Geir

Myk og hard lakk. Hvorfor?

Jeg vasket bilen min tidligere i dag, og da ble jeg selvfølgelig minnet på hvor fantastisk heldig jeg er som sikkert har en av de mykeste lakkene som finnes der ute. Et spørsmål som dukker opp i "mørketidene" når jeg blir minnet på det, er; "Hvorfor?".

Jeg lurer på om det er noen her inne som kan forklare litt mer om hvordan lakken er bygget opp generelt, og hva som er forskjellen på en lakktype som er er myk, kontra når den er hard.

Hva skulle jeg bedt om dersom jeg dro til en lakkerer for å be om omlakkering av bilen slik at jeg fikk en hardere lakk enn jeg har i dag?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom jeg har forstått det så er det herderen som blandes i klarlakken, mer herder, hardere lakk... Ikke sikkert dette er riktig, men sånn har jeg forstått det..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom jeg har forstått det så er det herderen som blandes i klarlakken, mer herder, hardere lakk... Ikke sikkert dette er riktig, men sånn har jeg forstått det..

Takk for svar, Bernhard.

Vi får se om det dukker opp noen som vet det 100% sikkert utover kvelden. Til neste år må det enten bli CT200h eller omlakkering :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som oftest er jo det meste av single stage lakk veldig myk. Spesielt sort da man bruker Carbon black for å lage sort lakk som i seg selv er veldig mykt.

Hvit single stage lakk er ganske hard da man bruker Titanium dioxide i hvit farge som er hardt.

Så hovedgrunnen til de forskjellige hardhetene på lakk, kommer da an på klarlakken som er brukt.

Her finnes det veldig mye forskjellige typer Feks Ceramic klarlakk fra PPG brukes av mange produsenter. Den er blant de hardeste tror jeg. Men finnes mange produsenter som har forskjellige blandinger.

Ulempen med klarlakk vs tett lakk er at man får et sterilt plastic look, og bilen blir med grå/lysesort. Mens en tett sort som Lexusen din Geir eller feks BMW sin Jet Black er mye penere og helt sort, men samtidig veldig mykt, og vanskelig å holde pent med tanke på swirls/riper og får veldig lett synlige stein sprut skader.

Fikk lakkert panseret mitt da det var fult av stein sprut skader, og sa da at jeg ville ha noen lag med klarlakk over original fargen. Det skulle jeg ikke ha gjort, for når det er lyst og sol ser man stor lakkforskjell. Panseret er mye mer grått og sterilt enn resten av bilen :(

Du kan trøste deg med at det er ikke noe egent for bare din bil men alle som har slik type lakk har det like jævlig hehe

Her er en BMW Jet Black og man ser hvor jævlig det kan bli, men gud så nydelig når det er strøkent B)

Så det er nesten et valg man må ta etter hva man ønsker. Men har hørt at det har kommet/ eller kommer en del tette sort farger som skal være hardere :) men er som oftest slik som med mye annet at man kan ikke få begge deler hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive