant

Skrevet

Da var det visst utsolgt for Jonsered hos EIK visstnok, men de hadde igjen èn Toro 826 OE som jeg skulle få for 12.995,- :D Denne var det kanskje en som hadde tinget men han skulle egentlig ha en 11 hk, får svar i morgen. Et kupp til den prisen tør jeg påstå.

Skrevet

Da har jeg vært og henter og tatt en rask kjøretur med min nye Ariens ST24 fres.

Førstegang jeg har prøvd en snøfreser faktisk. Drit og dra til manuell snørydding f.o.m idag!!

Merker at gruset underlag med 10cm "melete" snø ikke er optimalt for en snøfreser.

Følger med endel grus selv om glideskoene er stilt til den laveste innstillingen.

Også glemte Ariens å montere lyddemper på eksosen :P

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

• 3 weeks later...
Skrevet

Kan bare si meg utrolig fornøyd med Toro 826 :D Har fått brukt den en del og går bare å venter på mere snø nå..

• 3 weeks later...
Skrevet

Noen som har erfaring med Kärcher 8.66 snøfreser?

Har en på hånda som jeg skal få for 5000,- 2003 modell som er minimalt brukt.

Har også en Ariens 1024 pro på hånda som jeg kan få for 8500,-

Greia er at jeg har en liten gårdsplass, og derfor helt sikker klarer meg med en liten fres.

Men om Kärcher fresen ryr sammen, er jo det dårligere butikk..

What to do?

Skrevet

Noen som har erfaring med Kärcher 8.66 snøfreser?

Har en på hånda som jeg skal få for 5000,- 2003 modell som er minimalt brukt.

Har også en Ariens 1024 pro på hånda som jeg kan få for 8500,-

Greia er at jeg har en liten gårdsplass, og derfor helt sikker klarer meg med en liten fres.

Men om Kärcher fresen ryr sammen, er jo det dårligere butikk..

What to do?

Har selv den minste Ariens 2 trinnsfresen. ST24. Kjempe fornøyd med den. Selv om den er liten og kompakt, freser den 30cm tung snø som bare det, og kaster den 10 meter. Den knasker i seg brøytekanter på knehøyde med masse isklumper også.

Ingen erfaring med andre fres, men hadde utifra hva jeg har lest her og andre steder, helt klart gått for Ariens fresen.

-- Vw  E Up 2015 --

Skrevet

Har selv den minste Ariens 2 trinnsfresen. ST24. Kjempe fornøyd med den. Selv om den er liten og kompakt, freser den 30cm tung snø som bare det, og kaster den 10 meter. Den knasker i seg brøytekanter på knehøyde med masse isklumper også.

Ingen erfaring med andre fres, men hadde utifra hva jeg har lest her og andre steder, helt klart gått for Ariens fresen.

Ok! Takk for oppklarende svar! :)

Er så usikker at jeg faktisk vurderer å handle begge, for så å selge unna den jeg ikke vil ha til neste vinter. Blir nok ikke noe stort problem å bli kvitt en fres når snøen på nytt laver ned. :)

Skrevet (endret)

En liten tilbakemelding på min Canadiana 1032 etter å ha brukt den etter 4 snøfall. Den er rett å slett sterk som juling, den spiser snøen som jeg spiser en wopper cheese etter en hel arbeidsdag :P Jeg kan kjøre hele "kjeften" full uten at den stopper av den grunn, det virker som den bare liker når jeg kjører inn mye snø. Naboene er også godt fornøyde ettersom de er gamle, så pleier jeg å hjelpe de litt med snøryddinga. Det går unna med 32" fresebredde, og jeg gliser bare hver gang jeg bruker den! Byttet brytebolter nylig da en stein av kategori stor ble med ut på luftetur etter møtet.. Ellers starter den utrolig lett, i dag startet den på 1 drag... Den har El-start også, men den har jeg bare brukt 1 eller 2 ganger.. Hvis det skulle være noe negativt om den, så bråker den godt, men ikke ett problem for meg med peltor og radio.

Så alt i alt synes jeg ikke den står tilbake for noe, og jeg har vel mer eller mindre tjent den inn på snøfallene som har kommet ;)

Men er det noen som kan hjelpe meg med nye dekk til fresen? Jeg har googla å holdt på her, men finner ikke noen akkurat i min dim. Dimensjonen er 16" x4,8"x 8". Mine dekk har gjort sin plikt, og jeg vil ha nye :)

Endret av Lahega
  • 1 month later...
Skrevet

Da er snøfresersesongen over her på østlandet(håper jeg!!)

SUPER fornøyd med min Ariens ST24. Fikk kjørt den 5-6 ganger denne vinteren, og den fungerer over all forventning, ihvertfall til mitt bruk.

Nå skal den "pakkes bort" bakerst i garasjen, men skal tømme den for bensin, og bytte olje på den.

Men hvilken oljetype skal jeg bruke? Etter og ha søkt litt på nett, så er det forskjellige anbefalinger. Noen sier mineral, noen sier helsyntetisk?

Gjør jeg dumt i å bare bruke samme helsyntetiske som jeg bruker på bilen?

-- Vw  E Up 2015 --

Skrevet

Da er snøfresersesongen over her på østlandet(håper jeg!!)

SUPER fornøyd med min Ariens ST24. Fikk kjørt den 5-6 ganger denne vinteren, og den fungerer over all forventning, ihvertfall til mitt bruk.

Nå skal den "pakkes bort" bakerst i garasjen, men skal tømme den for bensin, og bytte olje på den.

Men hvilken oljetype skal jeg bruke? Etter og ha søkt litt på nett, så er det forskjellige anbefalinger. Noen sier mineral, noen sier helsyntetisk?

Gjør jeg dumt i å bare bruke samme helsyntetiske som jeg bruker på bilen?

Det finnes en egen olje beregnet for snøfres, den får du blandt annet kjøpt på felleskjøpet! Det har noe med at den skal tåle kulden osv! Men jeg vet det er flere som bruker vanlig olje til bil, men det var denne forklaringen jeg fikk på felleskjøpet ;) Da vet jeg at det er 100% rett olje også, og det liker jeg hvertfall!

• 1 year later...
Skrevet

Da ble det kjøpt en godt brukt Canadiana 1032 basert på tips her i tråden. :)

Kan nevne at Felleskjøpet tar servicer og fører slitedeler til disse; null problem å få tak i.

Min trenger et nytt lager, nye reimer og ny gasswire, forhåpentligvis rekker jeg det før snøfallet kommer for fullt. :)

1032 står forøvrig for 10hk og 32" fresebredde.

• 7 months later...
Skrevet (endret)

Jeg vurderer en Toro 826 O, men er litt usikker da jeg egentlig vil ha en 826OE. Etter en kjapp google runde så ser det ut som om forskjellen mellom Toro 826O og 826OE er at sistnevnte har el.start.

I tillegg ser jeg litt på Partner PSB 270, men er veldig usikker. Hører at mange er skeptiske til Partner, men slik jeg forstår det er Partner et svensk merke som har produsert hageutstyr i mange, mange år. Det jeg også leste var at Partner og Husqverna er samme selskap nå. Partneren har mer utstyr (elstart, lys, power steering) og en kraftigere motor enn Toroen og samme fresebredde. Motoren er Briggs & Stratton på begge, Toro 1150, Partner 1450.

Noen som har en Partner fres og som kan gi meg litt informasjon om hvordan den er?

Endret av Lysholm
Espen Lenvik
Skrevet

Toro 826 er en meget bra fres. Har selv hatt en i 3 år. Ingen problemer. Det med el start er at OE har en ledning for 220v ut fra starter og med en knap der. Ikke el start med batteri på disse. Har alldri hatt behov for el start jeg. Starter alltid på 1 drag . Så for min del er OE ikke nødvendig. Men ellers annbefaler jeg denne fresen på det høyeste.

• 2 weeks later...
Skrevet

Kan si at Ariens er veldig gode snøfresere. Vår er 20+ og fungerer knall enda. Ny olje og nye reimer så er den klar for mange år til :)

Skrevet (endret)

Kan si at Ariens er veldig gode snøfresere. Vår er 20+ og fungerer knall enda. Ny olje og nye reimer så er den klar for mange år til :)

Kjøpte canadiana for tre år siden fra felleskjøpet, basert på svært bra service butikk, samt en kompis med 20+ år gml canadiske som fortsatt fungerer.

Har lys, håndveske, rask elektrisk utkast sving og 230v el start.

Meget fornøyd med den! Kjerringa bruker den også rett som det er når jeg er borte på jobb.

http://www.canadianasnow.eu/no/snofresere/cm741450se

Endret av Ola.
Skrevet (endret)

Både Ariens, Husqvarna, Toro, Canadiana, Honda er kjente og gode snøfresere. Jeg har hatt Ariens tidligere og de siste årene en billig kina freser fra Jula (Meec). Den gjorde jobben, men var for svak og er nå byttet ut.

Jeg gikk for en 9HK Partner PSB 270. Jeg har lest mye om fresere den siste tiden og fant ut at Jonsered, Mcculloch og Husqvarna er samme freseren. Alle levere/eies av Husqvarna. Det er muligens noen småforskjeller, men med den gode B&S 1450 motoren og godt med utstyr så valgte jeg Partner PSB 270. Husqvarna har nå sluttet å levere Partner i Norge. Dette har sikkert en sammenheng med at det spiste av markedsandelene til Husqvarna freserne som ligger en del over Partner i pris. PSB 270 koster rundt 15.000 kr og er dermed ikke en billigfreser. Blir spennende å få testet den.

Skal legge inn noen erfaringer når jeg får testet den i vinter.

Endret av Lysholm
  • 2 months later...
Skrevet

Kjøpte en Jonsered Ny ST2111 E november 2011.

Har brukt denne i 2 vintere med lite snø.

3-4 ganger fresing per vinter.

Denne snøfreseren som er den største modellen til Jonsered til en pris på ca:kr:20000.-

Snøfreseren har et utkasterrør av plast, ja det er sant utrolig nok.

Den første vinteren gikk det 2 stk utkasterrøt slått hull hull i eller sprekker.

Siste vinteren gikk det 1 stk utkasterrør. Er for øyeblikket fri.

Har prøvd å reklamere for å få et utkasterrør av stål, men ingen respons på dette.

Så vil ikke anbefale noen andre å kjøpe Jonsered snøfresere.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår