wreckmaster

Service priser

28 innlegg i emnet

Jeg er litt nysgjerrig på hva folket betaler i service priser på bilene sine? Jeg hadde nemlig første service på 500`n for et par uker siden! Når jeg skulle bestille så var jeg litt prisbevisst og undersøkte litt rundt omkring. Jeg begynte hos Bilforum Moss som skule ha 5500kr for 30000km service! Jeg syntes dette var alt for dyrt siden den dyreste servicen jeg hadde hatt på ex-Astra`n var 3500kr.

Jeg tenkte så at Ford Ka er jo egentlig en Fiat 500 i forkledning( lagd av Fiat for Ford på Fiat samlebånd med Fiat teknikk og Fiat motor, det eneste med den som er Ford er designet). Så jeg undersøkte med Stamsaas i Moss og de skulle ha 3700kr for samme jobb som Bilforum skulle ha 5500 for :o For sikkerhets skyld så ringte jeg forbruker rådet for og undersøke om det ville ha noen følge for garantien min! Det var ikke noe problem sa forbruker karen og anbefalte meg og bruke Ford verkstedet B) Jeg tenkte jeg fikk ta et par tlf til før jeg bestemte meg og ringte så RSA i Særp( Fiat forhandler eid av importør) og de skulle ha 6000kr!!! for servicen......Jeg begynte på dette tidspunktet og bli litt irritert på Fiat forhandlerene som tydligvis er totalt overprisede, så jeg ringte rett til teknisk avdeling hos importøren RSA bil i Drammen og spurte hvorfor de skulle ha 6000kr for en jobb som Ford tar 3700kr for? De hadde ikke noe svar og gi meg og virket ordentlig utilpass på at jeg hadde funnet ut dette! Jeg spurte også om det ville ha noe og si for garantien min hvis jeg brukte Ford, og de var ihvertfall ærlige og sa at det ville ikke ha noe og si( det visste jeg jo i.o.m at jeg allerede hadde pratet med forbrukerrådet)! Nå hadde jeg egentlig bestemt meg for og bruke Ford, men kom plutselig på en liten Fiat forhandler i Vestby som ikke er eid av RSA. Disse har også et Bil-xtra verksted som er godkjent som Fiat verksted! Så jeg ringte disse og de skulle ha 2700kr for samme jobb som RSA skulle ha 6000 for......... Vel det endte med at jeg tok servicen i Vestby og fikk Fiat merkeverksted stempel i service heftet...... + at jeg sparte 3300kr i forhold til RSA sitt egne forhandlere :eek:

Så det jeg lurer på nå er hva som er vanlige service priser på 30000km service / intervallservice!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke på 30000km service, men min 02 A4 skulle merkeforhandler ha ca6000kr for å ta 60000km service på.

Dvs plugger, kupefilter, luftfilter, oljefilter, olje og bremsevæske. Tillegg på ca3000kr for å skifte olje på girkasse og diff bak.

Endte opp med å kjøpe alle deler selv på Mekonomen, kom på ca 3000kr. På en nyere bil er det såklart kjekt med servicehefte, men på min gamle ville jeg heller spare pengene. Og så vet jeg at jobben blir skikkelig gjort. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kommer også til og gjøre det selv når garantien utløper, men for og opprettholde 5 års garantien så må jeg ha stemplet service hefte :huh: Jeg spurte de hos den lille forhandleren / verkstedet om hvorfor de var så billige og da svarte de at de hadde regnet på det og derav prisen.....dvs at de ikke fulgte pris føringene fra importøren! Så det er jo ikke tvil om at det må ligge enorme avanser hos noen....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøper kun biler uten garanti og servicehefte sånn at jeg kan ta servicene selv med god samvittighet. ;)

Da er jeg sikker på at det er gjort ordentlig også.

Man får litt godfølelse av å tømme på nye væsker og vite at det er friskt blod i systemet. :)

Endret av Yngvejos
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde nettopp inne min Volvo S40 2008 modell til 60.000 service.

Da ringte jeg bare til de 2 nærmeste Volvo forhandlerne og de skulle ha:

Volvo Kristiansand: 7650.

Volvo Kvinesdal : 7000.

Hørte også med Petter på forumet siden han jobber hos Volvo, og de skulle ha ca. 6200.

Men ble uaktuelt siden det hadde blitt "litt" langt å kjøre :)

Men hørte med Volvo Kristiansand om de var interesserte i å matche Volvo Kvinesdal, men det var de slettes ikke interesserte i :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Lexusen til muttern kom hovedservicen (30'km) på røfflig 5600 tror jeg(hos toyota)..

På min kom sist mellomservice på ca 2700. Den er inne til hovedservice nå så det blir spennende å se :rolleyes:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bavaria i stavanger skulle ha ca 3000,- for en oljeservice !!! Hva!! sa jeg ..... hva annet gjør dere enn å bytte motorolje ? vedkommene tenkte litt , jo vi sjekke bremseklosser bak !

jeg fikk tatt oljeservicen på et annet verksted til ca halve prisen

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wreckmaster: Er Vestby i Norge eller er det hos söta bror? 2700 hørtes utrolig billig ut spør du meg. Har du sjekket hvilke deler de enkelte hadde tenkt å evt bytte ut på servicen?

Grunnen til at jeg spør er at jeg jobber selv som mekaniker på merkeverksted, og jeg er en person som synes veldig mye om mange ting :P Når jeg ser at det ikke er det "rette" merkeverkstedet som har utført servicen på de bilene jeg har service på, så er det en gjenganger at jeg ser at de har droppet f.eks plugger, luftfilter, bensin/dieselfilter osv. som skulle ha vært byttet. Da blir jeg sur... Skjønner at folk vil spare penger, men pass bare på å få utført det som skal bli gjort til rett tid, hvis en bruker "grøftekanten" eller noen andre.

Jeg jobbet tidligere på et "frittstående" verksted, og sjefen min fikk mange telefoner fra "prisbevisste" kunder. -Hmm, Opel Astra ja, vi tar ca 2500 for en service på den ja... Servicen der bestod mer eller mindre av oljeskift kan du si, for det ble ikke sjekket opp med merkeverkstedet hva som skulle utføres.

Tviler på at den servicen til 2700 inneholder det samme som Fiat hadde tenkt.

Hei ja Vestby er i Norge, ikke vondt ment,men det du sier om frittstående verksteder er bare tull.Kan godt hende noen av de tar noen enkle løsninger,men fakta er at merkeverksteder er MYE dårligere til å utføre reprasjoner på tilogmed egene bilmerker. Frittstående verksteder har mange fler "spesialister" på områder. familen har både hatt VAG,Ford,Volvo. Vagen var det motorstyringsproblemer med som ingen tekniker på noe VAG verksted vi var på klarte å fikse. dro på ett frittstående fiksa med en gang. Forden gikk høyere hjullager hadde bilen inne flere ganger med høyere hjullager ulyd,tilslutt sa jeg "sikker på det ikke er side lagere på girkassa?" fikk et pent nei. tok så bilen dro videre til et frittstående verksted. OISANN sidelagere på girkassa. Volvon ble levert på Billia i elverum med Bremsevæske lekkasje flere ganger. tilslutt dro jeg på frittstående fiksa med en gang. Dette gjelder forøverig også "innenhuslakkering"" på merkeverksteder det er som oftest bare no dritt i forhold till frittstående.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, dette hørtes ikke bra ut med tanke på merkeverksteder... Jeg gikk ut ifra at slike verksteder er seriøse over alt i landet, men de erfaringene dine tilsier tydeligvis noe annet Kabbern.

Jeg har så mye dårlig erfaring med biler som kommer fra frittstående verksteder, og som sagt har jeg jobbet på et av verste sort... Hehe, mulig jeg skal snurpe igjen og la folket diskutere:)

Men pass uansett på at ting og tang blir utført da, og få en protokoll av verkstedet.

Hehe det fins vel sikkert dritt overalt. noe bra her og noe dårlig der. Helt enig sørg for at alt som skal gjøres. gjøres! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva sier du til Møller Haugesund da, du som skrur der i byen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fiat burde skamme seg med 5-6000,- for første service. Toyota Yarisen vi hadde kostet rundt 4000,- til sammen for to servicer og to oljeskift med filter de første 30.000km. (hos merkeforhandler Toyota-Drammen)

Hadde første service på Nissan X-Trail nylig. (20.000km) kr3900,- hos merkeforhandler. Er skeptisk til å kjøre hele 20.000km på et oljeskift i norsk klima, men Nissan mener det er greit. :huh:

Det skulle vært like renslig og enkelt å bytte olje og filter som på Mercedes-B. Da hadde jeg tatt et ekstra olje/filterskift hjemme hver 10.000km.

Endret av ØHN
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

-Liten service 1875kr. I realiteten en oljsekift med filter, prisen her er med girolje og ny bremse veske fordi jeg skulle på våler.. 266kr+mva er arbeid.. Literspirs på olje er 156kr+mva (mobil 1 esp 5w-30 som er godkjent som longlife olje hos vag og mercedes..)

-Mellom serive, inspeksjon av bil er tydeligvis dyrt :P For denne koster 3200kr. Ellers olje skift med filter, pollen filter, luftfilter.

-"stor" service(hver 40.000km), Eneste store med den er at det er ventiljustering med i den, ellers som over. 4100kr mener jeg jeg betalte..

Så i mitt tilfelle i værste fall 7000kr i løpet av et år... Kommer helt ann på hvordan jeg treffer på en måte, kjører 25000km i året så hvert år er ikke like dyrt..

Dette er på honda verksted. Servie intervall er 10.000km under tøffe forhold. 20.000km om du bor i california og ikke kjører hard, men lange strekninger i slengen :P

Det jeg hater derimot er og nesten måtte krangle med han bak skranken hver gang jeg ber om noe ekstra.. Jamen det skal jo ikke gjøres før da od da sier han.. GJØR det sier jeg.,. :lol: Han skjønte ikke poenget med og skifte bremse veske bare 7 mnd etter sist jeg gjorde det f.eks.. Vel veska har hatt det vondt/varmt sa jeg :rolleyes: Da var det greit..

Endret av LLH
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, dette hørtes ikke bra ut med tanke på merkeverksteder... Jeg gikk ut ifra at slike verksteder er seriøse over alt i landet, men de erfaringene dine tilsier tydeligvis noe annet Kabbern.

Jeg har så mye dårlig erfaring med biler som kommer fra frittstående verksteder, og som sagt har jeg jobbet på et av verste sort... Hehe, mulig jeg skal snurpe igjen og la folket diskutere:)

Men pass uansett på at ting og tang blir utført da, og få en protokoll av verkstedet.

Hvis du jobber der eg tror du jobber nå så er nå det et ganske respektabelt verksted.Etter mine erfaringer.

Ingen problem når vi har inne S40`en vår og stort sett god service.

Hva sier du til Møller Haugesund da, du som skrur der i byen?

Brukte di når eg hadde A4 før Fiestaen.Kjempe greie folk og flinke virker det som.Var kjempe fornøyd med folkene der og servicen,men det koster og kjøre Audi erfarte eg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg selger jo bildeler og bilrekvisita så jeg blir kanskje litt innhabil her, men sånn som jeg ser det så bruker jeg KUN frittstående verksteder da disse er avhengig av ett godt rykte for å få den daglige driften til å gå.. Går man inn på ett sånt verksted så får man som oftest en mye hyggeligere velkomst, de ser på det man ber de om og prisen er mye hyggeligere.

Nå har ikke jeg betalt for service på bilen de siste 6 årene annet enn deler, da en kompis gjør jobben mens jeg vasker bilen hans, noe som kommer greit ut for oss begge, samt at han reparerer eventuelt det som er ødelagt istedenfor at jeg må bytte halve bilen, noe merkeforhandler ofte mener..

På den første bilen jeg hadde, en 1996 VW Golf Mk3 GTi, så røyk den elektriske vindusheisen bak, bilen ble levert hos merkeverksted for i det minste få opp vinduet og eventuelt fikse problemet.. Vinduet ble dratt opp og de satte opp time til å bytte ett el annet ledningsnett for at alt skulle fungere igjen. Jeg dro deretter til en kompis som er bilmekaniker for å se om han kunne gjøre noe.. Han tok av gummibelgen som sitter rundt alle kablene til bakdøren, satte på 2 kabelsko på 2 ledninger som var slitt over og alt fungerte fint igjen i 2 år til da jeg vraket bilen. Men uansett så skulle forhandler ha meg til å bytte ledningsnett når det kun trengtes 2 kabelsko??? Det er kjeltringaktig spør du meg ihvertfall...

Lenge leve de frittstående, og man får forøvrig samme deler hos de som man får hos merkeforhandler, bare man slipper å betale ekstra for å få f.eks. Ford, Mercedes Benz, VAG stemplet på delen.

Lemfôrder er ett godt eksempel her, på bærearmen til VW Passat og Audi A6 så var VAG logoen slipt bort med vinkelsliper e.l.

Forøvrig er dette min mening rettet mot at jeg har vært misfornøyd som kunde og har heller ikke fått spesielt god oppfølging der oppe når jeg har skullet handle bil der, så regner med at dere tar dette med en klype salt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg selger jo bildeler og bilrekvisita så jeg blir kanskje litt innhabil her, men sånn som jeg ser det så bruker jeg KUN frittstående verksteder da disse er avhengig av ett godt rykte for å få den daglige driften til å gå.. Går man inn på ett sånt verksted så får man som oftest en mye hyggeligere velkomst, de ser på det man ber de om og prisen er mye hyggeligere.

Nå har ikke jeg betalt for service på bilen de siste 6 årene annet enn deler, da en kompis gjør jobben mens jeg vasker bilen hans, noe som kommer greit ut for oss begge, samt at han reparerer eventuelt det som er ødelagt istedenfor at jeg må bytte halve bilen, noe merkeforhandler ofte mener..

På den første bilen jeg hadde, en 1996 VW Golf Mk3 GTi, så røyk den elektriske vindusheisen bak, bilen ble levert hos merkeverksted for i det minste få opp vinduet og eventuelt fikse problemet.. Vinduet ble dratt opp og de satte opp time til å bytte ett el annet ledningsnett for at alt skulle fungere igjen. Jeg dro deretter til en kompis som er bilmekaniker for å se om han kunne gjøre noe.. Han tok av gummibelgen som sitter rundt alle kablene til bakdøren, satte på 2 kabelsko på 2 ledninger som var slitt over og alt fungerte fint igjen i 2 år til da jeg vraket bilen. Men uansett så skulle forhandler ha meg til å bytte ledningsnett når det kun trengtes 2 kabelsko??? Det er kjeltringaktig spør du meg ihvertfall...

Lenge leve de frittstående, og man får forøvrig samme deler hos de som man får hos merkeforhandler, bare man slipper å betale ekstra for å få f.eks. Ford, Mercedes Benz, VAG stemplet på delen.

Lemfôrder er ett godt eksempel her, på bærearmen til VW Passat og Audi A6 så var VAG logoen slipt bort med vinkelsliper e.l.

Forøvrig er dette min mening rettet mot at jeg har vært misfornøyd som kunde og har heller ikke fått spesielt god oppfølging der oppe når jeg har skullet handle bil der, så regner med at dere tar dette med en klype salt.

Mange synspunkter jeg er eng i her Bernhard. Jeg ville løst det vinduet på samme måte. Men rett skal være rett. En kabelsko-fiks funker ikke alltid for et merkeverksted som må gi to års reklamasjonsrett på arbeidet.

Da bytter de heller til nytt ledningsnett. Blir det problemer i reklamasjonstida, tar de opp unormal slitasje/fabrikasjonsfeil med leverandøren.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er greit nok, men når da nøyaktig samme verksted har gjort det samme på Passaten også, altså brukt løsningen som kompisen min kom med, bare satt på kabelsko uten å bytte ledningsnett så er jo det litt forunderlig at jeg ikke måtte bytte ledningsnettet på Passaten også?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må nesten presisere at verkstedet jeg brukte er en av norges eldste Fiat forhandlere!(Style Auto) De er uavhengige med tanke på at importøren ikke eier dem...... De står på hjemmesidene til Fiat.no som forhandler og verksted. Altså et offisielt Fiat verksted! Men verkstedet er altså også et Bil-xtra verksted B)

På Bilforum i Moss(som også er uavhengig av RSA) forklarte de den dyre prisen med at RSA(importøren) ikke tillot dem og være billigere enn RSA sine egne forhandlere....Og at det tok tid og inspisere ventiler! Hvorfor skal ventiler på en ett år gammel bil som ikke lager noen form for ulyd inspiseres? På Ford(500+KA=samme bil) så mente de at det ikke var nødvendig, samme hos Style.......

Jeg spurte også på Bilforum hva stor service vil koste, dvs med registerreim: 11500kr!

Jeg har litt på følelsen at dette går igjen i hele Europa: Fiat eiere er fornøyd med bilene, men ikke med forhandlernettet!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være smart å ringe litt rundt å høre om priser ja.. Variasjonen er jo enorm. Mener Ford har no sånn prisgaranti så hvis du får ett realistisk tilbud hos et annet verksted så skal ford matche prisen. Men da må du nok ha stempel og underskrift fra det verkstedet.

Jeg kommer nok til å ta service hos Fordforhandleren i Lillestrøm da jeg kjøpte bilen min der. Greit å ha ETT sted å forholde seg til sånn sett. Men da skal jeg først få pristilbud fra andre sånn at jeg har noe å legge på bordet, hehe.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siste Service på saaben gjort 15.7.2009 km stand var 135000 og den servicen var på 7300 kroner visstnok, når jeg ser på kvitteringene fra forrige eier. Gjort på saab huset i oslo, de fakturerer faktisk den nette sum av 1096 kroner timen og. Er ikke helt sikker på hvilken service bilen hadde når dette ble gjort, men tror det var en mellom service av noe slag. Det artige (for meg) er at hele regninga for servicer og pluss, pluss pluss kom på totalt 19223 kroner. og dette ble gjort rett før bilen ble solgt til meg, etter hard pruting....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg skulle ha 60.000 km service på min Audi A3 quattro spurte jeg i god tid i forkant om prisen hos Møller Bil Follo. De skulle ha ca. 5.400,- kr, og det var da inkl. skifte av olje på Haldex'en. Heldigvis passet det med min ferie i Danmark, så jeg sendte en hyggelig forespørsel til Audi Zentrum i Flensburg, og de skulle ha 330,- Euro for samme jobben (ca. 2.800,- kr på det tidspunktet) B) Er vel unødvendig å si at jeg dro til Flensburg, der jeg også fikk mye bedre service enn jeg har fått hos Møller :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive