Tomas

Porsche 911 Turbo

58 innlegg i emnet

Porsche 911 Turbo -91 mod.

19 Juni - 24 Juni 2010

Kan vel trygt si at dette er den mest spennende og eksklusive bilen jeg har jobbet med til nå.

Det hele startet med at jeg tidligere i vår/sommer fikk en henvendelse fra en her på forumet som kjente bileier, han spurte meg om jeg var interessert i å shine bilen litt og det kunne jeg selvsagt.

Så jeg ble satt i kontakt med bileier, som forøvrig også er her inne på forumet. Og vi ble enige om at jeg skulle ta bilen når sommerferien begynte.

Vel, sommerferien kom og bilen skulle "under pad´en"

Inspeksjonsbilder ved ankomst.

DSC_6947.jpg

DSC_6945.jpg

DSC_6943.jpg

Etter å ha studert lakken litt fant jeg ut at jeg skulle gå i gang med en grundig vask før jeg inspiserte og tok noe mer bilder.

Startet med en runde Prickbort på tørre flater, men hadde allerede kjent nede på dørene at det ikke var mye nupper, men kjørte på for sikkerhetsskyld.

Siden jeg klarte å glemme Surfex´en hjemme denne gangen ble det deretter avfettet med Orange Pre-wash på sprayflaske blandet 1:10 og lot dette virke noen minutter før hele bilen ble skumlagt med en salig blanding av godsaker.

DSC_6955.jpg

DSC_6957.jpg

Chemical Guys Green Clean ble brukt som stedfortreder til Surfex HD på gumilister, blandet 1:5

DSC_6959.jpg

DSC_6960.jpg

DSC_6962.jpg

Så ble bøtta gjort klar med en raus blanding av Meg´s NXT såpe og CG CW&G = Masse skum :)

DSC_6963.jpg

Etter håndvasken var det tid for dørkarmer og den slags, brukte CG Green Clean her også.

DSC_6965.jpg

DSC_6966.jpg

Så var det tid for felgene, og her skulle felgene av og hjulbuene få seg en skikkelig omgang.

DSC_6969.jpg

DSC_6970.jpg

Endel skitt her..

DSC_6991.jpg

Åndedretsmaske ble tatt på og sprayflasken med P21s ble påført rikelig ;)

DSC_6993.jpg

Felg nr. 2

DSC_6994.jpg

DSC_6995.jpg

Samme prosedyre og ble så satt i skyggen for å virke.

DSC_6996.jpg

Etter hjulbrønnene på venstre side var ferdig var det frem med Mother Wheel Brush. Min favoritt all around kost/børste.

DSC_6997.jpg

DSC_6998.jpg

Deretter avspyling og påføring av CG sticky long name - gel... på hele kjørebanen og skrubbet med samme kost.

DSC_7000.jpg

Finito.

DSC_7004.jpg

P21s er en suveren felgrens, men kommer ikke til å bruke denne uten maske, da den rett og slett lukter vondt.

Samme prosedyre ble kjørt på høyresiden av bilen, men her har jeg fotografer jobben med hjulbuene.

DSC_7005.jpg

DSC_7006.jpg

DSC_7007.jpg

DSC_7008.jpg

Her brukte jeg også CG GC 1:5 og noen dæsjer med Bilberry for å få det mer fuktig å skum.

DSC_7015.jpg

DSC_7017.jpg

DSC_7018.jpg

DSC_7019.jpg

Bak:

DSC_7009.jpg

DSC_7010.jpg

DSC_7024.jpg

DSC_7028.jpg

Felgene fikk så påføre Swissvax Cleaner Fluid og et lag SV Autobahn, samt SV Pneu på innsiden av dekkene.

DSC_7032.jpg

DSC_7034.jpg

DSC_7035.jpg

Påføring av voks for hånd.

DSC_7038.jpg

DSC_7040.jpg

DSC_7041.jpg

DSC_7043.jpg

DSC_7045.jpg

DSC_7054.jpg

Deretter var det over bilen en runde med clay, brukte her SV Paint Ruber type blå, og Optimum No Rinse som lube, blandet 1:20.

Det var så godt som ingen forurensning i lakken så her var det ikke mye å ta bilde av.

DSC_7070.jpg

Etter Clay og avspyling med HT og tørk var det tid for noen flere inspeksjonsbilder i solen.

Snadder.

DSC_7077.jpg

DSC_7080.jpg

DSC_7078.jpg

DSC_7111.jpg

DSC_7082.jpg

DSC_7084.jpg

DSC_7083.jpg

DSC_7092.jpg

DSC_7095.jpg

DSC_7123.jpg

DSC_7124.jpg

Bilen fikk deretter stå å tørke opp litt før den ble rygget inn i garasjen igjen. Og i mellomtiden ble skiltene samt skiltplatene rengjort med SV brush.

DSC_7163.jpg

DSC_7164.jpg

Etter bilen hadde fått tørket skikkelig startet jeg med det jeg har brukt en god del tid på med denne bilen, nemlig maskering :)

DSC_7156.jpg

DSC_7158.jpg

DSC_7160.jpg

DSC_7161.jpg

DSC_7165.jpg

DSC_7166.jpg

Det var det jeg rakk dag 1. Tid brukt: ca 8 timer

Ny dag, nye muligheter...

Startet dagen med å maskere opp panseret for kombotesting.

DSC_7182.jpg

Jeg startet med DA maskin siden det var en så spesiell bil og sjangsen for å gjøre noe feil var mindre.

Testspot #1

DSC_7186.jpg

DSC_7193.jpg

DSC_7195.jpg

DSC_7196.jpg

Konklusjonen her er vel at det tok endel vakseriper men det var ikke mer iallefall.

Testspot #2

hakket hardere til verks.

DSC_7198.jpg

DSC_7197.jpg

Samme konklusjon som over, bare den tok litt mer, men var ikke fornøyd med dette her.

Testspot #3

Her ble det brukt S17 på grønn pute, noe som tok bra, men igjen... er ikke fornøyd.

DSC_7202.jpg

Var bare en ting å gjøre da... eller jeg kunne valgt å gå enda grovere men valgte heller å kjøre lettere skyts med roterende.

DSC_7204.jpg

Testspot #4

Blå über og S30, ble greit nok igjen det... men...

DSC_7210.jpg

DSC_7205.jpg

Testspot #5

Som du skimter på bildet over ble det testet grønn über og S30 her og det var noe jeg følte tok nok.

Sjekk om det gav hologrammer.

DSC_7211.jpg

DSC_7214.jpg

Endelig fornøyd med kombovalget... trodde jeg...

Fortsatte på taket med valg nr #5.

DSC_7229.jpg

Da jeg så det ble litt støv og ting av dette fant jeg ut at jeg skulle maskere luftinntaket for å redusere partikler ned i luftinntaket og generelt ned i motorrommet.

DSC_7235.jpg

DSC_7236.jpg

Kjørte så videre på taket, men var liksom ikke helt fornøyd enda.

DSC_7242.jpg

Jeg valgt å prøve et hakk opp på polish og fan derfor frem S17 igjen, på grønn Über og.... Vola!

DSC_7267.jpg

Dette tok mye mer RDS og følte dette var den rette komboen da jeg ikke ville gå for hard til verks.

DSC_7273.jpg

Gikk så tilbake og prøvde denne komboen på halve panseret.

DSC_7281.jpg

DSC_7284.jpg

DSC_7290.jpg

DSC_7292.jpg

DSC_7294.jpg

Nå var jeg skikkelig glad for jeg hadde funnet en grei kombo.

Grovpolering: Grønn Über + S17

Finpolering : Grønn Über + S30

Noe som tilsynelatende gav en hologramfrt finish.

DSC_7285.jpg

DSC_7287.jpg

For å være sikker tok jeg resten av panseret og tok 3x IPA wipedown og en runde med #m kontrollspray.

DSC_7369.jpg

Før jeg fortsatte med resten av panseret.

DSC_7308.jpg

Tok også noen målinger med PTG for å se om jeg kunne merke noen forskjell på før og etter korrigering, men så lenge jeg ikke hadde noe laserpunkt var det vanskelig å bli noe klok på det.

DSC_7311.jpg

DSC_7313.jpg

Fortsatte videre med taket og luftinntaket på vingen.

DSC_7318.jpg

DSC_7320.jpg

DSC_7330.jpg

DSC_7331.jpg

DSC_7339.jpg

DSC_7344.jpg

Ville ikke ta noen sjanser her, så la itillegg over papir, for det verste av polish og pads.

DSC_7346.jpg

DSC_7348.jpg

DSC_7349.jpg

Etterpå var det ut igjen å kikke litt i solen, må si det etterlot seg ganske bra med holos.

DSC_7357.jpg

DSC_7360.jpg

Så før jeg ga meg for dagen tenkte jeg å prøve å bli kvitt dette.

DSC_7366.jpg

Har ikke bilder av resultat, men følte det ble bra nok. Så jeg sa meg fornøyd med dette for dag 2. Tid brukt: ca 8-9 timer

Da jeg kom på morgenen var solen allerede stått opp og skinte inn på siden av bilen, noe som var fint for meg da en ikke får noe bedre lys enn det.

Startet nå med fremskjermen og jobbet meg videre bakover.

DSC_7384.jpg

DSC_7385.jpg

DSC_7385.jpg

3x

DSC_7389.jpg

1x

DSC_7392.jpg

DSC_7395.jpg

Fornøyd med dette :)

DSC_7405.jpg

Så kjørte på med halve døren også.

DSC_7415.jpg

DSC_7419.jpg

DSC_7427.jpg

DSC_7432.jpg

DSC_7435.jpg

DSC_7436.jpg

DSC_7468.jpg

Jobbet meg rundt bakskjermen.

DSC_7734.jpg

DSC_7736.jpg

Fant så ut at jeg skulle legge igjen en liten firkant på fremskjermen til bileier så han kunne se forskjellen selv.

DSC_7539.jpg

DSC_7541.jpg

DSC_7544.jpg

DSC_7659.jpg

DSC_7660.jpg

DSC_7661.jpg

DSC_7662.jpg

Gjorde så resten av den ferdig.

DSC_7672.jpg

Og her er flekken som ble spart :)

DSC_7669.jpg

Avsluttet dagen med å ta panelet under frontruten.

DSC_7752.jpg

Dag 3 ferdig. Tid brukt: 13-14 timer

Dag 4 startet med å forsøke å få has på hologrammene.

DSC_7784.jpg

= no go

DSC_7786.jpg

= no go

DSC_7787.jpg

= yes yes...

DSC_7797.jpg

DSC_7814.jpg

DSC_7818.jpg

DSC_7822.jpg

DSC_7831.jpg

DSC_7850.jpg

Dette så jo ut til å gå over all forventning, helt til jeg la meg ned på bakken å kikket fra den vinkelen....

DSC_7834.jpg

Må innrømme at tålmodigheten min begynte å dabbe kraftig av nå og visste ikke helt hva jeg skuile gjøre...

Prøvde videre med noen runder på DA maskin.

DSC_7865.jpg

DSC_7878.jpg

Det tok alle kjøresporene men etterlot seg også nye hologrammer... Heldigvis hadde jeg fått pakke på posten, så jeg kunne få et lite avbrekk.

DSC_7895.jpg

DSC_7896.jpg

DSC_7898.jpg

Liten tass som skulle få prøve seg på gulvmattene senere.

Kjørte deretter over baklyktene.

DSC_7951.jpg

DSC_7941.jpg

DSC_7937.jpg

Og etter et godt avbrekk så var det holofjerning på gang igjen, eller iallefall forsøk på fjerning....

DSC_7919.jpg

DSC_7921.jpg

Nesten.

DSC_7930.jpg

Etter dette begynte jeg å få sterke tvil om MF´ene. Det virket som de laget noen fy fy merker.

Og etter hele den ene siden var tatt, gikk jeg over med IPA først og deretter 3M.

DSC_7965.jpg

Kjørte deretter ut i sola for å sjekke at alt var i orden, kom frem til den konklusjonen at det begynte å bli bra.

DSC_7968.jpg

Kjørte ferdig under frontruten også.

DSC_8001.jpg

Siden disse MF ripene plaget meg ganske mye fant jeg ut at jeg skulle teste å legge på litt VB for hånd for å se om de tok knekken på de.

DSC_8006.jpg

Men, det ble jo bare enda verre av det.

DSC_8007.jpg

Fant ut av nå var det nok av dette for dagen og avsluttet med å legge BlackWow på spoileren bak.

DSC_8021.jpg

DSC_8022.jpg

DSC_8035.jpg

DSC_8040.jpg

Brukte en MF til å gnikke ganske hardt og lenge for å få det noe mattere, noe jeg synes ble veldig bra.

DSC_8043.jpg

Det var det jeg klarte på dag 4. Tid brukt: ca 12 timer.

Dag 5 var det igjen hologrammer som stod på menyen.

kjørte videre på komboen fra dagen før.

DSC_8051.jpg

DSC_8052.jpg

DSC_8054.jpg

Snakket litt med adios ang dette med MF ripene og fikk tipset om å ikke bruke mf til å fjerne polishen.

Heldigvis hadde jeg fått besøg a pat:

DSC_7952.jpg

da var det ut på utsiden for å bruke godsaker :)

Nemlig.

DSC_8059.jpg

DSC_8062.jpg

DSC_8063.jpg

DSC_8065.jpg

DSC_8067.jpg

DSC_8070.jpg

Og sammen med polishen forsvant håpet jeg hadde om å avslutte hologramfritt her.

DSC_8075.jpg

DSC_8081.jpg

Her var det ikke mye annet å gjøre enn å prøve på nytt å på nytt å på nytt.

DSC_8092.jpg

DSC_8093.jpg

DSC_8094.jpg

DSC_8095.jpg

Vel... resultatet ble noe i denne duren her...

DSC_8109.jpg

Fant ut at her måtte det bare krypes til korset.

DSC_8113.jpg

DSC_8114.jpg

DSC_8115.jpg

DSC_8120.jpg

Vel, det gikk ikke denne gangen, ikke neste heller.... men til slutt klarte jeg å finne kombinasjonen jeg kunne si meg veldig godt fornøyd med :D

DSC_8140.jpg

Dynket den deretter i Surfex HD.

DSC_8147.jpg

DSC_8149.jpg

Dette var det beste jeg fikk til.

DSC_8157.jpg

Men jeg sa meg meget godt fornøyd med dette og fortsatte deretter på resten av bilen.

DSC_8167.jpg

DSC_8175.jpg

DSC_8180.jpg

DSC_8181.jpg

DSC_8186.jpg

DSC_8192.jpg

DSC_8196.jpg

DSC_8202.jpg

DSC_8204.jpg

DSC_8207.jpg

DSC_8219.jpg

Deretter klippet jeg opp en blå schollpad og tok inni dørhåndtaket.

DSC_8319.jpg

DSC_8335.jpg

DSC_8337.jpg

DSC_8341.jpg

Gikk over et par runder før jeg avsluttet med S30 på gul applikator pad.

DSC_8347.jpg

DSC_8350.jpg

Avsluttet dagen med å rense gulvteppene.

DSC_8272.jpg

DSC_8275.jpg

DSC_8276.jpg

DSC_8281.jpg

helte deretter på ca 1/2 -1 liter vann på matten.

DSC_8285.jpg

DSC_8287.jpg

DSC_8293.jpg

DSC_8310.jpg

DSC_8312.jpg

DSC_8314.jpg

Tok deretter kvelden med god samvittighet. Tid brukt på dag 5: ca 11-12 timer

Siden det hadde blitt endel småkjøring inn og ut av garasjen så hadde eier for sikkerhetskyld satt batteriet på lading.

DSC_8357.jpg

Jeg gikk i gang med å vaske rutene med en spray som jeg synes fungere veldig bra, tørkes kun over med papir. cluet er da å ha et papir som ikke loer eller noe. Sprayen fikk jeg forøvrig da jeg byttet frontrute på bilen min.

DSC_8363.jpg

DSC_8364.jpg

DSC_8365.jpg

Og endelig var det tid for prikken over i´en, nemlig LSP.

Til denne bilen falt valget selvsagt på Swissvax, da en eksklusiv bil fortjener en eksklusiv voks.

DSC_8370.jpg

DSC_8371.jpg

DSC_8373.jpg

DSC_8374.jpg

Og den dufter selvsagt i god Swissvax-stil: Himmelsk :)

Voksen ble påført med store røde applikatorer, som jeg synes er suverene.

DSC_8377.jpg

DSC_8380.jpg

DSC_8382.jpg

Mens voksen fikk herde gikk jeg rundt med en MF sammen med CG Green Clean og fjernet litt mer polishrester.

DSC_8388.jpg

DSC_8389.jpg

DSC_8390.jpg

DSC_8393.jpg

DSC_8391.jpg

DSC_8395.jpg

DSC_8396.jpg

DSC_8400.jpg

DSC_8402.jpg

DSC_8406.jpg

DSC_8408.jpg

Surfex HD.

DSC_8410.jpg

DSC_8411.jpg

DSC_8412.jpg

Ble så skylt og montert igjen, før jeg buffet av voksen me CG Sasquash. Digg MF.

DSC_8418.jpg

La deretter BlackWow på alt av gummi.

DSC_8430.jpg

Dette funket ikke så bra så tok ikke lange tiden før jeg fant frem en liten bit av en MF.

DSC_8431.jpg

DSC_8442.jpg

DSC_8445.jpg

Før:

DSC_8446.jpg

Etter:

DSC_8447.jpg

Siden bilen hadde fått noen gode runder med ren Surfex HD tidligere ble det en runde til med SV Autobahn på felgene.

DSC_8465.jpg

DSC_8467.jpg

Og SV Pneu på dekksidene

DSC_8469.jpg

DSC_8470.jpg

DSC_8471.jpg

Og buffet av voksen.

DSC_8475.jpg

Ble også lagt et lag med voks inni dørkarmene.

DSC_8463.jpg

DSC_8464.jpg

Deretter var det inn igjen i garasjen for lag nr #2 med Mirage.

DSC_8449.jpg

Deretter var det siste finish innvendig. Siden bilen er så godt som trekt i skinn innvendig var det liten tvil om hva som skulle bli brukt innvendig.

DSC_8485.jpg

DSC_8486.jpg

DSC_8487.jpg

DSC_8488.jpg

Deretter på med skinnmelken.

DSC_8491.jpg

Siden det kom noen dråper i luften ble bilen rygget inn igjen og resten av skinnet ble tatt.

DSC_8494.jpg

DSC_8502.jpg

Skal ikke stå på arbeidsrommet her, men med setene fremover og skoene av så gikk det bra.

DSC_8509.jpg

DSC_8528.jpg

Etter rensen ble det påført melk.

DSC_8498.jpg

DSC_8529.jpg

DSC_8532.jpg

Beklager litt kleine bilder på slutten, men allround-linsen min knelte og måtte ty til en av de litt eldre jeg hadde.

Måtte vente 2 dager for å få godt nok vær til å ta bilder i, men været kom og her er resultatet.

DSC_8538.jpg

DSC_8542.jpg

DSC_8544.jpg

DSC_8546.jpg

DSC_8549.jpg

DSC_8552.jpg

DSC_8556.jpg

DSC_8558.jpg

DSC_8562.jpg

DSC_8564.jpg

DSC_8566.jpg

DSC_8571.jpg

DSC_8575.jpg

Takk for meg :)

59

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig utført jobb på mildt sagt krevende lakk :)

Her vanker det cred for både tålmodighet og resultat.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk jobb :) Synd med hololakken, men det så ut som du vant til slutt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra jobb. Cred er gitt for godt utført arbeide og pågangsmot :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig utført arbeid dette :) Skikkelig Detail. Kjekt bla igjennom slike S&S'er som dette  :D

Cred for tålmodighet så det holder! hehe. Og for ett nydelig resultat! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig bil med ett nydelig resultat til slutt! Att det ikke kom to menn i hvite frakker og hentet deg skjønner jeg ikke når stort sett alt av comboer failer og det er snakk om håpløs lakk og jobbe med :P

Men du fiksa jobben bra til slutt! Cred er gitt! :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det var bra lørdagsunderholdning =)

cred for god tolmodighet og flott sluttresultat

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten tvil cred for denne! Og triksene for å holde hodet kaldt under slike tålmodighetsprøver er det sikkert greit å dele med forumet :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra jobbet og godt dokumentert. Kred på sin plass :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rå jobb! Vel dokumentert og et supert resultat B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkelig bra dokumentert! Bra jobb! Lakken på disse bilene er :unsure: men ble knall til slutt! Cred :rolleyes:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra jobb, cred er levert. Eieren av denne kan ikke være annet en storfornøyd. B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

knalljobb dette her..... cred fortjent s¨å det holder....

(PS Tore: slette innlegget ditt da det var en Quote" av hele tåden :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt rå jobb dette Tomas.. Skal si du har blitt skikkelig dyktig:-)

Går ut i fra at eieren er mer enn strålende fornøyd og det har han all grunn til.. Dette er DETAILING, du gir deg ikke før du er fornøyd og ennå litt..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tommel opp herfra!

godt jobbet.bilen ser blank og fin ut. kan ikke skjønne annet en at eier skulle være fornøyd med dette...

cred er gitt selvsakt

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smuuuud! :D

Bra jobba, pent resultat og god innsats på denne lakken her ja :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, øye for detaljer. :)

Merkelig hvor myk den lakken skulle være da..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra resultat og worklog :thumbup:

Virket som en veldig vanskelig lakk å jobbe med ja. Hvilken hastighet kjørte du 3M Ultrafine på, og hvor mye press?

Har brukt 3M flere ganger på veldig myk lakk med great success. Men man må kjøre opp på ca 1500-2000rpm for at den skal avslutte skikkelig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Top notch.. Det meste er alt sagt, men keep up the good work :thumbs:

Cred kommer..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb og tålmodighet:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive