Gå til innhold

Guide: Oppfrisking av plastlykter

Recommended Posts

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Kan ikke se at vi i overskuelig fremtid kommer til å ha problemer med for høye UV-verdier her i Bergen, nei...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

• 1 month later...
Skrevet

Du ser det med en gang du går gjennom UV behandlingen på lyktene, men du kan faktisk slipe bra mye før du går gjennom..

Blir seende ut som å slipe gjennom klarlakk,.

Man kan også lakkere opp lykter med UV behandling, Kent leverer bla klarlakk for dette.

Bruker og få noen lykter inn på jobb av og til med skrapeskader.

Gjør da følgende:

Puss med P240 og slip ut gjennomslipingen av UV behandlingen til den er helt borte fra hele flaten på lykten så det ikke er en ring lenger.

Puss bort 240 riper med P320

Puss bort 320 riper med P400

Puss bort 400 riper med P500

Pussbort 500 riper med P1000

Legg ny UV klarlakk og lyktene er som ny :)

• DCN Poeng 1
Skrevet (endret)

Du ser det med en gang du går gjennom UV behandlingen på lyktene, men du kan faktisk slipe bra mye før du går gjennom..

Blir seende ut som å slipe gjennom klarlakk,.

_DSC4521.jpg

Blir det som dette? Driver jo og sliper meg gjennom noen lag her ser det ut til (slipt myyyye), de lysere feltene nederst kunne fort gått helt i hverandre hvis jeg hadde fortsatt, synes å huske at det var de lyse områdene som oppsto underveis (skjoldene til høyre er inni lykta)

Endret av Gry

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Magne/Otta Detailing
Skrevet

Akkurat slik Gry :)

Jeg synes svært mange av lyktene på bilene jeg har inne har så falmede lykter at sliping og nytt UV-filter trengs.
Det at mange ikke opplever at de falmer igjen etter kort tid er nok en kombinasjon av at de ikke har slipt vekk all UV.filter, legger på voks ofte, bilen står lite i sollys (garasje/carport) m.m.

For tro meg, en lykt uten UV-filter hvor bilen står i solen daglig (jojo, det har vært magert med sol her, men UV stråler går også gjennom skylag, dog er det svakere stråling), uten beskyttelse VIL falme igjen svært raskt.

• 5 weeks later...
Skrevet

Hvilket produkt smører man på for å få ny UV beskyttelse etter pussing/polering? Legges dette på før eller etter lsp?

Skrevet

Lenger opp i tråden er det link til et produkt fra Wolfgang som lover UV-beskyttelse av lykter. Og jeg har lest på enkelte flasker av vanlig lakkforsegling at de har UV-beskyttelse, men typisk er det bare 3 mnd varighet eller noe slikt. Så med mindre du har tilgang på The Real Deal av UV-filter (Magne/Otta Detailing har slikt i firmaet sitt) så må du heller passe på å ikke slipe det gjennom det original filteret (tenk på det som et lag klarlakk). Som du ser av bildet mitt i post 53 så ser du om du går i gjennom (har du prøvd våtslip på lakk kjenner du sikkert igjen sjatteringene når du beveger deg gjennom lagene med flekklakk ned mot originallakk), jeg slipte mye og lenge for å prøve å fjerne dype hakk etter steinsprut, så å fise lett over med medium poleringsmiddel for å fjerne litt striper fra snøbørster og hardhendt vask tror jeg ikke kan fjerne filteret før etter flere år.

Og er det snakk om en eldre bil som uansett må ha nye lykter vs hard polering for å komme gjennom EU-kontroll så er det jo bare å fyre opp maskina og si fra til eieren hva som kan skje mtp gulning.

På egen bil så kan du følge opp og få på ny voks/forsegling ofte nok til at plasten ikke gulner selv om det originale UV-filteret har blitt borte. Jeg legger alltid voks/forsegling over lyktene samtidig med resten av bilen.

Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

• 1 year later...
Skrevet

Å bruke pussepapir på maskin og kjøre over lykten, skulle ikkje det funke greit og? De selger 1500 og 3000 papir hos bilneden hvertfall ser eg.

Det er en kamerat som har en 05 v70, der lyktene er så dårlig at uvfilmen er sluppet av halve lykta. Her må vel alt slipes vekk og poleres vekk og legge på ett lag med noe godstoff etter på?

Men vil 1500 papir klare å slipe vekk den filmen? evt kjappere en å dra over for hånd?

IGL Kenzo master installer

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Sertifisert Polishangel Bilpleier.

.

Skrevet

Går kjappest med pussepapir men det krever god maskering selvfølgelig.

Eneste ulempen er at UV-lakk er svært vrient å tak på for folk flest. Mange vokser/forseglinger/coatinger inneholder uv-beskyttelse men da må man jo støtt legge på nytt.

Dette har faktisk blitt en tjeneste som tilbys av andre enn detailere, det er kanskje greit å sjekke litt hva det koster for å få det gjort med garanti og om det kanskje er verdt det?

Magne/Otta Detailing
Skrevet

Pass på at de som evt. skal gjøre denne jobben for deg faktisk bruker kvalitetsprodukter og legger på skikkelig lakk.
Det finnes masse firma som bare sliper vekk gammel uv beskyttelse, polerer opp og i bestefall legger på en voks/forsegling med noen mnd holdbarhet.

Skikkelige firma kna gi 5års garanti på jobben!
Det gjør vi.

Skrevet

Pass på at de som evt. skal gjøre denne jobben for deg faktisk bruker kvalitetsprodukter og legger på skikkelig lakk.

Det finnes masse firma som bare sliper vekk gammel uv beskyttelse, polerer opp og i bestefall legger på en voks/forsegling med noen mnd holdbarhet.

Skikkelige firma kna gi 5års garanti på jobben!

Det gjør vi.

Jeg synes dette er litt arrogant av deg. Jeg mener at en kunde skal få akkurat det kunden betaler for. Hvis en kunde betaler for en 1 stegs jobb skal kunden få en 1 stegs jobb. Hvis en kunde betaler for en 40 timers detail inn og ut så skal kunden få det.

Hvis en kunde med en 10 år gammel bil ( de bilene jeg har sett med gulnede lykter er godt over 10 år gamle ) vil at lyktene skal bli blankere for en ålreit sum så skal en kunde få akkurat det. Hvis du forteller den samme kunden at du skal bruke 4 timer bare på lyktene og bruke ca 500 kr bare i materialer og det vil koste kunden mer enn å kjøpe nye uorginale lykter å få jobben utført så vil kunden mest sannsynelig se rart på deg.

Det å polere lyktene uten å klarlakke de etterpå er etter min mening ikke "Usikkelig"

Hvor fikk du foresten 5 år fra ? Hvorfor ikke 3,5 år eller 8 år ?

Magne/Otta Detailing
Skrevet (endret)

Jeg synes dette er litt arrogant av deg. Jeg mener at en kunde skal få akkurat det kunden betaler for. Hvis en kunde betaler for en 1 stegs jobb skal kunden få en 1 stegs jobb. Hvis en kunde betaler for en 40 timers detail inn og ut så skal kunden få det.

Hvis en kunde med en 10 år gammel bil ( de bilene jeg har sett med gulnede lykter er godt over 10 år gamle ) vil at lyktene skal bli blankere for en ålreit sum så skal en kunde få akkurat det. Hvis du forteller den samme kunden at du skal bruke 4 timer bare på lyktene og bruke ca 500 kr bare i materialer og det vil koste kunden mer enn å kjøpe nye uorginale lykter å få jobben utført så vil kunden mest sannsynelig se rart på deg.

Det å polere lyktene uten å klarlakke de etterpå er etter min mening ikke "Usikkelig"

Hvor fikk du foresten 5 år fra ? Hvorfor ikke 3,5 år eller 8 år ?

Du står fritt til å mene hva du vil.

Vi gir 5års garanti mot gulning og nedbrytning av nytt UV-belegg, det er dette produsenten lover.

Selv om en bil er 10år gammel så kan nye lykter fint koste 5-10.000kr stk, da er 1500,- for å få de tilsvarende nye igjen en liten sum. Og det at bilen er 10år gammel betyr ikke at den er skrot om et år eller to.

Nå skjønner ikke jeg helt hvorfor det er arrogant å råde folk til å forsikre seg om at de får dette gjort skikkelig.

Hva tar folk for å slipe ned og polere lyktene og gi 3mnd holdbarhet? 1000kr?

Vi tar 1500,- og gir 5års garanti, med skikkelig lakk som beskyttelse som fra fabrikken, ikke bare en voks/sealer/coating med begrenset holdbarhet.

En annen ting jeg ser som går igjen på uoriginale lykter og glass er at de holder ikke like lenge som originale lykter, uv-beskyttelsen løsner etter overraskende kort tid. Det finnes garantert unntak, men jeg ser mye skitt på markedet.

Jeg har gjort dette på flere titalls lykter nå, og så langt har INGEN sett rart på meg når jeg kommer med prisen..

Hva legger dere på da? Jeg syns det er gøy med frontlykter og har alt som trengs for dlip men men mangler slutt prod.

Vi legger på en 2K klarlakk for polycarbonat (fra HBC), det finnes en 2-steg løsning fra Spray-Max (primer + klarlakk) som fungerer bra (jeg har tidligere testet denne og lagt ut resultatet her på DCN). Ellers har KENT en lignende løsning (sannsynlig samme produkt) som vi bruker.

Vanlig klarlakk vil ikke hefte godt på polycarbonat, så den løsner etter kort tid.

Endret av Magne/Otta Detailing
  • DCN Poeng 1
Skrevet

du detailer nok dyrere biler enn en gjennomsnitts familiebil slik de fleste andre her detailer

Magne/Otta Detailing
Skrevet (endret)

Det tror jeg ikke, det går for det meste i familievogner.
De siste bilene jeg tok var MB A180 '13, Volvo V70 '01, Volvo V70 '10, Mitsubishi Pajero '08, BMW 520 '07, Audi A4 '01.
Det er unntaksvis fetere biler som M3, M6, Ferrari, Porche m.m
90% av jobbene jeg gjør er nok familievogner og ungdomsbiler.

De to siste bilen jeg tok lykterenovering på var en '98 Audi TT og en '97 mitsubishi Carisma..

Endret av Magne/Otta Detailing
  • DCN Poeng 1
Skrevet

Jeg tenkte nettopp på Magne da jeg henviste til å sjekke hva det koster å få gjort dette skikkelig. For hva jeg gjør på min egen bil og bilene til kompiser som desperat vil gjennom EU-kontrollen som er "i morra" er faktisk ikke helt det samme som hva jeg bør gjøre på biler flest. Akkurat når det gjelder gulnede lykteglass så er det ikke like lett å korrigere igjen på runde to. Det er mye annet vi gjør med bilene som har relativ kort varighet men som også er lett å fikse igjen og igjen.

Men så går det jo an å polere litt på lykter før man tar den originale beskyttelsen. En kjapp fjerning av riper på lyktene som del av en normal 1-2-3 stegs detail er vanligvis ikke noe problem. Våtslip av lykter blir noe annet. De færreste her er komfortable med for mye våtslip på lakken på bilen, det samme bør gjelde "klarlaķken" til lyktene. Jeg har selv sitti og slipt for å teste, og i hvertfall på E39 er den originale coatingen ganske tykk og tåler mange runder normal korrigering.

Magne/Otta Detailing
Skrevet

Her er lykta til carismaen http://www.skruvat.no/Hovedlyskaster-P64000.aspx

TTen var dyrere men det er heller ikke en gjennomsnitts familiebil.

Så for begge sider 2400,- + frakt, montering og justering av lysbilde, sannsynligvis rundt 3000kr alt inkludert.

Dobbel pris av å få de renovert.

Skrevet

Jepp, de jeg har vært i kontakt med ville hverken betalt 3000kr eller 1500kr for å få blankere lykter på sin 98 modell carisma eller tilsvarende bil. Men du har fått kundene dine til å betale det og jeg er sikker på at de har fått kvalitet for pengene.

For å presisere så har jeg aldri kritisert dine evner til å gjøre god arbeid og gjøre kundene dine fornøyde. Det jeg kritiserte var din stive holdning til hva som er skikkelig og usikkelig. Jeg står fortsatt fast på at det å polere lyktene uten å klarlakke de etterpå er helt innafor og "skikkelig". Jeg kan gledelig dele at min egen bil ikke ser antydning til gulning 2 år etter poleringen. Vi får se hvordan det uvikler seg om noen år.

Magne/Otta Detailing
Skrevet

Om man er flink med å legge på voks eller annet med uv-beskyttelse, så vil det vare mye lenger.
Men "folk flest" gjør ikke det.

Man kan jo si det slik, at om alternativet er å bytte lykter eller slipe de ned og polere de opp, så er det jo i det minste en god midlertidig løsning. Men om man først skal betale for jobben, så finnes det bedrifter der ute som kan gi årevis med garanti uten noe form for ekstra vedlikehold :)

Jeg fant ut av dette selv den harde måten, ved å slipe ned og polere opp lyktene på min fars Saab for en del år siden, og et år senere (ingen ny behandling av hverken bil eller lykter på dette året) så var lyktene verre enn de var før jeg begynte, de hadde til og med begynt å krakkelere i selve plasten.. Så jeg vet med sikkerhet at det jeg forteller er riktig.

Skrevet

På min bil... Går for polering og ny klarlakk.. LETT!

På en audi TT så er det vel heller ikke "barebare" å bytte lampene heller..

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Skrevet

Det jeg kritiserte var din stive holdning til hva som er skikkelig og usikkelig. Jeg står fortsatt fast på at det å polere lyktene uten å klarlakke de etterpå er helt innafor og "skikkelig". Jeg kan gledelig dele at min egen bil ikke ser antydning til gulning 2 år etter poleringen. Vi får se hvordan det uvikler seg om noen år.

Å polere lyktene uten å gå igjennom UV-lakken, gir en grei oppfriskning uten fare for gulning. Hvis du leser innlegget til Magne en gang til ser du at det Magne er kritisk til er de som sliper vekk all UV-lakk for så å polere opp uten å legge ny UV-lakk, og det er jeg helt enig i. Kun polering som du sier du har gjort på egen bil vil da være relativt ufarlig til sammenligning.

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Så for begge sider 2400,- + frakt, montering og justering av lysbilde, sannsynligvis rundt 3000kr alt inkludert.

Dobbel pris av å få de renovert.

...samt at dette er replikalykter av tvilsom kvalitet.

Originale lykter fra Mitsubishi til "mekaniske" biler (dvs uten datastyrt lyktestyring eller xenon) koster rundt 4-5000 pr stk.

Skrevet

Jepp, de jeg har vært i kontakt med ville hverken betalt 3000kr eller 1500kr for å få blankere lykter på sin 98 modell carisma eller tilsvarende bil. Men du har fått kundene dine til å betale det og jeg er sikker på at de har fått kvalitet for pengene.

For å presisere så har jeg aldri kritisert dine evner til å gjøre god arbeid og gjøre kundene dine fornøyde. Det jeg kritiserte var din stive holdning til hva som er skikkelig og usikkelig. Jeg står fortsatt fast på at det å polere lyktene uten å klarlakke de etterpå er helt innafor og "skikkelig". Jeg kan gledelig dele at min egen bil ikke ser antydning til gulning 2 år etter poleringen. Vi får se hvordan det uvikler seg om noen år.

Vi har ofte inne biler fra tidlig 2000-tall (slutten på 90 tallet) som får mangel på PKK på dårlig lys pga gulnet lykteglass. Disse må jo bytte lykter, til en mye høyere sum enn de fleste hadde tatt fr en skikkelig renovering (som Magne påpeker her)

Hadde mange av disse visst om alternativer, er jeg omtrent bombesikker på hva de hadde valgt - da kostnad ofte styrer valget på litt eldre biler.

Jeg hadde uansett tatt renovere original lykter, fremfor uoriginale anyday! (Og da mener jeg faktisk anyday!)

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Det er faktisk mange som velger å skrote bilen etter anmerkning på PKK om gulnede lykter og prissjekk hos merkeforhandler også, siden et par nye lykter gjerne koster mer enn bilen er verdt pengemessig. Da vil jeg si at 1500 kroner for en sliping og lakkering ikke er noen upris. Alternativet er gjerne tredjepartslykter av tvilsom kvalitet som heller ikke nødvendigvis passerer PKK, men da på grunn av feil lysbilde (som regel går det greit, dog).

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår