Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Da har jeg fått igjen RS2`n fra lakkering. Det er gjort en knall jobb, men er litt appelsinlakk over hele bilen. Snakket med lakkereren, og de sier det blir alltid slik hvis man ikke våtsliper.

mitt spørsmål, er det mulig å ta appelsinlakk med ull og f.eks MG #105 eller må man våtslipe?

Skrevet

Blir ikke alltid slik etter lakkering uten våtslip nei, da lyver lekkerern for deg. Har selv vært vitne til en bil som kom ut av boksen uten noe appelsin, men da skal man være veldig flink :P

Tror du må til med våtsliping ja, men jeg vet ikke dette sikkert

Skrevet

Dagens lakktyper og dårlige innsats fra lakkerere gjør desverre at de fleste nylakkerte biler nå til dags har appelsinhud.

Våtsliping er det raskeste og beste måten for å få bort appelsinhud. Men det må da også rubbes opp igjen.

Starte på 1500 eller 2000 avhengig av hvor ille det er, og helst avslutte med 3000 korning. Da blir det glassklart etter rubbing :)

Skrevet

som regel må man be om at det ikke skal være appelsinlakk når man henter bilen.

Skrevet

Så vidt meg bekjent oppstår appelsinlakk bla av for raskt tørkeprosess mellom klarlakklagene. Får man lakkerer´n til å mellomslipe mellom lagene så skal vel det gjøre susen.

Våtslip er vel det som må til ja, ulempen er vel at etter våtslip synes vel alt mye bedre, men det blir jo valget mellom to onder... lykke til, så får vi håpe du får ha bilen i fred denne gang.

Skrevet

Ja, nå håper jeg bilen får stå ifred ja gitt.

Lakken er ca slik som de BMWene i linken. Er det noe man kan klage på eller?

Ser i linken at han tar ca 10-12 micron totalt inkl korrigering. Slik jeg har forstått det så tar man kanskje 2-3 ved ull på en heavy compund, så man kan kjøre 4 runder, så er man på samme?

Har aldrig våtslipt før, men kanskje jeg skal prøve. Var jo syke resultater på de BMWene da...

Skrevet

Hehe, ja kanskje det. Hvor lenge må man vente etter lakkering før man skal begynne med noe sånn da? Lakken har herdet i 2 uker nå, lakkereren mente man skulle vente minst 3 mnd...

Skrevet

Du kan jo klage slik at du får lakkereren til og våtslipe bilen din,så tar du rubbingen selv ;)

Skrevet

Vet ikke om jeg tørr å klage, de har gjort så mye mer enn på verkstedet enn hva som var i taksten.

Hvor mange ark med papir trenger man på en hel bil da?

Hvor kjøpe våtslipepapir som er bra.

Skrevet

Da har jeg fått igjen RS2`n fra lakkering. Det er gjort en knall jobb, men er litt appelsinlakk over hele bilen. Snakket med lakkereren, og de sier det blir alltid slik hvis man ikke våtsliper.

mitt spørsmål, er det mulig å ta appelsinlakk med ull og f.eks MG #105 eller må man våtslipe?

Bedriften jeg jobber ved lakkerer over 2000 Volvo støtfangere pr uke og et fåtall har appelsinlakk. Appelsinlakk kan skyldes flere faktorer. F.eks: klarlakk som er lagt for tynn, klarlakk med feil viskositet, feil sprøytebilde, for lav temp på herdeovnen.

Du må nok frem med våtslipe papiret for å få et bra resultat. Du tar noe med rubb og ull men ikke så mye som våtslip.

Lykke til!

Skrevet

Vet ikke om jeg tørr å klage, de har gjort så mye mer enn på verkstedet enn hva som var i taksten.

Hvor mange ark med papir trenger man på en hel bil da?

Hvor kjøpe våtslipepapir som er bra.

Ta kontakt med Øyvind/godkjemi her på forumet, han legger ned butikken, og hadde masse våtslipeutstyr igjen.

Skrevet

Håpe det er lagt nok klarlakk så du har en del å slipe på da. Kjedelig og slipe gjennom.

Skrevet

En opplakkering av en hel bil som endte opp med slik struktur som den bmw'n er igrunn ikke noe og klage på. Struktur blir det i lakken memindre man mellomsliper klarlakken da. Alle biler har struktur i lakken, noen mer, noen mindre, men alle har det. Strukturen kan avhenge litt av de forskjellige klarlakk typene vi bruker, (feks mykner i klarlakk på fangere) osv, på heil lakkeringer tynner jeg klarlakken 10% da den flyter lettere og penere da, og legger den heller 2 strøk for og få tilstrekkelig MY tykkelse. På biler som er 2 delt farge på, dekaler ol under klarlakken legger jeg 2 gode strøk klarlakk, mellom sliper med p800 så p1200 vått, og legger på 2 nye strøk klarlakk, for og ikke skal kunne kjenne overgang i lakk/dekaler. Da blir lakken speil, og helt fri for struktur/apelsin.

Håper det ikke ble for rotete forklart, små trøtt etter lang uke.

Joachim

Skrevet

En opplakkering av en hel bil som endte opp med slik struktur som den bmw'n er igrunn ikke noe og klage på. Struktur blir det i lakken memindre man mellomsliper klarlakken da. Alle biler har struktur i lakken, noen mer, noen mindre, men alle har det. Strukturen kan avhenge litt av de forskjellige klarlakk typene vi bruker, (feks mykner i klarlakk på fangere) osv, på heil lakkeringer tynner jeg klarlakken 10% da den flyter lettere og penere da, og legger den heller 2 strøk for og få tilstrekkelig MY tykkelse. På biler som er 2 delt farge på, dekaler ol under klarlakken legger jeg 2 gode strøk klarlakk, mellom sliper med p800 så p1200 vått, og legger på 2 nye strøk klarlakk, for og ikke skal kunne kjenne overgang i lakk/dekaler. Da blir lakken speil, og helt fri for struktur/apelsin.

Håper det ikke ble for rotete forklart, små trøtt etter lang uke.

Joachim

Det var da bra forklart. Skal sjekke med lakkereren på mandag hvor mange lag de la. De brukte en av de beste klarlakkene på min bil sa de. En som tålte mye.

Hvor mange my får man ca pr lag?

Skrevet

Har egentlig aldrig målt før og etter jeg har lagt klarlakk, men ifølge kevrandøren vår er det mellom 50 og 70µm (MY) i hvert lag klarlakk. Og ved 2 strøk klarlakk (føler jeg) at jeg må legge mere i 2 strøket for og få rett flyt, og klarlakken tåler da mere før den slører seg, eller i værstefall siger !

Joachim

Skrevet

Det ble brukt RM klarlakk på bilen, og lagt 2 lag, det vil si at jeg har minimum 100 MY å slipe på da... Da bør det jo ikke by på noe problemer å slipe ned appelsinlakken... Eller er det en mulighet for at det ligger i første laget, og jeg må slipe over 50 my for å få det bort?

Skrevet

Neida det er ikke noe problem det.

Kom på mens jeg holdt på og slipa på en bil idag at jeg kansje glemte og svare deg på det du spurte om, og fjærne strukturen med ullpad vet jeg ikke om er det beste, da ullpadden er myk. Når vi sliper bilene for og få ting helt slett, må vi bruke en hard bakplate, for og "kutte" toppene av strukturen, noe som gjør at det ikke blir "topper og daler" i lakken. Mens ull padden er myk, og vil kutte like mye nede i "dalen" som på toppen" ergo, samme struktur, bare mindre klarlakk og jobbe i ;)

Er ikke slik at appelsinhuden ligger i ett lag bare, strukturen blir da vi legger flere lag på en bil. Etter bilen er sparkla og lagt slipefyller på, blir den slipa, slik at det ikke er struktur "appelsinhud" på den, så vasker vi med siliconfjærner, maskerer og vasker pånytt, (spessielt viktig og vaske flere ganger på biler hobby detailere har vært og kosa med, fulle av silikonholdige produkter) så legges en vått i vått grunning, altså en grunning vi sprøyter på og lar tørke (5-10min) for og gi samme farge på underlaget og hindre reaksjon i evt gjennomsliping osv. Så legges fargen (1 strøk vannbase, 2 strøk løsemiddelbasert lakk) tørkes, så 2 strøk med klarlakk. Da blir det litt struktur av disse strøkene, noe som blir forsterket om man ikke legger på heeelt i grenseland mye i 1 strøk klarlakk. For lakken er ikke ferdig herda før etter ca 2 uker, og innen denne tiden vil den kunne synke etter rundt støv osv.

Merker jeg fort sporer av litt, men skal prøve sågodt jeg kan.. En hard bakplate og p2000 våtslipe pappir vil da kutte av toppene på strukturen, noe som er veldig enkelt og se når du sliper, klarlakken blir matt når du sliper på den, (slik som toppene blir "matt" av clay)slip til området er matt, ingen blanke områder "nede i dalene", så kan du gå på med ull og polere opp glansen igjen. Tommy, Virtual her inne, har vell våtslipa og polert en del ;)

Da vil lakken være 100% slett, og alt av skavanker vil vises, men en detailer vil elske det ;) hehe

Som lakkerer har jeg slipa med p400 tørt, p600 vått, p800, p1200 så p2000 og polert det opp igjen, men husk på det er viktig! og ikke ha noe støv, eller annet i pappiret, og slipe i bilens retning, vil unødig plage seg selv med ville RDS! :o

Lykke til, bare og spørre om det er noe.

• DCN Poeng 7
Skrevet

Neida det er ikke noe problem det.

Kom på mens jeg holdt på og slipa på en bil idag at jeg kansje glemte og svare deg på det du spurte om, og fjærne strukturen med ullpad vet jeg ikke om er det beste, da ullpadden er myk. Når vi sliper bilene for og få ting helt slett, må vi bruke en hard bakplate, for og "kutte" toppene av strukturen, noe som gjør at det ikke blir "topper og daler" i lakken. Mens ull padden er myk, og vil kutte like mye nede i "dalen" som på toppen" ergo, samme struktur, bare mindre klarlakk og jobbe i ;)

Er ikke slik at appelsinhuden ligger i ett lag bare, strukturen blir da vi legger flere lag på en bil. Etter bilen er sparkla og lagt slipefyller på, blir den slipa, slik at det ikke er struktur "appelsinhud" på den, så vasker vi med siliconfjærner, maskerer og vasker pånytt, (spessielt viktig og vaske flere ganger på biler hobby detailere har vært og kosa med, fulle av silikonholdige produkter) så legges en vått i vått grunning, altså en grunning vi sprøyter på og lar tørke (5-10min) for og gi samme farge på underlaget og hindre reaksjon i evt gjennomsliping osv. Så legges fargen (1 strøk vannbase, 2 strøk løsemiddelbasert lakk) tørkes, så 2 strøk med klarlakk. Da blir det litt struktur av disse strøkene, noe som blir forsterket om man ikke legger på heeelt i grenseland mye i 1 strøk klarlakk. For lakken er ikke ferdig herda før etter ca 2 uker, og innen denne tiden vil den kunne synke etter rundt støv osv.

Merker jeg fort sporer av litt, men skal prøve sågodt jeg kan.. En hard bakplate og p2000 våtslipe pappir vil da kutte av toppene på strukturen, noe som er veldig enkelt og se når du sliper, klarlakken blir matt når du sliper på den, (slik som toppene blir "matt" av clay)slip til området er matt, ingen blanke områder "nede i dalene", så kan du gå på med ull og polere opp glansen igjen. Tommy, Virtual her inne, har vell våtslipa og polert en del ;)

Da vil lakken være 100% slett, og alt av skavanker vil vises, men en detailer vil elske det ;) hehe

Som lakkerer har jeg slipa med p400 tørt, p600 vått, p800, p1200 så p2000 og polert det opp igjen, men husk på det er viktig! og ikke ha noe støv, eller annet i pappiret, og slipe i bilens retning, vil unødig plage seg selv med ville RDS! :o

Lykke til, bare og spørre om det er noe.

Godt det finnes folk her inne som har mye info. Veldig bra at du sporer av litt :-) Mye lærerikt.

Takk for tipset med tanke på ull vs hard pad.

Vurderer å slipe for hånd, selv om det kanskje kommer til å ta lang tid. (Jeg har Kestrel DA maskin også, men usikker på om jeg tør gå på med maskin.) Planen er å kjøre 2000vått så 3000vått før jeg går på med ull og compund med mye cut.

Har også funnet noen få støvkorn på lakken, disse bør vel slipes ned før man våtsliper området?

Så jeg kan våtslipe nå, 2 uker etter den er lakket? Eller bør jeg venter noen uker til?

Skrevet

Jeg har prøvd meg frem med våtsliping i dag på en passat med ganske hard lakk og mye OP antakeligvis etter delvis omlakkering. Det var ikke så mye hokus pokus å våtslipe hele paneler som jeg forestilte meg :)

Jeg gikk på med 2000 papir for hånd først i rette bevegelser. Når jeg så OP var borte gikk jeg på med 3000 papir på tvers av 2000 ripene til de ikke var synlige lenger. Da var det ingen sak å buffe det opp igjen på kort tid selv med DA maskin (måtte prøve det også).

Når jeg gikk rett fra 2000 papir måtte jeg på flere omganger med ull og roterende for å få det bra, så jeg vil absolutt anbefale å alltid avslutte med 3000 da det er enorm forskjell ned til 2000 når det gjelder grovhet.

Målingene viste at jeg fjernet mellom 5 og 10 um med lakk, alt ettersom hvor ille det var. Det er ganske enkelt å se når du har tatt nok :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår