ØrjanA

SS: 2001 BMW 525IA

32 innlegg i emnet

Ble for en stunde siden ringt opp av eier til overnevnte bil med spørsmål om jeg kunne gi bilen en skikkelig runde nå som våren er her.

Bilen er en 2001 model som har rullet like over 70.000km og som ser ganske fin ut. Selvfølgelig er det endel vaskeriper, men ellers virker den bra. Tok en titt på bilen for noen uker siden og avtalte tid for når den skulle taes. Bilen ble igår levert og påbegynt nå i ettermiddag. I skrivende stundt står den ferdig vasket, clayet og maskert. Skilt, sideblinklys og grill er også demontert.

Dag 1:

Begynte først med en skikkelig vask. Bilen var i utganspunktet ganske ren så noe kjempe jobb var det ikke. Begynte med å gi hele bilen en runde med Scholl Rapid 9000 og hjulene fikk en runde med Scholl Rim7. Spylte så av med HT. Hjulbuene fikk en runde med CG Grime reaper blandet 1:0. Hele bilen fikk så en runde med Scholl Crack 9000. Lot dette virke i 4-5 minutter og skummla hele bilen emd Optinum Car wash som så fikk virke i 4-5 minutter meds jeg gikk over lister etc med en SV Detailing brush. Spylte på nytt av med HT. Hjulbuene fikk nå en runde med Scholl Crack 9000. Hele bilen ble så vasket med wash-mit og såpevann med G Citrus Wash før det igjen ble spylt grundig med HT. Så ble bilen kjørt inn. Ble så en runde med med Clay fra Scholl. Var så og si ikke noe møkk igjen i lakken.

Dag 2-1:

Så begynte MORROEN :D Begynte å teset litt og opptimistisk så startet jeg med Scholl S17 på Blå Scholl pute. Tok ikke så veldig mye. Som en 1-stegs jobb hadde det vært perfekt for var ikke noe hologrammer eller kjørespor ;) Gikk så litt grovere til verks med Scholl S03 Gold på blå Scholl pute. dette tok vesentlig bedre, men fremdeles ikke fornøyd, dog fremdeles IKKE hologrammer eller kjørespor. Neste steg ble da Scholl S03 Gold og Scholl ullpad. Tok 98% etter 1 runde og 5-6 pass. Det som fremdeles overrasker er at ikke engang Bernhard klarte å finne kjørespor/hologrammer etter denne kombinasjonen så dette utvikler seg til en DRØMMEJOBB :D

Dag 2-2:

Fortsatte etter jobb og etter at grillen var fyrt opp med litt grillmat ;) Kjørte ferdig hele venstresiden, panser, tak og bakluka med Scholl S03 Gold på Ullpad. Kjørte med liten pute på panelen under dørlisten og fikk faktisk antydning til noe spor/hologrammer, men en LITEN runde med S30 på orange så var det borte. Lakken er noe av det hardeste jeg noen sinne har vært borti. På panseret ble følgende fremgangsmåte brukt: Spredde S03 Gold på laveste hastighet og uten press. Økte så til ca 2000 o/min og kjørte 8-10 pass med MYE press på. Kjørte så et pass uten press og samme hastighet og et pass ute press på laveste hastighet (1100 o/min). tok denne runden 2 ganger og da var 98-99% av ripene borte :blink: Klarte ikke å finne kjørespor eller hologrammer etter denne behandlingen..... Sier litt om hardheten på denne lakken her...... Rimelig gåen i armene i dag for å si det forsiktig :P

Dag 3:

Startet med å kjøre ferdigbakfanger, frontfanger og hele høyre siden med Scholl S03 Gold på ull pad. Strøkent resultat på de vannrette flatene og på øvre del av sidepanelene, men ikke helt 100 på nedre del av sidepanelene så bestemte meg for å kjøre en runde med Menzerna PO85RD (i mangel av Scholl S30!!! HØRER DU KETIL!!!!!) på grønn über pad. Ble svært bra. fjernet all tapen og kjørte ut bilen for å spyle av den alle poleringsrestene og alt poleringsstøvet ;) før den ble kjørt inn igjen og tørket. Ble med dette for idag. Greit å gi seg kl 04.00 når man skal opp igjen og på jobb kl 08.00 ;) Ble ikke så mye bilder idag da jeg klarte å rote bort minnebrikken, men noen mobilbilder ble det da. Sealer/voks blir lagt til kvelden igjen ;)

Dag 4:

Rett ut etter jobb for å gjøre ferdig bilen. Bare bitte bitte litte granne tidspress siden jeg hadde lovet den fedig til kl 21.00. Første var å gå over bilen med CGVertua Bond etter dette ble det etter eiers ønske en runde meg CG Jet Seal, Mens denne herdet fikk treverket inne i bilen en runde med SV Woodpolish. Vinduene utvendig fikk en runde med Scholl Ice 9000. Lakkertse flater under panseret og rundt åpningen + runde åpningen til bagasjerommet fikk en runde med Scholl SW20. Felgene fikk en runde med CG Vertua Bond etterfulgt av SV Autobahn og dekkene fikk en runde med SV Pneu. Hjulhusene fikk en omgang CG Bare bones. Tørket så av Jet Seal og tok frem gokrukken . La så et godt lag med SV Crystal Rock som fikk stå en drøy halvtime før den ble tørket av akkurat i det eieren kom inn døren ;) Og dermed var bilen ferdig etter 21 timer med jobbing ....

Produktliste:

Utsyr:

Foma HT

SS bøtte m/gritguard

Washmit

SV Detailing brush

CG Miracledryer håndkle

Grønn 3M maskeringstape

Flex roterende

Produkter:

Vask:

CG Citrush wash

Optinum Carwash

Optinum No rinse

Scholl Rim7

Scholl Rapid 9000

Scholl Crack 9000

Scholl Ice 9000

Lakkpleie:

Scholl S03 Gold

Scholl S30

Menzerna PO85RD

Scholl ull pad

Scholl orange pad

Grønn über pad

CG Vertua Bond

CG Jet Seal

Scholl SW20

Scholl CF02

SV Crystal Rock

Dekk/felg:

Vertua Bond

SV Autobahn

SV Pneu

Bilder før vask:

DSC_0265.jpg

DSC_0266.jpg

DSC_0267.jpg

DSC_0268.jpg

DSC_0269.jpg

DSC_0270.jpg

Skummlagt med Optinum carwash:

DSC_0271.jpg

DSC_0272.jpg

DSC_0273.jpg

DSC_0274.jpg

DSC_0275.jpg

DSC_0276.jpg

DSC_0277.jpg

DSC_0278.jpg

Var vist endel møkk som satt igjen i lakken gitt........

DSC_0279.jpg

DSC_0280.jpg

DSC_0281.jpg

Ferdig vasket:

DSC_0282.jpg

DSC_0284.jpg

DSC_0286.jpg

DSC_0287.jpg

DSC_0288.jpg

Ferdig clayet, maskert og diverse demontert:

DSC_0293.jpg

DSC_0294.jpg

DSC_0295.jpg

DSC_0296.jpg

Bakluke før Scholl S03 Gold/Ull:

DSC_0315.jpg

DSC_0332.jpg

Bakluke etter Scholl S03 Gold/Ull:

DSC_0317.jpg

DSC_0334.jpg

DSC_0335.jpg

Bakluke etter Scholl S03 Gold/Ull og med sungun som lyskilde:

DSC_0382.jpg

DSC_0383.jpg

DSC_0384.jpg

Bakskjerm venstre side før Scholl S03 Gold/Ull :

DSC_0337.jpg

DSC_0338.jpg

Baksjerm venste side etter Scholl S03 Gold/ull:

DSC_0342.jpg

DSC_0343.jpg

DSC_0344.jpg

Førerdør før Scholl S03 Gold/ull:

DSC_0349.jpg

DSC_0350.jpg

DSC_0352.jpg

DSC_0354.jpg

DSC_0355.jpg

Førerdør etter Scholl S03 Gold/Ull:

DSC_0357.jpg

DSC_0358.jpg

DSC_0366.jpg

Panser før Scholl S03 Gold/ull:

DSC_0370.jpg

DSC_0371.jpg

DSC_0372.jpg

DSC_0373.jpg

Panser etter Scholl S03 Gold/ull:

DSC_0375.jpg

DSC_0376.jpg

DSC_0377.jpg

Dype og stygge merker i bakfangeren. Ble noe bedr, men langt fra helt borte:

DSC01206.jpg

DSC01207.jpg

Hele bilen tatt med S03 Gold/ull og PO85RD/grønn über:

DSC01213.jpg

DSC01214.jpg

DSC01215.jpg

DSC01216.jpg

DSC01217.jpg

DSC01218.jpg

DSC01219.jpg

DSC01220.jpg

DSC01221.jpg

DSC01222.jpg

Bilder av ferdig bil. Ikke de beste bildene og med kveldsmørke ute og relativt full garasje så ble det med disse.

DSC_0001.jpg

DSC_0002.jpg

DSC_0003.jpg

DSC_0004.jpg

DSC_0005.jpg

DSC_0006.jpg

DSC_0007.jpg

DSC_0008.jpg

DSC_0009.jpg

DSC_0010.jpg

DSC_0011.jpg

DSC_0012.jpg

DSC_0013.jpg

DSC_0014.jpg

DSC_0015.jpg

DSC_0016.jpg

DSC_0017.jpg

DSC_0018.jpg

Endret av ØrjanA
11

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne gleder vi oss til å se fortsettelsen på som vanlig Ørjan ;)

Ikke så lett å se tilstand på bildene her, men du sier den ikke er så ille. Det gir oss grunn til å tro at denne blir uberstrøken :)

Lykke til ! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle jeg hatt BMW, er en helt original sen E39 noe som virkelig frister. Ser nesten ferdig detailet ut etter vask denne jo. :blink: Gleder meg til å se det ferdige resultatet når utgangspunktet virker så bra ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne gleder vi oss til å se fortsettelsen på som vanlig Ørjan ;)

Ikke så lett å se tilstand på bildene her, men du sier den ikke er så ille. Det gir oss grunn til å tro at denne blir uberstrøken :)

Lykke til ! :D

Lakken er ikke så ille i det hele tatt, men skal ut å jobben noen timer nå før jeg begynner på jobb så da blir det tatt bedre bilder ;)

Skulle jeg hatt BMW, er en helt original sen E39 noe som virkelig frister. Ser nesten ferdig detailet ut etter vask denne jo. :blink: Gleder meg til å se det ferdige resultatet når utgangspunktet virker så bra ;)

Helt ferdig etter vask er denne ikke. Må nok legge ned noen timer på denne, men virker som hard lakk på denne så da snakker vi en god kosejobb. Litt lei myk/medium lakk nå.......

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første post er oppdatert med formiddagens jobb ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første post er oppdatert med formiddagens jobb ;)

Ser jo like lovende ut som alltid dette Ørjan. Misunner deg den lakken der gitt!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holofritt etter S03Gold og ull? Nå har jeg sett det også :) Må være drømmelakken fra himmelen dette her...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser veldig bra ut dette B) Blir interessant å følge fortsettelsen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gleder meg til fortsettelsen! Jobbene dine er kvalitet tvers igjennom! :D

Endret av Mats
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten teaser av panseret og da er det KUN kjørt S03 GOLD på Ullpad etterfulgt av wipedown med Scholl CF02 :D :D :D

DSC_0376.jpg

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holofritt etter S03Gold og ull? Nå har jeg sett det også :) Må være drømmelakken fra himmelen dette her...

Dette er helt klart drømmelakken så fra nå skal jeg kun ta Oxford green BMW`er ;) Fant faktisk noe SMÅTTERI neders på dørene kl 02.00 i natt, men med S30/orange så var det borte etter 2 kjappe pass.. :D

Ser veldig bra ut dette B) Blir interessant å følge fortsettelsen

Takk Takk. Sattser på å ha den ferdig i kveld/natt.

Gleder meg til fortsettelsen! Jobbene dine er kvalitet tvers igjennom! :D

Takk takk :blush:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første innlegg er igjen oppdatert. Denne gangen med jobben gjort igår kveld/natt til idag. En time igjen på jobb nå etterfulgt av en liten jazzkonsert så er det ut å fortsette :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss - 8-10 pass med mye press, ull og 2000 rpm... Og holofritt atpåtil. Litt misunnelig her nå :) #105 går tørr etter maks 4 pass den, og da kan man ikke spre med maskinen i gang... Ser ut til å bli lekkert som fy dette her :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første post oppdatert med nattens jobbing ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice! Ser ut som at du får korrigert det aller meste av riper på bilen thumbup.gif

Nydlig finish B) No merker eg at eg virkelig gleder meg til å se den helt ferdig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første innlegg er oppdatert med bilder av det ferdige resultatet ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser knallbra ut Ørjan... :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle nesten ikke gitt deg kred i og med at du hadde drømmelakken her, men skitt au :)

Veldig bra dette her ja!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble som ny denne jo ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Very nice work Orjan, I most say the paint has a awsome gloss on the finished pictures! Crystal rock is a very nice wax, the glow is outstanding.

Thanks for sharing :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive