Gå til innhold

Guide: Oppfrisking av plastlykter

Recommended Posts

• Admins
truhaa
Skrevet

Gaffa over vanlig maskeringstape er ikke dumt når en sliper, ikke mye som skal til før du drar i mellom om du subber nedi når du sliper, og det kan være fort gjort om du bruker drill...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Skrevet

Hvis det er over vanlig maskeringstape så skjønner jeg det...men hvis ikke så har du et problem med limrester etterpå vel? :blink:

• Admins
truhaa
Skrevet

Limrester på noe lakk, på min tar jeg med lakken tror jeg, så det å bruke "vanlig" maskeringstape under er ikke dumt. Om Petter har gjort det vet jeg ikke, men han har forholdsvis god kontroll på det han finner på ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Vegar Sleire
Skrevet

Hvorfor ikke DA maskin..?

Har sett en kar som ordner opp etter våtslip med en portercable, så en slik maskin burde vel klare denne jobben og.?

Eller har portercable tvungen rotasjon slik som flex DA?

Får en Kestrel Da i posten i dag, og svigers har fryktelig slitte lykter som eg kunne tenkt meg å fiksa. :)

Skrevet

Hvorfor ikke DA maskin..?

Har sett en kar som ordner opp etter våtslip med en portercable, så en slik maskin burde vel klare denne jobben og.?

Eller har portercable tvungen rotasjon slik som flex DA?

Får en Kestrel Da i posten i dag, og svigers har fryktelig slitte lykter som eg kunne tenkt meg å fiksa. :)

DA maskin klarer ikkje å korrigere so mykje som ei roterande maskin.

I beste fall bruker du lengre tid.

I verste fall klarer du ikkje å få vekk alt som våtslipinga har laga av grums. (men hjelper nok å avslutte med finare papir)

Test med maskin først. er jo ikkje sikkert at det er nødvendigt med våtsliping

Vegar Sleire
Skrevet

Takketakk.. :) Eg får prøve meg litt frem..

Vist det viser seg at eg ikke får vekk striper kan eg bruke en roterende fra clas eller biltema da?

Har ikke råd til noe flex for øyblikket, med tanke på at eg har brukt 6000,- på produkter denne mnd.. :P

Skrevet

Er jo ingen krise om du ikkje får vekk alt etter våtslipinga med DA. (og det er jo ikkje sikkert at du trenger å våtslipe)

Men det kan jo godt henda at du får vekk alt.

Vil uansett bli mykje bedre enn det var før

• 3 weeks later...
  • 2 years later...
Skrevet

Meget fin guide, og ikke minst nyttig for de som ikke har prøvd seg å lykter før :)

Cred gitt :thumbs:

petterbaa
Skrevet

Er det mulig å bruke denne fremgangsmåten hvis man har en to hodet da maskin? tenkte å kjøre gul uber og p1 polish. vil den fjerne våtsandingen?

eventuelt er det mulig å bruke 2000 og deretter 3000 og få ett godt resultat?

Magne/Otta Detailing
Skrevet

Jeg ville vært ganske forsiktig med å bruke slipepapir på lyktene.
Det ligger et lag med UV filter utenpå plasten så den ikke skal gulne så fort, og fjerner du dette varer reparasjonen kun kort tid.

Hvis jeg skal slipe ned uv-filteret, fordi det enten har gulnet for mye, eller det har begynne å krakkelere, så sliper jeg det helt med med 600-800-1000-1200-1500 papir og lakker så nytt lag med UV filter, det er en fix som det gis 5års garanti på gulning og krakkelering.

Skrevet

Jeg måtte søke opp dette siden jeg er en av dem som med friskt mot både sliper og polerer lykter både foran og bak.

Headlight Restoration Facts and Myths Revisited av Ray Raffa (virker som dette er mannen bak brukernavnet Ray6 på autogeekonline.net-forumet)

Kort gjenfortalt:

Lykter lages enten av akryl eller polykarbonat. Akryl knuser, polykarbonat krakelerer/sprekker. Baklykter og gamle frontlykter er som oftest akryl, moderne frontlykter (1989 og nyere omtrent) er laget av polykarbonat. Polykarbonat er porøst og følsomt for UV-stråling og sur nedbør, og er derfor utsatt for gulning. Derfor sendes lyktene ut fra fabrikk med UV-beskyttelse. Polering og våtslip vil fjerne UV-beskyttelsen, og uten ny påføring vil derfor plasten gulne raskere (ofte ligger tåkeslør og gulning i den allerede eksisterende UV-beskyttelsen, gulningen oppstår idet UV-beskyttelsen brytes ned)

Her er en blogpost som også snakker om samme sak, dvs basert på en annen nesten likelydende artikkel av Ray6. Men han har en bruksanvisning for både sliping, polering og påføring av nytt UV-filter.

For DIY anbefales en coating fra Delta Kits Infinity 4.1, den nette sum av 84$ (sikkert klin umulig å få tilsendt til Norge, det sto bare at utenlandske postnummer måtte håndteres manuelt så da stoppa jeg)

Så langt så vel. Eller? Inneholder ikke mange (alle?) av våre vokser og forseglinger UV-beskyttelse? For som artikkelforfatteren sier, så vil en stadig påføring av slik beskyttelse være nødvendig når originalforseglingen er borte. Så da kan det altså være påkrevet å informere kunder om hva man har gjort og hva det krever av videre vedlikehold.

Når resten av bilen er strøken... det føles litt rart å hoppe over lyktene :(

Har noen her lagt merke til om lyktene har blitt gule? Det er vel forresten ingen her som har en bil som både har fått polert opp lyktene og som har fått stå uten LSP... Jeg legger alltid LSP på lykter, det gjør vel alle? Da jeg testet keramisk lakkforsegling la jeg på lyktene også (selv om jeg egentlig testet to varianter kun på panseret), etter anbefaling i en tråd om det produktet (Cquartz lover å være både "UV stable" og "UV - weather resistant", men 5 år tror jeg ikke de kan love). Og jeg har vel egentlig ikke polert noen gule lykter, jeg har polert matte og oppripete lykter..

Virker ikke som dette laget er så tykt heller, det snakkes om ett til tre lag med beskyttelse de stedene jeg har lest nå, så det meste blir nok borte selv etter lett korrigering for å få bort børste- og kviststriper. Og det er mye lettere å korrigere skader som ligger i filteret enn skader i polykarbonaten. Filteret blir jo på en måte klarlakken til lykta, når den er borte blir ting verre i neste runde.

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

mstrandbo
Skrevet

Hmm.. Interessant forsåvidt. Så dog for meg at UV-beskyttelsen var "innbakt" i plasten, ikke så et lag utenpå.. Men da kan det virke som det ikke er tilfellet da. Jeg har et ønske om å våtslipe opp mine da de ikke ser bra ut. Men ønsker jo ikke gule lamper heller da. Satse på at LSPen holder de u-gule :)

Skallebank
Skrevet

Interessant.

Jeg har ikke nok erfaring med dette over tid til å være bombastisk, men tenker umiddelbart at dette et ikke-problem.

Først og fremst tror jeg at det er bedre å ta bort et tynt lag med skadet/ripet/matt plast, og ha en helt blank og skadefri overflate på lyktene. Alternativet er å kjøre med matte lykter. Det utgår, som kjent, med ufattelige høye kneløft!

Nå er vel alle her enig om det, og derfor er det en digresjon.

Uansett. På mine biler har jeg alltid gjort noe med lyktene. Har utgangspunktet vært bra, har det kanskje vært nok å kjøre en lett poleringsrunde. Har det stått værre til har jeg kjørt hele rekka, med sliping og totrinns polering, før et lag voks.

Jeg har aldri opplevd gulning av lykteglass!

Men så har jeg aldri hatt en bil mer enn 2-3år/70.000km heller.

Tror problemet er vesentlig mindre her til lands enn andre steder. Vi har beklageligvis veldig lite virkelig varmt vær, heldigvis relativt ren luft. Påvirkningen begrenser seg deretter. Periodevis er vel UV-strålingen sterk? men tipper den og er behagelig sammenlignet med varmere strøk. Tipper saltet er det verste.

Hvis problemet med å fjerne beskyttelse var stort. Ville vi ikke da se mange eldre biler, fulle av steinsprang, med riper og hakk i lykteglassene, som har fullt av gule flekker på lyktene?

De som aldri får pleie, og bare misbrukes rundt på vårt kjære veinett år etter år, uten at eier i det hele tatt har tenkt tanken på å gjøre noe med de matte og ripete lyktene?

Det har ikke jeg sett.

Det finnes sikkert flere eksempler, men jeg har lagt merke til at gamle Hyundaier ofte har gule lykter.

Har alltid trodd at dette kommer av merkets natur. Lavkost lykteglass på lavkostbiler osv..

Kanskje de kommer uten beskyttelse?

Eller kanskje Hyundai klubben møtes flere ganger i året for hysterisk lyktegnikking? :D

mstrandbo
Skrevet

Nå har vi jo en gammel bilpark her til lands, og mye av de eldre bilene har jo glass og ikke plast. Så der mister vi litt sammenligningsgrunnlag. Men jeg er enig. Over tid må jo dette laget bli naturlig sandblåst av, og ser ikke at de falmer nevneverdig..

Skrevet

2-3 månederes beskyttelse på en bil som er i daglig bruk syntes jeg ikke var noen hurra:( Da legger jeg heller voks hver gang jeg vasker

Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Magne/Otta Detailing
Skrevet

Men det er noen som begynner å slipe på lyktene når de begynner å krakkelere i toppen, det har ingenting å si for lysbildet, men etter å ha slipt vekk krakeleringen og polert opp på nytt tar det kun måneder før de blir matte og evt. gule.
Det er det jeg advarer mot igrunn, for det ødelegger jo en lykt som ellers var i god stand, utenom at litt krakkelering ikke er så estetisk pent.

Når først lykten har begynnt å gulne/falme og det går på bekostning av lysbildet kan du jo igrunn ikke gjøre det så mye værre ;)

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Plasten i seg selv gulner også over tid grunnet ytre påvirkning og elde, så på et tidspunkt må man rett og slett bytte lykten. Vi snakker dog om mange år, og med saltlaken vi svømmer i om vinteren her på berget ruster bilen som regel bort før lyktene gulner for mye...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet

Men det er noen som begynner å slipe på lyktene når de begynner å krakkelere i toppen, det har ingenting å si for lysbildet, men etter å ha slipt vekk krakeleringen og polert opp på nytt tar det kun måneder før de blir matte og evt. gule.

Kun måneder? Hvor mange er det? To? Fire? 12? På en bil som står parkert utendørs? En bil som parkeres ute på dagen, står i garasje om natten og vaskes hver uke og vokses hver fjerde? Er det forskjell på tyske premiumbiler og billige koreanske biler? Er det forskjell på Lexan, Makrolife og Makralon?

Hm.. jeg har som sagt polert opp alle mine egne biler pluss de tre siste til samboeren. Ingen av disse har vært så ille at jeg har måttet til med våtslip, det har jeg kun gjort på den Porschen som var dekket med krakkelert klarlakk og med en løs lykt jeg fikk til testing (E39-del som lå nedstøvet i boden).

E39'en blei solgt til en kompis, lyktene polerte jeg 14 juni 2011, blir jo litt frista til å høre med Hans åssen den ser ut (han driver ikke med detailing).

_DSC3814.jpg

Hvor tykt er dette UV-filteret? Ser man om man sliper seg gjennom? Sånn som her, det ser jo veldig ut som jeg er på vei gjennom noen lag med ulik sammensetning. Her har jeg slipt mye for å se om jeg klarte å fjerne steinsprang.

_DSC4521.jpg

Yarisen sine lykter var jo ti år gamle og var blitt melkete i uttrykket, var grei forskjell på før og etter selv med den milde miksen jeg torte å bruke. Bildet tatt 3 jul 2011. Solgte bilen 14 november samme år uten å legge merke til noe den høsten hvertfall.

_DSC3918.jpg

E91'en var selvfølgelig bittelitt matte de også, men mest oppripet etter ivrig snøbørsting (og hekkjøring mistenker jeg). Polert i mai men allerede solgt i juli, aner ikke åssen de holder seg.

_DSC8356.jpg

_DSC8359.jpg

Nåværende bil polerte jeg i desember 2011, og de har jeg da kjørt med helt tram til jeg satt på noen lurium AE fra Kina nå i mars. De var da heller ikke gule da jeg starta, bare litt småslitte/matte og litt vaskeroser etter 6 år på veien.. Men den ser jo jevnlig en eller annen voks/forsegling så det er kanskje derfor jeg ikke opplevde at de ble gule?

Basert på min snevre erfaring og gode hell kjøper jeg altså ikke skremselspropagandaen din på at vi ivrige hobbydetailere ødelegger frontlykter over en lav sko uten å ense hva det er vi holder på med.

Konklusjonen min er kanskje heller at det må være forskjeller fra produsent til produsent, mye som vi ser på lakk og moroa med å korrigere på det. Kanskje dette filteret kan være av en slik tykkelse at vi har noen µm å korrigere på før vi er rett på plasten (noen legger ett lag- andre opptil tre, leste jeg, tre lag bør gi noen µm)? Og kanskje været i Norge rett og slett ofte ikke klarer å yte nok på UV-fronten til at vi trenger bekymre oss? (Ifjor var årets varmeste dag 25 mai på Hønefoss..)

Uansett, hvis en kompis kommer og sier at bilen ikke gikk gjennom EU pga slitte lykter, så pusser jeg dem uten betenkeligheter opp igjen for ham. Med slipepapir om det er det som trengs ^_^

• DCN Poeng 2

bilmagikeren
Skrevet

Jeg tror og at norske forhold er mye mildere for lakk/plast eller hva det skulle være. Kanskje spesielt gummi?

Når man er i sydlige strøk, ser man ofte mye slitne "litt eldre" biler som ser helt matte ut.(gulnet også?)

Er vel ofte dårlig med vask/lsp på de bilene, og de pleier å ha sånn reflektor i frontruten. Det må slite bra på bilene:)?

Enig med Gry angående Eu_godkjenning og polering av lykter.

Har ikke lest hele "diskusjonen" men det er jo (etter min mening) mye å hente på å gå over lyktene, om det bare er med finpolish. Er jo ikke mange kilometerene som skal rulles før det begynner å bli småriper. (litt individuelt kanskje?)

Forøvrig synes jeg det burde være mer info om dette. Om det skal være beskyttelse på lyktene, bør det opplyses. Dog er vel de fleste Lsp egnet(slik jeg ser det). Viktigste er kanskje at det beskyttelse hele tiden.?

Tenker avslutningsvis at det er bedre med blanke og fine lykter, og om de skulle begynne å gulne, og det ikke kan fjernes. Må man vel se etter nye etterhvert, men igjen tenker jeg at problemet er større i F.eks California enn Bergen:)?..

Min bilpleielogg

Bilmagikeren 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

Swissvax certified detailer

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår