hmsilset

97 mod Saab 9000 Turbo (16/1.2010)

81 innlegg i emnet

I morgen tidlig starter jeg sannsyneligvis på min første bil der det må brukes maskin for å få bort temmelig mye vaskeriper/swirls.Jeg skal prioritere å lære kun dette først, og kan ikke ha noe spesielt dårlig resultat.

Har ikke fått den bøtta og noe småtteri enda, men skal klare meg med 2 bøtters metoden og god avfetning(har blanda og testa på en bil i dag) Vasken vil nok ikke bli noe problem, og ikke påføring og å ta av sealer eller voks heller.Vet ikke akkurat hva han velger før i morgen tidlig.

Legger ved bilde av det jeg har å bruke nå, og vil gjerne ha en lett forklaring av en som har gjort dette en god del ganger.Legger også til noen dårlige bilder av bilen, men det vil bli tatt bra bilder i morgen :)

Vil ikke bruke sterkeste rubbinga enda, da jeg ikke har lakkdybdemåler.Men å gå over bilen med noe mildt flere ganger er helt greit.

Den flaska som ikke syns er S30

001-5.jpg

DSC01033.jpg

DSC01034.jpg

DSC01035.jpg

ps: jeg vet det er mye å be om forklaring, men tror det er viktig for oss alle å ha en guide for hvert bil ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om det er en typisk saab lakk må du nok ta det pent med S40 for å få det bra.. :)

lykke til!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om det er en typisk saab lakk må du nok ta det pent med S40 for å få det bra.. :)

lykke til!

Takk Posan :) Jeg kan vel ikke gjøre så store feil med den.Time will shøw :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min SteelGrey 9-3 01-modell hadde "fin" lakk den - så der kjørte jeg med grove saker. Er denne bilen svart eller mørkeblå? Uansett så har mørke/tette farger fra Saab en tendens til å være myk og "sticky" - men på en 97-modell tror jeg du skal slippe unna det verste. Kjør test med S40 og S30 ved siden av hverandre. Hvis det ikke hopper veldig mye, "gummer" eller kjennes ut som at pad'n graver seg ned i lakken med S30, samtidig som at du ikke er fornøyd med progresjon i ripe-fjerning så er det bare å kjøre test-spot med grovere kombinasjon.

Jeg kjørte MG #105 med metabo-ull, burgunder MG 2.0 pad (cut-pad), gul MG 2.0 pad (polish) og Uber orange på min Saab (ull-kombo gav en del hologrammer dog, samt at #105, burgunder pad og jeg ikke er helt "kompis" ennå).

På svigermor sin røde Saab derimot - det var helt jævlig for å si det rett ut. En 10-12 timers jobb ble en 25+ jobb. Sticky, myk, hologrammer fra "der det er varmt året rundt) samtidig som at det var vanskelig å få det RDS-fritt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min SteelGrey 9-3 01-modell hadde "fin" lakk den - så der kjørte jeg med grove saker. Er denne bilen svart eller mørkeblå? Uansett så har mørke/tette farger fra Saab en tendens til å være myk og "sticky" - men på en 97-modell tror jeg du skal slippe unna det verste. Kjør test med S40 og S30 ved siden av hverandre. Hvis det ikke hopper veldig mye, "gummer" eller kjennes ut som at pad'n graver seg ned i lakken med S30, samtidig som at du ikke er fornøyd med progresjon i ripe-fjerning så er det bare å kjøre test-spot med grovere kombinasjon.

Jeg kjørte MG #105 med metabo-ull, burgunder MG 2.0 pad (cut-pad), gul MG 2.0 pad (polish) og Uber orange på min Saab (ull-kombo gav en del hologrammer dog, samt at #105, burgunder pad og jeg ikke er helt "kompis" ennå).

På svigermor sin røde Saab derimot - det var helt jævlig for å si det rett ut. En 10-12 timers jobb ble en 25+ jobb. Sticky, myk, hologrammer fra "der det er varmt året rundt) samtidig som at det var vanskelig å få det RDS-fritt.

Bilen er mørke blå.25 timer er vel lenge da.Håper jeg er heldig første gangen :) Om det blir hologrammer på s30, vil det gå bort med s40 da om jeg går grundig over? Må lese litt om hologrammer jeg, men tiden er knapp nå :rolleyes: Hvilken pad jeg bruker er vel viktig.. Husk å kun si hva dere ville gjort med det utstyret jeg har tlgjengelig ;)

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S40 og polishing pad med lite press om hologrammer skulle dukke opp, om ikke det funker så må du på med finishing pad..

og ikke minst hastigheten på maskinen har en del å si, du må nesten bare prøve deg frem..

men husk dette: om du ikke kjører wipedown etterpå kan bilen se bra ut men egentlig være helt j******... bare så du vet:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S40 og polishing pad med lite press om hologrammer skulle dukke opp, om ikke det funker så må du på med finishing pad..

og ikke minst hastigheten på maskinen har en del å si, du må nesten bare prøve deg frem..

men husk dette: om du ikke kjører wipedown etterpå kan bilen se bra ut men egentlig være helt j******... bare så du vet:)

Skal finne ut hva wipedown er..hehe.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

f.eks: 50/50 men isopropanol og vann

eller kondensfjerner og vann :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

f.eks: 50/50 men isopropanol og vann

eller kondensfjerner og vann :)

Takk igjen :) Søkte som gal her.Bruke det kun om jeg ser at det er hologrammer da sikkert.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk igjen :) Søkte som gal her.Bruke det kun om jeg ser at det er hologrammer da sikkert.

Omvendt; man bruker det for å se om det er hologrammer ;)

Fjerne oljer fra polish osv slik at defektene er synlige

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er mye å lære.. jeg kan det grunnleggende, ikke så mye mer enn det, men det er mange her som kan MYE!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Omvendt; man bruker det for å se om det er hologrammer ;)

Fjerne oljer fra polish osv slik at defektene er synlige

Aha :D Bør altid gjøre det da igrunn.

det er mye å lære.. jeg kan det grunnleggende, ikke så mye mer enn det, men det er mange her som kan MYE!

Er imponerende nivå på mange her ja :) Er veldig godt å få så mange gode råd uansett hva man skal gjøre.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka hvilke pads jeg skal bruke nå.jeg har heldigvis mange pads som passer til å bruke s30 og s40 i følge beskrivelsene. Søkte litt rundt her men fant ikke det jeg ville.Er det greit å velge grovhet på pad etter hvor grovt produkt en bruker om jeg ikke hadde lest beskrivelsene jeg har lest meg frem til?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Padden bestemmer hvor effektivt produktet skal slipe, med andre ord S30 på blå pad vil gi bedre korrigering enn S30 på orange eller svart scholl pad. Samtidig vil en grovere pad gi større sjanse for hologrammer.

Hologrammer er egentlig ikke noen skummel sak, de lar seg alltid fjerne, problemet med de er bare at den delen av jobben er tidkrevende.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Padden bestemmer hvor effektivt produktet skal slipe, med andre ord S30 på blå pad vil gi bedre korrigering enn S30 på orange eller svart scholl pad. Samtidig vil en grovere pad gi større sjanse for hologrammer.

Hologrammer er egentlig ikke noen skummel sak, de lar seg alltid fjerne, problemet med de er bare at den delen av jobben er tidkrevende.

Hadde det ikke vært mulig å ordne så hadde vi gått på valium hele gjengen ;) hehe.

Takker lexturbo! Jeg vil prøve s40 og oransje sholl pad siden det er første gangen min.Prøve ett lite punkt og håpe at det er nok :) Bruker ikke grovt om jeg ikke må første gangen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S30 på orange pad bruker å være en god kombo - har ikke kjørt dette selv, men har lest mange tråder her inne som tilsier dette.

Prøv med S40 på orange - Scholl skal vel ha et "produkt/pad-hjul" som viser hvilke pad og produkter man kan kjøre sammen. Ellers kan nok noen annen her inne svare deg ganske kjapt :) Ellers vil S40 på svart ta hologrammene (hvis/når du får noen). Selv bruker jeg 3M UltraFina SE på blå 3M pad som har tilnavnet "hologramdødaren" men S40 er i samme klasse tror jeg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor er det du skal holde til?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor er det du skal holde til?

hei.blir på plasto a/s på åndalsnes.og litt på vaskehallen om jeg ikke får vaska i portåpninga.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha,blir litt lang og reise for meg det da.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha,blir litt lang og reise for meg det da.

Ja, blir nok litt langt :) Men jeg skal legge ut en del filmer og bilder her i da.Hadde vært topp å fått hjelp, men

jeg får lære the hard way ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive