Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Onsdag fikk jeg endelig tid til å polere litt igjen! :)

Utstyr lastet inn i bilen:

S7000598-800.jpg

Ble spurt for en stund siden om jeg kunne polere bilen til en bekjent.

Naiv som jeg er sa jeg at jeg kunne gjøre det..

Eieren sa han hadde vaska den for en liten stund siden.. Spurte han hvordan han hadde gått frem når han gjorde det..

"Ajax og svamp" sa han.. uff.. :(

Vaska og claya bilen, og tok en liten inspeksjon.. Her er det jeg så:

S7000606-800.jpg

S7000610-800.jpg

S7000611-800.jpg

S7000612-800.jpg

S7000613-800.jpg

S7000614-800.jpg

S7000615-800.jpg

Trenger ikke lys for å se ripene engang..

S7000616-800.jpg

S7000617-800.jpg

S7000618-800.jpg

S7000619-800.jpg

S7000621-800.jpg

S7000622-800.jpg

S7000625-800.jpg

Dette er GROVT!!

Begynte med en test, brukte gul sonus og sip.. Var fullt av rds (random deep scratches) igjen!

S7000626-800.jpg

Her er etter 1 runde med fast cut plus + ull, 2 runder med powergloss + ull og 1 runde med 106ff med 3m finishing pad:

S7000629-800.jpg

S7000630-800.jpg

S7000631-800.jpg

Fante fort ut at jeg måtte grovt til verks på resten av bilen, og dro igang med powergloss og ull.

Har ikke lært meg helt å mestre denne enda, men fikk prøvd mye rart.

Det jeg fant ut er:

Er veldig viktig å ha det varmt i lokalet, og gjerne varme produktet litt ekstra med en ovn.

Kan være greit å bruke litt mye produkt, det tar litt lang tid før den bryter seg ned, men man får cutta ganske mye..

Hvis man har "vanlig" mengde polish på tørker den nesten ut etter 3 runder..

Først spredde jeg produktet på 600 rpm 1 runde, så begynte jeg å polere på 1200rpm 2 runder..

Så fyra jeg opp til 1950 rpm, kjørte helt til produktet begynte å bli litt tørt, så stoppa jeg og spraya på alcohol + vann.

Da gjenopplives smøremidlene, og man får veldig mye produkt ut av padden.

Så kjørte jeg på 1500 rpm 2 runder, deretter 3 runder til med 1200 rpm, for å "refine".

Dette fungerte iallefall veldig bra på Mercedes lakk, som er steinhard!

Måtte kjøre 2-3 runder med denne kombinasjonen på hvert panel, og enda var det RDS igjen!!

Div. bilder:

S7000642-800.jpg

S7000643-800.jpg

S7000644-800.jpg

Ene siden ferdig med powergloss og ull (ikke nederste paneler):

S7000647-800.jpg

• DCN Poeng 2

Scandicshine Detailer

Skrevet

Etter alt dette var jeg drita lei, jeg leita frem 3m Imperial p2000 og begynte å slipe

(har også tatt masse bilder til våtslipe guide, som kommer så fort jeg får tid å lage den :) )

S7000648-800.jpg

S7000649-800.jpg

S7000650-800.jpg

S7000667-800.jpg

Bakluke:

S7000675-800.jpg

Her tok jeg bare en test.. Brukte 106ff og hvit sonus som siste finish.. Ble greit blankt :)

S7000678-800.jpg

S7000679-800.jpg

Så resten av siden:

S7000680-800.jpg

S7000681-800.jpg

Nederste paneler:

S7000686-800.jpg

S7000688-800.jpg

Det var alt for denne gang! Fortsetter med bilen etter helga en gang, når jeg får tid :)

• DCN Poeng 30

Scandicshine Detailer

Skrevet

Fy faen for en bil!!!! Det er det værste jeg har sett av lakkmisshandling,og for en forskjell du fikk til.KONGE god jobb der!

Tenkte litt på det når jeg leste,når skal han finne frem slipepapiret :lol:

Ble sykt blankt til slutt på de bildene du har lagt ut.

ClearCoatChristR
Skrevet

Du våtslipa like greit hele bilen... :o

Nice! Den var misshandla ja! Brukte vel Ajax skurekrem også han vel?

Utrolig forrandring iallefall.

kris1986
Skrevet

Gatulerer med sykt bra jobb.. noen har nok kjørt litt offroad? sykt fæl lakk hvertfall.. men er ikke problem når det er flinke folk som kan fikse opp litt ;)

Skrevet

Den lakken der var grusom!! Du har gjort en sinnsykt bra jobb så langt hvertfall!

• Forhandlere
Scandicshine.no
Skrevet

Veldig bra Tommy! Du løy ikke når du sa at den bilen var ILLE! Veldig godt jobba, ser meget lovende ut!!

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

• Admins
truhaa
Skrevet

FY F..N den var ille....

Bare å bøye seg i polish støvet over hva du får til mht våtslip, SERIØST imponert....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Skrevet

Dæven B)

Hvor mye tid sparer du på å våtslipe i stedet for powergloss+ ull ?

Skrevet
Fy faen for en bil!!!! Det er det værste jeg har sett av lakkmisshandling,og for en forskjell du fikk til.KONGE god jobb der!

Tenkte litt på det når jeg leste,når skal han finne frem slipepapiret :lol:

Ble sykt blankt til slutt på de bildene du har lagt ut.

Hehe, har aldri sett noe så ille før jeg heller..

Var litt treig med å finne frem pussepapiret, for at jeg hadde lyst å prøve å mestre powergloss litt bedre.

Du våtslipa like greit hele bilen... :o

Nice! Den var misshandla ja! Brukte vel Ajax skurekrem også han vel?

Utrolig forrandring iallefall.

Tja hvorfor ikke? :)

Når man må så dypt ned i lakken uansett pga riper, så syns jeg det er like greit å bare slipe det..

Mye mindre jobb med poleringen, og en dobbelt så bra finish, pga at appelsinhuden går bort.

Skulle tro det var skurekrem som var brukt her ja, jeg kunne se hver eneste bevegelse som var gjort med svampen!

Gatulerer med sykt bra jobb.. noen har nok kjørt litt offroad? sykt fæl lakk hvertfall.. men er ikke problem når det er flinke folk som kan fikse opp litt ;)

Hehe, han hadde bare vaska den 1 gang på 1 år, så kan tenke meg at den var skitten ja.. Selv om den var veldig skitten i mine øyne når den ble levert!

Scandicshine Detailer

Skrevet
Den lakken der var grusom!! Du har gjort en sinnsykt bra jobb så langt hvertfall!

Takker for det :)

Veldig bra Tommy! Du løy ikke når du sa at den bilen var ILLE! Veldig godt jobba, ser meget lovende ut!!

Hehe, ille var den ja! Jeg tror jeg må ha noe sterkere enn powergloss nå snart!

Er det noe sterke saker i produktlinja til Scholl? Slenger meg gjerne med hvis du skal bestille :)

Veldig gode 50/50 bilder! Gleder meg til resten B)

Er ekstra morsomt å lage 50/50 bilder når lakken er så ille syns jeg :)

FY F..N den var ille....

Bare å bøye seg i polish støvet over hva du får til mht våtslip, SERIØST imponert....

Dæven B)

Hvor mye tid sparer du på å våtslipe i stedet for powergloss+ ull ?

Sparer utrolig mye tid!

På den andre siden, måtte jeg gå over 3 ganger med den metoden jeg beskrev tidligere i tråden.. Og enda var det rds igjen!

Og det er en metode man får myyye cut ut av!

Etter våtslipinga trengte jeg bare å gå over 1 gang, og finishen man får er enda bedre enn hvis man polerer ripene vekk.

Lakken blir jo helt slett :)

Scandicshine Detailer

Skrevet

haha skurekrem ja.. ^^

Stakkars mercedes.. bra du fikser opp :) Ble sinnsykt bra!

Skrevet (endret)
haha skurekrem ja.. ^^

Stakkars mercedes.. bra du fikser opp :) Ble sinnsykt bra!

I dag har jeg også fått gjort litt..

Kjører sort 3m pad og 106ff som finishing, det er min nye killer combo!

Finishing på høyre side, fjerning av merker etter wool osv..

S7000726resized.jpg

S7000729resized.jpg

S7000732resized.jpg

S7000735resized.jpg

Sola titta frem gjennom vinduet :)

S7000736resized.jpg

Bakluka:

S7000738resized.jpg

S7000741resized.jpg

S7000742resized.jpg

S7000749resized.jpg

Høyre side ferdig korrigert:

S7000751resized.jpg

S7000752resized.jpg

S7000753resized.jpg

S7000756resized.jpg

Endret av virtual
  • DCN Poeng 13

Scandicshine Detailer

kris1986
Skrevet

Nydelig jobb.. De siste bildene minner meg om effekten jeg fikk av 83 og hvit Lake C..

Vært moro å prøvd MG105 på bilen for å se hvordan den fungerer!

Men seriøst, sykt bra arbeid.. Du bør være fornøyd ;)

Skrevet
Nydelig jobb.. De siste bildene minner meg om effekten jeg fikk av 83 og hvit Lake C..

Vært moro å prøvd MG105 på bilen for å se hvordan den fungerer!

Men seriøst, sykt bra arbeid.. Du bør være fornøyd ;)

Thanks! :)

M105 er på vei!

Scandicshine Detailer

• Admins
Skrevet

Wow! litt av en forskjell det ble :D

Sinnsykt bra virtual

Det må være en av det værste utgangspunket jeg har sett, men må bare si det en gang for et resultat du fikk. våtslipings kongen hehe ;)

Skrevet

må slenge mæ med på bølgen her.. det der e definitivt det verste jeg har sett.. å må jo være det blankeste æ har sett når du ble ferdig!! du fortjener en premie for mot å resultat!! fytti grisen!! tommel opp! ble helt paff av resultatet..

håper inderlig du spente mannen i ræva med tanke på vaskemetoder, og ga han ett kurs hvordan det skal gjøres.. :)

kris1986
Skrevet
Thanks! :)

M105 er på vei!

Snakka med en lakkerer her om dagen, og han ble forelska i 105.. 86 tok mye sa han, men på den nye kjeramiske lakken var 105 helt rå.. Tok alt! Men måtte være forsiktig! Moro om du som er våtslip-kungen kunne prøvd f.eks 105 mot en annen, velbrukt compound! hadde vært gull .... ;)

honnings88
Skrevet

Ble faktisk lysten på å prøve våtsliping nå. Er det bare å pusse med vann og våtslipepapir ca 2000 å gå over med powergloss en gang etterpå? Ettfulgt av 106ff og en god voks.

Ser du har fått deg Chemical Guys t-skjorte...

Skrevet
:o :o SYKT! Helt vannvittig bra resultat, hinsides alt. Har du øvd mye med sandpapir eller?
Skrevet
Wow! litt av en forskjell det ble :D

Sinnsykt bra virtual

Det må være en av det værste utgangspunket jeg har sett, men må bare si det en gang for et resultat du fikk. våtslipings kongen hehe ;)

Takk! :)

Våtslipingskongen faktisk.. hehe..

må slenge mæ med på bølgen her.. det der e definitivt det verste jeg har sett.. å må jo være det blankeste æ har sett når du ble ferdig!! du fortjener en premie for mot å resultat!! fytti grisen!! tommel opp! ble helt paff av resultatet..

håper inderlig du spente mannen i ræva med tanke på vaskemetoder, og ga han ett kurs hvordan det skal gjøres.. :)

Tusen takk for det! :)

Mannen skal tas med på vaske intensiv kurs! Vaske equipment er på vei fra Scandicshine.

Sykt! Dette er noe av det råeste jeg har sett! Burde starte firma snart du! ;)

Hvor lang tid tok det før du følte at du fikk kontrollen på våtslipinga?

Hehe, firma blir det vel ikke noe av med det første.. Holder det på hobbybasis tenker jeg :)

Ang. våtslipingen så varierer det veldig hvilken lakk man jobber på..

Denne bilen var delvis opplakkert, og enkelte plasser var den hard som faen!

På bakluka måtte jeg kjøre 2 runder med powergloss og ull for å få dem helt vekk..

Men jeg har tatt litt bilder fra slipinga, og kommer til å lage en liten guide på det så fort jeg får tid :)

Skal også våtslipe taket på min bil snart, så må vel ta noen bilder da også..

Scandicshine Detailer

Skrevet (endret)
Snakka med en lakkerer her om dagen, og han ble forelska i 105.. 86 tok mye sa han, men på den nye kjeramiske lakken var 105 helt rå.. Tok alt! Men måtte være forsiktig! Moro om du som er våtslip-kungen kunne prøvd f.eks 105 mot en annen, velbrukt compound! hadde vært gull .... ;)

Skal få i gang en test på den snart! :)

Men er litt spent på hvordan den fungerer.. Har hørt at man må påføre produktet på lakken, og begynne å kjøre padden på nesten full fart med en gang.. Den bryter seg visst ned noe helt vanvittig fort! Kan ikke spre den på 600rpm engang..

Ble faktisk lysten på å prøve våtsliping nå. Er det bare å pusse med vann og våtslipepapir ca 2000 å gå over med powergloss en gang etterpå? Ettfulgt av 106ff og en god voks.

Ser du har fått deg Chemical Guys t-skjorte...

Når jeg våtsliper bruker jeg ONR qd som smøremiddel, dette for å få en litt mildere sliping..

Hva man må bruke for å fjerne slipemerkene varierer fra lakk til lakk..

På denne bilen måtte jeg på enkelte områder gå over 2 ganger med powergloss og ull på 1850 rpm!

Mens på en Impala jeg tok fjerna jeg merkene med gul Sonus pad og SIP.

Kommer guide på det om ei lita stund :)

Chemical Guys skjorta har vel blitt fast detailing antrekk etterhvert ja, den er digg :)

:o :o SYKT! Helt vannvittig bra resultat, hinsides alt. Har du øvd mye med sandpapir eller?

Takker :)

Har våtslipt litt før ja, har vel ikke gjort en eneste jobb uten å våtslipe.. Kanskje tilfeldighet? :)

Det første jeg våtslipa var et gammelt baggasjelokk til en Volvo 740, bare for å teste..

Da var denne bilen omsider ferdig..

Her er den korrigeringa jeg grua meg mest til, men det gikk fortrinnsvis greit..

Slik ble det seende ut:

S7000757resized.jpg

S7000762resized.jpg

Ble ikke 100% korrigering, men var noe spesielt med lakken der.. 106ff hadde en tendens til å bli litt sticky..

Så ble bilen tatt ut for vask.. Først spraya jeg bilen med avfetting, så vaska jeg den med en kraftig CWG vask..

S7000765resized.jpg

S7000767resized.jpg

S7000769resized.jpg

S7000772resized.jpg

Bilen ble ferdig kl 2 på natta, så INGEN bra etter bilder..

Etter Jetseal og Max Wax..

S7000776resized.jpg

S7000781resized.jpg

S7000782resized.jpg

S7000783resized.jpg

S7000785resized.jpg

S7000787resized.jpg

Endret av virtual
  • DCN Poeng 11

Scandicshine Detailer

• Admins
truhaa
Skrevet

bare og bukke og neie her Virtual...prima jobb som er en vane fra deg..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår